Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 1.1]

Indlæg af Sasha »

Ja, og endda med ekko på! Det er da imponerende...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 1.1]

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]Ja, og endda med ekko på! Det er da imponerende...[/quote]

zZzZz...
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 1.1]

Indlæg af Sasha »

Hvad drikker Møller..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 1.1]

Indlæg af Hybrid_Child »

Så er svinet sgu færdig. Fik de nye jack bøsninger med posten, på mit arbejde, i dag, så jeg kunne få lodet de sidste ledninger. Da jeg første gang satte strøm til for lige at tjecke at spændingerne var i orden, trak den over 2 amperer. Not good haha... Det kunne jeg umiddelbart ikke forstå, så jeg fik en kolega til at hjælpe med at se på sagen. Problemet viste sig at være brokoblingen, hvor jeg havde vendt alle dioderne forkert, så der var byttet om på plus og minus. Hovså. :roll: ....Damn jeg føler mig som en noob.

Nå men det var ret hurtigt ordnet, og derefter så alt ud som det skulle. Jeg fik testet, med tonegenerator og ocsilloskop, at der var signal hele vejen igennem og at der ikke var støj. Det så fint ud det hele. (Udgangsrøret knækkede stadig asymetrisk, hvilket jeg vil prøve at ordne på et senere tidspunkt og se hvad det gør for lyden).

Nå men jeg pakkede klodsen i en plastikpose, fik den slæbt hjem i rejnvejret og fik den sat op mellem forforstærker og kabinet...

Jo tak den spiller sgi højt nok. Inden udgangsrøret knækker er den et godt stykke over lejligheds niveau. Mit næste projekt må være en attenuator. Jeg prøvede at cranke både effektforstærkeren og clean kanalen på forforstærkeren, og jeg tror aldrig jeg har hørt en clean kanal lyde så langt fra clean. Der var AC/DC crunch fra helvede. :twisted: Men kun i et par sekunder, af hensyn til naboerne. Nå men ved mere moderat volumen lød clean kanalen ganske clean. Jeg synes den lød ret godt egentlig, meget rar og balanceret uden at blive tynd. Det skal så også siges at jeg ikke spiller så meget clean, så jeg stiller ikke så store krav.

Okay videre til Lead kanalen hvor jeg straks er mere pernitten med hvordan lyden gerne skal være. Og her er jeg så heller ikke tilfreds. Der er egentlig tilpas med gain til mit behov, og lyden er som på clean kanalen godt balanceret og grundlæggende en ret fin Hi gain lyd. Men det er som om det hele er for grynet og udefineret, og jeg savner chunk frem for crunch. Jeg tænker at problemet muligvis kan være, at jeg udelukkende hører forforstærkerens forvrængning, da effektforstærkeren ikke rigtig fik noget at leve af. Så jeg tager dem med i øvelokalet på fredag, så lydniveauet ikke behøver være en begrænsende faktor. Så kan jeg nok bedre stille en korrekt diagnose for hvad der er i vejen, og derfra prøve at pejle mig frem til hvad der skal rettes i kredsløbet for at nå et bedre resultat.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg ikke så skidemeget forstand på det dér "chunk". Men hvis jeg ellers forstår begreberne ret, plejer dét så ikke netop at være forvrængning fra forforstærkeren igennem en rent-spillende, klippefast effektforstærker? Altså nærmest det diametralt modsatte af en lille single-end sag uden modkobling...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Hybrid_Child »

Det har jeg ingen idé om. Som sagt, så forvrænger effektforstærkeren ikke ved det lydniveau jeg spiller på. Men hvis det du siger er rigtigt, så må det vel nødvendigvis være forforstærkeren som er det "svage led".
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvordan lyder din forforstærker på andre effektforstærkere?

Nu plejer sådan noget "chunk-lyd" vel heller ikke ligefrem at være spillet ved sovekammerlydstyrke?

Og der er nok "a bit more to it", end at "effektforstærkeren forvrænger ikke".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg har ikke prøvet den på andre effektforstærkere.

En ting som jeg tænker måske også kan være en del af problemet er rørene. Det er nogen som har været brugt i militær udstyr engang, så de er nok ikke ligefrem beregnet til audio formål.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Hvis det er militære rør, er det ikke deres skyld. Det er generelt nogle af de bedste rør, du kan få. Man kan altid diskutere de finere nuancer. Men hvis der er noget grundlæggende galt med selve lydens karakter, er det ikke dér, du skal begynde at lede.

Men du må jo prøve at isolere problemet. Hvis din forforstærker f.eks. lyder fedt gennem en anden effektforstærker - ja, så er det jo ikke her, problemet ligger. Usw. usw.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Hybrid_Child »

Okay, der kan man bare se. :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af MacG »

[quote="Hybrid_Child"]Okay, der kan man bare se. :) [/quote]

Militære rør blev udviklet til brug i f.eks. B52 bombemaskiner, og i radarer og selvfølgelig radioer, og ofte i et noget mere belastende miljø end selv en rockmusiker kan udsætte dem for..

Har vi set et diagram og et billede af din pre-amp ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Ja, det har vi faktisk. Det er en kopi af sådan en tre-kanalers Soldano-tingest, hvor den "midterste" kanal så er udeladt:

<a href="http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.ph ... dano#p3811" rel="nofollow">http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.ph ... o#p3811</a>
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Ja, det har vi faktisk. Det er en kopi af sådan en tre-kanalers Soldano-tingest, hvor den "midterste" kanal så er udeladt:

<a href="http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.ph ... dano#p3811" rel="nofollow">http://gear-freak.dk/forum/viewtopic.ph ... o#p3811</a>

[/quote]

Den havde jeg glemt. Sådan én burde lave lyden "færdig", og ikke forlade sig på effektforstærkeren for at lyde ordentligt. Der er folk der bruger transistorforstærkere sammen med deres Soldanoer med fine resultater. (Hvis man er til sådan noget..)
Så der er noget der ikke stemmer i pre-amp´en.

EDIT: Jeg har lige brugt moderatorhatten til at rydde op i et mislykket quote /Smittefar

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Hybrid_Child »

Her er nogle close ups af rørene hvis det var noget.

Billede

Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Fine, fine Sylvania-rør...

Du har dog tilsyneladende bøjet et ben på det éne.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af MacG »

5751 har ca 70% af den gain et 12AX7/ECC83 har, så det er nok en del af problemet..

(Ville du sælge mig et par stykker ? De er fede i det første trin på en Fender, men ikke i en highgain fætter som en Soldano.)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Jah-joh. Men jeg tror altså ikke, at tingene bliver mindre "grynede og udefinerede" af at udskifte 5751 til ECC83. Er vi sikre på, at rørene har det OK?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Jah-joh. Men jeg tror altså ikke, at tingene bliver mindre "grynede og udefinerede" af at udskifte 5751 til ECC83. Er vi sikre på, at rørene har det OK?[/quote]

Nu er lyd svær at sætte ord på, men jeg tror der ikke er gain nok til at få den til at komprimere på den måde sådan er bæst skal. Hvis alle rør er 5751 så er der jo en hel del mindre gain hele vejen i gennem forstærkeren.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Sasha »

Narh, det kan godt være, at ECC83 i virkeligheden nok ville være et bedre valg - værd at efterprøve ihvertfald. Men hunden kan jo altså også ligge begravet mange andre steder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Effektforstærker selvbyg projekt [Update 2.0]

Indlæg af Hybrid_Child »

Okay, var slet ikke klar over at det ikke er ECC83 rør. Nå men det skal da prøves af at skifte dem ud. Hvilke mærker kan i anbefale?

Angående salg så er jeg ikke så meget for at sælge dem, eftersom jeg har fået dem af en kollega, og jeg er ret sikker på jeg ikke fik dem for at sælge dem videre. Men jeg kan prøve at spørge ham, når han kommer tilbage fra ferie, om han er interesseret i selv at sælge lidt ud af sin samling. Han har arbejdet på Terma for en del år siden (dengang rør blev brugt i militær udstyr). Og han har fortalt, at hver gang de fik noget udstyr ind til reperation eller rutine check, så var det standard at skifte rørene, også selvom de ikke var slidt. Så han kunne frit lægge lidt til side til sig selv. Jeg ved ikke hvor mange gamle rør han har til at ligge på sit loft, men jeg tror det er en del.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen