Båndene "krakelerer"

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
lbm
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Båndene "krakelerer"

Indlæg af lbm »

Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig stratocaster, hvor jeg dog har opdaget et (for mig) lidt besynderligt fænomen - nemlig at der ryger små flager af båndene. Det ligner ikke almindeligt slid, men altså nærmere krakeleringer, og skrubber jeg båndene med en negl, falder der nogle små flager af. Er det almindeligt, og er det noget, jeg bør bekymre mig om overhovedet? Der er tale om en Fender Deluxe Stratocaster, som jeg købte fra ny for ca. to år siden.

Jeg prøver nu at sætte et billede ind, men jeg ved ikke helt, om jeg gør det rigtigt :)

Billede

lbm
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af lbm »

Hmm. Billedet virker ikke helt. Nogen der kan hjælpe :)

vh :)

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Peter C »

Har du en webadresse til billedet? :)


Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Peter C »

[quote="lbm"]jep :)

<a href="http://www.box.net/files#/files/0/f/0/1 ... 7844/quote" rel="nofollow">http://www.box.net/files#/files/0/f/0/1 ... 4/quote</a>

Adressen skal slutte på f.eks. .jpeg.

Og jeg kan ikke se billedet uden at være logget ind.

lbm
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af lbm »

Hehe. Undskyld besværet.
Det slutter ikke med .jpeg, men jeg tror,dette link virker:

<a href="http://www.box.net/shared/njhul7tht4" rel="nofollow">http://www.box.net/shared/njhul7tht4</a>

edit: zoom evt. ind for at se det tydeligere...

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Swampthing »

Mon ikke hals og gribebrædt er blevet lakeret efter båndende er kommet på ?
I så fald er det bare lak der skaller af dine bånd.

lbm
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af lbm »

Det lyder som en fornuftig forklaring. Jeg håber på, at du har ret, og så kan jeg nok sove trygt i nat :)

tak for svarene...

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Swampthing »

Jeg har set det samme på både min nuværende strat og min tidligere tele, jeg krattede bare alt lakken af og spillede videre. :)

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af mos »

Det er helt klart bare lakken der bliver slidt af.
Af en eller anden grund (sikkert økonomi) bliver de fleste ahorn halse i dag lakeret efter at båndende er monteret, hvilket i min verden er en uskik man burde stoppe med det vuns:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Anonym »

[quote="mos"]Det er helt klart bare lakken der bliver slidt af.
Af en eller anden grund (sikkert økonomi) bliver de fleste ahorn halse i dag lakeret efter at båndende er monteret, hvilket i min verden er en uskik man burde stoppe med det vuns:-)[/quote]

Det har man nu altid gjort. Og det er så vidt vides også den eneste metode, der fungerer. Men det kræver en efterfølgende båndpolering, som bliver sparet væk på billigere instrumenter. For mange er det også fint at "spille det væk".

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af mos »

Hmm her gik jeg og troede at det var noget man havde fundet på for at spare? ikke mindst fordi jeg på et tidspunkt talte med en guitarbygger der syntes det var ret træls at skulle skifte bånd på en ahornhals der var lakeret over båndende, han var af den overbevisning at man burde lakere halsen inden båndning, om det så fortæller mere om hans evner som guitar bygger skal jeg her lade være usagt:-)

Er der i øvrigt nogen der ved om man eksempelvis lakerer kødbræt+bånd ved ombåndning af en ahornhals? og om grunden hertil i virkeligheden er at det er svært at få båndene af uden at ødelægge lakken netop fordi man har lakeret hen over båndende?

Og så kunne det jo også være der var en eller anden der havde en god faglig forklaring på hvorfor man lakerer hen over båndende?
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Anonym »

Ok - set på en måde er det jo for at spare. Det er jo hele Fender-filosofien i en nøddeskal. Så billigt producerede guitarer som muligt (med en vis kvalitet selvfølgelig - inden Fender-puristerne hidser sig for meget op).

Ellers skulle man jo gøre båndrillerne klar - lakere - rense båndrillerne og så montere bånd. Og dermed stadigvæk have en fare for, at lakken ikke dækker ordentligt, så sved og nams trænger ned og får bånd til at poppe op og halsen til at vride sig.

Men ærligt talt - det tager 15 minutter at tage en hals af - bruge en "fret-guard" og polere båndene med 0000-ståluld. Så jeg kan ikke se det problematiske i det?

EDIT: Og jo en "overlakering" er normalt en del af en ombåndning af et ahorngribebræt.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af mos »

Det har du jo fuldstændig ret i, og så kunne det jo netop være en ret god forklaring at man netop lakere over båndende for at lukke af for skidt og l... mellem bånd og gribebræt, denne forklaring vil jeg personligt æde på stedet.
At springe over hvor gærdet er lavest blev således forvandlet til at være fagligt korrekt udført og mon ikke også det vil være den forklaring Fender-puristerne, med god grund vil bruge:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Sasha »

Fender-purister lytter naturligvis til Skt. Leos ord om, at lakerede ahorn-gribebrætter i bund og grund er noget skidt og en fejl, som blev rettet, straks man blev opmærksomme på problemet, idet de meget hurtigt kommer til at se slidte og grimme ud!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af reindane »

Nu er problemet med et ahorngribebrædt jo, at hvis man IKKE lakerer det, så kommer gribebrædtet til at se gråligt eller beskidt ud, når fingersved og afsmitning fra strengene kommer i kontakt med træet, da ahorn, i modsætning til f.eks. rosentræ eller palisander, ikke indeholder naturlige olier.
For øvrigt mener jeg ikke, at alle guitarbyggere først lakerer, efter båndene er blevet lagt i. Men det er korrekt, at denne fremgangsmåde: lak efter bånding, er langt den mest udbredte.
Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Jeg tror nu også, at Leo Fender´s pointe var, at lakken ved almindeligt brug ret hurtigt slides igennem, hvorved gribebrættet netop kommer til at se "slidt" ud. Og vi vil vel alle gerne have, at vores fine guitarer ser flotte og nye ud så længe som muligt? Derfor skiftede den gode mand også over til palisander-gribebrætter, så snart han blev opmærksom på denne lapsus...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Jo-jo. Jeg tror nu også, at Leo Fender´s pointe var, at lakken ved almindeligt brug ret hurtigt slides igennem, hvorved gribebrættet netop kommer til at se "slidt" ud. Og vi vil vel alle gerne have, at vores fine guitarer ser flotte og nye ud så længe som muligt? Derfor skiftede den gode mand også over til palisander-gribebrætter, så snart han blev opmærksom på denne lapsus...[/quote]

Jo - og da CBS så efter 1965 alligevel valgte at genintroducere maplenecks, var det med en lakering, der var så tyk, at den i realiteten var uopslidelig. :?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Båndene "krakelerer"

Indlæg af Sasha »

Ja, de har nok fået et godt tilbud på en palle "maritim dæk-fernis" eller noget i dén stil. Det var dog åbenbart ikke graverende nok til, at folk som Hendrix, Blackmore, Gilmour m.fl. sådan for alvor lod sig afskrække... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen