Humbucker <-> Singlecoil/P90

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg vil gerne have skiftet bridge-PU'en i min Duesenberg til en singlecoil/P90 - hvordan er det nu liiiiige med det? Hverken en singlecoil eller en P90 passer jo i hullet, men hvad hedder det så? P100? Eller er det bare en specifik model, som der findes alternativer til?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af DarkoPage »

De hedder ikke noget specifikt.

Gibson laver f.eks. dem her (bare som et eksempel): http://store.gibson.com/single-coil-pickups/

Men der er sikkert mange fabrikanter der laver singlecoils i humbucker-størrelse, så det er nok bare at gå på jagt og se hvad der er.

EDIT: Seymour Duncan har dem her: http://www.seymourduncan.com/products/e ... _phat_cat/

Stratpickup i humbucker-forklædning: http://www.seymourduncan.com/products/c ... _of_strat/

Bare Knuckle laver 3 varianter: https://bareknucklepickups.co.uk/main/p ... =manhattan

Hos Lollar: http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... er-pickups

Her var også lige nogle hos Fralin: http://www.fralinpickups.com/humbuckers.asp#p92

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af GodSpeedDK »

Aha! Det er slet ikke så eksotisk, som jeg gik og troede, kan jeg forstå, når der ligefrem er flere valgmuligheder. Tak for links :thumbup:

Så skal jeg bare have besluttet mig for et eller andet, og - ikke mindst - have fundet én i Odense eller omegn, der kan lodde skidtet i for mig.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af AnotherDan »

Og der er jo også duesenbergs egne du kan købe hos rockinger: <!-- m --><a class="postlink" href="http://rockinger.com/index.php?cat=WG09 ... p?cat=WG09 ... 1S%2FDB02S</a><!-- m -->
Bah

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af GodSpeedDK »

Ja, det var jo selvfølgelig oplagt. Det er jo sådan én, der sidder i neck-positionen, og den lyder jo egentlig fint, selvom jeg aldrig bruger den (pga. positionen).

Hvor stor forskel er der egentlig generelt på PU's tiltænkt hhv. neck- og bridge-position? Vil det give mening bare at bytte dem rundt?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af Sasha »

Hvis der er en forskel - det er der jo f.eks. ikke på klassiske Strat-pickupper o.l. - er det typisk, at den bagerste har lidt flere vindinger for at kompensere for, at strengenes udsving er mindre, når man kommer tættere ned til stolen. Så for at få samme output-niveau fra den bagerste pickup, putter man lidt flere vindinger på, så den giver lidt højere output. Men der er ikke noget, som springer i luften, hvis man alligevel skulle driste sig til at sætte en hals-pickup i her...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"][...] Men der er ikke noget, som springer i luften, hvis man alligevel skulle driste sig til at sætte en hals-pickup i her...[/quote]

Nej, det ville også komme temmelig meget bag på mig :s hifty:

Men til trods for vores ellers hyggelige og givtige "lodde-camp" i Hedensted, for alt for længe siden, så er mine loddeevner ikke til, at jeg skal forsøge mig udi noget som helst, jeg har en forventning om virker efterfølgende. Og det besværliggør jo alt andet lige alle de spændende hjemmeeksperimenter, man ellers kunne have glæde af, når man hver gang skal betale en fagmand "to do his magic".

Men jeg kan altså udlede, at man ikke kan sige noget generelt på den konto, og at jeg enten må vælge at tage chancen, eller købe mig til en pickup, der er beregnet til bridge-positionen. Når operationen skal foretages mod cool cash, tror jeg at jeg foretrækker det sidste.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af Sasha »

Hvis jeg ellers har forstået konceptet korrekt - altså at du gerne vil opnå en "punk-guitar" med kun én pickup monteret ved stolen og er ligeglad med et gabende hul, ville jeg da prøve at montere den nuværende hals-pickup ved stolen, før jeg gik ud og lagde skejserne for en ny pickup. For de ovennævnte forskelle på stol- og halspickupper er jo netop i høj grad et kneb for at opnå balance i output mellem de to pickupper, når man skifter mellem den éne og den anden. Men hvis der kun er én pickup, har du jp jo ikke dette problem.

Nu har jeg jo ellers stor tiltro til dine loddeevner! Men hvis du selv tvivler, må du jo - som du selv skriver - have andre til det. Du skal selvfølgelig være velkommen til at kigge forbi. Så skal jeg gerne lave det gratis for dig. Men det er selvfølgelig et stykke vej. Det skulle dog undre mig, om ikke der var en kapabel Gearfreak med en loddekolbe, der bor tættere på Odense, som var til at overtale til at udføre dette lille job formedels ringe betaling, slesk tale og måske 2x33 cl. af den lokale... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af MacG »

Jeg hjælper gerne. Jeg arbejder i Odense, så det må kunne lade sig arrangere. Meen hvis betalingen skal falde i det lokale bryg, så skal det dælme ikke være Albani eller Vestfyens stangvarer. Refsvindinge, derimod... Men sig til, så lodder vi rundt. Jeg ville nok se på noget med lidt mere output til bridgepositionen, men hvem ved: Måske lyder din frontpickup fedt for dig i den bagerste position.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Hvis jeg ellers har forstået konceptet korrekt - altså at du gerne vil opnå en "punk-guitar" med kun én pickup monteret ved stolen og er ligeglad med et gabende hul[/quote]

Nah, jeg ønsker som sådan ikke et "gabende hul". Ikke rent visuelt, i hvert fald, men jeg bruger aldrig neck-pickup'en, så der kan sådan set bare skrues en dummy i
(eller, lidt smartere i dette tilfælde; bridge-pickup'en, der alligevel skal pilles ud)

[quote="MacG"]Jeg hjælper gerne. Jeg arbejder i Odense, så det må kunne lade sig arrangere. Meen hvis betalingen skal falde i det lokale bryg, så skal det dælme ikke være Albani eller Vestfyens stangvarer. Refsvindinge, derimod... Men sig til, så lodder vi rundt. Jeg ville nok se på noget med lidt mere output til bridgepositionen, men hvem ved: Måske lyder din frontpickup fedt for dig i den bagerste position.[/quote]

Ja, det vides jo ikke, uden at have prøvet. Så måske skulle man prøve det til at starte med?

Anyway, jeg starter nyt arbejde på tirsdag, så jeg skal lige se, hvordan mine arbejdstider kommer til at se ud, osv., så vender jeg tilbage :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"]

Ja, det vides jo ikke, uden at have prøvet. Så måske skulle man prøve det til at starte med?
[/quote]

Det er jo da ihvertfald den klart billigste løsning, som ligger lige for...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af Jackie van Hippie »

Mon ikke der er saft nok i sådan en P-90 pickup, selvom den er beregnet til halspositionen? Hvis du ikke vil bruge neckpickuppen (tidl. bridge) kunne du sætte coveret i alene, uden selve pickuppen, så du ikke har flere magneter end nødvendigt til at besvære strengenes vibration. Jeg ved ikke om det gør en verden til forskel dog.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Humbucker <-> Singlecoil/P90

Indlæg af Loomer »

Jeg bruger ikke min Humbuckersized War Pig P90er hvis det er :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen