Div om rør (teknisk)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Swampthing »

Fantastisk nørderi !!
Jeg kan slet ikke følge med, alt hvad jeg ser, er nogle sure smileyer der peger på hinanden....

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Frost »

Hmmm
Og her har man i årevis gået med opfattelsen af, at lige netop forskellen i anodeimpedansen i fasesplitteren var en af de bevidst valgte kilder til forvrængning.
Tjae - Man bliver klogere gør man.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

[quote="Frost"]Hmmm
Og her har man i årevis gået med opfattelsen af, at lige netop forskellen i anodeimpedansen i fasesplitteren var en af de bevidst valgte kilder til forvrængning.
[/quote]

Tillad mig at spørge om, hvor dén opfattelse kom fra?

Til gengæld er her da ren røv at trutte i for de (mange) guitarister, der tænker "Hvordan får jeg mere skrald på min Fender" (der jo har et ECC81 som fasesplitter)? "Jo, jeg sætter sgu´ da bare et ECC83 (med potentiale for højere forstærkning) i som fasesplitter". Så er det ihvertfald ikke min skulder, de skal græde ud ved, når de i samme ombæring futter deres udgangsrør af på førtid. Dette er sikkert ikke det eneste eksempel på velvillig, men "farlig" eksperimenteren med rørtyper, der kunne findes. Guitarister er generelt et ret kreativt folkefærd - ikke mindst når det kommer til hjemmestrikkede, mere eller mindre lommefilosofiske "løsninger", som ikke altid tager deres afsæt i virkeligheden... :-)

@Tube Mania: Vender lige tilbage med et udførligt svar senere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

Here goes:

Allerførst tak for endnu et fint og udførligt svar. En fornøjelse at læse!

Lige én ting: Man ser tit, at der på sådan en "long tail" fætter ikke blot er én katodemodstand, men derimod en forholdsvis lille katodemodstand, som går til et fælles punkt med de to gittermodstande. Fra dette "knudepunkt" er der så en noget større modstand til stel. Hvad er idéen i det? (også selv om vi holder modkobling mm. ude af billedet et øjeblik).

Det kan være, at du kan sige lidt om, hvilke faktorer, der afgør symmetrien i sådan en fasesplitter? Måske ligefrem et eksempel på, hvad man kan gøre for at rette op på en "skæv" fasesplitter, hvis man står med en forstærker, der lider under en sådan? Gerne lidt "beregning" omkring en fasesplitter, hvis det ikke er for meget at spørge efter.

Hvordan forholder tingene - symmetri samt andre faldgruber, der bl.a. har betydning for udgangsrørenes ve og vel - i en fasesplitter á la denne:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.backfromthesixties.co.uk/sit ... .co.uk/sit ... iagram.jpg</a><!-- m -->

som man ofte finder i (menget) ældre guitarforstærkere. Visse musikere - ikke mindst mundharpespillere - elsker lyder af forstærkere med netop denne type fasesplitter i.

Hvis du har mod på det, kunne næste kapitel måske meget logisk gå i retning af samspillet mellem fasesplitter og udgangsrør, når det éne og det andet klipper..? I modsætning til hifi er det jo ting, som er eftertragtede og derfor hyppigt forekommende i guitarforstærkere...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Frost »

@Sasja
I dette tilfælde var "man" somend bare undertegnede i al ydmyghed. Min opfattelse af virkemåden af fasesplittere har altid været, at ens impedansforhold i anodestrækningerne var designmæssigt ønskeligt for at opnå så ens symmetri som muligt. Kigger man på værdierne i anodestrækningerne på ældre Marshall forstærkere ser man ofte henholdsvis 82K og 100K, hvilket Tube Mania forklarer årsagen til, og det var så lige der kæden var sprunget af for mig.
Men forvirringen stiger herefter en smule når man kigger på den fasesplitter fra VOX AC50'eren som du linker til, for der er anodemodstandende ens.

Et er sikker. Jeg bliver givetvis klogere hen ad vejen

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

OK, tak for svaret.

Men nu er AC50´erens fasesplitter jo også konstrueret omkring en helt anden virkemåde. Der har du jo ikke den anden rørhalvdel sat op i en gitterjordet kobling. Hvis jeg ellers forstår at læse diagrammet ret, sender du jo blot signalet igennem et almindeligt katode-jordet forstærkertrin (venstre side af fasesplitterrøret), som vender fasen 180 grader. Dette signal går til det éne udgangsrør. Samtidig "låner" vi også lidt af dét signal, dæmper det behørigt gennem en modkobling og sender det så igennem den anden halvdel af fasesplitterrøret, hvorved det atter vendes 180 grader i fase (og er dermed i modfase med udgangssignalet fra den første halvdel af fasesplitteren). Dette signal sendes så til det andet udgangsrør.

Et lignende princip bruges også i nogle af de helt tidlige Tweed-Fendere. F.eks:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.davidsonamp.com/sf/images/tw ... 5c8.gif</a><!-- m -->

De fleste af Fender´s forstærkere (hvis ikke alle - dog selvfølgelig kun dem med push/pull-udgangstrin) var dog blevet ændret til enten "long tail" eller "katodyn" fasesplittere, før 50´erne var omme...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Tube mania
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Tube mania »

Så går jeg løs på den Sasha gerne vil have...det er forresten den jeg kalder for 'selvkørende faseplitter'...jeg benytter den i en anden udgave hvor den er DC koblet til indgangs trinnet. Det medfører nogle fordele, men også nogle ulemper...mere herom senere.

Billede

Nu er det jo et ECC83 og så behøver man ikke selv at regne ret meget...det har rørfabrikanterne gjort for os.

Billede

Jeg finder rørdata for anodebelastningen 100K

Rk er den ganske almindelige katodemodstand som i et hvert trin og ville normalt være stelforbundet, men da ville signalet som løber mellem katoderne løbe til stel gennem de 470ohm... Det går jo ikke...så istedet for at forbinde til stel indskyder man 10kohm (Rt)...som en pseudo strømgenerator...den laver ikke andet. Røret skal kun bruge spændingsfaldet over Rk for at indstille sig til den rigtige strøm (som altid)...derfor går Rg til bunden af Rk

Her kan man se ved spændingen 350V er katodemodstanden Rk 1000ohm, men her er 2 rørhalvdele i parallel...derfor skal den halveres..ca...og så har de valgt 470ohm. Hvis rørene trækker strøm som læst i skemaet vil der på katoderne være:
E = I X R = 0,0028 X 10000 = 28V + de ca 1,5V over Rk.(ialt29,5V) Den spænding går fra forsynings-spændingen...den kan ikke bruges til noget.


Mht til overstyring...så er det ret kaotisk og umulig helt præcis at forudsige hvad der sker, men noget kan jeg da gøre rede for.

Et rør kan ikke styres ind i positivt gitter-område idet gitteret da vil opføre sig som en anode og klippe signalet. I trin med indgangs-kondensator vil den del der ville have været i positiv område istedet blive til en forhøjet spænding over kondensatoren...det kaldes 'gitter-ensretning'. Når det sker mister trinnet sit arbejdspunkt...det vil reducere strømmen i trinnet og spændingen stiger på anoden...dermed også forvrængningen.

For en 'long tailed' faseplitter er der en risiko for at symmetrien som er vigtig for udgangs-rørene ryger. Det er ikke til at forudsige præcist, men man kan prøve det med tonegenerator og oscilloscope...og under stærk overstyring iagttage hvad der sker. Hvis der opstår stærk asymmetri kan trinnet forsøges indstillet på ny vha en variabel katodemodstand...så kan man måske finde en bedre indstilling... (Marshal). Der kan også netop idag forekomme forskelle på rør som gør det til en god ide.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

Jeg tygger lige på det - det er jo lødig læsning som altid. Så vender jeg garanteret frygtelig tilbage med flere dumme spørgsmål... :-)

Endnu en gang tak for det fine arbejde!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

AMP-MASTER NILSSON
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af AMP-MASTER NILSSON »

Hej tube mania.

Jeg har luret på dine indlæg og svar,, suvoren,, men jeg er kommet i besidelse af nogle rør som jeg ikke kan plasere. Det drejer sig om 6L6G som jeg med garanti tror at du har hørt før, men jeg kan ikke finde dem på nettet, er de beslægtet med 6L6GC eller, men jeg tror at det er udgangsrør og jeg ville gerne have bygget endnu en forstærker af dem.

På forhånd tak :?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

- Øøøhh..?

Men 6L6G er jo blot en tidligere version af 6L6 end 6L6GC, og kan derfor ikke tåle så høj spænding og effekt som sidstnævnte. Jeg kan så tilføje, at hvis jeg Google´r "6L6G", får jeg 87.900 hits smidt i nakken. Så du kan nu ikke have ledt særligt grundigt på nettet efter disse rør... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]- Øøøhh..?

Men 6L6G er jo blot en tidligere version af 6L6 end 6L6GC, og kan derfor ikke tåle så høj spænding og effekt som sidstnævnte. Jeg kan så tilføje, at hvis jeg Google´r "6L6G", får jeg 87.900 hits smidt i nakken. Så du kan nu ikke have ledt særligt grundigt på nettet efter disse rør... :-)[/quote]

F.Eks sådan.. ;)

AMP-MASTER NILSSON
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af AMP-MASTER NILSSON »

Hej MacG.

Jeg havde ellers været der inde, men kunne ikke finde det så jeg prøver igen at lede dette rør, og du for tak for hjælpen og undskyld.

med Venlig Hilsen
AMP-MASTER NILSSON

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Div om rør (teknisk)

Indlæg af Sasha »

Ak ja. Det er ikke nemt at være AMP-MASTER.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen