Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Når jeg har fået solgt min Ibanez, skal jeg have et nyt kabinet til min forstærker. Men hvilke højtalere skal jeg smide der i ???
Hvis jeg gik ned i Aage/Eskildsen for at prøve kabinetter så sidder der alligevel V30'ere i de fleste.. Og måske kunne jeg være heldig at finde et enkelt med Greenbacks, Men hvad hjælper det når jeg er efter et 2x12" kabinet og de ovennævnte kun kan klare 50/60 watt ?

Min forstærker er en Egnater TOL100, 100 watt med fire kanaler hvor af jeg stort set kun bruger to. Dens rene kanal som er Fender inspireret, men med mere mellemtone og den ene drive kanal som er som en mørkere/rundere udgave af en master volume Marshall.

Jeg spiller balle...
Og Rock med lyd idealerne: Hendrix (specielt Band of Gypsys, Monterey og Axis), Mike landau Group/Raging Honkies, Scott Henderson...
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Sasha »

Hvor meget skal det da kunne klare?

Og det er jo nemt nok bare at slynge ud, at "du skal bare købe XXX-højttalere". Men det ville svare til at nogen spurgte: Jeg skal ud og købe mig en guitar. Hvad skal jeg købe" Og én eller anden så uden videre svarede: "Jeg synes, du skal købe en Les Paul".

Så om ikke andet kunne lidt mere info om lydideal osv. nok være på sin plads, hvis man skulle kunne sige ret meget fornuftigt om sagen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Peter C »

Ja, og hvilken forstærker har du? Og hvad spiller du?

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Kuli »

Og du skal da nok også spille ret højt for at smadre 2 greenbacks.. Gør man det når man spiller balle? Selvom din forstærker er på 100 watt, skruer du den så helt op?

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af drmaawenz »

Hvorfor ikke 4x12... og hvad er der galt med V30?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Sasha »

Jeg ville måske kigge lidt på et par Weber 1265...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

@Kuli: Selvfølgelig skruer jeg ikke helt op for 100-watt'eren, men jeg har ladet mig fortælle at man ikke kan bide sig sikker før højtalernes samlede max belastning er under forstærkeren maksimale ydelse..

@drmaawrenz: 4x12" er for stort og bøvlet at slæbe rundt, og ikke nødvendigt til mit behov. Jeg bruger oftest bare en Fender Twin i øve lokalet for tiden, fordi jeg ikke gider slæbe forstærker rundt og 2x12" er rigeligt. Der er sikkert ikke noget galt med V30'ere som sådan vil bare gerne prøve lidt forskelligt for jeg smide penge efter noget. Jeg ville heller aldrig gå ind i en musikbutik og bare snuppe den første, den bedste strat jeg så jo :wink:

@Sasha: En hurtig googling gav følgende info om Weber 1265, de skulle være identiske med Celestion 12-65 som er en 65 watt udgave af Greenbacks. Beskrivelse: "it is recognized by the large screen dustcap that diffuses and partially absorbs the high end making it warmer, smoother, and it takes the edge off of high frequency distortion." Det lyder meget tiltalende, men hvor kan jeg prøve sådanne højtalere ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Sasha »

Man kunne måske også se lidt mere pragmatisk på sagen og sige, at de er de højttalere, som jeg har hørt, der ligger tættest på min all time-favourite, Celestion G12H30 (Ikke så underligt, da Celestion´s G12-65 var en videreudvikling af G12H30, som vel næppe er dét, de fleste kalder for en "Greenback" ?), hvis kravet samtidig er, at de skal kunne tåle højere effekt. De gamle Celestion G12H65 var ret fede. Deres reissues har jeg ikke prøvet. Men jeg kan sige god for Weber´en, som jeg nok personligt ville vælge - ikke mindst p.g.a. den fornemme forabejdning. Jeg mener, at Lars Reinau somme tider har denne højttaler hjemme. Ellers har jeg en kammerat, som har et par af dem, selv om han næppe vil af med dem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Kuli »

Du kunne jo også overveje et Marshall 1965 kabinet. Det er et 4x10" kabinet som er nemt at håndtere, ikke fylder så meget, lyder rigtigt godt og kan klare 140W. Du kan oveni købet sikkert finde et ret billigt. Jeg har selv et som jeg tager med ud at spille når der ikke er så meget plads i band-bilen eller på scenen.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Kuli »

Jeg har iøvrigt en 2x12" combo med 2 stk. Celestion Alnico Gold enheder og de lyder altså også rigtigt godt og så er de begge 50W højtalere, så de burde sagtens kunne holde til din 100W forstærker hvis du alligevel ikke kører den på max.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

@Sasha: Jeg prøver at smide Lars en mail :)
Hvem er din kammerat? Tror du eventuelt at han ville lade mig prøve hans kabinet og se om det er sådan et jeg skal ha' ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

@Kuli: Baseret på forskellige 4x10" Fender komboer (Super Reverb, Bassman, Hot Rod Deville osv.) tror jeg ikke det er mig.. AlNiCo Gold har jeg ikke prøvet, men er det ikke bare en 50 watts udgave af de højtalere som sidder i en AC30 ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Sasha »

Nu er der vel ingen grund til at sætte sagesløse i "offentlig gabestok"? Men jeg er sikker på, at en prøvetur på hans to 1x12 kabinetter med disse enheder i nok kan arrangeres med den rette planlægning. Der skal dog køres lidt vest på...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Okay, men har lidt den holdning at jeg hellere vil betale tohundrede kroner for benzin end totusind for et sæt højtalere jeg fortryder senere :) Men du må gerne ligge et ord ind ved lejlighed eller sende mig en pm med en mail eller noget hvis det er noget der kan arrangeres :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af reindane »

Halløjs,
Jeg har både Weber 1265 Keramisk og Celestion Gold hjemme i 1 x 12" kabinetter, så det skulle være muligt med en smagsprøve, hvis Glostrup er tættere på end Jylland. Jeg har også en Weber 1265 Pre Rola i et 2 x 12" kabinet med en Celestion G12H30 Anniversary. Fin kombination! ;-)

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af RenéF »

Jeg har også et 2 x 12" kabinet med en celestion G12heritage65 og en eminence cannabis rex... det må du gerne prøve
Befinder sig i Århus

MvH
René

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

@reindane: Jeg bor i Jylland som er meget tæt på Jylland og meget langt fra Glostrup.. :wink:

@Renéf: Det er noget tættere på, mon ikke jeg kunne finde en undskyldning for at komme til Århus på et tidspunkt, så kunne vi måske finde ud af noget, tak for tilbudet ihvertfald :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Kuli »

[quote="Jackie van Hippie"]@Kuli: Baseret på forskellige 4x10" Fender komboer (Super Reverb, Bassman, Hot Rod Deville osv.) tror jeg ikke det er mig.. AlNiCo Gold har jeg ikke prøvet, men er det ikke bare en 50 watts udgave af de højtalere som sidder i en AC30 ?[/quote]
Jeg har aldrig hørt en AC30 og heller ikke denne's 'blue alnico' enheder, men hvis du alligevel skal besøge Sasha for at prøve de andre enheder, vil jeg da gerne smide min combo forbi ham, så du også kan prøve mine enheder. Jeg arbejder i samme by som han bor i, så det er ikke noget problem.

Men ja Alnico Gold enhederne er et forsøg på at lave de samme Vox AC30 enheder i en udgave som kan klare nogle flere watt - men jeg tvivler nu på at de lyder 100% ens med nogle gamle originale fra 60'erne, men jeg synes generelt de lyder ok.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere? Hvad? Hvem? Hvor? HVordan? og Hvorfor?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Nu skal jeg desværre ikke besøge Sasha i denne omgang, men enten til Århus eller Viborg, men tak for tilbuddet ihvertfald :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen