Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

hej

er der nogle af jer der har prøvet sådan en model her :
<!-- m --><a class="postlink" href="http://iheartguitarblog.com/2010/08/rev ... 010/08/rev ... issue.html</a><!-- m -->

Jeg har haft en lånt i nogle dage - en brugt
og den lyder rigtig godt og passer mig fint mht. spilbarhed og udseende
jeg er faktisk blevet lidt forelsket i den

brugt priserne på den model er omkring 9-10.000
og så er man jo tæt på 70-80'er modellerne prismæssigt

Nu ved jeg jo godt at der kan være endog meget stor forskel på 70'er modeller
men sådan generelt set hvordan vil i så vurdere kvalitet og lyd på en fra Vintage serien sammenlignet med en standard 70'er model (hvis en sådan findes)

jeg er udmærket klar over at der nok ikke kan svares helt objektivt på det
men det kunne være interressant at høre nogle synspunkter fra eksperterne

seniorfisker

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 65 stratocaster spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Meget svært at svare på, da der - som du ganske rigtigt selv siger - kan være endog MEGET stor forskel fra eksemplar til eksemplar af Fender-guitarer. Og det gælder både nye Fendere og ikke mindst Fendere fra 70´erne og 80´erne (sidstnævnte er så også en meget broget skare afhængigt af, hvilken model der er tale om). Så der er altså ikke rigtigt noget reelt alternativ til at prøve sig frem i praksis fremfor at sidde og teoretisere over, hvad sandsynligheden er for at finde et hæderligt eksemplar i hvilken lejr... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

det var noget vrøvl jeg skrev - det er en 62 reissue
som den her
<!-- m --><a class="postlink" href="http://iheartguitarblog.com/2010/08/rev ... 010/08/rev ... issue.html</a><!-- m -->

seniorfisker

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 65 stratocaster spørgsmål

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="Sasha"]Meget svært at svare på, da der - som du ganske rigtigt selv siger - kan være endog MEGET stor forskel fra eksemplar til eksemplar af Fender-guitarer. Og det gælder både nye Fendere og ikke mindst Fendere fra 70´erne og 80´erne (sidstnævnte er så også en meget broget skare afhængigt af, hvilken model der er tale om). Så der er altså ikke rigtigt noget reelt alternativ til at prøve sig frem i praksis fremfor at sidde og teoretisere over, hvad sandsynligheden er for at finde et hæderligt eksemplar i hvilken lejr... :-)[/quote]

hej Søren

det er jeg helt klar over - ved at det er et langskud men der kunne jo være en eller anden som havde prøvet bemeldte model og samtidig kendte til de gamle modeller
Og nu er ægte vintage guitarer jo ikke noget man bare går ud og prøver i en butik - det vil i givet fald kræve noget af en køretur rundt i landet til diverse DBA tilbud

seniorfisker

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af MacG »

[quote="SeniorFisker"]hej

er der nogle af jer der har prøvet sådan en model her :
<!-- m --><a class="postlink" href="http://iheartguitarblog.com/2010/08/rev ... 010/08/rev ... issue.html</a><!-- m -->

Jeg har haft en lånt i nogle dage - en brugt
og den lyder rigtig godt og passer mig fint mht. spilbarhed og udseende
jeg er faktisk blevet lidt forelsket i den

brugt priserne på den model er omkring 9-10.000
og så er man jo tæt på 70-80'er modellerne prismæssigt

Nu ved jeg jo godt at der kan være endog meget stor forskel på 70'er modeller
men sådan generelt set hvordan vil i så vurdere kvalitet og lyd på en fra Vintage serien sammenlignet med en standard 70'er model (hvis en sådan findes)

jeg er udmærket klar over at der nok ikke kan svares helt objektivt på det
men det kunne være interressant at høre nogle synspunkter fra eksperterne

seniorfisker[/quote]

Nu er det jo en reissue af en ´62, ikke af en ´70´er. De blev lavet på en helt anden måde, under helt andre forhold. Så allerede der halter sammenligningen en del. Og 80-erne er noget skidt. Polyester over det hele.. Der findes mange fede Strats fra ´70 erne, Sasha har et par stykker, men der er ligeså mange, eller flere, der er tunge, trælse, dårligt lavede og ikke pengene værd. Så hvis du den har på prøve taler til dig, så køb den.

Jeg har en ´64 Strat, og der er ingen sammenligning mellem den og en reissue. Den lyder helt anderledes (Og det gør en rigtig ´62 også, med slabboard også..), er lettere, har en anden halsform (De var alle lidt forskellige) har sært nok pænt højt output fra de originale pickupper. Føles helt anderledes. Og forskellig fra de andre Strats før ´64 jeg har prøvet. Den minder ikke ret meget om en reissue, men de reissues jeg har spillet på fra den periode "din" guitar kommer fra har været rigtig gode guitarer, meget konsistente. Men de lyder ikke som en gammel guitar. Det gør ingen nye guitarer, heller ikke en Custom Shop. De opgraderede nogen ting på dem, pickupper, halsform, lakering, omkring det tidspunkt, og jeg synes de er sluppet godt fra det. Som sagt: Køb den hvis den føles rigtig.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af Rasser »

Jeg har haft en '62 vri siden 2008, og den har været min go-to guitar siden jeg købte den. Jeg er meget glad for min.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Ja. Jeg kan kun sige, at jeg har prøvet ihvertfald én reissue ´62, som jeg stadig kan få lidt hede drømme af. Den hang oppe hos Eskildsen i det nordlige Århus sammen med et par håndfulde Customshop-modeller til den tre- fire-dobbelte pris af, hvad denne letbrugte guitar kostede. Men det var denne, jeg med glæde ville have lagt 11.000 for og så glemt de andre, hvis jeg ellers havde haft pengene.

Det samme kan siges om en japansk JV-Strat fra 1982, som jeg prøvede på et Vintageshow i Svendborg. Absolut ikke den dyreste eller mest begærede guitar på showet (Jeg mener, at det var dét år, hvor de havde en mint condition ´54 Strat med, som sælger ikke ville slippe for 100.000 britiske pund). Men f...´me en dejlig guitar for de 8000, som jeg mener, at den kostede.

Men i begge lejre - og udvid gerne dette felt til samtlige perioder af Fender´s produktion, dog nok med en vis overvægt (no pun intended) i 70´erne - har jeg prøvet masser af guitarer, der rangerede fra "relativt kedelige" over "absolut intetsigende" til "pivringe". Så det ER bare svært at udtale sig generelt om!

Og ja, det er korrekt, at jeg har et par ganske hæderlige eksemplarer fra 70´erne. Men især den éne er da også først for alvor kommet til live på sine gamle dage, efter at MacG har udført en særdeles vellykket "kropstransplantion" samt anden voodoo på den. Ellers har den i mange år blot stået som en mindesten om at være min første rigtige Strat - nøje udvalgt med de evner, jeg nu havde til rådighed på området, da jeg var 17... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af udepost »

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter nogle 73-74 modeller. Hvis den ikke behøver være helt original, kan de måske fås til omkring 12-15k. Priserne er faldet en del på det sidste. 78-79 modellerne ville jeg holde mig fra. Konturerne på kroppen på disse er så meget anderledes, at guitaren føles stor, tung og død. Da jeg i sin tid både havde en 79 og en japansk 62 RI fra japan, spillede jeg kun på japaneren. Alt var bare lettere (if you pardon the pun) på den. Så prøv evt. en 79'er, men jeg tror du bliver skuffet i forhold til den 62 du har

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Sagt i meget generelle termer... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fender AM vintage 62 stratocaster spørgsmål

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har også en AMVRI '62 Strat som jeg er rigtig glad for. Så at finde sådan en, som er fed, er åbenbart ikke så svært..

Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen