Fender Tweed Forstærkere?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender Tweed Forstærkere?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Kæft en Jungle...
Jeg overvejer lidt om min næste forstærker skal være noget der ligner sådan en forstærker, når jeg engang kommer til lidt penge igen. Men der er (var) et hav af modeller og variationer, så jeg tænkte om der monstro ikke var nogen her inde, som kunne kaste lidt lys over emnet?
Jeg er interesseret i de mindre modeller (Champion/Champ, Princeton, Harvard og Deluxe) og deres variationer (5A#, 5B#, 5C#, 5D#, 5E# og 5F#).
Udover tekniske detaljer, kunne jeg godt tænke mig at høre om hvilke kloner/variationer/reissues der findes på markedet i dag og jeres erfaringer med disse, samt muligheden for at konvertere andre forstærkere til at lyde lidt hen ad disse forstærkere. Jeg er ikke interesseret i moderne kanalskiftere som kan imitere "tweedlyden" mellem al det andet, men simple 1-2 knappers comboer.

Tak på forhånd :)

PS. Jeg har en Fender Champion 600 reissue stående, som jeg fik billigt. Jeg vil ikke ofre det store på en forstærker i den prisklasse, men hvis man kan gøre nogle småting ved sådan en, så den kommer til at sige lidt bedre, ville forslag være velkommen.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Tweed Forstærkere?

Indlæg af Smittefar »

Hvis ikke du allerede har fundet den er Lars Reinaus guide vel et godt sted at starte <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk/">http://www.larsreinau.dk/</a><!-- m -->

Hvis/når jeg skal have en tweed bliver det en af Lars's. De lyder sgu fedt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender Tweed Forstærkere?

Indlæg af Sasha »

Man kan i princippet sagtens bygge sådan en Champion 600 om til noget, der i sin grundvold er langt mere "tweed-agtigt". Men man kommer ikke udenom, at dét, der for alvor står imellem den i sin oprindelige form og så en virkeligt vellydende forstærker, er "de dyre ting" - en lille, hm-hmm højttaler og ditto udgangstransformator. Men man kan sikkert sagtens for ret små midler få den til at lyde temmelig meget bedre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Tweed Forstærkere?

Indlæg af Lund »

Jeg prøvede sådan en champion 600 i 4 sound for noget tid siden... puha... den lød ringe... efter min mening var det nok i stor grad højttalen der haltede... der findes en direkte erstatning til den (sælger den på banzai) men forvrængningen var også noget tynd og bisværm i det.

jeg har haft en vibro champ, og den var ret fed i det man kunne presse en 10" højttaler i den (kommer med 8 ")

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender Tweed Forstærkere?

Indlæg af Rasmus »

Jeg har for nylig lavet en forespørgsel hos Lars Reinau vedr. en Harvard, og det kunne godt lade sig gøre.
Desværre har jeg en lejlighed der går i tomgang, så det blev ikke lige her og nu.

Det koster ca. det samme at få bygget en klon, som at finde en gammel på ebay, alt afhængig af stand selvfølgelig.

Hvis samleren i mig skulle smide den slags penge efter en lille 10" combo, så ville jeg gå efter en original gammel.

Hvis man derimod går efter driftsikkerhed, så ville jeg nok vælge en Reinau.

Billy Cross, som jeg besøger et par gange om måneden, har en gammel Harvard og en Deluxe, og de lyder fandme fedt! Den er noget mere "direkte" og kontant den lille Harvard, men ville kunne løse de fleste jobs for mig, hvor jeg jeg ryger ud over PA og små trio jobs.

Det er vist meget normalt at højtaleren ryger i sådan en fætter, jeg synes de fleste jeg ser har fået skiftet højtaleren.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen