Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

Hej Freaks!

Jeg har, som nævnt i en anden tråd, købt mig sådan en fætter her:

Billede

Da den ikke virker, vil jeg i tråden her dokumentere processen med at få den sat lidt i stand igen.

For de uindviede, er det en delay (og volumepedal, men det er delay'en der er sjovest) fra engang i tidernes morgen. Den ligner noget én eller anden har bikset sammen i sin garage af dele der lige var ved hånden. Men det er det smukke ved den, synes jeg.

Som jeg skrev i en anden tråd, så virker den på den måde, at der sidder en motor i "førerhuset" foran, som roterer en magnetisk disk. Derpå sidder så tre tonehoveder (ikke to, som jeg skrev i den anden tråd), som på f.eks. en båndoptager. Nederst i tromlen ligger der så lidt mojovæske som sætter sig fast på disken, når den passerer optagehovedet og afspilles så igen, når den passerer afspillehovedet, fordi disken og væsken arbejder sammen om at opbevare en ladning.

Jeg fik den hjem for et par dage siden, og jeg testede den med det samme. Resultatet var: Der var lyd når den var "bypassed" og volumepedal-delen virkede også fint, så det var delay'en den var galt med, hvilket jeg også havde på fornemmelsen.

Næste skridt var at åbne dyret op. Her er et par billeder, hvor "gitteret" er taget af:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=0]

Som man kan se, er den rigtig pæn der hvor det meste af elektronikken sidder, så det vil jeg ikke pille ved, hvis ikke der bliver brug for det, hvilket jeg næppe tror der gør.

Nærmere inspektion viste, at remmen som driver hele maskineriet var fuldstændig sprød. Så første skridt er at købe en ny rem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

Næste skridt var at åbne dåsen, for at rense den og se hvad der gemte sig derinde. Da jeg fik åbnet låget strømmede det ud med olie. Jeg var dog en smule forberedt, så der lå en klud under til at ta' det værste.

Her et billede efter olien var tørret op:

[attachment=2]

Man kan lige skimte den magiske skive og et af tonehovederne inde bagved. Det "potmeter" (som bare er et skaft) man kan se foran, drejer optage- og afspillehovedet henholdsvis tættere på hinanden og længere væk fra hinanden, hvilket giver længere eller kortere tid mellem delays'ene.

Nå... Men det var jo ikke til at rense noget som helst uden at pille dåsen af, så af kom den:

[attachment=1]

[attachment=0]

Her kan man se mekanismen lidt bedre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

Og den beskidte dåse ;) :

[attachment=1]

Dåsen efter en omgang husholdningssprit, knofedt, vatpinde og efterfølgende vand og tørring med føntørrer. Jeg har ikke renset den så meget udenpå, da jeg gerne vil ha' at den beholder det samme udseende. Billedet snyder også lidt og den ser måske stadig lidt beskidt up, men den er fuldstændig ren i virkeligheden Mmm... Ren dåse!

[attachment=0]

Det er så langt jeg er kommet indtil videre. Jeg har opstøvet den magiske væske, så den skal bare bestilles hjem. Næste skridt bliver at rengøre hele mekanikken. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det kommer til at foregå, da jeg ikke er så meget for at skille det ad. Det ser virkelig indviklet ud.

P.S. Undskyld mine manglende evner som fotograf, og undskyld at indlægget blev spredt sådan, men jeg kunne ikke uploade mere end 3 billeder ad gangen, eller finde ud af at tilpasse dem i størrelsen. :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af Smittefar »

Fedt - jeg glæder mig til at følge med i fortsættelsen.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af munch_30 »

Hold op den ser ud til at være i god stand at dømme ud fra dens "ydre" :D Er den fra senhalvfjerdserne eller deromkring ?

Fedt at du gider at poste arbejdsprocessen her.
Kim

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af Pluto »

Storm P har ikke levet forgæves ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

[quote="munch_30"]Hold op den ser ud til at være i god stand at dømme ud fra dens "ydre" :D Er den fra senhalvfjerdserne eller deromkring ?

Fedt at du gider at poste arbejdsprocessen her.[/quote]

Ja, jeg blev virkelig overrasket over hvor god stand den er i. Det eneste sted hvor den er beskidt er faktisk foran, hvor der ikke har været lukket helt af på grund af gitteret. Jeg tror vitterligt ikke at den har været åbnet siden den blev lavet... Måske kun for at fylde olie på.

Jeg ved ikke helt præcis hvornår den er fra, men midt-/senhalvfjerdserne er nok ikke helt forkert.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af Jake »

Rigtig spændende. Den olie du har fjernet fra "dåsen", er faktisk en del af funktionen. Af samme grund kaldes denne delaytype for "oil can reverb". Jeg har engang erstattet denne olie med den blå spray man bruger, når man pudser vinduer. Det kan være du lige skal give den et par skvæt af dette. Ellers kan de gå i stykker :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Jake"]Rigtig spændende. Den olie du har fjernet fra "dåsen", er faktisk en del af funktionen. Af samme grund kaldes denne delaytype for "oil can reverb". Jeg har engang erstattet denne olie med den blå spray man bruger, når man pudser vinduer. Det kan være du lige skal give den et par skvæt af dette. Ellers kan de gå i stykker :-)

Mvh Jake[/quote]

Jeg ved udemærket godt at olien er en del af funktionen, og kan jo ikke virke uden "den mystiske væske". Den var bare så beskidt indeni, så jeg tænkte at olien nok alligevel skulle skiftes + jeg tror at der var for meget af den.

Jeg har godt læst at der er nogle der har brugt Windex (de fleste tilfælde var vist ikke så succesfulde), men nu hvor jeg har opstøvet den rigtige væske (UCON LB-65), så vil jeg selvfølgelig bruge den.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af Jake »

[quote="DarkoPage"][quote="Jake"]Rigtig spændende. Den olie du har fjernet fra "dåsen", er faktisk en del af funktionen. Af samme grund kaldes denne delaytype for "oil can reverb". Jeg har engang erstattet denne olie med den blå spray man bruger, når man pudser vinduer. Det kan være du lige skal give den et par skvæt af dette. Ellers kan de gå i stykker :-)

Mvh Jake[/quote]

Jeg ved udemærket godt at olien er en del af funktionen, og kan jo ikke virke uden "den mystiske væske". Den var bare så beskidt indeni, så jeg tænkte at olien nok alligevel skulle skiftes + jeg tror at der var for meget af den.

Jeg har godt læst at der er nogle der har brugt Windex (de fleste tilfælde var vist ikke så succesfulde), men nu hvor jeg har opstøvet den rigtige væske (UCON LB-65), så vil jeg selvfølgelig bruge den.[/quote]

Fedt, så er det jo som det skal være! Det fremgik bare ikke helt af dit indlæg. Nej, det afhænger af hvordan du "hælder det på" så at sige, samt hvilket brand du vælger. Det er noget omsonst noget, men det er alt andet lige fascinerende teknologi.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

Så er der en lille update:

Jeg modtag i går et par drivremme som skal køre maskineriet, og der var heldigvis 2 der passede fint. Jeg prøvede med det samme at se om den kunne køre rundt, men uden succes. ØV!

Dernæst prøvede jeg at fejlfinde lidt her og der, men det kunne ikke rigtig lade sig gøre, da det var meget trangt med plads. Så jeg tog den store beslutning at skille det hele ad.

Det tog nok en time, hvor jeg bare sad og vendte og drejede den for at finde ud af hvordan jeg skulle gribe det an. Så tog jeg endelig mod til mig og fik skilt det ad. Ikke alt var lige samarbejdsvilligt, så det krævede lidt blid vold, men i den process fandt jeg da ud af hvorfor den ikke gad at dreje rundt.

Akslen, som er den lange stang med den der skive, som man kan se nederst i venstre hjørne på billedet nedenfor, sad simpelthen fast i de metalringe, som den skulle køre rundt i, hvilket resulterede i at metalringene også kørte med rundt, som gjorde at det hele sad mere eller mindre fast.

Efter mange timer med afmontering og rengøring, ser det hele nu sådan her ud (jeg fik desværre kun lige taget det her ene billede med min mobiltelefon):

[attachment=0]

Jeg har gjort ca. 1/3 rent, inklusiv alle skruer, møtrikker, spændeskiver... You name it. Næste skridt er at rense omkring selve elmotoren og den del hvor tonehovederne er monteret, som bliver det sværeste, da det er skruet virkelig kompliceret sammen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af mos »

Du drikker forhåbentligt ikke af den lille blå flaske ?? :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af Smittefar »

Imponerende arbejdsindsats, du lægger for dagen - Jeg håber din indsats bærer frugt.
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Imponerende arbejdsindsats, du lægger for dagen - Jeg håber din indsats bærer frugt.[/quote]

Jeg må også sige at jeg er imponeret over den indsats du gør for at redde den sære forhistoriske samling komponenter. Nu ved jeg ikke hvad du spiller, men folk som Ry Cooder, David Lindley og andre mere Roots orienterede musikere bruger oilcan delays på grund af deres sære boblende lyd.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ekko på dåse - Restaurering af en Morley EVO-1

Indlæg af DarkoPage »

[quote="mos"]Du drikker forhåbentligt ikke af den lille blå flaske ?? :-)[/quote]

Dog ikke... Jeg nøjes bare med at inhalere det! :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen