Barbapapa-leslie

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Barbapapa-leslie

Indlæg af Harrison »

Går lidt med planer om at bygge en guitarleslie. Her er en af de mest vellydende, men også meget mærkelige forsøgsopstillinger. Vi er nogen, der har for meget tid...

[youtube]nWGeEDO68WQ[/youtube]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Sasha »

Hyggeligt!

Elsker dén slags hjemmefusker-opstillinger. Jeg kan dog ikke mindes, at jeg nogensinde har haft Barpapapa involveret i sådan én... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Morten_Lyse »

Hvor er det fedt, når nogen kan forklare tingene så de er til at forstå. Uden at skulle spille kloge eller på anden måde "mystificere" tingene mere end nødvendigt. :clap:

Mvh;
Morten Lyse

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Telemaster »

Genialt :-)
So many assholes, so few bullets

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Rasmus »

[quote="Telemaster"]Genialt :-)[/quote]
Det er næsten ligeså genialt, som når du sætter højtaleren på din iPhone op til munden og siger wau wau wau!

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Rasmus"][quote="Telemaster"]Genialt :-)[/quote]
Det er næsten ligeså genialt, som når du sætter højtaleren på din iPhone op til munden og siger wau wau wau![/quote]
Det er tilgengæld også det fedeste i hele verden...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Smittefar »

Det er jo bare uendeligt fedt - Så har man også en god undskyldning for at købe nogen Barbapapa bøger.
Modded guitars were crap right out of the factory

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Swampthing »

Super god ide !
Dog tror jeg mere du har lavet en tremolo end en Leslie.
Leslier slynger jo lyden rundt og din opstilling blokerer/åbner for lyden.
Det kunne edderhakkeme se blæret ud på en scene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Harrison »

[quote="Swampthing"]Super god ide !
Dog tror jeg mere du har lavet en tremolo end en Leslie.
Leslier slynger jo lyden rundt og din opstilling blokerer/åbner for lyden.
[/quote]

Jeg har godt tænkt på det. Min opstilling ligner mere en vibrafon end en leslie. Dog må bogen vel reflektere nogle af de høje frekvenser, og på den måde skabe en smule doppler effekt? Jeg synes lyden er mere kompleks end tremolo.

En anden af mine opstillinger, bestod af, at jeg koblede en guitaramp direkte til basenheden i min leslie 760. Jeg synes lyden blev for ulden - formentlig fordi, der slet ikke er noget direkte lyd fra højtaleren. Det kan selvfølgelig være, det ville lyde bedre med en højt beregnet til guitar, men jeg har ikke lige 15" på lager :-)

Tak i øvrigt for alle de positive kommentare.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Sasha »

Narh, hvis det skal være fedt med guitar gennem Leslie, skal du ihvertfald også have det øverste horn med.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af strattitude »

Men det lyder sgu meget fedt!

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Harrison »

[quote="Sasha"]Narh, hvis det skal være fedt med guitar gennem Leslie, skal du ihvertfald også have det øverste horn med.[/quote]

Narh, den mest kendte guitarleslie er vel Leslie 16/Fender Vibratone, som kun har en fast 10" gennem en roterende tromle. Brugt af både Hendrix, SRV og Clapton.

Hvis jeg skal have gang i diskanthornet på min 760, skal jeg have koblet en anden forstærker på, da den indbyggede SS forstærker ikke er velegnet til guitar. Det lyder som når man sætter en guitar direkte i et PA.

Jeg kan ikke finde noget info om, hvad hornet kan klare af input. Kan jeg uden risiko koble min 6w VHT rørtop direkte til hornet, og en anden amp til bunden? Er det nok at EQ'e alt bas ud af horn-signalet, eller skal jeg have et rigtigt delefilter foran? Så vidt jeg husker er hornet rated til 30-40w, så det er vel begrænset, hvad en 6w amp kan forvolde af skade - selv med et fuldtone signal?

[quote="strattitude"]Men det lyder sgu meget fedt![/quote]
Tak :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Sasha »

Aaarrh, nu er det vel sådan set kun SRV, som har brugt sådan en Fender Vibratone/Leslie 16..? De to andre har mig bekendt brugt "rigtige" Leslie´r...

Men dét skal ikke skille os ad! :-)

Jeg kan ikke helt nikke genkendende til din karakteristik af, hvordan en guitar lyder gennem en Leslie 760. For nogle år siden rodede jeg lidt med plugge min guitar til gennem netop en Leslie 760. Og som jeg husker det, lød det faktisk temmelig "Little Wing-agtigt" uden videre. Muligvis brugte jeg en meget mild overdrive mellem guitaren og Leslie´ns forforstærker-pedal. Det kan jeg ikke huske 100% sikkert.

For et par år siden fik jeg så faktisk en ombygget Leslie 760. Jeg må erkende, at jeg aldrig har fået rodet det helt store med den, da jeg pt. har den deponeret på "fjernlager". Men den er netop bygget om til brug med en ekstern (rør-)forstærker. Den har så fået en lidt heftigere driver til diskant-hornet samt et passivt delefilter. Jeg skal være helt ærlig og tilstå, at jeg ikke ved meget om den originale diskant-driver´s effektkapacitet. Men jeg ville nok være varsom med at fodre den med ret høj effekt ved lave frekvenser. Som altid: Brug din sunde fornuft! Hvis det lyder som om, at enheden er ved at dø, er den det nok også..! :-)

Jeg har også prøvet sådan en Leslie 16 (eller 18..?) Og den lyder da absolut fedt. Men anderledes end en "rigtig" Leslie. I mine ydmyge ører er hornet netop årsag til den dér underlige, karakteristiske "snorkel-lyd", der kendetegner dét, som jeg ihvertfald forbinder med den typiske "Leslie-lyd". Man kan vel sammenligne de to ting med, at det ene svarer til at råbe "uuuuuhh", mens man vifter med den førnævnte Barbapapa-bog foran munden, mens det andet svarer til at råbe "uuuuuhh" ned i en støvsugerslange, som man så svinger rundt :-) Det lyder sikkert fedt begge dele. Men dog forskelligt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Harrison »

1000 tak for det udførlige svar. Jeg tror jeg skal lege lidt videre med min 760'er før jeg afskriver den helt. Det kan være der kommer et par indlæg mere, når jeg får lidt tid til overs.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Lasse H »

For at forsøge at bidrage lidt, vil jeg lige sige, at jeg ikke umiddelbart tror, at du får nogen dopplereffekt i den forsøgsopstilling, du har vist. Og at det Søren er inde på med forskellen mellem at råbe i en støvsugerslange eller vifte med noget foran munden netop i fysiske terme er forskellen på, om der skabes dopplereffekt eller ej: med andre ord er det altså en forudsætning for at opnå Leslie-lyd. Det giver måske sig selv.

Konsekvensen af dopplereffekt, hvis lydkilden bevæger sig med konstant fart i en cirkel, og mikrofonens placering holdes konstant er, at lydensbølgens frekvens stiger og falder kontinuerligt (et godt gæt er en sinussvingning) på samme måde som et vibrato. Leslie-lyden er selvfølgelig også kendetegnet ved andre ting (fx at lydens styrke stiger og falder, altså tremolo, og sikkert også andre ting), men det er ligegyldigt her.

Lydkildens bevægelse har altså indflydelse på lydbølgens frekvens. I din opstilling tænker jeg i højere grad, at det vi hører er en kombination af et tremolo og et filter. Når bogens plan er parallelt med frontgitteret på højtaleren absorberes de høje toner (der har den laveste lyd-energi) i bogen eller de reflekteres. De dybe toner hører du stadig pga. den høje lyd-energi (ligesom det altid er bassen man kan høre, når naboen holder fest). Jeg kan til gengæld ikke se, hvordan grundtonens frekvens skulle ændres pga. bogens rotation, og derfor lyder det heller ikke som en Leslie. Du kommer altså ikke uden om, at lydkilden skal i bevægelse.

Det var bare lige nogle tanker herfra. Held og lykke med projektet.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Barbapapa-leslie

Indlæg af Harrison »

Hej Lasse.

Indrømmet - hvis der opstår dopplereffekt i min opstilling, er det minimalt :-)

Jeg havde ikke tænkt så meget over filter-effekten. Det kan være jeg skal eksperimentere lidt med tremolo i udvalgte frekvensområder.

Tak for dit indspark.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen