Højtalerskift

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Hej

Jeg har en EL-84 baseret forstærker, som jeg efter rør-skift og småjusteringer er ved at være glad for. Den kan dog stadig være lidt harsk eller hård at høre på. Den nuværende højtaler er en g12h30 70th anniversary fra celestion. Jeg har overvejet, om det måske var en idé at skifte den ud. Generelt synes jeg, at det klæder forstærkeren med en højtaler med noget "bid" i. Har fx prøvet med en Weber 1265 keramisk, som jeg er glad for til min marshall, men det var ikke lige sagen.
Jeg tænker selv på
Weber Blue Dog
Celestion Gold eller Blue

Er der nogen af jer kløgtige, der har nogle betragtninger på denne sag?
Forstærkeren er 20W

Tak og glædelig Jul!

Lasse

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Højtalerskift

Indlæg af Odgaard »

Hvilken forstærker er det?

send fra en smart telefon

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Det er en tophat club royale

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af mos »

Hmm hvad var der galt med webers 1265 ? Jeg har selv til gode at høre en 1x12 combo hvor den ikke lød fedt:-) men smag og behag er jo heldigvis forskelig:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af mos »

Jeg syntes eksempelvis at en ensom celestion blue godt kan være noget tyndbenet.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Ja, heldigvis for det.

Omtalte celestion g12h30 er også både lidt "tyndbenet" og hård at høre på.
Som jeg skriver er 1265'eren også mit nuværende valg til min marshall. Der er ikke noget galt med den, men den giver dog ikke det "bid" eller den karakteristik i "toppen", som i mine ører klæder netop denne forstærker (tophat).
Det tror jeg måske en weber blue dog eller celestion blue/gold ville gøre. Pointen skulle være, at de ikke er så harske at høre på.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af reindane »

Jeg oplever også, at en Weber 1265 i den keramiske version, kan være lidt for analytisk eller agressiv (eller Marshall agtig) især i diskanten i mine 1 x 12" Fender Tweed/Blackface voicede comboer. Til gengæld giver 1265'eren en imponerende stor og klar bund i de relativt små kabinetter. Du kunne overveje alnicoversionen af 1265. Den er mere cremet og komprimerer lyden når den presses, hvilket tager toppen af det analytiske.

Alternativt kunne en Weber Blue Dog i alnico versionen eller Celestions Blue Alnico være gode alternativer. Disse enheder behøver heller ikke lyde tyndbenede i en 1 x 12" combo. Det gør mine ikke, når de er fuldt tilspillede = mindst 100 timers brug.

Et andet alternativ kunne være WGS ET65. Den er godt nok keramisk men har en lidt crunchy mellemtone, hvor Weber 1265 er helt klar, og en mere afrundet diskant end den keramiske 1265'er. Bassen på WGS ET65 er så til gengæld knap så fyldig som Weber 1265, i hvertfald på det eksemplar jeg har.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Rasmus »

[quote="reindane"]Jeg oplever også, at en Weber 1265 i den keramiske version, kan være lidt for analytisk eller agressiv (eller Marshall agtig) især i diskanten i mine 1 x 12" Fender Tweed/Blackface voicede comboer. Til gengæld giver 1265'eren en imponerende stor og klar bund i de relativt små kabinetter. Du kunne overveje alnicoversionen af 1265. Den er mere cremet og komprimerer lyden når den presses, hvilket tager toppen af det analytiske.

Alternativt kunne en Weber Blue Dog i alnico versionen eller Celestions Blue Alnico være gode alternativer. Disse enheder behøver heller ikke lyde tyndbenede i en 1 x 12" combo. Det gør mine ikke, når de er fuldt tilspillede = mindst 100 timers brug.

Et andet alternativ kunne være WGS ET65. Den er godt nok keramisk men har en lidt crunchy mellemtone, hvor Weber 1265 er helt klar, og en mere afrundet diskant end den keramiske 1265'er. Bassen på WGS ET65 er så til gengæld knap så fyldig som Weber 1265, i hvertfald på det eksemplar jeg har.[/quote]

Har du en måde du spiller dine højtalere til? Jeg har netop lige skiftet enheden i en ny Blues Junior til en gammel greenback fra 69'-71'. Men nu står jeg så med en ny højtaler, som jeg tænker sikkert lyder fint nok, men den lyder bare lidt tyndt og fesent indtil den er spillet til.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af reindane »

Jeg bruger en Variotransformer, som jeg kobler højttaleren direkte til og skruer langsomt op for, for ikke at ødelægge højttalerens kantophæng. Den får så lov til at stå og summe i nogle timer. Dette fungerer bedst ved helt nye og utilspillede højttalere. En anden måde, der minder mere om normalt brug, er at tilslutte en cdafspiller med musik, der indeholder masser af bas og god dynamik, til forstærkerens indgang, skrue op for lyden, og derved "massere" højttalerens ophæng.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"][quote="reindane"]Jeg oplever også, at en Weber 1265 i den keramiske version, kan være lidt for analytisk eller agressiv (eller Marshall agtig) især i diskanten i mine 1 x 12" Fender Tweed/Blackface voicede comboer. Til gengæld giver 1265'eren en imponerende stor og klar bund i de relativt små kabinetter. Du kunne overveje alnicoversionen af 1265. Den er mere cremet og komprimerer lyden når den presses, hvilket tager toppen af det analytiske.

Alternativt kunne en Weber Blue Dog i alnico versionen eller Celestions Blue Alnico være gode alternativer. Disse enheder behøver heller ikke lyde tyndbenede i en 1 x 12" combo. Det gør mine ikke, når de er fuldt tilspillede = mindst 100 timers brug.

Et andet alternativ kunne være WGS ET65. Den er godt nok keramisk men har en lidt crunchy mellemtone, hvor Weber 1265 er helt klar, og en mere afrundet diskant end den keramiske 1265'er. Bassen på WGS ET65 er så til gengæld knap så fyldig som Weber 1265, i hvertfald på det eksemplar jeg har.[/quote]

Har du en måde du spiller dine højtalere til? Jeg har netop lige skiftet enheden i en ny Blues Junior til en gammel greenback fra 69'-71'. Men nu står jeg så med en ny højtaler, som jeg tænker sikkert lyder fint nok, men den lyder bare lidt tyndt og fesent indtil den er spillet til.[/quote]

Er det ikke bare at bruge dem?

Men ellers: Sæt dem til et konfirmand-anlæg eller lignende. Indstil radioen mellem to stationer (hvid støj) og lad det så stå og spille et par dage ved pæn styrke. Som Lars antyder, er det såmænd ikke så afgørende, hvordan man gør det. Det handler i bund og grund mest om bare at få "masseret" højttalerens kantophæng.

Edit: Jeg må så til gengæld sige, at jævnligt brug siden 1967 åbenbart ikke har formået at rette op på, at min alnico-Celestion ("blue", selv om min nu er grå) ifølge min ydmyge opfattelse er en kende tyndbenet på egen hånd og derfor fungerer bedst i kombination med en anden enhed, som fylder mere i bunden. Men nu har jeg jo hørt Lasses Tophat. Og ét eller andet siger mig, at sådan en Gold måske i virkeligheden ikke ville være et helt tosset match mellem sådan én og så Lasses smag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Rasmus »

OK, det var egentlig også min oprindelige tanke, jeg var nok bare for doven til at føre det ud i praksis. Luksus problem, men gider man spille 20 jobs med lige præcis den lille lorte combo, med lummer lyd, bare for at komme frem til noget brugbart? :)

Er der nogen der mangler en Eminence enhed fra en Blues Junior III? ;)

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Super - tak for jeres svar

Spændende alternativ, Lars, med alnico versionen af Weber 1265.
Jeg har heldigvis besluttet at købe en Celestion Gold 8ohm til en anden forstærker, så den vil jeg lige prøve af i tophatten. Det er min tanke at kombinere den med en keramisk weber 1265 til en gammel fender forstærker - et forslag jeg ligeledes har fået er jer, Søren og Lars. Denne kombination kunne måske være spændende til tophatten også, selvom det ville være omfattende at gå fra 1x12" combo 2x12" i en eller anden form.

Men tak
God jul

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Sasha »

Sagt med al respekt over for Lars´ kyndige betragtninger, ville jeg ikke umiddelbart beskrive alnico-versionen af Weber´s 1265 som havende "mere bid" end den keramiske version - snarere tværtimod synes jeg, at alnico-versionen har en sådan lidt mere "hyggelig" klang, hvis det giver nogen mening? Men dog en højttaler, som man absolut skylder sig selv at prøve. Om det så er det rette for én... ja, det kan kun ens egne ører afgøre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af strattitude »

Jeg har selv både Weber 1265 og deres keramiske Blue Dogs i 30w.

Jeg synes den keramiske Blue Dog måsker er en anels mere smooth i diskanten og samtidig har lidt mere øvre mellemtone.

!265'eren har en mere fyldig nedre mellemtone . Bliver afbrudt nu...

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Sagt med al respekt over for Lars´ kyndige betragtninger, ville jeg ikke umiddelbart beskrive alnico-versionen af Weber´s 1265 som havende "mere bid" end den keramiske version - snarere tværtimod synes jeg, at alnico-versionen har en sådan lidt mere "hyggelig" klang, hvis det giver nogen mening? Men dog en højttaler, som man absolut skylder sig selv at prøve. Om det så er det rette for én... ja, det kan kun ens egne ører afgøre.[/quote]

Nej jeg mente faktisk også, at alnico versionen af 1265 er mere cremet og mindre agressiv (mindre bid) end den keramiske. Men forstærkere og ørerne der lytter er jo immervæk også forskellige. ;-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af strattitude »

Er der forøvrigt nogen der har hørt den nye Celestion Creamback? Den er selvfølgelig temmelig ny endnu...men jeg er ret nysgerrig efter at høre den selv...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Weber 1265 keramisk passer efter min mening rigtig godt til min marshall. Det analytiske, som du beskriver Lars, er måske det jeg oplever som, at den kan være lidt kold, når min marshall spiller rent. Til gengæld får den min marshall til at brøle, når den forvrænger, og hvis jeg skal være lidt metaforisk er den at sammenligne med en bjørn.

Celestion g12h30 får min tophat til at bide. Hvis jeg skal fuldende metaforen er det mere som en hidsig ulv. Bjørnen omtalt ovenfor er måske nok aggressiv, men den brøler, er dyb og voldsom - mere end den bider. Weber 1265 får ikke min tophat til at bide, og det er det, jeg ønsker den skal. Derfor er den keramiske 1265 nok heller ikke svaret. Problemet er, at g12h30 anniversery måske nok i sin overordnede karakteristik passer på det jeg søger, men den når bare slet ikke i mål.

Om jeg nogensinde når i mål med min lille tophat, ved jeg ikke. Men der er noget ved den, som jeg holder meget af, og derfor fortsætter jeg med at forsøge. Søren har allerede hjulpet mig med flere ting. Måske kan en enkelt Celestion Gold klare det - måske ender jeg med en 2x12" løsning... :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Sasha »

Måske en Celestion G12H30 Heritage også var værd at prøve? Jeg kunne forestille mig, at den ville tilføje en hel del "brøl" i forhold annivrsary-modellens "bid"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Ja, det kan måske være - er det den du omtaler som bas-versionen af g12h30?

Men måske men pointe druknede i sammenligningen med dyr :-) det er "bid" jeg søger, uden at det bliver for hårdt og harskt at høre på. Jeg tænker det handler om den såkaldte "chimy" top. På den anden side ved du Søren, at jeg netop også har savnet noget bund i forstærkeren. Denne del skyldes måske også, at jeg hidtil har brugt mastervolumen forkert... dvs. jeg har brugt den :-) ikke overraskende har 4 ud af 5 af mine forstærkere ikke mastervolumen, og den ene der har lyder bedst, når mastervolumen er skruet helt op!

Rumpole
Himmelhund
Indlæg: 32
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Rumpole »

Mht. tilspilning af ny højtalere, så satte jeg mit nye kabinett til en transistor forstærker og en loop-pedal. Sidenhen lade den stå og brage i øvelokalet i et par dage. Det gjorde en stor forskel.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen