Marshall super lead.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

Hej, vil gerne købe en marshall non Master fra midt 70'erne og der er et par stykker på dba, men hvordan kan jeg tjekke at jeg køber en der er så original som muligt, og mange af dem har Master volume eftermonteret, kan man fjerne det igen?

Kan godt lide lyden han får her <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Pluto »

Hejsa. Den der nok ved allermest om gamle Marshalls er sasha herinde fra.Jeg har selv en 76 superlead hvor der er skiftet lidt småting i.Men selve de væsentlige ting er originale.Der
havde også været monteret mastervolume da jeg købte den.Den er pillet af igen.Men igen jeg er forholdsvis sikker på at sasha har nogle tips til dig.
Sorte strater lyder bare bedst..

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af DarkoPage »

Der burde næsten laves en "Marshall Buyers Guide"!

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af MacG »

[quote="DarkoPage"]Der burde næsten laves en "Marshall Buyers Guide"![/quote]

Jamen det er da nemt: Alt før ´80 er OK, og kan komme til at lyde fedt. Derefter bliver det værre og værre.

Sålænge den originale udgangstrafo er der, og helt også origianl powertrafo, og man ikke har flået indmaden ud og erstattet dem med alt muligt hejs, så er en Marshall fra før ´80, og helst før ´76 altid et godt køb, de er lavet af gode stumper. De JMP´er der er på DBA for tiden lever alle op til de kriterier.

Den her lever op til dem alle, og har ingen ekstra huller: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitartop-marshall-su ... 893184/</a><!-- m -->

En master er ikke noget problem at fjerne, men er en forståelig tilføjelse, for en sund Marshall spiller fanme højt. Så man skal overveje hvordan man vil få styret volumen hvis man fjerner den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

Ja, MacG summerer faktisk "the Gospel" meget godt op i et letforståeligt resumé...

Man kunne måske tilføje, at man skal gå udenom "freak" modeller "artist" samt modeller med boost, rumklang og andet pjatværk, men istedet holde sig til standard-modellerne. Om man så starter med en bass- eller leadmodel eller en 50 eller 100 watt´er er såmænd ikke så afgørende. Dog er de børnesygdomme, jeg ofte har skrevet om, nemmere (læs: billigere) at udbedre i en 50 watt´er end i en 100 watter.

Husk, du skal altid indregne noget "luft" i budgettet til at få renoveret en forstærker, som har 35-40 på bagen. Og lad nu være med at overlade dette arbejde til én eller anden uforstandig klamphugger, der ikke ved, hvad vedkommende har med at gøre...

Mastervolumen i en standard-Marshall har jeg aldrig helt kunnet se idéen med, da langt det meste af forvrængningen - og da især dén del, vi er ude efter - stammer fra udgangstrinnet. Og skruer man så ned for mastervolumen, skruer man også ned for denne forvrængning. Men bered dig på, at en form for attenuator nok er obligatorisk tilbehør til sådan én, hvis du rent faktisk har planer om at bruge den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

Tak for svarene. Skal mest bruge forstærkeren i studie miljø, så at den spiller højt gør ikke noget.

Har hørt en masse godt om clean lyden i de gamle super bass modeller og synes også at ham i det link har en meget fyldig og 3d lyd. noget som jeg ikke tidligere har forbundet med marshall, har haft en jcm 800 fra midt 80'erne som var meget bright og nærmest ubrugelig ved alt andet end 10 i volume.

kan alle de gamle super leads få sådan en "fed" og "fyldig" cleanish lyd? er lidt nervøs for skinger og bright ang marshalls.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

Ja. Men der skal typisk "justeres" lidt på frekvensgangen i dem, før de har det. FWIW foretrækker jeg mine Marshalls et sted "midt imellem" Superlead og Superbass, da første ifølge min opfattelse ikke har den fornødne "fedme" og sidstnævnte ofte har en tendens til at blive temmelig "boomy" i bunden på overdrive. Men det er da ting, som er ret nemt gjort. "Børnesygdommene" kan til gengæld være lidt en anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

okay, har skrevet til ham fra lolland med jmp'eren fra 75, så må jeg lige se hvad der sker. tak for svarene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

I øvrigt:

Hvis din JCM800 (som jo altså er betegnelsen for en hel forstærkerserie, der omfatter mange forskellige modeller) var af én kanals-typen med mastervolume (eller evt. en non-mastervolume) kunne den såmænd garanteret nemt have været bragt til at lyde ret fedt. Men du har ret: I deres oprindelige form lyder de præcis, som du beskriver.

Edit: Men det kan du nu også sagtens risikere, at en gammel Superlead i original stand gør. Det er ikke alderen i sig selv, der får tingene til at lyde godt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af DarkoPage »

Tak for de gode svar!

Og så er der lige spørgsmålet til millionen... Hvad er en fair pris for sådan en Marshall-sag?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

Øh, hvem spørger..?

Men det dyre svar er naturligvis, at det afhænger helt af alder og stand. At disse ting - især det første - så langtfra altid er ensbetydende med mest vellyd eller "velkørenhed" er en helt, HELT anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

En lille Update.

Har købt en gammel super bass idag, og den er ifølge sælger en 74 super bass og original pånær en Master volume.. Har kun lige spillet på den en times tid, men er positivt overrasket indtil videre, lyden er fyldig og har sustain så selv en reverb glad mand som undertegnede ikke savner det. Har været forbi jcm 800 2203 og silver jubilee og har været skuffet over begge forstærkere, men den her er noget helt andet. Den skulle have super lead specs forresten.. Nå, men er glad for at jeg ikke droppede marshall pga. De førnævnte.. Og i har ret, den kan IKKE spille lavt. Tak for alles input.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

Der er da ét eller andet, som strider imod logikken, hvis den samtidig er "original" og så har "Super Lead specs"..?

Men sikkert fin forstærker. Så skal du jo bare have kureret "børnesygdommene" i den, så den rent faktisk også kan holde til at få de klø, som den retmæssigt fortjener... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

Ja okay, næsten original. Hvad er de "børnesygdomme" ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

Det er i kort form to grundlæggende konstruktionsfejl fra Marshall´s hånd, som er flettet ind i hinanden: For høje spændinger på udgangsrørenes skærmgitre og et meget asymmetrisk virkende fasesplittertrin. (den sidste er faktisk den værste). Sammen resulterer de i, at jeg næsten vil garantere dig for, at hvis du gør følgende: Sæt din guitar til, skru forstærkeren op, så udgangsrørene forvrænger (dér, hvor en Marshall er sjovest) og banker løs på en akkord i måske et halvt minuts tid (en Hotplate eller lignende er nyttig her!), så vil jeg næsten garantere dig for, at to ud af de fire udgangsrør har gjort deres indmad rødglødende. Og dét er ikke en særligt sund tilstand for noget rør. Og absolut ikke noget, der bidrager til hverken lange og lykkelige rør-liv eller driftssikkerhed for forstærkeren. Det bidrager i øvrigt også med en masse "grim" 3. harmonisk forvrængning, som intet har at gøre med den lækre rør-forvrængning, vi leder efter...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Nielskrag
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Nielskrag »

Okay, hvad koster det ca. At få fixet det? Har også nogle andre spørgsmål, fandt nogle nos mullard 12ax7 som kostede 180 dollars stk, er det hvad man skal forvente at betale? Og hvor køber i nos rør henne?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Lasse H »

Tillykke med det - jeg har været meget glad for mine! :-)

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Plexi »

Nielskrag, måske skulle du se lidt på denne tråd <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/m ... 06.html</a><!-- l -->

Der bliver lidt af det du søger diskuteret.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Morten_Lyse »

Dette har ikke en fløjt med super-leads at gøre.

Men ang. designfejl i Marshalls så vil jeg, efter så godt og vel en dags klø'en hovedbund over "kanalskifte-problemet" i (især)EL34-bestykkede 30th anniversary bekendtgøre, at jeg nu ved, hvordan man laver et "permanent fix." - Lader det til. Men designfejlen er lavet så snedigt, at problemet vokser, efterhånden som nogle komponenter skrider i tolerance med alderen. Det er dog ikke kilden, men bare midlet der trigger problemet. Man må modificere sig ud af det..! :ugeek:

Mon de hos Marshall nogensinde for lært at bygge noget, som det bør gøres..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall super lead.

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Dette har ikke en fløjt med super-leads at gøre.

Men ang. designfejl i Marshalls så vil jeg, efter så godt og vel en dags klø'en hovedbund over "kanalskifte-problemet" i (især)EL34-bestykkede 30th anniversary bekendtgøre, at jeg nu ved, hvordan man laver et "permanent fix." - Lader det til. Men designfejlen er lavet så snedigt, at problemet vokser, efterhånden som nogle komponenter skrider i tolerance med alderen. Det er dog ikke kilden, men bare midlet der trigger problemet. Man må modificere sig ud af det..! :ugeek:

Mon de hos Marshall nogensinde for lært at bygge noget, som det bør gøres..?

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Nu skal jeg ikke prale af at have rodet synderligt meget med netop disse 30-års forstærkere. Så jeg var faktisk ikke klar over, at der huserede et klart defineret problem, kendt som "kanalskifte-problemet". Det kan være, at der kan løftes lidt mere af sløret for, hvordan dette kommer til udtryk - ja, måske ligefrem en flig af, hvad det skyldes..?

Om de ligefrem har LÆRT at bygge noget, som det bør, kan måske diskuteres. Men jeg mener, at de trods alt til tider har været heldige...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen