anbefal mig en forstærker...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Lund »

Er der nogen af jer gode folk der kan anbefale mig en forstærker...

krav:

Lille i størrelse (jeg forestiller mig 10" højttaler combo eller lign)
Skal have reverb indbygget.
Rør, ikke over ca 15 watt og gerne mindre.
om den har drive kanal eller ej er ligemeget..... (jeg har pedal).
skal kunne bruges til hjemmebrug og til cafejob og lign (dvs den behøves ikke spille superhøjt at all).

mærket er underordnet, og om den er brugt eller en ny forstærker betyder heller ikke det store...

den skal selvf. helst lyde fedt... jeg bruger kun en overdrive og en tuner pedal... ikke andet.

klangmæssigt er vi nok ovre i noget ala philip sayce, srv, scott mckeon, doyle bramhall II, Eric gales, hendrix osv... rock blues halløj...

egntlig har jeg allerede haft 2 forstærkere der matchede ovenstående... men uden reverb... har stadig den ene.. men tror det bliver bøvlet/umuligt at indbygge reverb i sådan en.

nogen forslag?

michael

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Morten_Lyse »

Vox night train.

Ja ja. Den har ikke rumklang og det er ikke en combo. Til gengæld lyder den fedt, and I hope that counts for something.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Sasha »

Det lyder umiddelbart meget som en Princeton Reverb, synes jeg...

(Find en Silverface og få den sat i stand)

Edit: Men hvorfor ikke bare bruge en god rumklangs-pedal med din lille Bassman? (jeg går ud fra, at det er dén, du har stadigvæk?)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af mos »

En lettere modificeret Fender Princeton Reverb 2 gør det for mig.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af mos »

Meget godt ramt når man tænker på vi ikke har synkroniseret vores ure for nyelig :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Sasha »

Jamen, du ved da, at det første, jeg altid spørger mig selv om, er: Hvad ville Morten gøre i denne situation?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af mos »

HA! :0)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Sasha »

Arrhh, nu ikke så beskeden..!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Morten M »

Blackstar kunne også være et bud. Har selv et HT5 head, som pumper udgangsrøret fedt ved fornuftig volumen.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Jackie van Hippie »

Alternativt til Princeton Reverb'en, kunne du kigge efter en Rivera Venus 3, de lyder ret fedt, har indbygget rumklang og er på 15 watt med 1X12". Ellers har du jo alligevel pedaler i forvejen, så en fra eller til gør vel ikke den store forskel? Så hvis du anskaffede dig en rumklangspedal, var der mange flere forstærkere at vælge mellem.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Lund »

princeton er et godt bud havde glemt den.

reverbpedal... ja, har en hall of fame.

det var også for at undgå at mudre input med et delvist digitalt signal, samt have et ultra let setup... jeg kunne undvære psu og bare køre tuner, drive på batteri.

nå... overvejer det lidt

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Sasha »

- Øøøhh...

"Mudre input med et delvist digitalt signal". Dén skal jeg vist lige have foldet lidt mere ud: Hvad er det, der mudrer? Og hvis det ellers er en fornuftig pedal, er det vel kun rumklangs-signalet, som er digitalt? Og det ville det vel også være lige meget hvor i kæden, man satte pedalen ind. Man kunne jo også overveje en ikke-digital pedal...

Men ellers må vi jo have fundet en måde at putte rumklang i din Bassman på :-) Det bliver måske ikke nemt. Men "ikke nemt" og "umuligt" er jo trods alt ikke helt synonyme størrelser...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Jacob »

Alternativt kunne man investere i en Carl Martin Headroom el. lignende rumklangspedal, hvis man ikke vil bruge digital rumklang?

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Barf »

Et helt andet bud kunne være Laney Lionheart. Den findes i en 5W-udgave med en 12"-højtaler. To kanaler, rumklang og en masse vellyd, men jeg ved selvfølgelig ikke lige, om det er den lyd, du søger. Men jeg kan kun anbefale at prøve den.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt med på, at en Lionheart er en fed forstærker, men jeg synes, den passer meget dårligt ind i trådstarters lydpræferencer. Jeg overvejede også at foreslå min egen yndling (Koch Studiotone), men den ligger lidt i samme lydmæssige boldgade som Lionheart, så den mener jeg heller ikke rigtig holder.

Angående rumklangspedal, så synes jeg, at T-Rex tonebug reverb på fjeder settingen gør det rasende godt. Den lyder bedre end fjederrumklangen i min studiotone. Det er godt nok også en relativt kort fjeder, der sidder i den, men jeg synes alligevel, at det er imponerende, at en pedal simulering lyder bedre.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Lund »

[quote="Sasha"]- Øøøhh...

"Mudre input med et delvist digitalt signal". Dén skal jeg vist lige have foldet lidt mere ud: Hvad er det, der mudrer? Og hvis det ellers er en fornuftig pedal, er det vel kun rumklangs-signalet, som er digitalt? Og det ville det vel også være lige meget hvor i kæden, man satte pedalen ind. Man kunne jo også overveje en ikke-digital pedal...

Men ellers må vi jo have fundet en måde at putte rumklang i din Bassman på :-) Det bliver måske ikke nemt. Men "ikke nemt" og "umuligt" er jo trods alt ikke helt synonyme størrelser...[/quote]

Hej

Det jeg mente var bare at hvis man skruer helt op hvor forstærkeren selv forvrænger, så kan lyden blive lidt "ufokuseret" eller hvordan man nu skal sige... jeg synes i det hele taget at de modulations og tidsbaserede effekter gør sig bedst efter forvrængning (som med pedaler hvor jeg ville sætte dem sidst i kæden) og ikke før forvrængning. Med drive, wah, og octavia er det anderledes igen IMO...

Min hall of fame er så vidt jeg ved lavet så det kun er rumklagssignalet der er digitalt (og den er da også bedre end den RV2 Boss jeg havde engang).

Nu var det også bare det lækre i at jeg bare kunne have 2 pedaler, og helt slippe for strømforsyninger og kabler... (måske en tvagstanke :lol: jeg synes bare det kunne være fedt)...

Nu troede jeg faktisk at det var aldeles umuligt at indbygge reverb tank i bassmannen... den er jo allerede ret så "tight fit". Men mener du at det er en mulighed?

Til alle andre der har skrevet, tak for forslagene, gode muligheder.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Sasha »

Man kunne jo anføre dét synspunkt, at selv om man byggede en rumklangsenhed ind i selve forstærkeren - som så på én eller anden måde kom til at tilføje rumklangen sådan "sidst i forforstærkeren" - får du jo alligevel ikke rumklangssignalet tilføjet efter forvrængningen fra udgangstrinnet. Skal man opnå dette, kommer man ikke rigtigt udenom et Wet/dry eller ligefrem Wet/Dry/Wet setup. Og jeg fornemmer, at det ikke ligefrem er dét, du er ude efter? Det fylder jo immervæk lidt...

Du har helt ret i, at der i forvejen er fyldt ret godt op inde i selve forstærkerens chassis. Så skulle man på én eller anden måde lave det, skulle man nok putte det ind i en lille kasse af en art, som man monterede bag i forstærkerens kabinet (+ en fjeder-enhed i bunden af kabinettet). Om man så synes, at det er bøvlet værd...???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: anbefal mig en forstærker...

Indlæg af Lund »

nok ikke:o)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen