Samboras strater og deres PUs

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Nicolai »

jeg er på det seneste blevet ret vild med Sambora fra Bon Jovi's guitarlyd. jeg synes, han strater lyder så fulde og varme og langt fra min 57ri (Jeg ved det: it's in the fingers ;) ), men når det så er sagt, kan jeg også se, at Sambora er ret glad for Strat med enten full size HBere eller HBere / humcanceling i SC størelse.

Jeg har hørt godt om Joe Barden ifm. sidstnævnte, men jeg kan ikke se, hvilke PUs Sambora bruger her (Det kunne både være Bardens og Hot rails måske): <a href="" rel="nofollow">

Her er det klart en strat med full size HBere i neck og bridge: <a href="" rel="nofollow">

og her er den en strat HSS: <a href="" rel="nofollow">

Nogen der ved hvilke PUs man skal udstyre en "Sambora strat anno 2008--> med?

Jeg ved, at den der sad i hans alm sig. strat vist var en Dimarzio af en art.

Hvis man nu skulle have sådan en Sambora strat type, ville jeg stadig beholde min alm. strat, men da formen på en strat passer mig rigtig godt, vil jeg måske på et tidspunkt gerne have en, som er fyldig og varm som hans. Synes af og til traditionelle strat pus er for spidse i lyden.

Jeg ved selvf. godt, at en hver guitar bliver "fedet op" når, man skruer op for ampen, men det ændrer ikke ved, at SC til tider er spidse på en ufed måde synes.

Les Paulen er selvf. varm og tyk, men den lyder jo stadig meget anderledes end de strats Sambora spiller på.

At skrue ned for tonen på 57eren hjælper lidt... men den er stadig ikke lige så fyldig og varm som Samboras.

Hvad ville I gøre? :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Swampthing »

Jeg ville spille mere guitar og ikke koncentrere mig så meget om idolernes grej.
Det er jeg begyndt på og det virker fint. ;)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Dannyboy »

Der skal helt klart HS-3 i bridge. Du kan købe min ene SCN til neck billigt hvis det er. Den lyder virkelig fedt og er fuldstændig humcancelling, men jeg er mere til cs 69 i neck

EDIT: Eller JEG ville i hvert fald vælge Dimarzio HS-3 til bridge, fordi den er varmere end en traditionel singlecoil, humcancelling og stadig lyder virkelig meget af strat på den fede måde..

Om du så er til noget endnu varmere skal jeg så ikke kunne sige. I så fald har jeg også en Tonezone (sc) du kan få billigt hvis det er noget

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Sasha »

Og så kommer man nok næppe til at lyde, som Sambora gør live, når man spiller hjemme på værelset med en 15 watts rørforstærker, der er skruet op på 0,3 på skalaen - og det gælder uanset pickupvalg!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Dannyboy »

.. og jeg skal lige skynde mig at tilføje at jeg virkelig ikke synes at manden har fed lyd i de der youtube videoer

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af JSThomsen »

Hej Nicolai

Jeg vil ikke lyde "bedrevidende", men tag et råd fra en "novice" som jeg selv.
Jeg har ikke spillet guitar "i hundrede år og en formiddag", faktisk kun en 4-5 år. Jeg har både en 1W og en 5W rørforstærker og de spiller begge to for højt, når de lyder fornuftigt, til at resten af familien synes det er sjovt - og jeg bor ikke i lejlighed.
Men efter at have spillet i et band, i et øvelokale, det sidste års tid og dermed fået chancen for at give min Marshall "nogen bank" bliver jeg også noget skuffet når jeg skal spille herhjemme - for jeg kan heller ikke få den "fede" lyd ved "mine børn sover ved siden af - niveau".
Så mit gæt - og det er virkeligt et skud i tågen - er at du kan skifte PU'er fra nu af og til jul uden at det bliver federe, i det mindste så længe du ikke kan "tæve" din forstærker. Og med det grej du har stående i din signatur så er det ikke det der er fejlen - men sandsynligvis blot mangel på volumen :D

Mvh Jan

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Dannyboy »

Nja og så alligevel.. Jeg klarer mig sgu meget godt med min Micro Cube herhjemme. Nogen gange er det Les Paulen der trækker, men for det meste spiller jeg sgu strat. Men de sidste par dage har jeg trippet lidt over min gamle Ibanez, som jeg har lovet at sælge for min homie som købte den af mig for mange år siden. Det ender så nok bare med at jeg køber den tilbage. Den kan altså nogle andre ting end de to andre. Den spiller nærmest af sig selv og tager vanvittig godt mod drive. Jeg ville sagtens kunne klare mig med min strat alene, men det giver mig sgu noget fornyet energi når jeg kan tage præcis det rette våben ned af væggen som jeg kunne ønske mig. Og jeg synes virkelig at de tre spader supplerer hinanden godt til de genrer jeg bevæger mig i..
Men jeg forstår godt hvad du mener Jan. Jeg tror også manden er bedre stillet med en god lærer, men det kan jo aldrig skade at købe en spade mere(hvis det er det der skal til for at inspirere ham), eller bare et sæt nye pups (som jeg sagtens tror ka gøre tricket)

.. Jeg har bare svært ved at forstå hvorfor alle guitarister ikke har en micro cube derhjemme :) den og så måske en rs2 looper, så kan man da dårligt mangle noget

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Og så kommer man nok næppe til at lyde, som Sambora gør live, når man spiller hjemme på værelset med en 15 watts rørforstærker, der er skruet op på 0,3 på skalaen - og det gælder uanset pickupvalg![/quote]

Det har du selvf. evig ret i. Jeg tænkte bare, hvor stor en del af lyden der skyldes at forstærkeren sveder contra PUs. Du har jo fået mig overbevist om at min forstærker lyder fedt, når den tæves :) At den så ville lyde (og LYDER) endnu federe med dit 2x12 kabinet sat til også er en anden snak.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af andkrup »

well, i princippet sveder forstærkeren udelukkende fordi pickupperne er der. :)

Det er derfor f.eks. LP fungerer så godt med marshall - guitaren gir pickupperne det som marshallen skal bruge for at få det til at lyde fedt.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Sasha »

[quote="andkrup"]well, i princippet sveder forstærkeren udelukkende fordi pickupperne er der. :)

Det er derfor f.eks. LP fungerer så godt med marshall - guitaren gir pickupperne det som marshallen skal bruge for at få det til at lyde fedt.[/quote]

???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="andkrup"]well, i princippet sveder forstærkeren udelukkende fordi pickupperne er der. :)

Det er derfor f.eks. LP fungerer så godt med marshall - guitaren gir pickupperne det som marshallen skal bruge for at få det til at lyde fedt.[/quote]

???[/quote]

Tror han mener: vibrationer fra guitaren---PU----Marshall---> lyd ?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Michael Vajhøj »

Som jeg husker det sad der 2x Texas Special og 1 stk. Dimarzio PAF (et eller andet) i min gamle Richie Sambora Signature...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Nicolai »

[quote="Michael Vajhøj"]Som jeg husker det sad der 2x Texas Special og 1 stk. Dimarzio PAF (et eller andet) i min gamle Richie Sambora Signature...[/quote]

Det har du fuldstændig ret i, men det er ikke, hvad der sidder i den, der bliver brugt på det første Bed Of Roses klip. :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Michael Vajhøj »

Kunne det tænkes der var et par andre detaljer der havde minimum samme indflydelse på den lyd der end netop PU'erne?

Jeg vil (uden at prale) sige jeg nemt kan komme ret tæt på den der lyd med mit nuværende setup der intet har med hans at gøre... :)

Brug tiden på at øve dig i at spille nummeret fremfor at give grejet skylden... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Nicolai »

[quote="Michael Vajhøj"]Kunne det tænkes der var et par andre detaljer der havde minimum samme indflydelse på den lyd der end netop PU'erne?

Jeg vil (uden at prale) sige jeg nemt kan komme ret tæt på den der lyd med mit nuværende setup der intet har med hans at gøre... :)

Brug tiden på at øve dig i at spille nummeret fremfor at give grejet skylden... :) [/quote]

Jo, bevares. Som jeg jo også skrev i min første post, så liger 98% af det jo fingrene- men kan du så ikke five et tip til, hvad du ville gøre udover at skrue forstærkeren derop, hvor den sveder.? :D
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Izzy »

.. nu ved jeg jo ingenting om Samboras grej osv.. men en ting ved jeg.. Kan I ikke bare give Nicolai de svar han spurgte efter? Han spurgte ikke efter om han spiller højt nok eller han skulle finde en guitarlærer. Han vil gerne lyde ligsom Sambora, ja, men spurgte efter hvilke PU'er der bliver brugt..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Sasha »

Undskyld, undskyld, undskyld!!!

Jeg lover hermed, at jeg i fremtiden skal gøre mit ypperste til kun at svare nøjagtigt på dét, som der bliver spurgt om - aldrig, aldrig, ALDRIG komme med relaterede råd, som jeg tænker kunne være en del af svaret på de problemer, som spørgeren står med!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Izzy »

[quote="Sasha"]Undskyld, undskyld, undskyld!!!

Jeg lover hermed, at jeg i fremtiden skal gøre mit ypperste til kun at svare nøjagtigt på dét, som der bliver spurgt om - aldrig, aldrig, ALDRIG komme med relaterede råd, som jeg tænker kunne være en del af svaret på de problemer, som spørgeren står med![/quote]


.. tak.. det er jeg glad for.
.. back to point. De fleste forslag kom han jo selv med helt fra starten som I brugte til at svare med..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Sasha »

Men siden du nu er så langt fremme i bussen - hvad så med selv at bidrage lidt konstruktivt til tråden? Er det ikke lidt letkøbt bare at pege fingre af andre?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Samboras strater og deres PUs

Indlæg af Izzy »

.. joeh.. jeg skrev lige at jeg ikke ved noget om Samboras grej eller PU'er såeh ville jeg hellere pege fingre af andre..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen