Telecaster med bigsby

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Telecaster med bigsby

Indlæg af udepost »

Hejsa

Jeg overvejer at montere sådan et bigsby på min tele. Er der nogen der har erfaring med hvad det skaber af ændringer i lyden? Nogen siger det ikke gør noget ved lyden, andre siger at alt ændres, da tele lyden ligger i askebægeret og strengene gennem kroppen. Min tele er en halvvejs original 73'er, og ser ud som den phil x spiller på her (dog uden bigsby):

[youtube]iBJlrtanM6o[/youtube]

Det skal lige siges, at jeg går efter det originale B5 (fender) design, dvs. hvor askebægeret skiftes til en plade, og broen til en jazzmaster type

Bh,

/Søren

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af Jackie van Hippie »

Efter Leo Fender stjal P. A. Bigsbys originale guitar design til at den første telecaster, siges det at bringe sort uheld at smide en Bigsby på en telecaster. Måske der lyder ændres ;)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af fortytwo »

Lyden ligger nok ikke i bro-stykket, men mere at strengene går gennem kroppen, og string-thru giver hel sikkert en anden lyd, end flat-mounted Bigsby, men så er spørgsmålet mere hvad du helst vil..?

Jeg syn's stadig at en Telecaster med Bigsby lyder af Telecaster, den mister måske lidt snap, og lidt punch, men så meget er det heller ikke..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af udepost »

Tak for svarene. Jeg vil mest af alt bare gerne ha en vibratosystem på min tele, så jeg kan nok godt leve med at lyden ændres lidt. Det kunne også være jeg bare skulle prøve at købe en tele med bigsby, og så se om jeg kan li det godt nok til at modificere min egen.

Jeg kunne også bygge en Telemaster! Det bedste vib system på det bedste guitar design... :)

Edit: Nogen bud på hvilken farve det er? Hvis det er en Fender farve?

Billede

/Søren

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af Morten M »

Stetsbar kunne også være en mulighed?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af Snake Boots »

udepost, måske kan det være en Inca Silver som er fotograferet på en måde, så den grønne nuance er meget fremtrædende.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af udepost »

Morten: Statsbar kunne være en mulighed, men jeg er nok lidt mere til det traditionelle look...

Snake Boots: Ja, det er et godt bud.

/Søren

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af MacG »

Jeg har prøvet et par originale, og jeg synes de ændrede Tele-karakteren ret meget, noget mindre snap og twang.

Mika Vandborg har en han spiller på når det skal være lidt pænere, her i rimeligt uspoleret sammenhæng:

[youtube]kWbkRuVXTHc[/youtube]

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af Telemaster »

Jeg havde en Tele med Bigsby en overgang. Den lød fuldstændig som en Tele, men det er da muligt, at den havde lydt endnu mere Tele-agtigt uden Bigsby.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af Sasha »

[quote="udepost"]Hejsa

Jeg overvejer at montere sådan et bigsby på min tele. Er der nogen der har erfaring med hvad det skaber af ændringer i lyden? Nogen siger det ikke gør noget ved lyden, andre siger at alt ændres, da tele lyden ligger i askebægeret og strengene gennem kroppen. Min tele er en halvvejs original 73'er, og ser ud som den phil x spiller på her (dog uden bigsby):

[youtube]iBJlrtanM6o[/youtube]

Det skal lige siges, at jeg går efter det originale B5 (fender) design, dvs. hvor askebægeret skiftes til en plade, og broen til en jazzmaster type

Bh,

/Søren[/quote]

Jeg har hørt, at hvis man sætter et Bigsby på en Telecaster, bliver man forvandlet til en ADHD-plaget puddelhund med et stort ego og en særdeles jappet spillestil samt ét eller andet uudholdeligt karaktertræk, der vist er tænkt til at skulle gøre det ud for humor...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]

Jeg har hørt, at hvis man sætter et Bigsby på en Telecaster, bliver man forvandlet til en ADHD-plaget puddelhund med et stort ego og en særdeles jappet spillestil samt ét eller andet uudholdeligt karaktertræk, der vist er tænkt til at skulle gøre det ud for humor...[/quote]

Undskyld offtopic, men jeg kan simpelthen heller ikke snuppe ham der Phil X. Det er sikkert interessant at se nogle af de fine gamle guitarer i aktion, men hver gang jeg prøver at se dem, slukker jeg fordi han er SÅ afsindigt irriterende.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]

Jeg har hørt, at hvis man sætter et Bigsby på en Telecaster, bliver man forvandlet til en ADHD-plaget puddelhund med et stort ego og en særdeles jappet spillestil samt ét eller andet uudholdeligt karaktertræk, der vist er tænkt til at skulle gøre det ud for humor...[/quote]

Undskyld offtopic, men jeg kan simpelthen heller ikke snuppe ham der Phil X. Det er sikkert interessant at se nogle af de fine gamle guitarer i aktion, men hver gang jeg prøver at se dem, slukker jeg fordi han er SÅ afsindigt irriterende.[/quote]

Fatter ikke folks begejstring over ham. Lyden er da også altid pivringe på de videoer?

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af rustie »

jeg har og har haft flere teler med bigsby,og har ikke oplevet nogen hørbar forskel før og efter montering af bigsby,du skal nok regne med at skulle tilte halsen med en lille shim,for at få nok højde til bridgen,en rollerbridge ville jeg nok foretrække.Stetsbar har jeg prøvet,godt nok på en les paul,men mage til L... skal man lede længe efter

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af udepost »

Hejsa

Tak for inputs. Jeg tror ikke at jeg er så rendyrket en tele-twang-mand at jeg vil opleve de vildt store forskelle, så jeg vil nok gøre forsøget. Jeg er også blevet ret lun på ideen om en tele med jm vibrato og jm neck pickup, så det skal også prøves med tiden...

/Søren

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Telecaster med bigsby

Indlæg af fortytwo »

[quote="Snake Boots"]udepost, måske kan det være en Inca Silver som er fotograferet på en måde, så den grønne nuance er meget fremtrædende.[/quote]

Firemist Silver er mere grønlig fra starten af..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen