Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af Harrison »

Jeg har anskaffet mig en Orange Rocker 30, som har 2 kanaler men intet fx loop.

Hvis jeg bruger drive-kanalen, har jeg ikke mulighed for at booste til solo. Hvis jeg booster med en pedal foran, vil jeg jo bare få mere drive og ikke mere volume.
Da min primære amp kun har én kanal, har jeg alt hvad jeg skal bruge af drive på mit pedalboard. Men det er da næsten synd slet ikke at bruge drive-kanalen i en Orange forstærker...

Hvordan bruge I en 2 kanals forstærker?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af Smittefar »

Ja, her ville jeg skrive en hel masse, men når der ikke er FX loop i ampen, så render jeg sgu ind i problemer, for der er rigtig mange effekter (specielt) boost, jeg synes hører hjemme efter drive kanalen.

Hvis du skal udnytte drivekanalen, så ville jeg nok indstille den til lidt mild drive. Så kan du give den gas med overdrivepedaler. De fleste overdrivepedaler lyder lidt bedre, når de spiller ind i en gnaven rørforstærker. Når du så tænder for din booster vil du trods alt få mere volumen samt mærkbart mere sustain/kompression (det hæver også det oplevede volumen), og det er (som regel) ikke noget dårligt til en solo :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af sørendybdal »

Jeg læser/skriver lige med her, da jeg lige har købt en Rockerverb 50, som jeg er ovenud lykkelig for. Jeg er ret glad for drivekanalen og har derfor med det samme smidt switchen på mit board. Som det er lige nu har jeg følgende signalkæde.

Guitar - TU2 - Mudhoney - Boss EQ (solo/mid boost) - Line6 MM4 - Nova Delay - Forstærker

Jeg bruger Mudhoney´en til den mildeste drive (som dog ikke er helt mild :-)), drivekanalen til lidt mere grovkornet drive og begge sammen til fuldt hegn. Bør jeg ideelt set smide EQ´en, MM4´eren og delayen i effektloopet? MM4´eren kandiderer til at ryge helt ud, da jeg bruger den meget sjældent.
Desuden overvejer jeg en drive mere. Har tænkt på enten en Stinkbug eller en OCD før Mudhoney´en eller en Reeza efter Mudhoney´en. Kom gerne med forslag :-)
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af Harrison »

[quote="Smittefar"]Ja, her ville jeg skrive en hel masse, men når der ikke er FX loop i ampen, så render jeg sgu ind i problemer, for der er rigtig mange effekter (specielt) boost, jeg synes hører hjemme efter drive kanalen.

Hvis du skal udnytte drivekanalen, så ville jeg nok indstille den til lidt mild drive. Så kan du give den gas med overdrivepedaler. De fleste overdrivepedaler lyder lidt bedre, når de spiller ind i en gnaven rørforstærker. Når du så tænder for din booster vil du trods alt få mere volumen samt mærkbart mere sustain/kompression (det hæver også det oplevede volumen), og det er (som regel) ikke noget dårligt til en solo :) [/quote]

Tak for svaret. Det er måske vejen frem. Jeg vil eksperimentere lidt med det :-)

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af Barf »

Har sådan en Rocker 30 en separat volume på drivekanalen?

For så ville jeg gøre lidt á la Smittefar, men bruge drivekanalen som soloboost. Clean-kanalen tager imod drivepedalerne, og når der så skal lidt ekstra spark på, så skifter du bare over på drivekanalen, hvor volume er en anelse højere.
Det giver selvfølgelig ikke den totale udnyttelse af drivekanalen, men man kan sagtens få nogle ret fede lyde ud af det, for som Smittefar rigtigt siger, så bliver lyden sjældent dårligere af at fyre drivepedaler ind i en allerede halvsur forstærker.

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af nerøs »

[quote="Barf"]Har sådan en Rocker 30 en separat volume på drivekanalen?

jo det har den

det er også nogen lunde sådan jeg bruger den...
og så kan man altid lege med hvor "overstyringen-pedalen" skal side iforhold til de andre pedaler :-)

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvordan bruger I en 2 ch amp?

Indlæg af andkrup »

hvis genren er rock er min umiddelbare tanke at bruge den rene kanal med pedal til soli og drivekanalen til rytme/riff.

som du selv antyder så er der sandsynligvis mest headroom i den rene kanal, så jeg ville helt klart prøve at finde en fed lead-lyd på den rene kanal, cranket og med boost/tubescreamer. Derefter kan drivekanalen indstilles så den volumen- & gain-mæssigt fungerer som rytmelyd.

Evt. med brug af en attenuator til lydmandens glæde
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen