Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Abaddon »

Hej Folkens,

Lige ankommet og hurtigt inspiceret:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/1025098193 ... 1025098193 ... mN_J2e_aMw</a><!-- m -->

Indtil videre har jeg konstateret følgende:

Den er fyldt med støv, spindelvæv og døde insekter. Det er _længe_ siden der har været tændt for den her.

Kabinettet lader til at være det originale 1x15 combo cab som at blevet savet af og flikket sammen til et head - oh the evil that men do! Det er grimt lavet og bunden sidder decideret løs, kun holdt fast af hjørnebeskytterne på fronten og en træskrue op gennem bunden i hver side. En af listerne til at skrue bagpladerne fast er løs og revet en stor flig af Tolex'en på siden. Frontpladen er det øverste af den oprindelige speaker baffle der også er blevet savet op, man kan se noget af 15" udskæringen.

Selve forstærkeren er faktisk i god stand. Indmaden er totalt stock, AB763 kredsløb fra 1964, ingen udskiftede komponenter eller mods overhovedet hvad jeg kan se. Spændingsomskifteren er jo tydeligvis smadret, og en af de tre jordforbindelser fra tag board'et til ground bussen ved potmetrene har revet sig løs. Den ene bright switch mangler begge skruer og er trykket lidt ind, den anden mangler den ene skrue. Der mangler en enkelt drejeknap på fronten. Udgangstrafoen hælder lidt og skal rettes op. Alle tre trafoer ser ud til at være originale, jeg har målt på viklingerne og ikke fundet hverken åbne eller kortsluttede. Det tyder på at de alle tre lever, men det vil først vise sig når jeg får dem testet med strøm på.

Der sad nogle dejlige rør i - et Amperex Bugle Boy GZ34, to RCA blackplate 6L6GC, to RCA 7025, et GE 12AT7 og et Mullard 12AX7. Om de er noget værd længere skal jeg have testet.

Mht forstærkeren bliver første skridt at fikse spændings omskifteren og generelt revidere AC kablingen til lidt mere moderne standarder. Skifte alle elektrolytter. Her vil jeg gerne have lidt input fra GF folket - man ser tit dette gjort med Sprague Atoms men de er tæskedyre og svære at skaffe. Er de virkelig bare bedre eller er t.eks. TAD's kondensatorer, som vistnok er F+T i forklædning, lige så gode?
Herefter videre med "alm" service. Teste de gamle rør og evt skifte. Teste modstande og overførselskondensatorer, rense potmetre, omskiftere, rørsokler og jackbøsninger osv osv.

Mht kabinettet ser jeg tre options:

Forstærke samlingerne så bunden sidder ordentligt fast. Lappe den eksisterende Tolex så vidt muligt. Kalde det "godt nok til Jazz".

Samme som ovenstående, men med ny Tolex. Så vidt muligt genbruge den gamle hardware.

Flå den eksisterende Tolex af, rette savsnittene op og så forlænge siderne med nyt træ så den igen bliver en combo. Genbruge så meget af det oprindelige træ som muligt, men mye lister, ny bundbagplade og ny frontplade. Ny Tolex og frontstof. Finde en god 15" enhed og sætte i.

Jeg hælder mest til løsning 3, men hvad siger i? Er det synd at flå den gamle Tolex af selvom den er temmelig smadret? Hvad ville i synes gav bedst mening hvis i skulle eje sådan en forstærker, head eller combo?

Er der nogen der har et bud på en fed 15" til denne forstærker?

Og bare for en ordens skyld: Hvis der kommer en hæderlig forstærker ud af dette projekt vil jeg formentlig sælge den videre. Jeg har ikke plads til eller brug for en 40 watts forstærker men det er der givetvis andre der har. jeg har købt den fordi jeg synes det kunne være sjovt og spændende at restaurere sådan en fin gammel sag, men ville ikke være helt tryg ved at skulle arbejde på en anden persons værdifulde vintage forstærker...

/Abaddon

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

[quote="Abaddon"]...fra tag board'et til ground bussen...[/quote]

Ak ja, moderne dansk er en svær én... :-)

M.h.t. kondensatorer: TAD´s elektrolytter er en blandet landhandel af alverdens ting. Nogle af dem er ganske rigtigt F&T, som er fine, men som jeg ikke ville betale overpris for, at TAD havde sat deres fordyrende stempel på. Andre af deres kondensatorer er af noget mere tvivlsom herkomst. Jeg har set eksempler på, at de har lækket efter et halvt års tid. Så man skal se sig for!

Så hvis man ikke er indstillet på at ofre, hvad det koster at investere i "det eneste rigtige til sådan en Fender" - nemlig Spraque Atoms, forstår jeg ikke helt, hvorfor man i det hele taget er gået i gang med projektet. Det samme gælder faktisk, når man kun gør det med videresalg for øje. Du kan ikke være sikker på, at du forhøjer dens værdi (salgspris) ved at du renoverer den - især når komponenterne er originale. Kabinettet er så nok en anden sag. Jeg tror, at jeg ville (få) bygge(t) en helt ny kasse til den. Men igen: Det er ikke sikkert, der på nogen måde er økonomi i at gøre det...

Edit: I øvrigt er det næppe lovligt i dagens Danmark, at spændingsvælgeren er tilgængelig udefra. Så jeg ville blænde hullet af og "ordne det internt" istedet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Abaddon »

Jamen det var vel egentlig det mit spørgsmål gik på. Hvis Sprague Atoms vitterlig er det bedste bud til denne forstærker så køber jeg dem gerne. Det ser faktisk ud til at Banzai har dem man skal bruge. men hvorfor de er "det eneste rigtige" er nok det jeg egentlig prøver at finde ud af? Bedste performance, bedste holdbarhed, ser flottest ud? All of the above?

Og jeg er ikke gået i gang med projektet for at højne forstærkerens værdi med henblik på profit. Jeg gør det fordi det er sjovt og en måde at høste erfaring på. Det skal gøres ordentligt og det må gerne koste. Mit indtryk er at Blackface fendere generelt er eftertragtede fordi de, når de er ordentligt servicerede, er meget vellydende og robuste forstærkere. At lade den stå original men ubrugelig ville da være synd og skam skulle man mene. jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af at sætte 440V henover 48 år gamle elektrolytter med buler i endepropperne.

Jeg tænker mht spændingsvælgeren at det da må være en fed "feature" at have når nu trafoen har udtagene til det. Man skal ikke længere væk end til England før der snildt kommer 240+V ud af stikket og så er det da rart at kunne sætte forstærkeren om til det.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan ikke bidrage til tråden med noget som helst konstruktivt, men jeg glæder mig til at følge med i projektet - jeg synes, det ser spændende ud.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

Nu ved du vel sådan set ikke, om den er ubrugelig, hvis du ikke har haft strøm på den? Endsige hvordan den lyder...

Hvis du tager én at TAD´s kondensatorer i den éne hånd og én af Spraque´s i den anden, kan du simpelthen både se og mærke, at Spraque er af langt højere kvalitet. Dette indtryk bibeholdes, når det kommer til at måle på lækstrøm samt erfaringer med holdbarheden, som det tidligere er nævnt. Men igen: TAD er en blandet landhandel. Så det er MEGET generelle betragtninger.

Der skulle da gerne komme 230 volt ud af stikkontakten i England ligesom herhjemme. At driftsspændingerne i disse forstærkere så oftest er mest hensigtsmæssige, når de er sat til 240 volts drift, men fodres med 230 volt, er en anden sag. Den lidt lavere driftsspænding gør ifølge mine ydmyge ører heller ikke noget skidt for lyden.

Til gengæld: Kommer du til ved et uheld at dreje spændingsvælgeren, kan du sagtens aflive nettransformator mm (og ja, jeg HAR stået med praktiske eksempler på dette...). Så mon ikke den kommende ejer nok kan affinde sig med lige at skulle flytte en ledning indvendigt (et bias-tjek er absolut også anbefalelsesværdigt i dén forbindelse!), før han/hun drager afsted på en længere USA-tourné..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af udepost »

Jeg har ikke forstand på det tekniske, men jeg ville ikke røre ved noget af det visuelle. Jeg synes den ser mega fed ud som den, så reparer bunden, og accepter at den har være savet over. Det er også en del af historien. At begynde at skifte tolex vil da være en dødssynd, ligesom at save yderligere i kabinettet.

/Søren

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af morfarpåsofaen »

Bare af nysgerrighed, hvad tror du den kommer til at stå dig i når den er spilleklar, uden de kosmetiske forbedringer?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

Det koster cirka en plovmand for et sæt nye kondensatorer, lidt håndører for småting som spændingsvælger samt de par anodemodstande, der garanteret også er over sidste salgsdato i sådan én + så dét, man vælger at spendere på et sæt nye rør...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Abaddon »

Ja, jeg gav 5,5K for den incl fragt fra Tyskland, og hvis trafoerne er ok og evt nogle af rørene kan bruges så skal der nok lægges ca en tusse i div stumper osv. Aner ikke om det er helt hul i hovedet for sådan en, men kan jeg ikke komme af med den igen må jeg jo beholde den og finde på noget at bruge den til :-)

Angående det med de gamle kondensatorer så er problemet jo, som jeg ser det, at det er muligt de stadig virker i et eller andet omfang, men til gengæld er der så risiko for at de kan eksplodere, kortslutte eller andet godt hvornår det skal være. Jeg kan ikke se at det er risikoen værd at forsøge at køre videre med dem når deres "failure mode" kan være noget nær katastrofal for forstærkeren. Lidt ligesom bremseklodserne i en bil, man skifter dem i god tid _før_ de står af.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

Nej, det er da principielt rigtigt nok. Ud fra hvad jeg kan se fra dine bileder, er der nu ikke noget i den, som jeg ikke ville turde snige mig ind på (med en varibel transformator og en højspændingssikring lempet ind) at prøve med spænding på...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Per Ørum »

Lige et godt råd. Jeg har renoveret en del blackface Fender amps.

Skift elektrolytkondensatorerne, og tjek/skift koblingskondesatorerne ( de store brune) men så vidt muligt lad være med at skifte de blå signalkondsatorer. Kun hvis de er defekte.
I mine ører og smag og behag er jo forskellig, så er de en stor årsag til den eftertragtede lyd fra blackface forstærkere og selv om orange Spraque er gode, lyder de gamle blå stadig klasser bedre (igen ud fra min smag).

Jeg har prøvet át sætte orange Spraque i og sætte de originale i igen i en forstærker. Det resulterede i 1 - 0 til de originale blå..

M.h.t. Spændingsomskifter, så fin de ledninger fra transformeren som passer til 230 v og lod dem sammen permanent. Du har ikke noget at bruge en spændingsomskifter til i Europa...

Tjek også biasforsyningen, herunder kondensator.

Dernæst følg Alwans gode råd.

Og vær opmærksom på at slutte den til ordentlige højtalere når lyden skal testes.

Held og lykke med det spændende projekt.

Per

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

Nu har det vist heller ikke på noget tidspunkt været på tale at skifte signalkondensatorerne? Jeg har ihvertfald udelukkende talt om elektrolytkondensatorer. Og her ville jeg stadig gå efter Spraque...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Abaddon »

Yes, der er ingen planer om at skifte signal kondensatorer med mindre de er syge. Jeg har bestilt et fuldt sæt Sprague Atoms til udskiftning af Filter, afkoblings og bias elektrolytterne.

Så har jeg også fået testet begge trafoer. Jeg har midlertidigt rigget 240V primæren op og den leverer de korrekte spændinger på alle tre sekundær viklinger. Udgangstrafoen har jeg testet til en impedans ratio der giver 3850 ohm ved 8 ohm på sekundæren. Specs jeg har kunnet finde siger 4K primær impedans, close enough for jazz.

Og så har jeg fået målt på rørene. De måler alle sammen glimrende og burde kunne køre fint videre i forstærkeren. Optur!

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Abaddon »

Nå, så er det vist tid til en update, der er sket lidt på projektet. Mens jeg venter på stumper, Sprague Atoms osv, så har jeg primært arbejdet på kabinettet. Jeg har skilt det ad, limet listerne ordentligt fast og ordnet Tolex skader. Herefter slebet snittene pæne og fræset ud til "kiks", herefter limet sammen. Det mest trælse var så den kant der stak ud bagpå som jo kom sig af at combo kabinettet i sin tid var noget dybere i bunden end i toppen. Den besluttede jeg mig for skulle væk, så jeg hev forsigtigt Tolexen et stykke tilbage, høvlede ned og rundede, og så tilbage på med Tolexen. Det kan alt sammen ses her:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/1025098193 ... 1025098193 ... L6Mz8ufXg#</a><!-- m -->

Så lavede jeg et stykke 6mm krydsfiner der passede ind i frontpladen så den blev lidt mere solid og pænere at se på, limede den ind og malede den sort. Frontstoffet blev hæftet ordentligt og klippet til.

Og så har jeg lavet lidt på selve forstærkeren også, installeret en ekstra sikring til højspændingen, ryddet op i ledningsføringen efter "ground" switchen og loddet fast til 230V drift. De andre ledninger fra trafoen har fået krympeflex og stripset af vejen.

Og så har det hele fået en vasker med en hårdt opvredet klud, den begynder at blive helt pæn...

/Abaddon

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Sasha »

Jamen, det ser da umiddelbart meget pænt ud. Hvis det var mig, ville jeg nu se, om ikke det kunne passe med, at man kunne montere en loddeliste mellem et par af monteringsboltene til transformatoren, som man så kunne bruge til at lodde de overskydende ledninger på. Jeg har aldrig været specielt vild med den dér løsning med fritflyvende, omend "krympeflexede" ledningsender med højspænding på. Så hvis jeg på nogen mulig måde kunne komme til at lodde dem forsvarligt fast, gjorde jeg langt hellere dét.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Restaurering af en Fender Blackface Pro Amp fra '64

Indlæg af Frost »

En meget fin og informativ tråd, men fik projektet en happy ending eller er det stadig undervejs ??

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen