Wah-potmeter og rør

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Torben
Johnny B. Goode
Indlæg: 121
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Wah-potmeter og rør

Indlæg af Torben »

Hej med jer.
Her kommer lige et par spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med at svare på :-)

Jeg har for et stykke tid siden byttet mig til en Dunlop JH-1 wah, hvor potmeteret er defekt. Nu er spørgsmålet, hvilket jeg skal købe og lodde i. Der sidder et "Hot potz 1 100k" i pedalen. Jeg kan se Banzai har dette:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/WH118-Wah-Po ... er.html</a><!-- m -->

Er der et andet bedre bud?

Så har jeg en 65 Royal Albert stående, som jeg havde håbet ville ryge i bytte med en mindre forstærker, men det tyder på, at den bliver her hos mig.
Den har diodeprop i stedet for ensretterrør og jeg tænkte på, om der ville være nogel forskel på at lave et skifte til et rør? Og i så fald, hvilket skal der i sådan en forstærker med KT77 rør?

Mvh
Torben

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-potmeter og rør

Indlæg af Sasha »

Altså, nu kunne man jo mene, at Dunlop i JH-1´eren, har lavet et par ting, som gør det noget nær ligegyldigt, hvilken karakteristisk potmeteret har... :-) Men ellers kan jeg kun sige, at jeg har mindre formuer på at prøve højt og lavt, når det kommer til wah-potmetre - bl.a. dét, du linker til. Og jeg kan kun sige, at jeg bliver ved med at komme tilbage til "det stinkende normale" Hot potz-potmeter. Den gamle "I" version er lige et meget lille nøk bedre end den allestedsnærværende "II" version. Men vi er på det plan, hvor vintagefreaks skal lægge sig i selen for at ville høre forskellen. Disse potmetre har sådan et karakteristisk "knæk" på kurven, som ihvertfald ifølge mine ydmyge ører er en vigtig del af at opnå en "snakkende" wah. Alle andre potmetre har ifølge min erfaing medført, at tingene gik mere i retning af "pæn og høflig bas/diskant-kontrol". Og så er det lige meget, om vi taler om Banzai´s bud på sagen, diverse boutique-bud på, hvad der angiveligt skulle være 100% = det klassiske "Icar" potmeter, Fulltone´s svinedyre potmetre osv. osv. Jeg holder mig til Hotpotz...

Om det er en fordel at skifte til rør-ensretning, afhænger jo igen helt af ørerne, der hører. Jeg kan personligt godt lide det. Men hvilket rør, der er bedst (og hvilket, det er muligt at bruge!) afhænger af, hvordan forstærkerens strømforsyning er konstrueret. Men sandsynligheden for, at det er GZ34, der skal til, er dog nok overhængende. Husk dog, at det er en god idé at holde et øje på bias-indstillingen, når man roder med ensretteren.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Torben
Johnny B. Goode
Indlæg: 121
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-potmeter og rør

Indlæg af Torben »

Hej Søren
Tak for dit svar :)

Belært af tidligere erfaringer så må jeg hellere holde mig til potmeteret. Jeg har jo et løfte til René om aldrig at reparere pedaler igen, da han ved et par lejligheder har rettet op på et par "Torben kan sagtens selv fikse denne pedal" :D Men lodde et potmeter af og på - det må jeg da kunne finde ud af.

Jeg åbnede lidt forstærkeren og kan se du har ret 5AR4, 5U4 og 5Y3 står der på proppen. Så tror jeg der kommer nye udgangsrør i ved samme lejlighed, de koster jo ikke alverden, og da jeg har købt forstærkeren brugt, kender jeg ikke status på de gamle rør.

Er et JJ rør et fint bud på et GZ34 rør?

Mvh Torben

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-potmeter og rør

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg er sikker på, at du sagtens kan finde ud af at skifte potmeteret... :-)

Man kan sige, at GZ34 nok er det sikreste bud, da det er dét ensretterrør (ihvertfald blandt de "almindeligt forekommende"), som både kan tåle, at man hægter den højeste mængde udglatning efter det, og bruger den laveste glødestrøm. Jeg ville personligt vælge Sovtek´s bud på sagen, hvis vi ikke skal ud i NOS-eksemplarer...

Men lad os da lige mødes og kigge på sagen. Det ville også kunne kaste lys over, om man skal holde sig til KT77, eller om man kunne udvide feltet af interessante udgangsrør til at omfatte andre EL34´ere (KT77 er jo en variant af EL34 - dog med en lyd, der ligger ind imellem EL34 og 6L6 - som kan tåle højere spændinger) eller eventuelt 6L6.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Torben
Johnny B. Goode
Indlæg: 121
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Wah-potmeter og rør

Indlæg af Torben »

Tak for tilliden :-)

Hvis du har tid og lyst til, at vi kunne mødes på et tidspunkt ville det være fantastisk - det kunne da være spændende at prøve lidt forskellige rør i den.

Jeg sender dig lige en mail så kan vi tage den derfra :-)

Mvh Torben

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen