Hvilken GZ34.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

Hej igen.
jeg skal bruge et nyt GZ34 ensretterrør til min gl. Vox. og vil lige spørge herinde om nolge af jer kan anbefale en producent.
det behøver ikke være NOS rør, hvis ellers de findes nye holdbar alternativer.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Ja, New Old Stock af netop dette rør er blevet temmeligt dyrt!

Jeg ville personligt nok vælge Sovtek´s bud på sagen, som rent subjektivt lyder bedst i mine ører. Men det ER holdbarheden, som er akilleshælen ved samtlige nyproducerede versioner af GZ34.

Dét med lyden skyldes nok primært, at Sovtek´s version typisk leverer lidt højere spænding (= NOS-eksemplarer) end alternativerne. Dette påvirker først og fremmest forforstærkerrørenes (trioder) arbejdspunkter, hvilket afspejler sig i lyden. Selve den dynamiske respons ("sag") udnytter man jo ikke ret meget af i en AC30, hvor forskellen i effektforbrug mellem tomgang og fuld knald er minimal. Havde de vedholdende rygter om, at sådan en Vox kørte i klasse A, havde forskellen jo været nul. Meeeen, sådan ligger virkeligheden nu ikke helt. Dog er forskellen i effektforbrug langt mindre, end hvis man skulle bruge røret i en typisk "fixed bias" klasse AB-forstærker á la Fender Super Reverb, Marshall JTM45 eller lignende, hvor ensretterrørets udgangsimpedans kommer til at spille en langt større rolle...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

Hej S.
Tak for dit indlæg.
Det er netop SAG jeg leder lidt efter i det nye rør.
Det gl. rør er et Mullard GZ34 med brun sokkel, og jeg vil gerne så tæt på den nuværende dynamik og SAG som muligt.

Preamp tubes i forstærkeren er følgende:
Tube 1) First stage gain/pre-amp tube for Vibra-Trem Channel. (Mullard Ecc83)
Tube 2) Oscillator For Vibra -Trem Channel. (Mullard ECC 83)
Tube 3) Modulator for Vibra -Trem Channel. (Philips miniwatt ECC82)
Tube 4) First stage gain/pre-amp for Normal and Brilliant Channel. (Mullard ECC83)
Tube 5) Top Boost Tube.(Brilliant Channel Only) (Philips miniwatt ECC83)
Phase Inverter/Driver Tube (Philips miniwatt ECC83)
Power Tubes (Philips Miniwatt EL84).

Alle pre og power rørene er næsten 40år gamle, (og lyder stadig som en døm. :thumbup:
så gad vide om de kan holde til spændingen fra et Sovtek GZ 34 ?
TAD lancerer et STR GZ34, som skulle være kopieret efter Mullard: <!-- m --><a class="postlink" href="http://pyndtshop.dk/product_info.php?pr ... _id=132</a><!-- m -->,
Har du erfaringer med dette rør?
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg istemmer for Sovtek GZ34. - Jeg har oplevet overslag i min "meget AC-30-agtige" forstærker, når man går fra Standby til Operate, med f.eks Harma GZ-34, der skulle være et JJ. Jeg har dog også et brugt JJ liggende, som ikke har vist lign symptomer.

Søren. Med Sovtek'en ligger min B+ på ca 332VDC, mod omkring 325VDC med JJ'en. Vil du uden at blinke med øjnene påstår, at de 7V i anodespænding gør, at du kan høre forskel. - I så fald.... er dine ører af en anden kaliber end mine..!

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Jamen, min pointe er jo netop, at der IKKE forekommer ret meget "sag" i en AC30 - p.g.a. at effektforbruget er næsten det samme i tomgang og ved fuld belastning. Det er jo ligesom i "overgangsfasen" mellem forskelligt effektforbrug, at "sag" kommer på banen. Og dette ER bare ikke særligt relevant i en forstærker, som afsætter noget nær 100% effekt i sine rør allerede i tomgang.

TAD´s GZ34 er nøjagtigt det samme kineser-GZ34, som alle andre sælger - blot med fine stempler og sager på, som man så betaler for i upassende domme. Og ja, jeg har futtet adskillige af disse af. Det sidste holdt måske knapt et år i min lille hifi-forstærker, hvor det også trækker fire EL84´ere. Jeg havde et snart 50 år gammelt Mullard i, som så endelig døde en langsom og ærefuld død. Så var jeg igennem et par kinesere, som ikke holdt ret længe. Og nu har jeg så et Mullard i igen, som bare tygger derudad... Jeg har dog brugt Sovtek´s GZ34 med fint resultat i en hel del guitarforstærkere

Og hvis det gamle rør ikke fejler noget, hvorfor så skifte det? Hvis dit nuværende rør ellers leverer dét, det skal, vil et Sovtek med garanti ikke give højere spænding.

PS: Det kan være, at du kunne score dig et fint forforstærkerrør til brug et andet sted ved at "stjæle" V2 og erstatte dette med et "hm-hmm", nyproduceret rør. Der går ingen lyd gennem dette. Så du vil ikke miste noget på dén konto.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Jeg istemmer for Sovtek GZ34. - Jeg har oplevet overslag i min "meget AC-30-agtige" forstærker, når man går fra Standby til Operate, med f.eks Harma GZ-34, der skulle være et JJ. Jeg har dog også et brugt JJ liggende, som ikke har vist lign symptomer.

Søren. Med Sovtek'en ligger min B+ på ca 332VDC, mod omkring 325VDC med JJ'en. Vil du uden at blinke med øjnene påstår, at de 7V i anodespænding gør, at du kan høre forskel. - I så fald.... er dine ører af en anden kaliber end mine..!

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Disse "overslag" har jeg også oplevet med mange kinesere (TAD eller ej...). Rent faktisk bør man jo have en seriemodstand mellem transformatoren og rørets anoder (det står i databladet for dem, der gider at læse...). Men dette vil jo så også påvirke impedansforholdene mellem strømforsyning og forstærker - igen af større betydning i en forstærkere med større forskel i effektforbrug mellem tomgang/fuld damp.

Jeg skal ikke kunne redegøre for, hvad det er, der gør, at jeg kan høre, at det ene rør lyder bedre end det andet. Men hvis forskellen er 7 volt, og alle andre relevante parametre ellers er konstante, må det jo være dét... :-) Jeg skal dog ikke prale af at kunne huske, om det var 7 volts forskel, der var tale om i det nævnte eksempel. Jeg kan dog konstatere, at f.eks. omkring 20 volts forskel i driftsspænding mellem "high" og "low" indstillingerne på pågældende "ret så AC30-agtige forstærker" er tydeligt hørbart. Så SÅ langt ude i skoven synes jeg nu heller ikke, det er...

Alle disse forskelle i personlighed mellem forskellige ensretterrør vil udspille sig i langt større grad, hvis man baserede sine test med afsæt i forstærkere, hvor forskellen i effektforbrug var større mellem tomgang og fuld knald. Oplagte eksempler er allerede nævnt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Jamen, min pointe er jo netop, at der IKKE forekommer ret meget "sag" i en AC30 - p.g.a. at effektforbruget er næsten det samme i tomgang og ved fuld belastning.

Jeg havde et snart 50 år gammelt Mullard i, som så endelig døde en langsom og ærefuld død. Så var jeg igennem et par kinesere, som ikke holdt ret længe.
Og nu har jeg så et Mullard i igen, som bare tygger derudad...
Jeg har dog brugt Sovtek´s GZ34 med fint resultat i en hel del guitarforstærkere

Hvis dit nuværende rør ellers leverer dét, det skal, vil et Sovtek med garanti ikke give højere spænding.

PS: Det kan være, at du kunne score dig et fint forforstærkerrør til brug et andet sted ved at "stjæle" V2 og erstatte dette med et nyproduceret rør. Der går ingen lyd gennem dette. Så du vil ikke miste noget på dén konto.[/quote].

OK: TAD is no need to go.
Mit GZ 34 har også lidt en ærefuld død, og forstærkeren kører midlertidig på 2 dioder loddet bag på GZ34 soklen.
Pt oplever jeg ikke noget SAG. :D
Hvad koster et NOS Mullard GZ 34 i grunden, og hvem har dem?
Tak for stjæle tipset. Måske det skulle en tur over i min Marshall 6100, i position V1, (JTM 45 Kanalen) ?
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Nej, og du oplever næppe noget sag, selv om du sætter et ensretterrør i... :-)

Edit: Men du vil sikkert alligevel opleve en lydmæssig forskel, da et GZ34 vil give lavere spænding end et par dioder. Hvilken spænding er der på rørene (som har en angivet max. spænding på 300 volt) nu?

Nu skal jeg ikke kloge mig på dagspriser og det (manglende?) hæderlige islæt deri. Men et hurtigt tjek rundt på Ebay afslører da ikke mange tilbud på ret meget under 100 Euro pr. styk - til gengæld adskillige til langt højere pris.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]

Et hurtigt tjek på Ebay afslører ikke mange tilbud på under 100 Euro pr. styk - til gengæld adskillige til langt højere pris.[/quote]

:o Ok Der slog mit Jyske gen til igen.
Sovtek får en prøvetur i min ac 30, så må vi se hvor længe det holder.
Øhh: hvad ville det indebære i sound, at evt lodde den omtalte modstand ind mellem trafoen, og anoder ?
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Det vil typisk gøre den lidt mørkere i betrækket - måske en anelse mere komprimeret. Igen: Dette skyldes i en AC30 mere, at det "statiske" DC-niveau sænkes end egentlig dynamisk "sag". I f.eks. en JTM45 eller Super Reverb ville det igen medføre større "sag", idet stømforsyningens udgangsimpedans jo naturligvis hæves på dén konto. Der kan dog blive visse monteringsmæssige udfordringer, idet du nok som minimum skal bruge 10 watts modstande...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Det vil typisk gøre den lidt mørkere i betrækket - måske en anelse mere komprimeret [/quote]
Ok: det taler så for at beholde en stabil forholdvis høj spænding.
jeg elsker Hank Marvin "clean" fra Briliant kanalen.
Hvis den skal have mere Darkness, så kan stikket komme over i normal kanalen.
Men hvad med spændings overslag fra Sovtek røret, ved On/OFF. ?
Min AC30 er bygget uden Standby switch.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Jah, men husk nu lige dét med EL84´s max-angivelse på 300 volt. Så kan man jo gøre op med sig selv, hvor meget eller lidt man har lyst til at overskride dette. I dén forbindelse er det måske også lige en god idé at tjekke, hvor meget/lidt effekt man afsætter i rørene. AC30 er berygtede for både at overskride sine udgangsrørs max-effekt OG deres max. spænding (OG mure rørene inde, hvor de ikke kan komme af med varmen!). Ingen af disse ting bidrager til et lettere liv for rørene...

Overslaget er næppe et problem, når du tænder for On/Off, da røret så typisk vil være koldt. Det er dog næppe en god idé at "lege med kontakten" - altså at slukke og tænde hurtigt lige efter hinanden. Der er jo ingen grund til ligefrem at provokere... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Jah, men husk nu lige dét med EL84´s max-angivelse på 300 volt.
AC30 er berygtede for både at overskride sine udgangsrørs max-effekt OG deres max. spænding (OG mure rørene inde, hvor de ikke kan komme af med varmen!).[/quote]

Jeg har ikke målt spændingen fra de 2 dioder endnu.
GZ 34 er lige Crashed og dioderne var et hurtigt forsøg på at checke om resten af ampen stadig virkede :thumbup:
men du har sikker ret i at spændingen nærmer sig de 300V.
Mine rør er muret lidt mindre inde, pga forstærkeren er bygget med dubble row ventilations ribber, men ja den bliver stadig varm, efter længere tids drift.
I tilfælde af at man skifte til diode bridge, har du nogen erfaring med hvor høj spændingen da når op ?
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Sasha »

Typisk ligger spændingen på 350-360 volt med et GZ34. Så når du presser citronen yderligere ved at erstatte dette med dioder, behøver jeg vel næppe sige mere..? Om dioderne så giver 20 eller 30 volt (tænkt eksempel) mere - oh, well... Især, hvis forstærkeren stadig har den originale 50 ohms katodemodstand til rørene. Så vil jeg næsten garantere dig for, at hvis rørene ellers stadig er "levende" (altså trækker den mængde strøm, som de skal), afsætter du mere end de max. tilladte 12 watts anodeeffekt i hvert rør.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvilken GZ34.

Indlæg af Pluto »

Jeg har sovtek ensretterrør i begge mine Vox Ac 30er. Nu har jeg ikke prøvet alle gz34 rør i verden men sovtek er meget federe end f.eks Jj ensretter rør.
Og mine sovtek er da efterhånden et par år gamle så de ryger da ikke hele tiden. Især efter jeg er begyndt ikke at bruge standby knappen ved opstart.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen