Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Den rigtige overdrive... findes i en AC30. Pis.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har jo som bekendt anskaffet mig en tele, og tænker at jeg skal have mig en overdrive - det må være på tide at jeg prøver at eje andet end distortionpedaler. ;)

Anyway, det er jo en jungle, men jeg er ret vild med lyd ala dette klip:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Ved 0:32:08 lyder rytmeguitaren i introen top fedt. Hvad skal man have for en for at få noget i den stil? (der er også noget sceneskifts-solo-lir ved ca. 1:00:27 inde i klippet, hvor man kan høre guitaren bedre)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Peter C »

Hvad med at købe en forstærker, som lyder fedt?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Telemaster »

[quote="Peter C"]Hvad med at købe en forstærker, som lyder fedt?[/quote]

Tjah, klippet her lyder i hvert fald mere som en rørforstærker end som en drive-pedal.
So many assholes, so few bullets

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Telemaster"][quote="Peter C"]Hvad med at købe en forstærker, som lyder fedt?[/quote]

Tjah, klippet her lyder i hvert fald mere som en rørforstærker end som en drive-pedal.[/quote]

Enig.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Telemaster »

Og man skal jo være forsigtig ikke at sætte sit gode rygte på spil, men hvis jeg skulle gætte på modellen, ville jeg sige noget i retning af en AC30.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

Nu har jeg sådan set allerede to rørforstærkere som lyder fedt, de lyder bare ikke sådan der. Og jeg må indrømme at jeg ikke er voldsomt interesseret i at skulle slæbe en ekstra forstærker med ud på spillejobs, for at få en ekstra farve på paletten, så det kunne være fedt hvis der var nogle forslag til en pedal der kunne efterligne den lyd - min main forstærker, en Engl Thunder, lyder ikke himmelvidt fra en clean fender på cleankanalen.

Kunne det f.eks. være en Boss Combo Drive, eller en Carl Martin AC tone? Jeg kan godt høre at lyden i klippet lugter lidt af en AC30, det er bare mere i hvilken retning jeg skal gå pedalmæssigt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Telemaster »

[quote="GuitaRasmus"]Nu har jeg sådan set allerede to rørforstærkere som lyder fedt, de lyder bare ikke sådan der. Og jeg må indrømme at jeg ikke er voldsomt interesseret i at skulle slæbe en ekstra forstærker med ud på spillejobs, for at få en ekstra farve på paletten, så det kunne være fedt hvis der var nogle forslag til en pedal der kunne efterligne den lyd - min main forstærker, en Engl Thunder, lyder ikke himmelvidt fra en clean fender på cleankanalen.

Kunne det f.eks. være en Boss Combo Drive, eller en Carl Martin AC tone? Jeg kan godt høre at lyden i klippet lugter lidt af en AC30, det er bare mere i hvilken retning jeg skal gå pedalmæssigt.[/quote]

Det er vel det ældste problem for guitarister - hvilken drive-pedal lyder som en rørforstærker, der får lidt klø. Svaret er deprimerende og enkelt: ingen. :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

Normalt er jeg ikke meget til Boss' drive pedaler, men Pete Thorn virker rimeligt imponeret af den der Combo Drive:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Dannyboy »

Jeg tror OCDv3 er et meget godt kompromis. Eller en Riot på lave gain-settings. De skubber begge en halvclean rørforstærker et fedt sted hen synes jeg. Jeg har dog stadig til gode at prøve nogen af dem før en Fender'ish amp. Det kan være de bliver lidt for scooped

EDIT: Og ja Rasmus, den der boss djævel lyder da heller ikke så dumt

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er mange år siden jeg sidst prøvede en OCD, men dengang synes jeg den mindede lidt meget om en tubescreamer - det kan dog meget vel være at den nye version er bedre. Jeg har selv haft en riot, og synes den taber lidt pusten når det er mindre end "full on crunch".
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Sasha »

Har du prøvet at se, hvad der sker, hvis du skruer op for din nuværende forstærkers rene kanal, indtil det begynder at tygge lidt i udgangsrørene?

- I mean: Det er jo da ihvertfald det billigste. Men OK: En Engl er ikke en Fender. Og en Fender er absolut ikke en Vox. En Vox er næppe en Engl usw. usw.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Dannyboy »

Ja ok, jeg tror det kommer meget an på hvad man spænder Riot'en foran så. Foran en Marshall synes jeg den siger super fedt netop på de lave gainsettings.

Men hvis det skal være lidt mere fladt, hvad så med noget så simpelt som en Boss BD2?


Mht. OCD: Det var netop derfor jeg nævnte version 3, da den har lidt mere lækker bund end jeg synes en TS9 har. TS9 synes jeg er en udpræget lead pedal.


.. Men igen, jeg aner jo ikke hvordan de her pedaler lyder foran DIN forstærker.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Søren: Problemet er at sådan nogle ENGL'e har meget meget højt til loftet, headroom mæssigt. Jeg tror at jeg ville begynde at rive vægge ned med lydtryk, før der kom nævneværdigt drive på. Desuden er jeg ikke så vildt med powerampforvrængning på Fendertyper (går ud fra at det er et 6L6 fænomen?) - den virker lidt krads og hård. Jeg ville langt hellere have det der "knas på kanten-vox-agtige" drive - derfor tænker jeg at man skal ud i en pedal.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"] Desuden er jeg ikke så vildt med powerampforvrængning på Fendertyper (går ud fra at det er et 6L6 fænomen?) - den virker lidt krads og hård. Jeg ville langt hellere have det der "knas på kanten-vox-agtige" drive - derfor tænker jeg at man skal ud i en pedal.[/quote]

Eller også er det et "forstærkerkredsløbs-" eller måske endda et "guitarist-fænomen" ? I don´t know...

Men jeg må tilstå, at jeg aldrig helt lærer at forstå den dér tankegang med "Jeg vil gerne have lyden af en Vox, der knækker sig. Jeg må straks ud at have mig en pedal!"... :-)

Jeg medgiver dog, at jeg synes, at Pete Thorn får den til at lyde godt. Men på den anden side synes jeg, at alting plejer at lyde godt i hans demoer - ja, selv Suhr-guitarer :-) Så måske de ti små fedtede også har en finger med i spillet?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, jeg ved skam godt at en Vox forstærker vil lyde væsentligt mere autentisk - det ER immervæk bare nemmere at smide en pedal på brættet, end at slæbe en ekstra forstærker med ud at spille. ;) Jeg har ingen intention om at skulle erstatte mine nuværende lyde, jeg kunne bare godt tænke mig at få en ekstra på paletten.

Og ja, han lyder næsten altid godt - men han var grunden til at jeg købte mig en Plexitone, og den sidder stadig på brættet her to år efter, så det kunne da være man skulle give den Boss et skud.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Rasser »

Pete Thorn bruger selv en AC tone på sit board til den slags: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Mvh.
Rasmus.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Telemaster »

Jeg har altså bare meget svært ved at tro på, at du nogensinde bliver tilfreds med en pedal - sådan helt ærligt. Den lyd, du efterspørger, har guitarister lavet i årevis med en røramp, der får lov at arbejde, Når det skal være clean, skruer man lidt ned og spiller lidt blødere. Der er lavet hundredevis af pedaler, der forsøger at gøre rørforstærkeren kunsten efter. Hvis det rent faktisk var lykkedes, tror jeg sgu, jeg ville have hørt om det. Du vil gerne have det hele på en gang. Det findes ikke. Sorry.

Du kommer til at hade mig for at sige det her, men du skal ikke have ekstra forstærker med. Du skal have en _anden_ forstærker. Du udnytter ikke sådan rigtig det, din Engl kan. Bevares, den lyder fint clean, men den lyder ikke fantastisk. Du bruger ikke forstærkerens forvrængning, så jeg kan sgu ikke rigtig se, hvorfor du ikke bruger en forstærker, der kan lige det, du gerne vil have: en god clean og en god crunch, når man pander til den. Vox AC30, Marshall Bluesbreaker, Fender Deluxe Reverb osv. Og ja, de spiller højt. For højt til mange jobs. Det er noget lort, men du kan næppe lokkes til at købe en Blues Junior :-) Det er bare det altoverskyggende problem for guitarister: vi vil gerne have det hele på en gang, og det findes ikke. Når en forstærker lyder rigtig fedt, spiller den for højt. Til gengæld lyder ingen pedal som en forstærker, og så er man lige vidt.

Nå, men hvis du absolut VIL prøve det umulige, som millioner af andre før dig, så vil jeg foreslå to ting. Prøv en OCD igen med åbent sind. I mine ører er den ikke specielt Tube Screamer-agtig, og et rigtig godt bud på en transparent og dynamisk forvrænger, der kan bruges i naturlig forlængelse af forstærkerens egenlyd. Eller køb den skingrende banale Boss SD-1. Den udmærker sig ved at koste 400 kroner og ved at lyde præcis lige så godt/dårligt som alle de andre milde drive-pedaler på markedet. Jeg synes sgu, den er fed nok.
So many assholes, so few bullets

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Lund »

hvad med en boss od-3? det er nok boss bedste drivepedal... den har ensartet respons (ulig ts pedaler) og reagerer godt på volumeknappen på guitaren.... mange har sammenlignet den med en boss bluesdriver og sd1 hvor alle de dårlige ting var fikset...

med fare for at sætte al objektivitet overstyr har jeg tilfældigvis en til salg... din for 450 (nypris 895).... jeg vil hellere have en hårdere drive pedal eller en ts i forhold til hvad jeg har allerede.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af Stevi »

[quote="Telemaster"]Jeg har altså bare meget svært ved at tro på, at du nogensinde bliver tilfreds med en pedal - sådan helt ærligt. Den lyd, du efterspørger, har guitarister lavet i årevis med en røramp, der får lov at arbejde, Når det skal være clean, skruer man lidt ned og spiller lidt blødere. Der er lavet hundredevis af pedaler, der forsøger at gøre rørforstærkeren kunsten efter. Hvis det rent faktisk var lykkedes, tror jeg sgu, jeg ville have hørt om det. Du vil gerne have det hele på en gang. Det findes ikke. Sorry.

Du kommer til at hade mig for at sige det her, men du skal ikke have ekstra forstærker med. Du skal have en _anden_ forstærker. Du udnytter ikke sådan rigtig det, din Engl kan. Bevares, den lyder fint clean, men den lyder ikke fantastisk. Du bruger ikke forstærkerens forvrængning, så jeg kan sgu ikke rigtig se, hvorfor du ikke bruger en forstærker, der kan lige det, du gerne vil have: en god clean og en god crunch, når man pander til den. Vox AC30, Marshall Bluesbreaker, Fender Deluxe Reverb osv. Og ja, de spiller højt. For højt til mange jobs. Det er noget lort, men du kan næppe lokkes til at købe en Blues Junior :-) Det er bare det altoverskyggende problem for guitarister: vi vil gerne have det hele på en gang, og det findes ikke. Når en forstærker lyder rigtig fedt, spiller den for højt. Til gengæld lyder ingen pedal som en forstærker, og så er man lige vidt.

Nå, men hvis du absolut VIL prøve det umulige, som millioner af andre før dig, så vil jeg foreslå to ting. Prøv en OCD igen med åbent sind. I mine ører er den ikke specielt Tube Screamer-agtig, og et rigtig godt bud på en transparent og dynamisk forvrænger, der kan bruges i naturlig forlængelse af forstærkerens egenlyd. Eller køb den skingrende banale Boss SD-1. Den udmærker sig ved at koste 400 kroner og ved at lyde præcis lige så godt/dårligt som alle de andre milde drive-pedaler på markedet. Jeg synes sgu, den er fed nok.[/quote]

Jeg synes Møller i dén grad rammer hovedet på sømmet her. Det er den slags indsigt og sandheder man får ud af en folkeskolelærers hjerne, når denne har kørt i tomgang i 4 uger - den er nærmest bare overloaded med idéer og pointer den skal ud med. Bravo!
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den rigtige overdrive...

Indlæg af GuitaRasmus »

Årh pis. Jeg prøvede en ældre AC30 i Telemasters studie sammen med ham i går aftes, og det var sådan deromkring den fedeste lyd jeg nogensinde har haft. Pis. Jeg kommer så meget til at skylde ham en ramme bajere.

Et par spørgsmål:

De dersens AC30CC'ere der er på markedet, er de okay? Jeg ved jo godt det ikke er en gammel 65'er eller lign., men jeg er ikke meget for at bruge 10-15k på noget jeg ikke har prøvet med band på endnu. Jeg ved godt at de skal have blue speakers for at få den rigtige lyd, men hvad med driftsikkerheden? Jeg mindes at de har et lidt blakket ry.

Er det noget andet end Vox jeg bør prøve? Jeg er på ingen måde stålsat på at der SKAL stå Vox på den, men jeg kan vældigt godt lide den der specielle kompression jeg synes en AC30 giver - er der andet på markedet der gør det samme, bare federe? Jeg tænker f.eks. på ting som Matchless eller Bad Cat, mm?

Søren Alwan, du har jo også bygget nogle Matchless-kloner/agtige tingester, der minder om Ac30'ere, ikke? Hvad, ifølge din mening, gør den der gør at du ikke har behov for en Vox?

Jeg har siddet og kigget lidt på markedet, og det ser ud til at top + kabinet modellerne generelt er billigere end combo'erne, hvis man vil have Celestion blue - er der nogle ulemper i at have den som en top, som f.eks her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dba.dk/guitaramplifier-vox-a ... fier-vox-a ... -91135998/</a><!-- m --> ?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen