Kondensatorer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Kondensatorer

Indlæg af Lysgaard »

Jeg er ved at renovere en 30 år gammel mos-fet power forstærker og skal bruge nogle (6 stk.) 8200uF +-20% 71volts elektrolyt kondensatorer. Jeg har ledt nettet igennem men kan kun finde dem i 63 volt.
Er der nogle herinde der måske kender en shop hvor man kan købe den nævnte størrelse kondensator?
mvh
Jesper

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af JSThomsen »

<!-- m --><a class="postlink" href="http://elektronik-lavpris.dk/">http://e ... ris.dk/</a><!-- m -->

De har blandt andet 10000uF/100V og 8200uF/80V. Den sidstnævnte er dog "snap-in" type - den ser ud som om den måske ikke er så nem at lodde på med de små ben. De er dog langtfra gratis, men det er du nok klar over.

Mvh Jan

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Lysgaard »

[quote="JSThomsen"]
De er dog langtfra gratis, men det er du nok klar over.
[/quote]

Tak for linket.
Ja man skulle tro de var lavet af guld.. :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Brug 10.000 uF/100V istedet. Det er faktisk en opgradering. Og så ville jeg måske ikke købe dem hos Elektronik Lavpris, da mange af deres lidt mere specielle kondensatorer har ligget på lager siden den tidlige bronzealder, hvilket ikke ligefrem er befordrende for en elektrolytkondensators ve og vel - især ikke hvis man ikke har styr på at "reforme" dem, før de tages i brug.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"] - især ikke hvis man ikke har styr på at "reforme" dem, før de tages i brug.[/quote]

Med "reforme" - mener du så langsomt at bringe spændingen op til driftsniveau? Altså ikke give fuld spænding fra start..?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Ja, enten at bringe spændingen langsomt med en variabel spændingsforsyning over adskillige timer, eller ved at bygge sådan en lille "bombemaskine":

der kun tillader kondensatorerne at trække meget lidt strøm- i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/SorenAlwan ... SorenAlwan ... 7055088338</a><!-- m -->

:-)

Men i dit tilfælde ville jeg nu langt hellere satse på at købe nogle fabriksnye kondensatorer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]Ja, enten at bringe spændingen langsomt med en variabel spændingsforsyning over adskillige timer, eller ved at bygge sådan en lille "bombemaskine":

der kun tillader kondensatorerne at trække meget lidt strøm- i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/SorenAlwan ... SorenAlwan ... 7055088338</a><!-- m -->

:-)

Men i dit tilfælde ville jeg nu langt hellere satse på at købe nogle fabriksnye kondensatorer...[/quote]

Ha ha - fin detalje med uret...

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Sasha"]Og så ville jeg måske ikke købe dem hos Elektronik Lavpris, da mange af deres lidt mere specielle kondensatorer har ligget på lager siden den tidlige bronzealder, hvilket ikke ligefrem er befordrende for en elektrolytkondensators ve og vel - især ikke hvis man ikke har styr på at "reforme" dem, før de tages i brug.[/quote]

Den gang jeg var bidt af en hi-fi freak og selv byggede forstærker, skulle man have et "ordentligt" batteri af elektrolytter i strømforsyningen, så 4-8 stk af størrelsen 22000uF eller 33000uF elektrolytkondensatorer var da ikke så usædvanligt og det daværende Århus Radio Lager, var da også leveringsdygtige udi den slags. Jeg ved godt at Århus Radio Lager vist ikke findes mere - men at "store" elektrolytter også er ved at være specielle forstår jeg så måske ikke helt? Men det er måske kun hos den nævnte butik at de er lidt specielle?

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Lad mig formulere det sådan:

Elektronik Lavpris kan være et fint sted at finde NOS-eksemplarer af visse stumper. Men nu er netop elektrolytkondensatorer ikke en komponent, hvor det er en fordel at anvende NOS-eksemplarer, der har ligget på lager siden den anden puniske krig. Snarere tværtimod - man siger som tommelfingerregel, at elektrolytter har en maksimal "lager-levetid" på omkring fem år, før man skal til at forholde sig til det. Så jeg jeg ville se mig grundigt for, hvis jeg begav mig ud i nogle af Elektronik Lavpris´ mere eksotiske tilbud på elektrolytkondensatorer...

Jeg tror nærmere, at jeg ville kigge lidt på, hvad Elfa (det gamle Århus Radiolager) havde på programmet:

<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.elfa.se">www.elfa.se</a><!-- w -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af JSThomsen »

Nåh, på den måde ;)

Var det så den butik der startede for en del år siden på Ringgaden, overfor Læsøgades Skole?

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved kun, at lige siden jeg flyttede til Århus for ret præcist 20 år siden, har den ligget, hvor den ligger nu, ude på Sintrupvej i Brabrand.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Sasha"]Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved kun, at lige siden jeg flyttede til Århus for ret præcist 20 år siden, har den ligget, hvor den ligger nu, ude på Sintrupvej i Brabrand.[/quote]
Ja, men nu tænker du på Århus Radio Lager, ikke? De flyttede til Sintrupvej efter at have ligget i Jægergårdsgade. Det var elektronik Lavpris, som jeg har en mistanke om startede ved Ringgaden overfor Læsøgades Skole. Fordi den butik der startede med at ligge der havde nemlig rigtig mange "NOS" elektrolytter. Jeg fik raget en 4 stykker 110.000uF elektrolytter til mig, der heldigvis virkede og blev puttet i en 20W kl.A forstærker.

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Det kan godt være. Jeg har nu kun været i den, mens den lå på Vesterbrogade. Nu er den så flyttet ud til Tilst.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Hmm...

Det kan godt være. Jeg har nu kun været i den, mens den lå på Vesterbrogade. Nu er den så flyttet ud til Tilst.[/quote]

Århus Radiolager lå i Jægergårdsgade før de flyttede.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Kondensatorer

Indlæg af Sasha »

Der er jo snart stof til en Nils Malmros-film i denne tråd... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen