000-type akkustisk til balle?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Harrison »

Jeg overvejer at købe en 000- akustisk til samlingen. Nogen erfaring med, hvordan den skærer igennem i band-sammenhæng i forhold til f.eks. en dreadnought?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har en Martin OM42, og så vidt jeg kan forstå, og da jeg købte den, prøvede jeg også en Clapton Signature, som vist nok er en modificeret 000-42. Jeg så ikke den store forskel mellem de to guitarer, så mine erfaringer med OM42 gælder nok også for 000-42.

Det hører med til historien, at jeg hader dreadnoughts. De har virkelig meget bas, og på de billige dreadnoughts, jeg har prøvet og ejet, har bassen rumlet og været ustyrlig på dem allesammen.

Nu kan ballebandsammenhæng jo være flere ting. Hvis der ikke er mange instrumenter, og den akustiske er det bærende (Cafe-balle?), så må der jo gerne være meget bas, og der er en dreadnought nok mere egnet. I rigtig bandsammenhæng, hvor der er en bassist med, og hvor den akustiske mest skal bidrage med fylde og harmoni, er en dreadnaughts mængder af bas bare i vejen, og dreadnaughts lyder fesent, når man har fjernet alt deres bas fra EQ'en. Her synes jeg virkelig 000/OM modellerne virkelig shiner. De har netop deres primære klang i toppen af spektret, hvor de kan få lov til at udfolde sig og klinge uden at være i vejen for alt muligt andet.
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Harrison »

Tak for svaret. Jeg mente faktisk nok, at du havde erfaring med den combo.
Det er lige præcis sådan, jeg havde forestillet mig. Men ét er teori, noget andet praksis...

Vi snakker fuldt band med bas og keys. Jeg har dreadnoughts til at dække det andet.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Smittefar »

Der synes jeg OM/000 fungerer glimrende :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af thomasrytter »

Jeg bakker op om Smittefars betragtninger. Har selv haft en 00028-EC, og den lød rigtig fedt i bandsammenhæng - især i forbindelse med picking, hvor den trådte fint frem i lydbilledet med flot mellemtone og diskant. Jeg byttede den dog alligevel til en Hummingbird TV, da jeg manglede lidt bund og klang når den skulle være det bærende instrument.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]

Det hører med til historien, at jeg hader dreadnoughts. De har virkelig meget bas,

[/quote]

Jo-jo. Men jeg synes nu sagtens, at jeg "kan komme til" for bunden på min dreadnought. Det er jo ikke sådan, at man lige går fejl af en dreadnought og en bas, ville jeg mene? Til gengæld synes jeg, at mindre guitarer skal være rigtigt gode for ikke at lyde "små og tynde"...

Man har da tit hørt en dreadnought fungere fint i bandsammenhæng. Der er også de første 117 andre faktorer end størrelsen, som spiller ind på dét. F.eks. blev jeg i sidste weekend endnu en gang bekræftet i, at jeg helt klart er til guitarer med mahogni bag og sider i forhold til tilsvarende guitarer med bag og sider af palisander, som jo - i mine ører - ingen mellemtone har. Pickupsystemet har også en hel del at sige for, hvordan tingene klarer sig i bandsammenhæng osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Harrison »

Tak for kommentarerne. I har overbevist mig - nu bliver jeg nødt til at købe en guitar mere :-)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af reindane »

Måske et lidt sent indspark i denne tråd, men udover forskellen i klang på sider og bund i mahogni kontra palisander, så spiller træsorten i dækket også i høj grad ind på guitarens samlede klang og volume, især når vi taler om OM - eller 000-størrelse guitarer. Prøv f.eks at sammenligne klange af Sitka-Spruce kontra Engelmann kontra Adirondack Spruce og hør hvor meget mere power, der er i en Adi top i forhold til de øvrige.
Og så, ikke at forglemme, den "signatur" tone, som de enkelte fabrikanter normalt lægger i deres guitarer. En Martin OM eller 000 guitar lyder helt anderledes end en Larrivee, og en Collings / Santa Cruz eller Bourgeois OM / 000 har igen hver sin klang, også med ens opbygning og træsorter.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="reindane"]Måske et lidt sent indspark i denne tråd, men udover forskellen i klang på sider og bund i mahogni kontra palisander, så spiller træsorten i dækket også i høj grad ind på guitarens samlede klang og volume, især når vi taler om OM - eller 000-størrelse guitarer. Prøv f.eks at sammenligne klange af Sitka-Spruce kontra Engelmann kontra Adirondack Spruce og hør hvor meget mere power, der er i en Adi top i forhold til de øvrige.[/quote]
Ikke at forglemme Italian Alpine Spruce (Italiensk alpingrand?), to af de fedeste 000-guitare jeg har prøvet, er med denne sort.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Sasha »

Og glem i øvrigt ikke, at alt, der er sagt om at "vælge med ørerne istedet for øjnene", gælder i tiende potens, når det kommer til akustiske instrumenter i forhold til elektriske. Så alle disse lettere akademiske skrivebordsbetragtninger skriger nærmest på, at man begiver sig ud i virkeligheden og i sin jagt på den perfekte, akustiske guitar måske falder over og for undtagelsen, der bekræfter reglen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Harrison »

[quote="Sasha"]Så alle disse lettere akademiske skrivebordsbetragtninger skriger nærmest på, at man begiver sig ud i virkeligheden og i sin jagt på den perfekte, akustiske guitar måske falder over og for undtagelsen, der bekræfter reglen... :-)[/quote]

Det er klart, at en del af jagten på en guitar er at prøve sig lidt frem. Men nu er det altså svært at teste på 10 min i en butik, hvordan en guitar fungerer i band-sammenhæng - hvilket var spørgsmålet :)

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af FunkyValle »

Når du nu skal ud at prøve guitarer, så synes jeg absolut, du skal tage en tur forbi WoodSound i Blågaardsgade på Nørrebro.
De forhandler Tokai Cat's Eyes, som er den serie, hvor jeg har oplevet den ultimativt bedste lyd for pengene.
De laves i både dreadnoughts og i en T-serie, som svarer til 000/0M andre steder.

Jeg prøvede deres topmodel i T-serien for et par år siden hos WoodSound og jeg var virkelig imponeret.
Jeg husker en pris på ca 10 tkr for topmodellen og for mig sparkede den røv på modeller fra Gibson og Martin til det 3-dobbelte.
http://woodsound.dk/02_akustisk_guitar/tokai.php

Som en gammel trusseindlægsreklame fra 90'erne sagde: PRØV DET!!!
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af gajda »

+1 til Tokai Cat's Eyes.

Jeg er stadig slemt glad for min CE-158T. Det er ikke så meget, den er blevet brugt med band, men når det er sket, har den ikke haft problemer med at trænge igennem.

Flash alert!!:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/post33467.ht ... #p33467</a><!-- l -->
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af FunkyValle »

[quote="gajda"]+1 til Tokai Cat's Eyes.

Jeg er stadig slemt glad for min CE-158T. Det er ikke så meget, den er blevet brugt med band, men når det er sket, har den ikke haft problemer med at trænge igennem.

Flash alert!!:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/post33467.ht ... #p33467</a><!-- l -->[/quote]

Ja, det var lige præcis den model, jeg prøvede.
Fyfferpyffer, den var lækker!
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Smittefar »

Det er godt nok helt vildt, så meget de har kopieret OM42's design

Jeg mener
Billede vs. Billede
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Harrison »

Tak for alle de gode foreslag og kommentarer.

Jeg har været ude at prøve lidt forskelligt, og har sat projektet lidt i bero. Jeg skal op i et meget højt prisleje for at finde noget jeg er tilfreds med. Så indtil videre fortsætter jeg med at spille balle med min Martin D28, hvilket fungerer ok. Det kan være, der dukker noget spændende op på brugtmarkedet på et tidspunkt.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Smittefar »

Ja, den slags koster desværre en arm og et ben.

Igen er det her dog absolut et område, hvor jeg er sikker på, der er stor variation fra eksemplar til eksemplar - Det er nok værd at prøve stort set alt, hvad man ser i forretningerne.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af gajda »

[quote="Smittefar"]Det er godt nok helt vildt, så meget de har kopieret OM42's design

Jeg mener
Billede vs. Billede[/quote]

Jeps, og de er end ikke flove over det; På den label, der sidder inde i instrumentet kan man læse, at der er tale om en type: 000-42.

Men altså skulle man kopiere en lækker guitar, så er OM-42 da ikke det ringeste sted at starte :-)
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af Smittefar »

Præcis

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: 000-type akkustisk til balle?

Indlæg af kraen »

Jeg synes det er lidt perverst at måtte nøjes med en Martin D28. Jeg ville skulle sælge samtlige guitarer, en forstærker og en god sjat pedaler for at få råd til sådan en.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen