Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har slet ikke fået blæret mig med min fede nye Tele, som jeg købte for halvanden uges tid siden, og er blevet helt forgabt i. Nu skulle jeg alligevel tage en masse billeder til min salgsside, og så kunne den også ligeså godt snige sig med på et billede. Den spiller åndssvagt godt, og lyder helt helt rigtigt. Jeg er blevet fuldstændigt hooked på telelyden, og hvor alsidig den egentligt er ind i let kogende rørforstærker, og så ellers bruger volumenknappen til at justere lyden.

Min Telebastard kigger lidt surt på den, for den har fået en alvorlig trussel om sin førsteplads.

•Krop af swamp ash, lakeret og relic’ed af MJT Custom
•Rockinger hals
•Wilkinson hardware og vintage tuners.
•Bare Knuckles Flat 50′s bridge pickup og Suhr Fletcher Landau i neck.
•Jerry Donahue wiring mod – neck pickuppen kan sættes “halvt ude af fase” med et pushpull potmeter, og det lyder temmeligt “strat pos. 2 og 4 agtigt”

Billede

Og lige et billede af Telebastarden:

Billede

Mand, det er nogle fede spader. :thumbup:
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"].... og hvor alsidig den egentligt er ind i let kogende rørforstærker, og så ellers bruger volumenknappen til at justere lyden. [/quote]

Du er jo ved at blive voksen... :-)

[quote="GuitaRasmus"]

•Krop af swamp ash, lakeret og relic’ed af MJT Custom
•Rockinger hals
....[/quote]

Hvorfor står der så Fender på den?

Nå, men tillykke med den...

Edit: Hvad er "halvt ude af fase"..? 90 graders faseforskudt, eller..???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"].... og hvor alsidig den egentligt er ind i let kogende rørforstærker, og så ellers bruger volumenknappen til at justere lyden. [/quote]

Du er jo ved at blive voksen... :-)

[quote="GuitaRasmus"]

•Krop af swamp ash, lakeret og relic’ed af MJT Custom
•Rockinger hals
....[/quote]

Hvorfor står der så Fender på den?

Nå, men tillykke med den...

Edit: Hvad er "halvt ude af fase"..? 90 graders faseforskudt, eller..???[/quote]

Ja, det er noget skidt, det der med at blive voksen. Jeg begynder nok også snart at få hår mærkelige steder og tænke på piger. ;)

Der sad Fender mærket på da jeg købte den - jeg kunne ikke drømme om at sætte sådan noget på selv, men nu får det lov at blive siddende.

Helt ærligt, så kan jeg ikke greje præcis hvad det der "halvt ude af fase" går ud på - jeg ved godt at enten er ting i fase eller ude af fase. Det er dette mod det drejer sig om - måske kan du lure den? Det lyder ihvertfald drønfedt:

Billede

Ideen er vist at beholde en del af bassen der normalt ryger ved at sætte det ud af fase. Jeg blev anbefalet at bruge en 6.2kOhm modstand, så det gjorde jeg.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]... jeg ved godt at enten er ting i fase eller ude af fase. [/quote]

Det er nu ikke helt korrekt. Der findes uendeligt mange "mellemstationer" af faseforskudt derimellem...

Mine øjne, der har måttet stå mål med meget hele dagen, skal vist lige have et kig mere på diagrammet, før jeg kloger mig på det. Er de tre ledninger fra pickuppen henholdsvis "signal+", "signal-" og "skærm"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

Okay? Jamen, der kan man bare se - så blev jeg klogere - jeg troede at i dette tilfælde (som i "guitarpickupper"), var det enten i eller ude af fase. Jeg ved godt det er en helt anden snak når vi taler om f.eks. lydbølger.

Den grønne ledning kan du bare ignorere - den er der for at vise hvad man skal gøre ved den, hvis man har en stellet tele neck pickup (det bruges vist til 4 vejs omskiftere)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]... jeg ved godt at enten er ting i fase eller ude af fase. [/quote]

Det er nu ikke helt korrekt. Der findes uendeligt mange "mellemstationer" af faseforskudt derimellem...

Mine øjne, der har måttet stå mål med meget hele dagen, skal vist lige have et kig mere på diagrammet, før jeg kloger mig på det. Er de tre ledninger fra pickuppen henholdsvis "signal+", "signal-" og "skærm"..?[/quote]

Så vidt jeg ved lukker kredsløbet noget bas forbi så lyden ikke bliver så tynd som sædvanligt når fasen er vendt.
Det var ihvertilfælde hvad Jerry Donahue forklarede da jeg prøvede hans Signature Tele prototype Ser# 0001..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]Okay? Jamen, der kan man bare se - så blev jeg klogere - jeg troede at i dette tilfælde (som i "guitarpickupper"), var det enten i eller ude af fase. Jeg ved godt det er en helt anden snak når vi taler om f.eks. lydbølger.

[/quote]

Jah, joh... det er jo nærmest et halvfilosofisk spørgsmål. For så længe man taler om enten/eller-ting som f.eks. at bytte om på to ledninger, har du selvfølgelig ret. Men i forbindelse med pickupper bevæger man sig jo i hvert fald i periferien af diverse former for faseforskydninger - det oplagte eksempel er jo dét, der sker, når du aktiverer to pickupper med forskellig placering samtidig (f.eks. position "2" og "4" på en Strat). Dét, man hører, er i høj grad resultatet af faseforskydning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="MacG"][quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]... jeg ved godt at enten er ting i fase eller ude af fase. [/quote]

Det er nu ikke helt korrekt. Der findes uendeligt mange "mellemstationer" af faseforskudt derimellem...

Mine øjne, der har måttet stå mål med meget hele dagen, skal vist lige have et kig mere på diagrammet, før jeg kloger mig på det. Er de tre ledninger fra pickuppen henholdsvis "signal+", "signal-" og "skærm"..?[/quote]

Så vidt jeg ved lukker kredsløbet noget bas forbi så lyden ikke bliver så tynd som sædvanligt når fasen er vendt.
Det var ihvertilfælde hvad Jerry Donahue forklarede da jeg prøvede hans Signature Tele prototype Ser# 0001..[/quote]

Så langt er jeg med - det må vel være kondensatorens opgave. Hvad laver den serieindskudte modstand så?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Sasha »

Den burde vel - i og med at den øger pickuppens udgangsimpedans - skære en lille smule top af udgangssignalet fra pickuppen. Når dette så bliver blandet med et modfaset signal, burde det så svare til, at du får lidt mere top i det samlede billede, når begge pickupper er aktiverede. Men det nemmeste, hvis du vil høre dens effekt, er jo sådan set bare lige at prøve at lodde en lus over modstanden og se, hvad der sker ved det.

Den dæmper også det samlede signal fra pickuppen lidt, idét den svarer til, at du ikke kan dreje volumeknappen de sidste 6,2 kiloohm op til max. Dét er måske i virkeligheden dens vigtigste effekt. Så det er nok et tiltag for at få mikset og den tonale balance imellem de to pickupper til at passe bedst muligt. Hvis du bruger andre pickupper end dem, som dette kredsløb er designet til, er det klart et sted, hvor det kan "fifles lidt med sagerne" (forskellige modstandsværdier, that is). Om der så kommer noget godt ud af at fifle, ved man først, når man har prøvet det... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Telemaster »

Je synes jo bare, du skal have en rigtig Tele-pickup i halspositionen. Jeg er unægteligt en smule konservativ, hvad guitarer angår, men det ser ser bare ikke helt rigtigt ud, synes jeg. Nåja, og så lærer jeg nok aldrig forstå, hvorfor du ikke prøver at spille ti jobs på en guitar og vænne dig til, hvad den kan, i stedet for at modificere fra start, så den kommer til at minde lidt om alle de andre guitarer, du har modificeret og er blevet træt af. Jeg mener bare - en Telecaster er et ret gennemtestet produkt, som tusinder af guitarister i tidens løb har indspillet vanvittigt mange plader på helt uden modifikationer. Er det slet ikke et forsøg værd? Man skal selvfølgelig gøre præcis, som man vil med sin guitar, men spørgsmålet er, om instrumentet reelt bliver federe for dig på den måde. Det finder du vel aldrig ud af :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Sasha - interessant. :)

@ Telemaster: Gamle, konforme, sure mand. ;) Den er jo købt som Esquire, og jeg kan ikke undvære en neck pickup, så jeg smed bare det i, jeg lige havde liggende. Det lyder fedt. :) Mht. Jerry Donahue moddet, så er det også bare en mulighed - jeg synes stadig det er en Tele med stort T. Jeg har nok bare svært ved helt at lade en guitar være - det er en del af at være musiker for mig, det der med at rode og modde grejet. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Den burde vel - i og med at den øger pickuppens udgangsimpedans - skære en lille smule top af udgangssignalet fra pickuppen. Når dette så bliver blandet med et modfaset signal, burde det så svare til, at du får lidt mere top i det samlede billede, når begge pickupper er aktiverede. Men det nemmeste, hvis du vil høre dens effekt, er jo sådan set bare lige at prøve at lodde en lus over modstanden og se, hvad der sker ved det.

Den dæmper også det samlede signal fra pickuppen lidt, idét den svarer til, at du ikke kan dreje volumeknappen de sidste 6,2 kiloohm op til max. Dét er måske i virkeligheden dens vigtigste effekt. Så det er nok et tiltag for at få mikset og den tonale balance imellem de to pickupper til at passe bedst muligt. Hvis du bruger andre pickupper end dem, som dette kredsløb er designet til, er det klart et sted, hvor det kan "fifles lidt med sagerne" (forskellige modstandsværdier, that is). Om der så kommer noget godt ud af at fifle, ved man først, når man har prøvet det... :-)[/quote]

Jeg har lavet "Donahue-moddet" engang for længe siden, det er rigtigt at modstandens funktion er at dæmpe frontpickuppen. (Det er de utroligste ting man kan huske når man lige sidder lidt..)
Der endte jeg med at sætte et meget lille trimmepotmeter i for at finde den værdi hvor halspickuppen blev dæmpet nok til at give noget der mindede om en Strat pos. 4. Som jeg husker det loddede jeg trimpottet ud igen, målte, og fandt den værdi der lå tættest på. På den Tele havde jeg sat en 5 polet "Super-Switch" i, så jeg fik nogen flere muligheder: Fra halsen: Pos 1 = Halspickup, Pos 2 = "Donahue", 3 = Begge, 4 = Tele Bridge, 5 = Serie. Der var også noget fiflen med værdier på tonekontrollen i de forskellige stillinger. Det var et helvede at regne ud, og ikke mindst at lave... Virkede fint, men:

En Tele er nu bedst som en Tele. Så TeleManden og jeg er i princippet enige: Man skal leve med en ny guitar et stykke tid før man piller... Det kunne jo være du nåede et nyt niveau af sejhed ved være ham med en Esquire, en Vox og lækkert hår. Bum!

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Snake Boots »

Ang. dæmpning af den ene mikrofon, når begge køres i modfase (i forhold til hinanden):

På en gibson med to vol-knapper og mikrofonerne sat i modfase er meget tydeligt, at har man "modfase-lyden" og skruer bare lidt ned for den ene volume-knap, så øges lydstyrken og den modfasede karakter forsvinder. De to vol knapper skal stå uhyre præcist for at der er maksimal modfasning, og drejes en af dem bare lidt, kan det være nok til, at hele den modfasede karakter forsvinder. Drejes den et kussehår kan man opnå en modfaset lyd, som dog er knap så ekstrem og med lidt mere bas og kød. Så jeg kan sagtens forestille mig at en meget, meget lille dæmpning af en af mikrofonerne på en tele er nok til at tage den fra total honk-land til noget mere anvendeligt.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Lund »

Jeg er ikke til relic og heller ikke særligt til tortoise slagplader, men når det er sagt så synes jeg at lige netop din faktisk ser ret lækker ud... tillykke med den! Købte du den på DBA eller hvordan?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Smittefar »

Tillykke med den - Jeg synes, din SolleCaster er meget pænere, men hvis den nye 'rocks your boat' så er det jo bare Kanon
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]Tillykke med den - Jeg synes, din SolleCaster er meget pænere, men hvis den nye 'rocks your boat' så er det jo bare Kanon[/quote]

Som i pænere generelt eller bare pænere relic? Det er to ret forskellige måder at lave det på. Jeg ville ikke selv have valgt den hvide undercoat, men jeg synes stadig den ser drønfed ud, den sorte - og så er det bare SÅ fedt at have en Tele der spiller fedt, og lyder som en rigtig tele.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbucker

Indlæg af Odgaard »

[quote="GuitaRasmus"]... og så er det bare SÅ fedt at have en Tele der spiller fedt, og lyder som en rigtig tele.[/quote]

Hørt! Og tillykke med den. Jeg gad egentlig godt prøve kombinationen af telebridge- og stratneckpickup.

(Men jeg er nu helt tilfreds med min tele, efter der kom et sæt Mørch pickupper i)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbucker

Indlæg af Smittefar »

Pænere sådan helt generelt :)

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min nye Tele - ja, en RIGTIG Tele. Uden Humbuckers!

Indlæg af Sasha »

NTK: Smittefaderen er nok begyndt at stå tidligt op... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen