Højtalerskift

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af reindane »

[quote="Lasse H"]Weber 1265 keramisk passer efter min mening rigtig godt til min marshall. Det analytiske, som du beskriver Lars, er måske det jeg oplever som, at den kan være lidt kold, når min marshall spiller rent. Til gengæld får den min marshall til at brøle, når den forvrænger, og hvis jeg skal være lidt metaforisk er den at sammenligne med en bjørn.

Celestion g12h30 får min tophat til at bide. Hvis jeg skal fuldende metaforen er det mere som en hidsig ulv. Bjørnen omtalt ovenfor er måske nok aggressiv, men den brøler, er dyb og voldsom - mere end den bider. Weber 1265 får ikke min tophat til at bide, og det er det, jeg ønsker den skal. Derfor er den keramiske 1265 nok heller ikke svaret. Problemet er, at g12h30 anniversery måske nok i sin overordnede karakteristik passer på det jeg søger, men den når bare slet ikke i mål.

Om jeg nogensinde når i mål med min lille tophat, ved jeg ikke. Men der er noget ved den, som jeg holder meget af, og derfor fortsætter jeg med at forsøge. Søren har allerede hjulpet mig med flere ting. Måske kan en enkelt Celestion Gold klare det - måske ender jeg med en 2x12" løsning... :-)[/quote]

M.h.t. "Bid" så kunne du - udover Celestion Blue eller Gold - også prøve at lytte på førnævnte WGS ET65 eller Webers keramiske Grey Wolf. WGS'en har en mere crunchy eller "smadret" mellemtone end Weber 1265 og Grey Wolf lyder meget hen i retning af Cel. Blue/Gold med rigtig godt attack i mellemtonen. Hvilke rør har du i TopHat'ens forforstærker?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Det er NOS valvo ecc83 - tænker du, at der er noget at hente her? Jeg synes at de tung-sol, der sad i, gjorde lyden endnu mere "hård".

Havde faktisk også tænkt på Grey Wolf kunne være et bud ud fra beskrivelser på Weber Speaker's hjemmeside. Jeg synes, at der er kommet en række bud på, i hvilket retning jeg kan kigge. Så vil jeg forsøge at få det prøvet af som lejlighed og økonomi tillader det.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af reindane »

[quote="Lasse H"]Det er NOS valvo ecc83 - tænker du, at der er noget at hente her? Jeg synes at de tung-sol, der sad i, gjorde lyden endnu mere "hård".

Havde faktisk også tænkt på Grey Wolf kunne være et bud ud fra beskrivelser på Weber Speaker's hjemmeside. Jeg synes, at der er kommet en række bud på, i hvilket retning jeg kan kigge. Så vil jeg forsøge at få det prøvet af som lejlighed og økonomi tillader det.[/quote]

Ja jeg tænkte, at hvis især det første preamprør i kæden (V1) var et af de sædvanlige dødssyge, JJ, TAD, Sovtek eller lignende 12AX7 / ECC83 rør, så ville jeg anbefale et hollandsk Philips eller engelsk Mullard ECC83. Er dit Valvo ECC83 af tysk, hollandsk engelsk oprindelse? Tysk Valvo ECC83 lyder nemlig markant anderledes end de to andre.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af strattitude »

I forhold til Weber keramisk 1265 synes jeg at WGS ET65 har lidt mere top. Knap så tight bund, mere svampet bund. Og ,ja, måske en lidt mere crunchy mellemtone.
I mine ører er 1265 lidt bedre afbalanceret. Jeg synes ET65 havde mere "scoop" i den øvre mellemtone, som måske også får diskanten til at træde mere frem.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Sasha »

[quote="reindane"][quote="Lasse H"]Det er NOS valvo ecc83 - tænker du, at der er noget at hente her? Jeg synes at de tung-sol, der sad i, gjorde lyden endnu mere "hård".

Havde faktisk også tænkt på Grey Wolf kunne være et bud ud fra beskrivelser på Weber Speaker's hjemmeside. Jeg synes, at der er kommet en række bud på, i hvilket retning jeg kan kigge. Så vil jeg forsøge at få det prøvet af som lejlighed og økonomi tillader det.[/quote]

Ja jeg tænkte, at hvis især det første preamprør i kæden (V1) var et af de sædvanlige dødssyge, JJ, TAD, Sovtek eller lignende 12AX7 / ECC83 rør, så ville jeg anbefale et hollandsk Philips eller engelsk Mullard ECC83. Er dit Valvo ECC83 af tysk, hollandsk engelsk oprindelse? Tysk Valvo ECC83 lyder nemlig markant anderledes end de to andre.[/quote]

Jeg skulle mene, at Lasses indgangsrør (+ samtlige andre forforstærkerrør) er hollandske Philips. Udgangsrørene er - så vidt dr. Alzheimer tillader - NOS-rør af vesteuropæisk oprindelse...

Edit: Når du referer til de tyske Valvo ECC83, er det så dem med 45 graders "getter"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Søren said it

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Jeg endte med at få en Weber 1265 Keramisk i 8ohm i overskud, så jeg satte den i forstærkeren, og jeg må indrømme, at jeg er blevet ret glad for det :-) så er der lige rundet lidt af på emnet.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Højtalerskift

Indlæg af Lasse H »

Vi runder lige af endnu engang, hvis det skulle have interesse. Jeg fik bytte mig til en Weber Gray Wolf keramisk. Så nu har jeg været igennem Celestion G12H anniversary, Weber 1265 keramisk, Celstion Gold, Eminence Red Fang og endelig omtalte Gray Wolf. Webers Gray Wolf keramisk er så absolut den fedeste højtaler til min Tophat Club Royale, ud af dem, jeg har prøvet. Jeg synes faktisk, den sparker alle andre af banen uden nogen særlig tvivl!

Jeg er for det første imponeret over dens fyldighed i bunden. Derudover har den noget mellemtone punch og bid, som jeg egentlig var på jagt efter. Så er den ikke så "hård" i toppen, som nogle keramiske højtalere efter min mening godt kan være. Den spiller heller ikke så rent, som fx webers 1265 keramisk eller Celestion G12H (både anniversary og vintage 55Hz versioner), hvilket jeg efterhånden er ved at indse, mine højtalere heller ikke gerne skal. Alt i alt klæder den bare højtalerens forvrængning rigtig godt.

Ud over en Tophat Club Royale, som jeg efterhånden er ved at være helt pjattet med, har jeg så en Tophat King Royale, som jeg virkelig også bare er vild med. De er vist også spundet over noget af det samme, de to forstærkere. Nå, men de to G12H anniversary, der nærmest blasfemisk sad og kiggede ud på mig inden fra kabinettet, da jeg fik den, er for længst røget ud. Så nu er spørgsmålet så, om den skal have to styk Gray Wolf, eller om jeg skal finde et match mellem en kreramisk og en alnico højtaler, som passer til denne. Det lader vi hænge i luften...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen