Nyt JGB pedalboard.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Så skal vi til det igen. Det gamle pedal board har tjent mig godt i mange år, men jeg er træt af hele tæppe/velcro finten, og har også brug for et lidt større board så der er plads til wah pedalen (den kobler jeg på eksternt lige nu hvilket nemt bliver noget rod).

Indtil videre har jeg anskaffet en ordentlig flightcase, og købt krydsfinér plader i Silvan til at lave et board med hylde i til med mit gamle, bare større. Regner med i første omgang at køre med de samme 2 strømforsyninger som der var på det gamle (Cioks Big John og Baby2) indtil jeg synes jeg har råd til en med isolerede udtag, og alle pedalerne bliver skruet fast denne gang.

Den eneste nye ting på boardet er den Flashback X4 som kom ind ad døren i går.

Her er en lille testopstilling jeg lavede bare for at se hvordan man eventuelt kunne passe tingene på. Overvejer lidt om Flashback'en ikke i stedet skal op på hylden, men det passer meget godt med rækkefølgen at forvrængerpedalerne er deroppe i forlængelse af tuneren.
Billede

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af MacG »

[quote="JGreen"]Så skal vi til det igen. Det gamle pedal board har tjent mig godt i mange år, men jeg er træt af hele tæppe/velcro finten, og har også brug for et lidt større board så der er plads til wah pedalen (den kobler jeg på eksternt lige nu hvilket nemt bliver noget rod).

Indtil videre har jeg anskaffet en ordentlig flightcase, og købt krydsfinér plader i Silvan til at lave et board med hylde i til med mit gamle, bare større. Regner med i første omgang at køre med de samme 2 strømforsyninger som der var på det gamle (Cioks Big John og Baby2) indtil jeg synes jeg har råd til en med isolerede udtag, og alle pedalerne bliver skruet fast denne gang.

Den eneste nye ting på boardet er den Flashback X4 som kom ind ad døren i går.

Her er en lille testopstilling jeg lavede bare for at se hvordan man eventuelt kunne passe tingene på. Overvejer lidt om Flashback'en ikke i stedet skal op på hylden, men det passer meget godt med rækkefølgen at forvrængerpedalerne er deroppe i forlængelse af tuneren.
Billede[/quote]

Kan du ikke lige måle den X4 ? Jeg vil gerne vide hvor meget den egentlig fylder.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Den er temlig stor.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://support.tcelectronic.com/entries ... om/entries ... asurements</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af MacG »

[quote="JGreen"]Den er temlig stor.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://support.tcelectronic.com/entries ... om/entries ... asurements</a><!-- m -->[/quote]

Tak, det han jeg ledt efter, men altså ikke fundet..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af MacG »

Er det ikke bedre at have forvrængere og bootser, som du vel bruger mest, for neden, og X4 for oven ? Og bliver man ikke svimmel af at stemme sidelæns ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Sasha »

Du bruger heller ikke "full treble" på din wah, lader det til... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Telemaster »

Jeg vil også foreslå dig at prøve med forvrængerne nederst. Når du nu har 3 stk + en boost, tænker jeg, at du bruger dem ret meget, og så er det sgu bare nemmere at have dem tættest på fusserne. Og hvorfor hulen har du egentlig tre? Jeg kunne forstå det, hvis de var meget forskellige, men de er jo alle tre i kategorien "let til medium drive". For en bluesman som dig ville jeg ellers foreslå en enkelt eller højst to forvrængerpedaler, og så noget med at justere op og ned på guitarens volume. Fx egner OCD'en sig lige præcis rigtig godt til den tilgang - navnlig, hvis man har en rørforstærker, der arbejder lidt for føden i den anden ende. Men altså... Det er der sikkert en udmærket grund til :-) Jeg foretrækker bare selv at bruge pladsen til noget andet, og så nøjes med en drive, en fuzz og en clean boost på brættet. Du kunne jo nemt få plads til noget andet skægt, hvis du fyrede et par af dine drives :-)

Og tak fordi du indvier os i dine pedalbrætovervejelser - lige præcis den slags tråde er næsten altid fede :thumbup:
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Knuddi »

Ja, fint med lidt indsigt i andres overvejelser med sådan et projekt.
Hvilke stik er det du bruger - de ser dejligt "små" ud. ?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Telemaster"]Jeg vil også foreslå dig at prøve med forvrængerne nederst. Når du nu har 3 stk + en boost, tænker jeg, at du bruger dem ret meget, og så er det sgu bare nemmere at have dem tættest på fusserne. Og hvorfor hulen har du egentlig tre? Jeg kunne forstå det, hvis de var meget forskellige, men de er jo alle tre i kategorien "let til medium drive". For en bluesman som dig ville jeg ellers foreslå en enkelt eller højst to forvrængerpedaler, og så noget med at justere op og ned på guitarens volume. Fx egner OCD'en sig lige præcis rigtig godt til den tilgang - navnlig, hvis man har en rørforstærker, der arbejder lidt for føden i den anden ende. Men altså... Det er der sikkert en udmærket grund til :-) Jeg foretrækker bare selv at bruge pladsen til noget andet, og så nøjes med en drive, en fuzz og en clean boost på brættet. Du kunne jo nemt få plads til noget andet skægt, hvis du fyrede et par af dine drives :-)

Og tak fordi du indvier os i dine pedalbrætovervejelser - lige præcis den slags tråde er næsten altid fede :thumbup:[/quote]

Telemøller har ret!
Byt rundt på dine overdrives og din delay og small stone. Du bliver et bedre menneske med mere overskud og livsglæde!

nimb
Himmelhund
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af nimb »

Sådan som jeg kan forstå det ligger de bagerste pedaler på en hylde, så kan ikke forstå virakken omkring det omstændige?

Har selv brugt samme løsning tidligere, fungerer fint.

Kører selv med 3 drives plus en booster, bevares mine drives kan sættes så de alle lyder næsten ens, men ynder nu at stille dem så jeg har varianter af samme udgangspunkt.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Fedt med lidt feedback.

Sasha, jo, der kommer til at blive skåret ud i den øverste hylde så pedalen kan trykkes helt ned. :D

Nimb har ret i at det bagerste er en hylde. De to strømforsyninger (skal udskiftes med en ordentlig med isolerede outputs senere) ligger under hylden, sammen med eventuel trådløs enhed. Det er sådan jeg har kørt det på det gamle board, og det fungerede fint og sparede en masse plads.

Grunden til at jeg meget gerne vil have chorus pedalen i bunden er at den er meget høj. Desuden tror jeg det ville blive meget mere pinefuldt at forsøge at styre Tap på delay'en samt looper funktion hvis den lå oppe på hylden...
Forvrængerne lå også deroppe på mit sidste board. Det fungerer fint nok.

Stikkene der kan ses er fra et sæt Lavacable pedalboard ledning sæt jeg fik snitterne i. Det er desværre kun nok til 5 ledninger, så jeg må nok finde på noget. Vil tro at jeg stadig har masser af kabel tilbage når stikkene er brugt, så måske laver jeg nogle bastard kabler med stikkene fra de Aage kabler jeg brugte på det gamle.


De 3 forvrængere skyldes at jeg kører forstærkeren rent, lige på grænsen til crunch, og så bruger forvrænger pedalerne til at krydre lyden og tilføje forvrænger effekt alt efter hvad jeg synes sangen skal bruge.

Boost + OD1 giver en meget blød og lækker, lidt 80'er, overdrive med en masse sustain. Det har været min foretrukne solo lyd i de mere pæne sange.
Den bliver eksempelvis brugt på soloen i "Broken Love":
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.reverbnation.com/jakegreenba ... akegreenba ... roken-love</a><!-- m -->

OCD'en (eller CDO for det SKAL det hedde! :P ) er primært til rytme forvrænger og med boost'en bruger jeg den også til mere beskidte soloer.
Den bliver eksempelvis brugt til rytme på "Blues don't bother me":
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.reverbnation.com/jakegreenba ... akegreenba ... -bother-me</a><!-- m -->

BD2'eren er en keeley mod, og sjovt nok den mest heavy lydende forvrænger på boardet. Den bliver brugt til de nyere mere rockede numre vi så småt er begyndt at få på repertoiret.
Den kan høres på "Still hung up on you":
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.reverbnation.com/jakegreenba ... akegreenba ... -up-on-you</a><!-- m -->

Alt i alt er der en lidt forskellig smag på de forskellige forvrængere. Da vi er en trio er det jo ikke helt uvæsentligt at hele sættet ikke lyder totalt ens. Til jams og mindre "komplekse" lejligheder bruger jeg en forvrænget forstærker og volume pot'en, men til trioen er der rigeligt med ting at holde styr på i forvejen, så der gør jeg det hele lidt simplere med pedalerne.
1 pedal = grundlyd, pedal + boost = sololyd.

Skifter selvfølgelig lidt rundt og skruer da også op og ned på guitaren når det passer med sangen, men det er rart at have mere end 1 farve at male med til en hel koncert. Specielt når man spiller trio.

Delay pedalen bruger jeg mest til stille sange, men har planer om at udvide lidt med den nye Flashback X4 til også at bruge lidt pingpong delay og måske endda udnytte looper effekten i visse numre.

Small Clone chorus'en er KUN til rytmeguitar i stille sange. Det bløder det hele lidt op og giver en lidt synthesizer agtig kvalitet til herlighederne.
Den kan høres på rytmelyden i "Broken love" jeg postede før.

Jeg havde faktisk monteret tuneren sidelæns på mit sidste board, så det gør egentlig ikke så meget. :)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Rasmus »

Hvis det var mig, så ville jeg sætte de pedaler jeg brugte mest forrest, og dem jeg brugte mindst bagerst.

Jeg har f.eks også min delay på forreste række, men der er så også plads til at alle mine overdrives + det løse.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Ja, men Delay pedalen er også klart den med flest funktioner på, hvor forvrængerne bare er enkeltfunktions. =)
Chorus pedalen er bare lidt stor at have på top niveau'et, så jeg tror det kommer til at passe mig meget godt det der.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Fik skruet det nye board sammen lige inden øveren i søndags - og fik beklædt flightcase bunden med tæppe og toppen med en gammel hovedpude for at holde boardet fra at skramle rundt i kassen.
Det fungerer fint.

De Lava cable stik jeg fik fra min guitarpusher har virkelig fikset noget af det signaltab jeg åbenbart havde før med Aage kabler, og min lyd er blevet en del klarere og mere veldefineret. Er sku lidt overrasket over at forskellen var SÅ stor. Specielt da jeg stadig mangler at udskifte 3 Aage kabler.

Billeder kommer efter øveren torsdag, for jeg glemte det totalt i min iver...

Der er stadig et par små udeståender. For det første skal jeg have fastgjort den store delaypedal. Skruerne i bunden er for korte til at man kan lave cykelkæde tricket, og jeg synes den er lidt for tung til at forlade sig på velcro. Må finde på noget.

Jeg ville også gerne have samlet stikkene fra de to strømforsyninger i 1 - og jeg kunne godt tænke mig at boardet kørte med eksternt kabel der bare pluggede i boardet så der ikke er risiko for at den bliver klemt i kassen.
Ville desuden gerne have output stikket trukket fra delay pedalen og ud til et stik på kanten af boardet så det var lidt nemmere at komme til.
Det KUNNE også være fedt at få en input/output buffer på, men sidst jeg testede det gjorde det ikke rigtigt nogen mærkbar forskel.

Der kommer et "pop" når jeg slår min tuner til og fra. Hvad er det nu det skyldes?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Sasha »

Sandsynligvis DC-niveauer, der udlignes.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

- og hvad gør man ved det når der ikke er jord på nogen af de to strømforsyninger?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Sasha »

- Glæder sig over, at strømforsyningerne næppe har noget med sagen at gøre?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Smittefar »

Jeg oplevede i sin tid noget lignende, da min T-Rex replica (True Bypass) sad ved siden af min TC electronic Chorus (Buffered bypass). Kan det være noget med, at signalstellet svæver på true bypass pedalen, når pedalen er slukket, og når man så tænder igen, så skal stellet tilpasses? Det kunne man vel løses ved at lave en lille kobling til signalstel, som også er aktiv, når pedalen er slukket.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af Sasha »

Jeg ville nu nok starte med at kigge på, hvad der sidder før og efter den pågældende kontakt. Hvis man skifter til og fra en "svævende" ind- eller udgangskondensator, som ikke er refereret til stel, så VIL det give et klik...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Nyt JGB pedalboard.

Indlæg af JGreen »

Min wah pedal sidder før. Der sidder en Keeley moddet BD2 efter.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen