Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Sasha »

Nu føler jeg, at jeg bliver taget til indtægt for noget, jeg ikke har sagt. Jeg skulle ikke mene, at jeg nogensinde har påstået, at jeg ikke har behov for en Vox... :-)

Altså, vil man have en Vox, så gælder det samme som, hvis der havde været tale om en gammel Marshall, Fender eller ... eller... : Køb den ægte vare fra start. Du får alligevel ikke fred i dit sind, før du gør det! :-)

Personlig er jeg ikke voldsomt imponeret af kinøjsernes bud på sagen. Altså, de lyder jo meget fint, hvis man hører dem alene. Men sætter du dem så op ved siden af en gammel svend, så blegner de unægteligt lidt.

Køber man en gammel svend, så vil jeg mene, at det mest konstruktive skridt, man kan foretage sig, er at få den gået godt igennem og renoveret. Dét i sig selv forebygger mange af de ting, som (med rette) er med til at give Vox et lidt blakket ry m.h.t. driftssikkerhed. Mange er også glade for de Vox-modeller, som Marshall byggede op gennem 90´erne. Og jeg må sige, at jeg også synes, at de lyder bedre end kinesernes bud på sagen. Tager man et kig under hjelmen, er det dog ikke så ligetil at sætte en finger på, hvorfor det forholder sig sådan. Men det gør de altså. Og disse forstærkere kan nyde godt af lige at blive set efter i sømmene. De har ofte et problem med, at deres ensretterrør er forbundet forkert. Og så er de som regel også sat temmeligt friskt, når det kommer til bias mm.

M.h.t. dét Matchless-agtige, jeg har rodet med, så handler det jo om, at Matchless har planket div. Vox-detaljer, lidt fra Orange, bygget det af gode stumper og så i øvrigt læsset det ind i en kasse med en skovl. Dét følte jeg i al beskedenhed, at jeg godt kunne gøre bedre. Ikke mindst når det kommer til visse detaljer omkring driftssikkerhed. Men jeg har også et par steder tilføjet "a few tricks of it´s own", sådan at mine forstærkere f.eks. også har muligheden for at tilføje lidt Marshall-agtigt "bid" i mellemtonen, som jeg personligt altid har savnet hos de originale AC30´ere.

Som antydet er jeg såmænd ikke ultra-inkarneret Vox-mand. Og i gamle dage, da jeg ejede en fin gammel én af slagsen, brugte jeg den næsten altid i kombination med min Marshall (Jeg var ung og stærk dengang). Jeg har altid ledt efter ét eller andet, som havde Vox´ helt særlige måde at gå over i forvrængning på i kombination med en fed Marshall´s "Ummpff og nosser". Derfor synes jeg f.eks. også, at den klassiske højtalerbestykning med to 15 watts "Blue" bliver lidt tyndbenet. Jeg synes personligt, at en Vox lyder bedre, hvis man erstatter den éne af dem med en enhed, der har lidt mere tyngde og fylde i bunden. En 55 Hz G12H30 er jo det klassiske eksempel...

Men du har da ret så langt, at jeg ved at bygge sådan en Matchless-agtig tingest har formået at dulme mine abstinenser så langt, at jeg ikke sidder hver aften og og spilder min tid på at surfe rundt og tjekke brugtpriser på gamle Vox... :-) Men jeg har nu alligevel en gammel deal med mig selv om, at jeg en skønne dag skal have sådan én igen.

Jeg ved ikke, om du blev ret meget klogere af dette? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Klogere, ja... Tættere på en løsning, nej. :)

Mange tak for det fine indlæg. Jeg er lidt ulden ved at skulle på jagt efter en "ældre herre", når ikke jeg kender sagerne bedre end jeg gør, og skulle investere en masse penge i en forstærker der også bør investeres en ekstra bunke penge i, til eftersyn.

Mht. om jeg skal have en VOX og ikke noget tilsvarende, så har jeg temmeligt begrænset erfaring med dem. Jeg husker engang jeg spillede på en lånt kinøjser på et job, og jeg kan ikke huske om det var med blue eller greenback højtalere, OG jeg spillede meget lavt pga. lydmanden, men det var en sløj oplevelse. Den jeg prøvede igår, var en øjenåbner af dimensioner! Nu er det jeg er på jagt efter, jo sådan set en god gedigen forstærkerforvrængning, der er i en helt anden grøft end den lyd jeg ellers har dyrket de sidste 10 år.

Kan du huske om skovmusens Matchless klon er af samme art som din? I så fald kunne det jo være man skulle bestikke ham med citronmåne, i håbet om at man kunne få lov at låne/prøve den.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Rasmus »

:D Det er Søren der har bygget min Klon, og den stod derinde i mit hjørnet, selvom der var lidt rodet, men det er fordi der kommer håndværkere i næste uge.

Der stod også et 2x12" vox kabinet med Celestion Blue i en flightcase!

Det er ærgeligt du ikke satte det til, fordi så havde du da tisset bukserne! :D

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, jeg var i forvejen helt ekstatisk over din AC30, så jeg er ikke sikker på at jeg kunne have håndteret mere vellyd. ;) Jeg ringer lige. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Telemaster »

Muhaha. Muhahahahaha. Muhahahahahha. MUUUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAARHH! :-D
So many assholes, so few bullets

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Telemaster"]Muhaha. Muhahahahaha. Muhahahahahha. MUUUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAARHH! :-D[/quote]
+1


Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Stevi »

Rasmus, du er meget velkommen til at prøve min Bad Cat Cub, hvis det kan hjælpe i din søgen. Og hvis det passer rent logistisk, er du også velkommen til at låne den med på job.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af udepost »

[quote="Rasmus"][quote="Telemaster"]Muhaha. Muhahahahaha. Muhahahahahha. MUUUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAARHH! :-D[/quote]
+1[/quote]

Fnis :) Og så lige en telecaster, og en jaguar, og en jazzmaster, og en mudhoney, og en rat og en...

/Søren

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Telecaster har jeg længe haft fidus til - jaguar og jazzmaster? Ain't gonna happen. De er grimme og lyder af pis. Jeg giver en tur i byen hvis jeg nogensinde anskaffer mig sådan en. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Telemaster »

[quote="GuitaRasmus"]Telecaster har jeg længe haft fidus til - jaguar og jazzmaster? Ain't gonna happen. De er grimme og lyder af pis. Jeg giver en tur i byen hvis jeg nogensinde anskaffer mig sådan en. :D [/quote]

Stadig lige påståelig? Suk, du lærer det aldrig :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Smittefar »

Skal vi afsætte en dato i efteråret, eller er det for langt ude i fremtiden :P
Modded guitars were crap right out of the factory


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]... jaguar og jazzmaster? Ain't gonna happen. De er grimme og lyder af pis. Jeg giver en tur i byen hvis jeg nogensinde anskaffer mig sådan en. :D [/quote]

Ganske fornuftigt synspunkt, som jeg kun kan tilslutte mig. Ovenstående udsagn gælder hermed også fra min side!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nu rodede jeg lige videre med den ældre herre af en Vox her i søndags med Rasmus Skov, og den lyder altså eventyrligt godt. Min eneste anke er at den skal spille ret højt for at få den der fede vox-crunch. Derfor tænkte jeg på om en AC15 måske er svaret? Eller lyder de helt og aldeles anderledes? Jeg kan kun komme i tanker om en gang jeg har prøvet sådan en, og det var for mange år siden, men jeg tænkte da ikke sådan "wow".

Jeg har også hørt nogen hviske at Laneys lionheart serie er fed, hvis man er til vox-lyd - der er sådan en 20 watts top, og det er jo unægteligt også interessant - nogle erfaringer?

Ydermere: Der er et par AC30 stacks af nyere dato til salg på den blå - er der nogen grund til IKKE at købe det som top+kabinet, fremfor comboen?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Sasha »

Jeg ville personligt være mere bekymret for det "nyere" islæt...

Er sådan en Laney Lionheart ikke en helt anden ting med nogle single-end halløj i udgangstrinnet (og dermed noget helt andet end Vox AC15/30) ? Men derfor kan det jo selvfølgelig godt lyde meget godt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, jeg spørger skam bare fordi jeg ikke aner det - men efter at have hørt et par videoer af Lionheart forstærkerne, tror jeg pænt jeg styrer udenom - det lyder ganske rigtigt slet ikke af vox.

Mht. nyere islæt - jeg er godt klar over at de nye sikkert ikke lyde lige så godt som de gamle, men jeg må også sande at jeg er noget bekymret for driftsikkerheden i en af de gamle. Rasmus fortalte mig at Vad, der havde serviceret hans AC30, havde sagt at der var en hel del komponenter der var på dødens rand. Og du selv, ihvertfald i soundcheck tråde af ældre dato, forsværger også flere steder at få en gammel en af slagsen, da de har det med at eksplodere på mere eller mindre ubelejligede tidspunkter.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Sasha »

Aarh, hvis vi skal nærme os virkeligheden mest muligt, ville jeg nu nok mene, at dér, hvor jeg ville føle mig bedst tilpas, var i selskab med en gammel én, der var udfriet for samtlige komponenter "på dødens rand" (Dét kan det så ofte være lidt svært at overbevise ultraortodokse Vox-fans om, er en god idé!) og måske sikret en tand bedre, end de originalt er. Skulle jeg have én som "gigging amp", ville jeg måske også spekulere lidt i, om det kunne lade sig gøre på én eller anden nænsom og reversibel måde at få monteret en blæser af en art i den, som kunne bidrage til at bringe lidt frisk luft i nærheden af dens udgangsrør. Lidt mere realistisk indstilling af dens bias ville nok heller ikke være nogen skade til.

Men du har da ret: Det er på ingen måde noget særsyn, at åbne en gammel Vox for derpå at konstatere, at der på et tidspunkt i dens liv har været ildløs i den. Om de nye så er bedre på dét punkt..? Det må vi se om 40-50 år, hvis det ellers til dén tid kan lade sig gøre at opstøve et eksemplar, som stadig virker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Dét er jo det. Jeg har nu ingen forgøgling om at en nyere AC30 kan holde 40-50 år - spørgsmålet er mere om den er mere pålidelig end de der "mordbrandsapparater", som man alligevel ikke kan lade være med at holde af, fordi de lyder så godt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af Sasha »

Ja, det er jo dét, man kalder et godt spørgsmål. For som tidligere anført er det da ingen hemmelighed, at Vox har begået nogle ting i deres design - først og fremmest at mure udgangsrørene, der i dén grad får lov til at svede for sagen, inde midt i forstærkeren - som måske ikke lige er så forbilledlige. Men igen: Mange af de problemer, man hører om med gamle Vox, kan altså direkte spores til "manglende vedligeholdelse". Dette kan så igen have mange årsager... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen