Bedre wah

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

Jeg er den seneste tid begyndt at bruge min wah, en standard CryBaby GCB95, rigtig meget i bandsammenhæng. Og det gør så at jeg er blevet temmelig utilfreds med dens lyd. Den er fin nok til at give lidt "wakka wakka" på rytmeguitaren, men jeg synes simpelthen ikke den er "snakkende" nok til solospil. Mit spørgsmål er så:

Findes der en wah der fungerer både med humbuckers og singlecoils? Jeg spiller hovedsageligt telecaster, men CryBabyens utilstrækkelighed er særlig grel når jeg bruger min PRS.

Jeg vil ikke gerne skulle punge ud med flere tusind, så det gør ikke noget hvis i kan foreslå en fed wah der ikke lige er lavet på et lillebitte amerikansk boutique værksted. Det må altså gerne være en hyldevare.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Bedre wah

Indlæg af Smittefar »

Kallum har en rmc wizard wah til salg her på sitet. Den er svaret på din søgen. Jeg bruger den selv sammen med strat, Les Paul og andre.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

[quote="Smittefar"]Kallum har en rmc wizard wah til salg her på sitet. Den er svaret på din søgen. Jeg bruger den selv sammen med strat, Les Paul og andre.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.[/quote]

Jeg har luret lidt på den, men så vidt jeg kan læse er det en wah med en "moderne" lyd, hvilket bestemt ikke er hvad jeg søger. Er der noget om snakken?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Bedre wah

Indlæg af Smittefar »

Det ved jeg ikke - jeg bruger den til ting som Slash, Hendrix og Gasolin. Det synes jeg, den lyder fedt til.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Sasha »

Efter min bedste overbevisning kan det ikke lade sig gøre at "voice" en wah, så den på samme tid er mest mulig (og dermed optimal) "snakkende" med en singlecoil, og så samtidig ikke har en tendens til at "blive lidt levende i bunden" (i virkeligheden handler det om selvsving) med en humbucker. I bund og grund handler det om niveauet af forstærkning i wah´ens indgangstrin, som umuligt kan optimeres lige godt til de to ting samtidig. Og man kan desværre heller ikke bare gøre det omskifteligt/justerbart (selv om mange prøver), da resten af pedalens "holistiske" kredsløb nødvendigvis må justeres ind efter indgangstrinnets respons. Enhver wah, der hævder at være "perfekt" på begge punkter, indgår efter min overbevisning ét eller flere kompromiser - typisk ved ikke at give den optimale respons med single coils.

At der så er temmelig langt fra en standard Crybay og op til "perfekt" med dertilhørende masser af kompromisernes "middle ground", er en helt anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

@smitefar. Jeg må se om der ligger nogle demoer af fornuftig kvalitet på youtube der måske kan give et mere personligt indtryk.

@Sasha: Hvad mener du så er den bedste wah til single coils? Det er trods alt det jeg bruger 90% af tiden

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Sasha »

Uuh, det er et godt spørgsmål, hvis vi snakker om "stock" wahs. Men min Teese RMC-1 er da én af de wahs, jeg har pillet mindst i, selv om dens wah-område originalt ligger lige en kende for lavt til min smag. Men dens grundlæggende lyd er fed! (efter min mening...)

Der kan også siges pæne ting om lyden fra Vox´ Big Bad Wah, selv om man nok kun kommer til at bruge én af dens mange mulige indstillinger. Om det pæne indtryk ville holde, hvis man pillede låget af den, er så en hel anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

Okay. Jamen det er da et sted at starte. Jeg må se hvad jeg kan komme til at prøve i lokalområdet, selvom det non er begrænset hvad der befinder sig af wahs her på Als og omegn. : -/

Ellers må jeg tage chancen og købe noget "ude i verden".

MrDjensen
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af MrDjensen »

Jeg har lige monteret en Vox big bad Wah på mit board, og den synes jeg faktisk siger rigtig godt både med SC og HB pickupper.

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Muppet »

Jeg bruger også selv en Big Bad Wah, og er faktisk rigtig tilfreds med dens lyd. Jeg er dog enig med Sasha i, at den kan alt for mange dårlige ting og kun meget få fede ting. Den er til gengæld rigtig fed til single coils, og kan sagtens fungere sammen med humbuckere. Jeg har en indstilling på den til når jeg spiller på min strat og når jeg spiller på min Les Paul. Lidt en kompromisløsning, men det fungerer.

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

Hmmm... umiddelbart ser den der "Big bad wah" ud til at fylde i hvert fald 1/2 gang mere end crybabyen, passer det? I så fald kan den ikke være på boardet uden at jeg skal afskrive andet gear, og det er jeg ikke interesseret i. Jeg er klar over at det kan løses med et større board, men jeg synes egentlig mit grej fylder rigeligt som det er.

Hvor stor er en RMC wah?

Jeg kom i øvrigt i tanke om at det måske var en ide at nævne at den lyder jeg søger / har som ideal må være noget i retning af den lyd Tim C. har i soloen på nummeret "Jump the gun". Der lyder wahen i mine ører fedt, sprødt og "snakkende".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Sasha »

Jo, den hedder jo ikke "Big Bad" for ingenting. Så den ER større. En RMC fylder det samme som en Crybaby.

Man kan jo også gøre adskilligt for at få en Crybaby til at lyde bedre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

Ja jeg er klar over at du har modificeret en del crybaby´er igennem tiden, men jeg har aldrig selv hørt en af dem. Løser det mod du laver problemet med indelukket lyd og mudret bund? Som det er lige nu føler jeg kun det er en meget lille del af sweepet der rent faktisk er anvendeligt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Sasha »

Nu er det ikke "én" bestemt modifikation, jeg laver. Jeg har en idé om, hvordan jeg synes, at en wah skal lyde. Og så gør jeg, hvad jeg kan, for at komme så tæt på dét mål. Og hvad, der skal til, kan være meget forskelligt fra pedal til pedal - det afhænger primært af komponenttolerancer først og fremmest i den helt konkrete spole, man måtte have til rådighed.

Hvor meget man end kunne ønske sig det, er dét med at tune wahs alt andet end en "paint by numbers" ting.

Og jeg tør ikke helt svare konkret på dit spørgsmål, da ords betydning kan være meget forskellig, alt afhængig af hvilke ører der hører. Så jeg tror, at jeg vil nøjes med at sige, at mit mål er at få Crybabys til at gå fra det oprindelige "piv-piv" til at sige "WUUAAAARRHH" istedet... :-) Om det så lykkes at nå dette ideal, må andre vurdere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Flyveøglen »

Jeg har sendt dig en PM med lidt spørgsmål.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedre wah

Indlæg af Sasha »

Ja, det kan jeg se.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen