I den forbindelse søger jeg en bedre forståelse for, hvorfor tonerne i en oktav er inddelt som de er, og hvorfor nogle toner lyder godt sammen og andre ikke. Jeg har prøvet at læse lidt tyske videnskabelige artikler, hvilket man hurtigt går død i, og min underviser er måske ikke lige matematisk professor, så måske nogen kan hjælpe lidt?
F.eks. kan man tage kvint cirklen, og se at med udgangspunkt i en vilkårlig tone, kan man springe en kvint, 7 halve trin, 12 gange, og så har man været forbi alle toner i en oktav. F.eks. F - C - G - D - A - E - B - F# - C# - G# - D# - A#.
Men hvorfor er det lige præcist sådan?
Jeg kan næsten regne ud, at det falder tilbage på inddelingen af en oktav, og igen at dette falder tilbage på hvilke frekvenser der lyder godt sammen. Så er man tilbage ved hvordan to sinus kurver påvirker hinanden?
F.eks. 200 Hz og 100 Hz, som giver forholdet 2/1, en oktav. Laveste fællesnævner for begge frekvenser er her 200 Hz, som man kan finde to 100 Hz bølger "inden i". Enderne på sinus kurven passer sammen, når man kombinerer de to frekvenser.
Tager man 150 Hz og 100 Hz har man en kvint med forholdet 3/2. Dvs. laveste fællesnævner er 300 Hz, der indeholder tre 100 Hz bølger og to 150 Hz bølger. Enderne passer sammen med forholdet 3/2.
Jeg kan så næsten regne ud at jo mindre man holder dette forhold imellem to frekvenser, jo mere harmonisk lyder to frekvenser for øret når de er lagt sammen? Eller er jeg forkert på den her?
Når man så skal inddele en oktav (en fordobling af frekvens) i 12 lige store bidder, er det at jeg mister overblikket. Jeg kan godt forholde mig til at det er en logaritmisk skala, hvor man har brug for trinnene 0,08333333.... (1/12), og at dette regnestykke aldrig kan gå op.
Jeg er vist ikke helt skævt på den, når jeg tænker at dette også er årsagen til at man ikke kan stemme et instrument så tonerne passer til alle tone arter. Man stemmer derfor tempereret = da regnestykket med 1/12 inddeling i en logaritme ikke går op, har man fundet ud af at 12 x en kvint kommer tæt nok på, uden at være perfekt.
Betyder det også at når man stemmer 12 * kvint, så ender man ved en oktav der faktisk ikke er helt præcis den dobbelte frekvens?
Jeg trænger til at nogen lige kan give mig et overblik.. Gerne et link til en Youtube video der lige forklarer sagen eller noget.. Kunne næsten ikke sove i nat..