Forskel på Les Paul modeller

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Stadig fine kommentarer og jeg takker meget....
Skulle gerne komme hjem med den rigtige første gang :-)

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

@ Smittefar.
Af nysgerrighed bliver jeg nødt til at spøreg hvad der ligge til grund for følgende udsagn: Hæhæ - Den guitar er efter min beskedne mening udstyret med de ringest lydende humbuckerpickupper, Gibson nogensinde har produceret, som du skrv om det lik jeg smed op :-)

Det var ikke selve sounden fra guitaren jeg prøvede der fik mig til at se hvor mange penge der står på kontoen... Men guitaren som helhed der gav mig lyst til at føre en gammel drøm ud i livet, nemlig at eje en "rigtig Les Poul", men ikke lige dem model ;-)
Jeg måtte lige lytte til Snowy White`s gamle gold top og Joe Bannamassa i Royal Albert Hall og jeg er helt klart sporet ind på den rigtige den rigtige lyd og må til hovedestaden i næste uge og have nogle guitarer i hænderne

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Hej igen

De der 495R og 500T pickupper, der sad i den du først linkede til, er nogle keramiske pickupper, der har ret højt output. De lyder i mine ører kantet og uharmonisk og ikke mindst udynamisk.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Passer meget fint med mit eget indtryk... Men jeg tager lærdom til mig her :-)
Så jeg takker Igen :-)

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Nogle der har erfaringer med disse pick up`s 1x Gibson 490R (hals ) og 1x Gibson 498T (bridge) ?

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Førslev »

Bare lige en lille sidenote herfra.

Mht pickups så er de jo ret nemme at skifte ud til noget der passer dig bedre i lyden.

Så hvis spaden føles rigtigt og lyder godt akustisk så er det måske en ide at overveje at tage den alligevel og så ofre på et sæt pickups som er mere din stil.

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Max Power »

[quote="martin h"]Nogle der har erfaringer med disse pick up`s 1x Gibson 490R (hals ) og 1x Gibson 498T (bridge) ?[/quote]

Tja, de sad jo da før både i Standard, dyrere Les Paul Custom modeller og billigere som e.g. Studio, og skulle så vidt jeg husker forestille lydmæssigt at være en slags PAF-klon (altså klassisk ”vintage”, hvad det så end er) dog lidt hottere.
Der er vist meget blandede meninger om dem, men i den ”rigtige” guitar kan jeg godt få dem til at lyde fedt.
Jeg har en Studio fra ’92 hvor de siger rigtig godt og stadig bliver brugt. Omvendt sad der også et sæt i min Standard fra ’96, men der brøds jeg mig ikke så meget om dem. Lidt for udefinerede / udynamiske / lød altid ens erindrer jeg, så de røg ud.
Men sådan er det jo med forskellige guitarer.

Jeg ville mene, at du sagtens kan bruge 490R / 498T til den musik du nævner, men nogen af de andre, der nævnes i tråden kommer nok tættere på.

Som Førslev siger, så er det jo ikke den store ombygning at skifte dem ud, hvis man vil tweake sin sound lidt dér, og spaden ellers passer lige ind i eens våde drømme.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af JGreen »

Find den LP der taler til dig, føles bedst og lyder bedst akustisk - og smid nogle 57 classic pickupper i den hvis den ikke har det i forvejen.

Det er træet der tæller, for det er jo ikke tonefattige rytme-brædts-guitarer vi snakker her. =)

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Umiddelbart flere penge end jeg oprindeligt tænke jeg ville ofre....
Men den skal prøves:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... ktriske-gu ... d-top.html</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Det er altså også svært at sige noget grimt om en Les Paul Standard - og så endda som Gold Top
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Det er altså også svært at sige noget grimt om en Les Paul Standard - og så endda som Gold Top[/quote]

Arrh, ka´ dét nu pass´..? Jeg synes da nok, at det f.eks. er lykkedes ganske godt for min frue...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Hun har særlige evner
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Det virkede nu ellers ikke som om, at hun skulle anstrenge sig voldsomt meget eller grave særligt dybt i det bagerste af hjernebarken for at komme op med flatterende udtryk som "gammeldags", "tung", "unfunky", "usexet" og lignende... :-)

Personligt har jeg så i mange år haft en talemåde, der især blev brugt som kommentar til fruens mange (store) tanker om indretning og deslige: "Tænk mere Gus og mindre Les Paul"

Så kan man så lægge i dét, hvad man vil... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Gammeldags kan jo også have en vis charme.... Ikke mindst når der er tale om et ikon :crazy:
En Strat er vel også an anelse gammeldags for slet ikke at tale om en Tele :clap:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Jo, en Tele ser bestemt også lidt bedaget og klodset ud . Personligt synes jeg så, at en Strat - i modsætning til de fleste andre guitarer - har en sexet, tidløs elegance, som sætter den ud over snakken om alder. Men jeg ville da elske at boltre mig rundt i spændende nye bud på innovativt guitardesign, der forsøgte at samle handsken op efter Fender og andre, som skabte klassikerne. Men desværre lader det til, at den guitarspillende verden for tiden er mere optaget af, hvordan man får en ny Strat-kopi til at se ud som om, at den var bygget for 50 år siden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Jeg er enig med dig i opfattelsen af Fender`s modeller og det aftryk de har lavet i guitar universet.
Men set med mine øjne har en Gold top præcis de sammen egenskaber og man kan ikke hive samme lyd ud af de to typer guitarer hvis man snakker Strat og Les Paul som leng hen af vejen sætter standarden for hvad der er kommet til af (kopi) guitare siden :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Ja, det har du helt ret i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

:thumbup: [quote="Sasha"]Ja, det har du helt ret i.[/quote]

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Jeg er endt op med en standard 2013 Gold Top og har ikke sovet meget i nat :mrgreen: :dance: :dance:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Tillykke - Jeg er kun svagt misundelig ;)
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen