Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af GuitaRasmus »

Hej folkens - jeg har jo for vane at rode lidt ved en guitar eller to, og engang imellem støder jeg på noget jeg lige er nødt til at prøve.

Denne gang er det "the 2 minute humbucker mod".

Det går simpelthen ud på at man fjerner den ene række af skruer på ens humbucker (hvis der er to rækker - ellers bare den ene række der er). I essensen fjerner man den ene række af polepieces der opfanger lyden, og derved gør lyden mere "tynd og klar". Det er IKKE det samme som at splitte pickuppen, da magneten nederst i humbuckeren stadig sanser lidt af strengen, den har bare ikke sin "pipeline" længere - den er iøvrigt også stadigt humcancelling. Jeg har lige prøvet det med min Gibson Es137 (Hov, har jeg glemt at nævne at jeg har anskaffet mig sådan en? ;) ), og jeg synes faktisk det er rigtig fedt (dog kun lige over min POD - jeg skal prøve det i øvelokalet tirsdag) - ikke så vitaminfattig som en splittet humbucker, men med en meget mere brugbar clean lyd end man ellers hører fra en neckhumbucker.

Prøv det! Det tager kun 2 minutter at fjerne dem, og jeg er ret overrasket over hvor godt det virker. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Telemaster »

[quote="GuitaRasmus"] (Blahblahblah... ) Gibson Es137 (... blahblahblah.)[/quote]

Jamen gider du så ikke få fingeren ud af det varme hul og tage en flok billeder, din stjernepsykopat?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Odgaard »

Eller endnu bedre: lyd :s mile:

send fra en smart telefon

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Snake Boots »

Spændende! Er det bare at skrue dem ud (og evt i igen)? Eller kan der ske ubehagelige ting som at mikrofonen falder fra hinanden, at man ødelægger magnetisering eller andet rod?

Jeg er først for ganske nylig begyndt at interessere mig for humbucker-mikrofoner. Jeg er også specielt interesseret i hvordan man kan tynde ud i herlighederne, dog uden det bliver skingert eller tyndt. Jeg er helt vild med BB Kings lyd på hans live-ting fra 60'erne. Peter Green (mikrofoner i modfase), Hollywood Fats (roterede mikrofoner) og Albert King er også folk som har fået klare ikke-mudrede toner ud af humbuckers. Mine overvejelser går bl.a. på lyden af en varitone (brugt i stereo, muligvis i en bf fender som fasevender signalerne "tilbage" så de atter er i fase) men også tricks som at rotere mikrofonerne 180grader så skruerne vender den anden retning er i tankerne.

Jeg er meget glad for flg. kombinationer på min umodificerede 335'er:
1) halsmikrofon hvor jeg spiller med plekteranslag meget tæt på broen. En opsætning hvor et almindeligt, typisk anslag (eks. mellem mikrofonerne) giver en ulden og alt for basset lyd, kan lyde fantastisk på denne måde.

2) bridge pu (hvad hedder den på dansk?) hvor jeg spiller med plekteranslag helt oppe ved gribebrættets kant.

Hvis man ellers ikke har effekter som laver impedansrod og andre unoder mellem guitaren og forstærkeren, så fungerer det supergodt at skrue mere op for forstærkeren end nødvendigt og så skrue ned på guitarvol. Specielt halsmikrofonen lyder meget bedre på denne måde. Jeg skruer også næsten altid lidt ned for tonekontrollerne - det giver lidt mere kød og mindre zing. Med en masse pedaler kan det være en anden historie og helt umuligt at bruge disse kontroller. Noget af det allervigtigste hvis man kommer fra fenderguitarer er IMO at slappe af og spille meget blødere (specielt anslagene). Straffer men en humbuckergibson som en fender får man en ubrugelig mellemtonet og dåset plonk-plonk-plonk-lyd. Formentlig er dette børnelærdom, men ikke desto mindre tog det mig mange år at finde ud af. :)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af GuitaRasmus »

Jep, de er lige til at skrue ud, og sætte i igen. :) No problems.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af udepost »

Kan man også gøre det med en P90 der må lyde lidt tyndere?

Edit: Har lige prøvet med min p90, men det tager for meget af outputtet

Ellers et andet interessant tip til p90'ere: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... t&rct=j&q=& ... ms&cad=rja</a><!-- m -->

/Søren

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Odgaard »

Må jeg igen opfordre til lydeksempler. Ganske enkelt en kort optagelse af pickuppen med skruer og samme riffs, hvor skruerne er fjernet... og gerne noget clean og noget forvrænget :s mile:

Det ville glæde mit nørdede hjerte.

send fra en smart telefon

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Morten M »

Omkring '80 lavede en af mine jam buddies det samme trick som Rasmus. Pu'en var en DiMarzio Distortion og det lød meget strat agtigt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af efrandsen »

Man vil da ikke have at ens humbuckerudstyrede guitar lyder som en strat? Så havde man da valgt eb strat i stedet.. Uldenheden i en humbucker er da en del af charmen ved det, efter min mening..


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Morten M »

Altså, - hvis man er 15 år, den lykkelige indehaver af en Kasuga LP, ingen penge og lyst til noget andet - så er det jordens billigste mod.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Rasmus »

[quote="Snake Boots"]

Jeg er først for ganske nylig begyndt at interessere mig for humbucker-mikrofoner. Jeg er også specielt interesseret i hvordan man kan tynde ud i herlighederne, dog uden det bliver skingert eller tyndt. Jeg er helt vild med BB Kings lyd på hans live-ting fra 60'erne. Peter Green (mikrofoner i modfase), Hollywood Fats (roterede mikrofoner[/size]) og Albert King er også folk som har fået klare ikke-mudrede toner ud af humbuckers. Mine overvejelser går bl.a. på lyden af en varitone (brugt i stereo, muligvis i en bf fender som fasevender signalerne "tilbage" så de atter er i fase) men også tricks som at rotere mikrofonerne 180grader så skruerne vender den anden retning er i tankerne.
[/quote]
Hehe, det gjorde jeg engang på en Epiphone Les Paul jeg havde. Det var fordi jeg var nysgerrig efter hvordan den så ud nedenunder pickuppen, og så blev den lige vendt forkert i farten. :D Sådan blev den siddende indtil jeg solgte den. :) Om jeg gjorde det med begge to eller bare den ene kan jeg ikke huske, men jeg husker det ikke som om det gjorde den store forskel.

Åh, de unge år. :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Pluto »

Lige den der Peter Green/Moore modfase ting virker ret fedt.Jeg har Bare Knuckle Pg Blues på min r9 og det lyder fedt.
Sorte strater lyder bare bedst..

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af strattitude »

Jeg prøvede præcis det, på en Reverend Flatroc guitar jeg havde for et par år siden. Den havde 2 Filtertron agtige humbuckers. Jeg er generelt mest til single coils pga den klare bund i forhold til humbuckers. Det hjalp noget på den mudrede bund og sænkede outputtet væsentligt og gav mere klarhed. Men det er sgu et nemt trick hvis man vil gøre sin humbucker mere klar i lyden, og skruerne kan bare skrues tilbage igen!

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et lille interessant tip til folk med humbuckers

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg forstår godt nok ikke ideen med et 'mååd' til humbuckere, der får dem til at lyde som single coils.. Det er da at gå over åen efter vand, skulle jeg mene..?

Når det er sagt, så er det min erfaring. ( Jeg er Burstbuckers-mand) at Himmel og Helvede ligger i indstillingen af pickups'ene samt polskoenes justering.

Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen