En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Frost »

Et håndværkertilbud i form af en gammel Carlsbro 50 fra 75 er landet på min matrikkel. Et håndværkertilbud, fordi den springer sikringer :(

Inden erhvervelsen var der blevet brugt nogen tid på sondering af muligheder, og hvad det egentlig var for en størrelse, og specielt engelske sider har en del informationer, hvori der blandt andet fremgår, at designerne havde skelet meget til hvad kollgaerne andetsteds i England stykkede samen.

Den er supersimpel opbygget, 1 ecc83 i indgangen, et ditto til fasesplitter og 2 EL34 i udgangen - that's it

Efter at have fået den flået ud af kabinettet er den umiddelbare vurdering, at alt er originalt. Herunder også højtalertrafoen som er påstemplet
784-213 og 8-75 hvilket -igen jf. nettet - indikerer original Drake fra 8. måned 75. De to ecc83 er Mullard, men EL34 er uden anden påtegning end lige præcis EL34.
Nu kommer vi så til punktet hver jeg risikerer høvl og gabestok, men jeg vover alligevel:
Hvis man samenligner diagrammet fra Carlsbro (findes her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.chambonino.com/carlsbro/carl ... op.html</a><!-- m -->) med en tidlig Marshall JCM800 (og nu har jeg allerede dukket hovedet) så er lighederne for power amp delen langt større end forskellene og det er i den forbindelse jeg bejler lidt til de mere vidende.

Den hævdes altså at springe sikringer, og når jeg skriver hævder, så er det fordi jeg ikke har haft den tilsluttet selv endnu (venter på adgang til oscilloskop og variotrafo) og så kommer vi til antagelserne:
Der skal givetvis nye lytter i strømforsyningen og til biaskredsløbet, og her synes ingen vej udenom Spraque Atoms.
Den er designet med fixed bias, hvilket bliver ændret til variabelt.
Soklerne til udgangsrørene skal skiftes. Det ene har sluppet metalflangen som holder den fikseret til chassiet.
Diverse øvrige passive komponenter skal kontrolleres, og her synes - jf. forumet her - specielt skærmgitter modstandene typisk at kan være skredet.

Men der er to ting der nager: En forstærker af så simpel karakter som denne og som springer sikringer indikerer desværre mulighed for overgang i højtalertrafoen og/eller kortsluttede effektrør.
Effektrørene skal udskiftes under alle omstændigheder, men hvilken type vil I anbefale ??
Hvis højtalertrafoen er kortsluttet, hvilken erstatning vil I anbefale og hvor kan den skaffes fra ?? Alternativt, vil det være muligt at få den gamle viklet om ??

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall

Indlæg af Sasha »

Skift nu lige rørene først og se, om ikke dét (eller en kortslutning andetsteds) er den egentlige synder, før du begynder at bekymre dig om afbrændte transformatorer...

Hvilke rør, man vælger, er selvfølgelig altid et spørgsmål om, hvad man vil ofre på sagen. Men af nyproducerede har jeg god erfaring med disse:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.watfordvalves.com/product_de ... ?id=846</a><!-- m -->

I forbindelse med en udskiftning af elektrolytter i sådan én er det min erfaring, at selv om diagrammet foreskriver 50 uF kondensatorer, finder man i praksis ofte 68 uF kondensatorer i dem. Jeg har brugt disse:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Mundorf-MLyt ... 0V.html</a><!-- m -->

Hvor jeg så har parallelkoblet de to halvdele. Men man kunne sagtens gå op til 100 uF istedet uden negative bivvirkninger:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/F-100uF-450V ... 0V.html</a><!-- m -->

Bias-kondensatoren har jeg skiftet til en 100 uF/100 volt.

I øvrigt er det stadig "fixed bias", selv om den er gjort variabel. Det er selve forspændingen, som er "fixed" i modsætning til katode-bias.

Det er i øvrigt en god idé at sætte spændingsdeler-modstande (f.eks. 220K/2W) over de seriekoblede kondensatorer, så spændingen fordeles jævnt over dem, selv om selve kondensatorerne skulle skride lidt i værdi.

Endelig omtaler du forstærkeren som en "fattigmands-Marshall". I så fald må jeg sige, at den ifølge mine ører er mere "fattigmands" end "Marshall"... :-) Endnu et eksempel på, at bare fordi man har EL34´ere i udgangstrinnet, lyder det altså ikke pr. automatik som en Marshall. I dette tilfælde har voicing´en af forforstærkeren (Baxandall-tonekontrol samt placeringen af denne i kredsløbet) nok den største finger med i spillet. En fin forstærker. Men den lyder ikke som en Marshall. At Carlsbro så har adopteret nogle af de "børnesygdomme", som plager Marshall´s udgangstrin, er en helt anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall

Indlæg af morfarpåsofaen »

Mht. transformator, hvis den skal skiftes, så lavede jeg et indlæg på Carlsbros forum vedr. udgangs transformator til en Carlsbro 60 TC, og samme dag var der en englænder der solgte en original Drake trafo fra 70'erne til mig. Det endte under 500 kr. inkl. porto osv.

Så det kan måske betale sig at henvende sig på diverse udenlandske fora, særligt i england står der mange gamle Carlsbro dimser rundt omkring, som ofte ikke bliver regnet for noget. Den engelske ebay kan også anbefales.

De øvrige spørgsmål kan jeg vist ikke hjælpe med, udover at Søren Alwan dengang lavede et super arbejde med at renovere på 60 TC forstærkeren. Der kom Harma KT77 rør i mener jeg, istedet for EL34. Var vist ikke en større modifikation. Forstærkeren kom til at lyde rigtig fint, men var jo en anden model end din.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall

Indlæg af Sasha »

Jeg skulle nu mene, at det var EL34´ere, der kom i. Ellers havde jeg næppe brugt energi på at "kurere børnesygdomme", der bl.a. handler om at sænke skærmgitterspændingen ned i det lovlige område for et EL34. Eftersom KT77 kan tåle langt højere spænding her (men lyder ikke som et EL34), skulle jeg kende mig selv dårligt, hvis jeg havde brugt energi på det, hvis det var KT77´ere, der kom i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall

Indlæg af Frost »

Tak til Sasha for de gode råd, de vil blive fulgt. Så lige det dersens med "fattigmands Marshall" Jeg er fuldstændig enig i, at bare fordi en kasse er bestykket med EL34, så er det naturligvis ikke ensbetydende med, at den vil lyde som en Marshall.
Men rationalet var:
Når man ønsker "den klassiske 70'er rock lyd" á lá Thin Lizzy und so wieter, så synes der at være enighed i dette forum om at lyden opnås ved at forvrængningen opstår i effektrinnet og ikke i preamp delen. Når man så samtidig kan konstatere, at opbygningen af effekttrinnet læner sig voldsomt op af tidlige JCM800 OG, at højtalertrafo-fabrikanten er den samme som Marshall benyttede samt, at hele skidted er dateret til omegnen af 75, så smager det da lidt af fugl (eller hvad det nu lige er ordsproget siger). Når det så er sagt skal jeg da også erkende, at jeg overhovedet ikke har et lydmæssigt sammenligningsgrundlag.

Og så liige et lille spørgsmål til Sasha (hvis der er mere goodwill på kontoen :) : Siger din erfaring, at strømforsyningen ville kunne trække et par ekstra EEC83?? Der er jo rigelig plads - og huller - til dem!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall

Indlæg af Sasha »

Det siger erfaringen ikke noget om - al den stund at jeg ikke har prøvet det.

Men et rimeligt "educated guess" ville være, at det ikke er noget problem. Faktisk vil jeg næsten æde min gamle hat på, at Carlsbro bruger den samme transformator i alle deres 50/60 watts forstærkere, hvoraf visse har langt flere forforstærkerrør om bord. Spørgsmålet er så, om det er nødvendigt at tilføje flere rør for at få den til at lyde godt/ mere af Marshall/Thin Lizzy usw. usw..?

Du kan fodre nok så mange fuldstændigt "textbook" EL34-baserede udgangstrin, bygget af komponenter, som er velsignet af paven himself, med et signal fra en forforstærker, som på mange måder er "voiced", forstærket og i øvrigt varetaget "forkert". Dét kommer det ikke til at lyde som en Marshall af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Frost »

Langt om længe fik jeg mig taget sammen til at få fikset det omtalte håndværekertilbud, så lige nu er det ren optur :-)

Med udgangspunkt i Sasjas gode råd, kunne jeg nøjes med at skifte alle elektrolytterne i strømforsyningen, de defekte EL-34 sokler og så et par nye udgangsrør.
Den faste bias blev gjort justerbar, og det viste sig faktisk at være nødvendigt, for med de originale fabriksværdier ville biasstrømmen blive alt for høj.
Så nu ser jeg tiden lidt an, bruger den og vurderer så lidt på, om spændingerne omkring udgangsrørene designmæssige er i det højeste.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Sasha »

Du kan ihvertfald med fordel sætte den til 240 volts drift. Men godt at der trods alt er liv i den.

Renoverede i øvrigt også selv sådan en Carlsbro 50 i foråret...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Frost »

Den forrige ejer havde faktisk omkoblet den til 240volts drift, men trods det ligger der stadig 448v på anoderne af EL34'erne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Sasha »

Jamen, eftersom den maksimalt tilladte anodespænding for et EL34 er angivet (måske lidt friskt, men alligevel...) til 800 volt, er det vel heller ikke noget problem?

Det er nærmere skærmgitrene, som er problemet. Samt ikke mindst fasesplitterens opførsel ved heftig overstyring.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Frost »

Hmmmm - Det dersens bøvl med skærmgitterspændingen er et for mit vedkommende lidt forsømt område. Så det kunne blive et område til "bogning" i de mørke efterårsaftener.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En fattigmands Marshall - og nu spiller den!

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er såmænd ikke sværere st forstå, end at du bare kan slå op i databladet for et EL34 og se, at den maksimalt tilladte spænding på sådan et rørs skærmgitter er 425 volt. Og der skal nok ikke så meget fantasi til for at kunne forstå, at en overskridelse af denne max-værdi næppe er den direkte vej til at sikre det pågældende rør det længst mulige og mest lykkelige liv?

Man kunne så måske vælge - i lighed med, hvad der lader til at være en særdeles udbredt praksis blandt forstærker-producenter - at trække på skuldene og tænke, at med afsæt i den gamle talemåde om at, "Transistors have max. ratings - tubes have guidelines" kunne man vælge at sige, at overskridelsen af den maksimalt tilladte skærmgitterspænding så må koste dét rør-levetid, som det nu en gang gør. Selve forståelsen af den for høje spænding er såmænd ikke så kompliceret, som det er at finde en løsning på en allerede tilstedeværende for høj spænding, som ikke samtidig laver fuldstændigt rod i impedansforholdene mellem strømforsyning og forstærker.

Man kan så glæde sig over, at dét problem med fasesplitteren, som beskrives i denne tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/d ... bemania</a><!-- l -->

I virkeligheden har en langt større finger med i spillet, når det kommer til faktorer, som er med til at tvinge en forstærkers udgangsrør ud af deres Comfort Zone. Så personlig mener jeg, at det ville være en glimrende idé at starte læsningen netop her...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen