Reverbtank til silverface Fender

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Harrison »

Hej.

Jeg synes ikke rumklangen i min Fender Dual Showman Reverb lyder som den skal.

Jeg har haft skilt den ad, og taget et billede af tanken:
Billede

Ligner det noget, der burde sidde i en silverface Fender?

Jeg har optaget en hurtig video med min iPad, for at give et indtryk af lyden:
[youtube]xcRDpxU1qC4[/youtube]

Hvis jeg skal bruge en ny tank, hvad skal jeg så gå efter? Jeg har spurgt Tube-town, og de siger Accutronics 4AB3C1B passer til forstærkeren. Men når jeg googler, lader det til, at der er almindelig enighed om, at den model har en for lang udklingning.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Snake Boots »

Hej Harrison

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med en løsning, men jeg kigger interesseret med her på sidelinjen.

Jeg går ud fra din Dual Showman er en combo og at vi ikke har at gøre med verdens største forstærker-top. :) Er den original eller har du/nogen proppet den i et andet kabinet? Måske et Quad reverb kabinet? Er den 4x12?

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Jake »

Hej Andreas,

Din forstærker er jo oprindeligt slet ikke i combo-format, så man kan godt mistænke at der er blevet 'pillet' ved noget. Når det er sagt, så ser din tank umiddelbart OK ud. Står der et modelnummer på toppen af den?

Det er ikke ubetydeligt hvilket rør der driver denne reverb heller. Tjek at der sidder et 12AT7 / ECC81-rør i denne position. Lyder reverben flad og død, så kan det være at dette rør er slidt eller af forkert type. 12AX7 er ikke den rigtige komponent her.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af MacG »

Hvornår er din forstærker fra ? Ser den ikke lidt klejn ud i det ? Den ligner ikke dem jeg har i to af mine Fendere.
Her er to fra min ´72 Super og fra min ´69 Bandmaster Reverb:

Billede

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Harrison »

Tak for svarerne.

Ja, den er på et tidspunkt flyttet over i et twin kabinet, så der er en nærligende tanke, at reverb-tanken er skiftet ud.

Jeg kan ikke finde noget model-nummer på den. Og jo, den er meget klejn. Den er ikke mere end ca 20 cm.

Jeg prøver at tjekke rør. Hvilken position sidder reverb-røret? Men ellers koster en ny tank ikke alverden, så jeg må vel bare prøve at bestille en.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Sasha »

Driverrøret til rumklangen er det tredje rør i rækken - dét, der sidder lige ved siden af rumklangstransformatoren på den side, som er fjernest fea udgangsrørene. Dette rør kører på spændinger, som er over det maksimalt tilladte for et ECC81. Så de dør ofte hurtigere end de andre forforstærkerrør. Samtidig indstillede Fender arbejdspunktet varmere og varmere for dette rør i takt med, at tiden gik (i mine ører er dette heller ikke ligefrem den direkte vej til vellyd). Med andre ord: Man overbelastede både røret spændings- og effektmæssigt. Så her er ifølge min ydmyge mening et sted, hvor det absolut kan betale sig at vende tilbage til dén værdi for dette rørs katodemodstand, som fandtes oprindeligt i Fender's balckface- modeller (2,2K i parallel med 25uF)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Rasmus »

Hmm.. jeg forstår med ikke på det tekniske, men hvad mener du med ikke lyder godt? Umiddelbart lyder det ikke som om der er noget i vejen på video'en.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Reverbtank til silverface Fender

Indlæg af Harrison »

@sasha: Tak for info. Jeg forstår mig ikke så meget på det tekniske, men vil da prøve at lokalisere det rigtige rør og tjekke typen.

@Rasmus: Det er altid lidt svært at beskrive lyd. Rumklangen lyder rodet på den ufede måde. Jeg kan ikke få en stor, klar surf-reverb ud af den.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen