spørgsmål til et par forstærkere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Thomas Nissen »

Hej freaks, inden selve spørgsmålene kommer; jeg skal ud og prøve forstærkerne, men tiden er lidt knap, så jeg kommer lige med et par spørge :)

En Marshall bluesbreaker; er det en god combo? Den får meget blandet anmeldelser. Hvordan kan den beskrives lydmæssigt? Er det en forstærker som kan bruges til rock, både "blød blues' og det lidt hårdere?


Engl blackmore; jae, egentlig det samme som ovenover?


Tak for hjælpen :)

Mvh thomas
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Telemaster »

Bluesbreaker er fed, synes jeg, og den egner sig netop rigtig godt til blues og rock i den bluesy afdeling - altså ikke så meget ovre i heavy metal-land, men snarere noget gammeldags rock og rul.

Blackmore kender jeg ikke rigtig.
So many assholes, so few bullets

Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Thomas Nissen »

Så, hvis man nu cranker sådan en Marshall, også har en booster, som fks en tubescreamer eller andet, får man så den der fede drive lyd som Marshall er kendt for? :)
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af morfarpåsofaen »

Jeg var på et tidspunkt varm på sådan en Bluesbreaker combo, og fik kontakt til en gut som jeg kunne prøve den hos. Det var sådan en nyere reissue.

Den lød fed nok rent, semi-rent osv., det er der egentlig mange rørforstærkere der gør, men jeg synes ikke den lød så godt med volumen mod øst. Ikke meget magt over bunden i sådan en combo, og dens drive havde sådan en hvisle/papir agtig karakter.. Svært at forklare, men var ligesom et irriterende rod i de høje frekvenser, som ikke var særlig harmonisk for øret.
Jeg er så heller ikke helt vild med det "knæk" i mellemtonen som de originale Celestion G12M enheder har, uanset hvilken forstærker de er monteret i.

Smag er forskellig, nogle synes sikkert de lyder vildt fedt. Nogle vil sikkert også mene man kan udskifte en masse dele og få bedre lyd den vej - men jeg synes egentlig det er træls at en halvdyr forstærker ikke bare lyder pisse fedt fra starten. Måske det bare er mig.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

Helt enig med Morfaderen på sofaen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Morten M »

Har hørt Bluesbreakeren med en 335 foran. Stor flot lyd, - måske pga det 21-årige talent der spillede.
Blackmore'n er noget helt andet. Mere 'glasklar' og definition i top og bund (4x12 engl cab). Rigtigt god forstærker.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har haft en Blackmore i 7-8 år, og den har en udemærket clean. Ikke på nogen måde noget man er helt oppe at ringe over, men en god, brugbar og spiselig clean, med god definition. Dens drive er absolut centreret i den hårdere end af skalaen - men stadig mere med fokus på hård rock end metal. God, punchy og vellydende drive, dog i den mere moderne ende af skalaen - men bestemt ikke som Mesa.

Jeg kan rigtig godt lide dens drive - men da jeg spiller ret meget cleanish/mild drive pt, er det ikke så ofte den jeg tager med ud.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af morfarpåsofaen »

Min mening er at ofte handler det ikke kun om den lyd som forstærkeren spytter ud gennem højttaleren - men, for mig, lige så meget hvordan forstærkeren "reagerer" når man spiller på den. Det er faktisk vigtigere end lyden.. Der skal ligesom være et samspil imellem ens fingre og den lyd man forestiller sig der skal komme ud. En forstærker kan lyde godt på en optagelse, men man føler ikke man har kontrol over lyden når man spiller igennem den. Denne "føling" er vel meget forskellig fra person til person, og nogle kan dermed være glade for forstærkere, som jeg omvendt synes er trælse at spille igennem. Det er efter min mening her rør forstærkere adskiller sig fra transistor forstærkere - anslags dynamik er måske et ord for fænomenet. Nogle mennesker er ret sikkert (lykkeligt) ligeglade med dette, og jeg tror egentlig de har nemmere ved at finde en forstærker der er brugbar for dem - i med et kabel, og så er lyden som helhed fin. Hvilket så ofte heller ikke er forkert, når man hører tingene ude fra..

Af denne grund kan jeg sagtens høre andre spille på en forstærker jeg synes er top fesen, og alligevel opleve at de har den fedeste lyd. Jeg har lige prøvet dette to gange i streg.. Til en koncert for nylig sendte jeg endda en mail efterfølgende, for at få at vide hvilket gear manden brugte, da lyden var så fed og gearet ikke var synligt. Det var så en standard Marshall DSL... Jeg har også hørt et band have super live lyd med en JCM900 model 4100, som vel nok er en af de mest skuffende forstærkere jeg har ejet. Som publikum til et live mix, er oplevelsen af lyd bare helt anderledes end for personen der står og hiver i strengene.

Min konklusion er vist bare at sådan en Marshall Bluesbreaker reissue for mig "føles" rigtig flad og udynamisk - lyden der kommer ud, svarer ikke til min forventning - men alligevel kunne lyden faktisk godt risikere at være ok. Og så er man jo tilbage ved at man kun selv kan vurdere om en forstærker lyder godt..

Alt det ovenstående kan man så smide ind som parametre i en formel der også indeholder guitar, pickups, pedaler, højttaler, rør, dit humør, dine venners meninger, Gear-freak.dk anbefalinger, kejserens nye klæder, mojo, voodoo osv.. Så bliver tingene pludselig komplicerede og man når aldrig til et facit, men derimod åbner man for et stort sort hul der sluger penge og tid - og som stille og roligt fjerner dit fokus fra musikken. GAS'en er nu over dig, du er fortabt, der er ingen vej tilbage til den uskyldige og uvidende, men lykkelige, tilværelse du havde før. Du er klog på gear, har fed lyd, men er alligevel mere frustreret end nogensinde før. :) Det udvikler sig til et hemmeligt misbrug hvor du sælger dit tøj på Trendsales, er flad d. 5. i måneden og hæver dine børns børneopsparing for at købe sølvkabler og Skrydstrup buffere. :wave:

Var det svaret du efterspurgte trådstarter? :)

Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Thomas Nissen »

Haha, jeg vidste nu godt, at det hele er meget subjektivt, og det hele variere når man ikke spiller på samme måde, samme gear osv. Men ja, svaret er godtaget :D jeg må, som sagt, bare gøre hvad jeg kan for at få dem prøvet. jeg mangler bare en forstærker, som kan give mig den fede rør drive, som er god til blues og rock. Jeg kunne godt tænke mig, at finde en dumble agtig drive (har prøvet nogle kloner) men det er lidt svært at vide hvad jeg skal gå efter :) jeg skal gerne finde en amp som kan tage imod både en strat og les paul, og den skal kunne skubbes med min fuzz og min drive. Puha det er svært; men søgen fortsætter ;) GAS længe leve!
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Swampthing »

[quote="morfarpåsofaen"]
Alt det ovenstående kan man så smide ind som parametre i en formel der også indeholder guitar, pickups, pedaler, højttaler, rør, dit humør, dine venners meninger, Gear-freak.dk anbefalinger, kejserens nye klæder, mojo, voodoo osv.. Så bliver tingene pludselig komplicerede og man når aldrig til et facit, men derimod åbner man for et stort sort hul der sluger penge og tid - og som stille og roligt fjerner dit fokus fra musikken. GAS'en er nu over dig, du er fortabt, der er ingen vej tilbage til den uskyldige og uvidende, men lykkelige, tilværelse du havde før. Du er klog på gear, har fed lyd, men er alligevel mere frustreret end nogensinde før. :) Det udvikler sig til et hemmeligt misbrug hvor du sælger dit tøj på Trendsales, er flad d. 5. i måneden og hæver dine børns børneopsparing for at købe sølvkabler og Skrydstrup buffere. :wave:

Var det svaret du efterspurgte trådstarter? :) [/quote]
:s hock: :s hock: :s hock: Det er dét jeg fejler !!! Ach, du lieber gott !!!

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Swampthing"][quote="morfarpåsofaen"]
Alt det ovenstående kan man så smide ind som parametre i en formel der også indeholder guitar, pickups, pedaler, højttaler, rør, dit humør, dine venners meninger, Gear-freak.dk anbefalinger, kejserens nye klæder, mojo, voodoo osv.. Så bliver tingene pludselig komplicerede og man når aldrig til et facit, men derimod åbner man for et stort sort hul der sluger penge og tid - og som stille og roligt fjerner dit fokus fra musikken. GAS'en er nu over dig, du er fortabt, der er ingen vej tilbage til den uskyldige og uvidende, men lykkelige, tilværelse du havde før. Du er klog på gear, har fed lyd, men er alligevel mere frustreret end nogensinde før. :) Det udvikler sig til et hemmeligt misbrug hvor du sælger dit tøj på Trendsales, er flad d. 5. i måneden og hæver dine børns børneopsparing for at købe sølvkabler og Skrydstrup buffere. :wave:

Var det svaret du efterspurgte trådstarter? :) [/quote]
:s hock: :s hock: :s hock: Det er dét jeg fejler !!! Ach, du lieber gott !!![/quote]

Årets indlæg! :clap:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

Man kunne også bare købe det rigtige grej fra starten. Så undgår man alle disse lidelser...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Sasha"]Man kunne også bare købe det rigtige grej fra starten. Så undgår man alle disse lidelser...[/quote]

Man skal også lige ha' lov til at lave bommerter imens man er ung og/eller naiv. Eller bare udvikle sig for den sags skyld.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, bevares. Men jo klarere en idé, man har om, hvor man vil hen, jo færre bommerter laver man, og jo hurtigere kan man begynde at målrette sin "udvikling"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Jo-jo, bevares. Men jo klarere en idé, man har om, hvor man vil hen, jo færre bommerter laver man, og jo hurtigere kan man begynde at målrette sin "udvikling"...[/quote]

Når man er ung og/eller uerfaren er man jo ikke nødvændigvis sikker på hvor man gerne vil hen, og når man når derhen vil man måske gerne prøve at komme et andet sted hen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"]

Når man er ung og/eller uerfaren er man jo ikke nødvændigvis sikker på hvor man gerne vil hen...[/quote]

Næh, men verden ville måske være et bedre sted, hvis flere havde blot en vis idé - ja, måske ligefrem "vision" - om det..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"][quote="DarkoPage"]

Når man er ung og/eller uerfaren er man jo ikke nødvændigvis sikker på hvor man gerne vil hen...[/quote]

Næh, men verden ville måske være et bedre sted, hvis flere havde blot en vis idé - ja, måske ligefrem "vision" - om det..?[/quote]

Hvorfor dog?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

Fordi jeg møder så mange, der tilsyneladende "fægter i blinde" omkring deres lyd - prøver grej, køber, sælger osv. så man bliver helt forpustet af at forsøge at følge med. Oftest har de ikke en klar idé om, hvordan de egentlig gerne vil lyde - "hører lyden i deres hoved", om du vil. Hvis man har sådan en rimeligt defineret idé om, hvordan man gerne vil lyde, er det ifølge min opfattelse også langt nemmere at arbejde målbevidst imod at nå til dette mål - både m.h.t. valg af instrumenter, men så sandelig også m.h.t. at udvikle sin spillestil og teknik.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Michael Vajhøj »

Altså det med at købe i blinde er jeg enig i (men skal på ingen måde se mig fri for det), men noget af det stimulerende og inspirerende er netop - i mit hoved - ikke at bilde sig ind "jeg vil kun denne vej".
Personligt synes jeg det er usandsynligt spændende at eksperimentere med forskellige instrumenter m.m. - at mit el-setup så er relativt fascistisk (i mangel på bedre ord) er en anden sag - men jeg har netop muligheden for at tænke fuldstændigt ud af boksen når jeg så står med dette setup pga. den inspiration jeg finder andre steder...

/Michael
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: spørgsmål til et par forstærkere

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Jeg har vist på intet tidspunkt argumenteret for, at man skulle begrænse sig til én lyd. Min pointe var blot, at det er en god idé at danne sig et billede af, hvor man vil hen, istedet for at lede i blinde og så satse på, at man falder over guldet på vejen.

Mit grundlæggende lydideal har ikke ændret sig voldsomt de sidste måske 25 år. Horisonten er absolut blevet udvidet betragteligt siden dengang. Men jeg finpudser stadig på det grundlæggende fundament - altså hvordan guitaren og forstærkeren i skøn forening lyder. Sjovt nok er fingrene ofte den største hindring mellem mig og guldet... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen