valg af strenge

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Fuglsang
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

valg af strenge

Indlæg af Fuglsang »

Jeg ønsker at prøve nogle nye strenge på min elektriskforstærket guitar. Jeg spiller pt. med Rotosound Pure Nickels (.10) men synes de dør rimelig hurtig.. Nogle forslag til et mærke der levere strenge der ikke dør så hurtigt, tænker mest på E - A - D strengene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Skal det være "pure nickel" (som i mine ører er døde, allerede når man tager dem ud af pakken. Jeg har prøvet og prøvet. Men jeg KAN altså ikke få dem til at lyde af andet end "våd uldsok") ?

Jeg ville nok råde dig til at prøve nogle strenge, som var "nickelplated steel". Disse findes i masser af fabrikater. Hvilket, der er bedst, er helt og holdent en smagssag.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvad er begrundelsen for, at du vil prøve noget andet?

Jeg selv bruger de billigste jeg kan opstøve - stringsite, danguitar, og senest nogle noname, jeg fik et godt tilbud på. Og de er måske ikke fantastiske, men dog heller ikke dårligere, end at jeg hellere vil købe disse, og skifte meget oftere, frem nogle pivdyre nogen, som jeg ikke kan nænne at pille af igen, før de er klar til at komme på museum.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Men er det ikke måske trods alt en god idé at "danne sin smag" med nogle af "mærkevarerne", sådan at man i det mindste er klar over, hvad man måske/måske ikke går glip af ved de billige mærker?

Det skal lige siges, at jeg selv bruger billige Darco-strenge, som jeg synes, er rigtigt fine (og billige, når man køber dem i store mængder af gangen), og mindst lige så gode som mange af de dyre "mærkevarer". Dette kan jeg dog absolut ikke påstå, at jeg synes om alle billige strenge - langt fra!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Men er det ikke måske trods alt en god idé at "danne sin smag" med nogle af "mærkevarerne", sådan at man i det mindste er klar over, hvad man måske/måske ikke går glip af ved de billige mærker? [/quote]

Mjøhhh ... jeg kan ikke prale af at have pløjet hele markedet igennem, men jeg har dog prøvet en del "mærkevarer" hist og her, og jeg er ærlig talt ikke synderligt overvældet over "det lydmæssige kvantespring"; slet ikke prisen taget i betragtning. Så derfor min slet skjulte (og absolut subjektive, men det behøver jeg vel ikke nævne) opfordring til måske at bruge lidt mindre krudt på feinschmecker-varerne, og bare skifte lidt oftere. Vi er trods alt mange, som heller vil spille på et sæt nye billige strenge, fremfor et sæt strenge, spundet af en blind jomfru i det 13. århundrede, vi ikke har råd til at skifte ud, når de "dør".
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Joh, om ikke andet er vi jo da nået frem til nogenlunde den samme konklussion i praksis. Men jeg vil nu stadig prise mig lykkelig for, at jeg trods alt har prøvet en hel del af "de dyre" (også nogle få urimeligt dyre!), sådan at jeg da trods alt har en vis idé om, hvor "overliggende" sidder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Funkis »

Synes ikke at lyden er den største forskel mellem strengene. Derimod er det for mig mere hvordan de føles.
Er endt med at bruge DR rimeligt konsekvent. De koster 55kr sættet. Kan sagtens se fornuften i at hoppe på stringsite ell Darco til ca 15kr sættet.
Men hver gang jeg sætter et sådant sæt på så er jeg simpelthen blevet så skuffet...
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af shm »

Paul Maccartny blev en gang spurgt, hvilke strenge han brugte og svaret var: "Long shiny ones".

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Starcaster »

Jeg køber også typisk de billigere strenge når jeg alligevel skal have noget hjem fra Thomann. De sidste par gange er det blevet Boomers fra ghs og de lyder ok og holder pænt længe. På de guitarer jeg ikke spiller på så ofte, bruger jeg Elixir, da de så er lidt mere friske, selvom de har stået urørt en uges tid.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

[quote="Funkis"]Synes ikke at lyden er den største forskel mellem strengene. Derimod er det for mig mere hvordan de føles.
Er endt med at bruge DR rimeligt konsekvent. De koster 55kr sættet. Kan sagtens se fornuften i at hoppe på stringsite ell Darco til ca 15kr sættet.
Men hver gang jeg sætter et sådant sæt på så er jeg simpelthen blevet så skuffet...[/quote]

Jeg synes nu, at der er pokkers til forskel på Darcos og Stringsite´s strenge, Såååh...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Funkis »

Det kan vi nemt godt blive enige om. At jeg så ikke kan lide Darco strenge er nok nærmere noget med mig at gøre frem for strengen.
Kender mange der bruger Darco strenge og er glade mennesker. Men på den anden side så kender jeg også mange der bruger Ddaddario (det må vel betegnes som en mærkevare modsat Darco) og er glade mennesker. Men det betyder ikke at jeg forstår hvorfor. :-)
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Nej, det er jo det med smag og behag igen...

I øvrigt har du en pointe i, at Darco- og D´addario-strenge minder meget om hinanden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af CobraPizza »

Well.. du kan altså godt få mærkevarer strenge billigt, hvis du køber i mængder.. Jeg har efter at været henne over Ernie Ball, D'addario, DR (ganske vist kun DImebag modellerne), samt nogle billige saml-selv sæt, men er jeg fandt mit mærke til at være Dunlop, faktisk Kerry King Icon sættne, til 43 kr stk. som også indeholder en ekstra streng (.10 .13 .17 .26 .36 .46 .52 mener jeg), så har jeg både til syv strengede og drop tuninger i et sæt :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Morten M »

Dean Markley Stainless. 0.11 og 0.10 alt efter tuning. De har den lyd og tension der passer.

Rasmus nævnte på et tidspunkt, der er forskel på tension alt efter mærke/type. Det har betydning for trussrod justeringen.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Er sådan nogle "stainless" strenge ikke meget "bright" og hårde i lyden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Er sådan nogle "stainless" strenge ikke meget "bright" og hårde i lyden?[/quote]
Jo egentlig, nu du siger det. De giver lidt extra behagelig top gennem old school PAF's. Og så er der en smule mere 'hegn' i lyden.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Sasha »

Ja, det er jo så lige, om man er til dét... :-)

Om ikke andet er det jo da ihvertfald i den diametralt modsatte grøft i forhold til de "pure nickel" strenge, som trådstarter bruger nu.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="CobraPizza"]Well.. du kan altså godt få mærkevarer strenge billigt, hvis du køber i mængder.. Jeg har efter at været henne over Ernie Ball, D'addario, DR (ganske vist kun DImebag modellerne), samt nogle billige saml-selv sæt, men er jeg fandt mit mærke til at være Dunlop, faktisk Kerry King Icon sættne, til 43 kr stk. som også indeholder en ekstra streng (.10 .13 .17 .26 .36 .46 .52 mener jeg), så har jeg både til syv strengede og drop tuninger i et sæt :) [/quote]

Men 43,- pr. sæt er jo ikke billigt?! 10,- er billigt! :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Fuglsang
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Fuglsang »

Takker for de mange input.

Jeg købte i tidernes morgen en røvfuld at de Rotosound Pure Nikkel da de var på tilbud, men er for nærrig til bare at lade dem ligge og ruste op.. Men nu er de heldigvis brugt op..

Jeg har bestilt de billige Darco fra Thomann (22kr) er de bare halv så gode eller ringe som Rotosound, så er det en win win situation!! Nu

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: valg af strenge

Indlæg af Jens H »

Jeg bruger nogle Harley Benton strenge fra thomann.
Jeg bruger dem kun til at strenge en ny guitar op med, når båndene skal rettes til, og der skal belastning på.
De koster 7 kr pr sæt. Og de kan få en hvilken som helst guitar til at lyde død og trist og på alle måder forfærdelig.

Det jeg mener er at hvorfor købe en CS Strat til en masse penge og så spare 30 kr på strenge og virkelig smadre sin tone.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen