Marshall 6100 problem 2 løst

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Rockelektrikeren »

Hej igen
Jeg har nu opdaget op løst endnu et problem i min elskede Marshall 6100.

Symptomer:
Starter session uden problemer.
I løbet af session stiger volume på ampen uden at jeg ændrer indstillinger.
Midt i session skratter forstærkeren under solo på kanal 3.
Herefter aftager bass, og forstærkeren lyder mildest talt tynd.

Diagnose:
Op på køkkenbordet med 6100.
Forstærker adskilt og gennem fotograferet, inden demontage
!! Dont do this at home !!
Demonteret alle print i forstærkeren.
Gennemsøgt alle print lodninger for brist.
Fundet begge lodninger er brudt til Kondensator C213 på poweramp printet

Operation:
Gen-loddet kondensator.
Samlet og afprøvet forstærker.
Voila.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er da vældigt fint. Og tillykke med det!

Men når det bliver indrammet af udråbstegn og skrevet med rødt, at vi andre ikke må gøre noget lignende, har jeg måske lidt svært ved at se pointen i dit indlæg..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Swampthing »

Man må sikkert gøre det hjemme hos andre....
Bare ikke hjemme hos sig selv. :P


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af munch_30 »

Tillykke med en vellykket "operation" . Inspirerende at læse om ..... jeg skal snart skifte tandrem på bilen igen ..... håber, det bliver samme slags optur for mig :D
Kim

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Jamen, det er da vældigt fint. Og tillykke med det!

Men når det bliver indrammet af udråbstegn og skrevet med rødt, at vi andre ikke må gøre noget lignende, har jeg måske lidt svært ved at se pointen i dit indlæg..?[/quote]

Her på gearfreak, er hovedparten af de brugere som tør skrive noget herinde, jo ret kompetente vedrørende elektronik, og ved derfor hvad det kan indebære af problemer, hvis man begynder at skille en så kompleks forstærker ad.
Men: Der er jo også adgang for almindelige brugere, som ikke har denne fornødne kompetance.

Pointen er derfor: en advarsel til de folk med dårlig kendskab til elektronik og særdeles komplex elektronisk opbygninger, at de ikke skal forledes til at skille sin Marshall 6100 ad, i et forsøg på selv at reparere den.

Hvorfor så skrive dette indlæg?
Da der er stor geografisk afstand mellem kompetent Musikgrej service teknikkere her i landet, var det min intension, at bruge Gear-freak Fora som et know how center, vedrørende typiske fejl på de enkelte forstærker modeller.
Derved kune en lokal teknikker i feks. i skagen reparerer en "kendt fejl" på en særdeles komplex Marshall 6100.
Derved slipper brugeren i skagen, for at skulle sende sin forstærker til Aalborg, Aarhus, eller københavn, for at få den repareret.
Da der findes så mange elektonik kompetente brugere herinde på gear-freak, kunne vi samtidig oprette et netværk af teknikere, som lokalt kunne hjælpe Gear-freaks med sine tekniske problemer.
Voila. :P
jeg har hermed givet start skudet til en sådan Know how database, og et tekniker netværk, ved at fortælle om de fejl jeg har opdaget og repareret i en Marshall 6100.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Sasha »

Nu er der så måske et stykke fra ét eksempel til " en kendt fejl"..? Jeg ved ikke, om netop C213 har større tendens til at ryste løs end mange andre komponenter i en Marshall 6100..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Nu er der så måske et stykke fra ét eksempel til " en kendt fejl"..? Jeg ved ikke, om netop C213 har større tendens til at ryste løs end mange andre komponenter i en Marshall 6100..?[/quote]

Der er en logisk forklaring på hvorfor netop C213, C214, C215, eller C216 kan komme løs fra printet.
Disse komponenter er de mest sårbare af de store komponenter. Kondensatorerne kan blive trukket løs fra printet af interne ledninger, når man hiver chassiset ud af forstærkeren, hvis de omtalte clamps i bundpladen ikke er sømmet helt i bund.

Hvis man læser denne tråd:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.marshallforum.com/workbench/ ... workbench/ ... clean.html</a><!-- m -->
og sammenholder informationerne med de symptomer som min forstærkeren udviste:

Volume på ampen stiger under session uden at jeg ændrer indstillinger.(temperatur relateret dårlig forbindelse)
Forstærkeren skratter under hård belastning.
Herefter aftager bass, og forstærkeren lyder mildest talt tynd. (her er forbindelsen endelig brudt)

så tyder meget på at mange Marshall 6100 brugere døjer med de problemer som jeg nu har løst.
Disse fejl er nu blevet "kendte". prøv bare at søge Marshall 6100 problem på google.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall 6100 problem 2 løst

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er da selvfølgelig alt sammen vældigt fint og rigtigt. Men mon ikke de få, som trods alle formaninger formaster sig til at "do this at home", har nok "common sense" til at vide, at de største komponenter altid vil være dem, som svæver mest i farezonen for på én eller anden måde at udvikle løse/afbrudte forbindelser ved tillodningerne, sådan at det er her, de først leder efter dén slags problemer? Det vil jeg da håbe. Ellers er de ovenstående formaninger absolut relevante, ville jeg mene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen