Forskel på Les Paul modeller

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Hej folkens med den stor viden.

Jeg har været Strat mand altid og kender intet til de mange forskellige Les Poul modeller
Jeg har til aften haft en ny Les Paul Deluxe i hænderne og den lød (desværre) voldsomt meget bedre end den humbucker guitar jeg har <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.unkguitars.com/products/Stan ... andard/</a><!-- m -->
Har ellers været godt tilfreds med den, ikke mindst pga spilbarheden..... Men men men.... Det er en HELT anden verden rent lyd mæssigt
Jeg bliver nødt til at føre en gammel drøm ud i livet og købe en ven mere for livet....
Er der nogle der kan hjælpe med at give et overblik over forskellen på alle de mange forskellige modeller?
For mig er det desværre en jungle........

Mvh
Martin

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Telemaster »

Deluxe har minihumbuckers, modsat de andre, der typisk har almindelige humbuckers af forskellig beskaffenhed.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Den jeg havde i hænderne i går havde almindelig humbuckers ;-)

Er der væsentlig forskel på lyden mellem mini hum og den mere almindelige type?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Ja, minihums er lidt mindre komprimerede og har lidt mindre output. Lyden bevæger sig lidt væk fra klassisk humbuckerlyd (hvad det så end er) og tætter på single coils uden at komme mere end halvejs. Jeg er selv stor fan af minihumbuckere, men jeg har faktisk stadig til gode at eje en guitar med sådan nogle krabater i.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg kan godt lide minihums, men jeg synes faktisk at smittefars beskrivelse om "halvvejs singlecoils" passer bedre på P90'ere. Jeg synes egentligt bare at minihums er en mere toppet og mindre komprimeret humbucker - du får en lyd der minder ret meget om dem, ved at parallelkoble en standard humbucker.

Har du mulighed for at smide et billede op af den du prøvede? Så er det nemmere at pege dig i den rigtige retning. Alle Deluxe LPs er født med minihums, men i 70'erne var der en del der fik fræset ud til normale humbuckers.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

P 90 lyden er jeg ret glad for... Har Prs SE Custum som er halv akustisk med P 90`er.... Den lyder skønt....
Jeg skal ind og høre og prøve nogle forskellige Les Poul`er men ville lige høre jeg erfarne gutter inden udflugten... Gode råd kan man altid bruge

Jeg kommer i tvivl om jeg har husket forkert med model betegnelsen på min spille makkers nye guitar, Sorry
Jeg tror nærmere at det er en model som denne :
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... ktriske-gu ... burst.html</a><!-- m -->
Det passer med prisen, udsenende og beskrivelsen og beviser hvor meget jeg er på herrens mark i Les Poul land :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ - Den guitar er efter min beskedne mening udstyret med de ringest lydende humbuckerpickupper, Gibson nogensinde har produceret.

Med de lydpræferencer, du i øvrigt præsenterer, så tror jeg, du bliver gladest for guitarer med Classic 57 pickupper, som f.eks. denne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... ktriske-gu ... black.html</a><!-- m --> eller denne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... ktriske-gu ... d-top.html</a><!-- m --> (<-- jeg må indrømme, at jeg lige selv blev lidt våd i trussen over den sidste der)

Classic 57 pickupperne ligger i den lave ende, hvad angår output og kompression, så de er til den dynamiske side af humbuckere. Hvis nu jeg har fejlfortolket dine lydpræferencer, og du vil have noget fuldfed humbuckertone, der ligger langt fra stratlyd, så synes Gibsons Burstbucker pro (som f.eks. sidder i Les Paul Standard) er en virkeligt fed pickup.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Det var ikke pænt af dig at slå den sidste op smittefar ;-)
Den er jo gude smuk og gold top lookèt er jeg ret vild med....

Men igen hvad er klassisk fuldfed les Paul tone?
Der mange bud på kunstnere, men så jeg lige tænke mig ordenligt om... Det er en varmere sound end straten kan levere jeg savner ind i mellem og sustain
Jeg har forsøgt med lidt forskellige pick up`s i min strat og lige nu er det aktive Emg (gilmore udgaven) og den er jeg gadt tilfreds med, men den egner sig ikke til alt det jeg spiller......

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lige det - Jeg har en Gibson Midtown Standard med Classic 57 pickupper i og en Les Paul med Burstbuckers. Jeg synes, Classic 57 er mere klassisk rock og sustain, hvor Burstbuckers placerer os nærmere Guns'n'Roses lyd.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Nogle af dem har Bigsby. Andre har bagt ahorn. Andre igen er tilsyneladende lavet af en blanding af stenmel og papmache. Nogle er endda brune.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Kom der en Strat mand på banen Søren ;-)

Jeg søger ikke vild tung lyd... Snowy White lyder på live på In The Flesh med Roger Warters... Noget af Joe Bannamassa`s sound er lækker og så er der jo en masse gamle ikoner der er svære at komme uden om

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Narh, jeg har faktisk mange gange prøvet seriøst at gøre mig selv interesseret i Les Pauls. Men jeg har så også præsteret at gå ud i byen for at shoppe Les Paul, men er vendt hjem med en Strat under armen. Det kan man jo så tænke lidt over, hvorfor...

Jeg må nok bare erkende, at så fed som Clapton´s "Crossroads-lyd" er, er det ikke en ting, som jeg sådan lige kommer til at beherske og have på paletten.

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Der er mange indfalds vinkler til valg af instrument og mange erfaringer man skal igennem................. Og i mål tror jeg aldrig man kommer da jagten på "sound" er en del af hobbyen ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

Ja, det har du helt ret i. Jeg kan dog sige, at for mit vedkommende er det nok nærmest sådan, at jeg efterhånden har fundet ud af, "hvilken by jeg bor i". Men dét med at "gå og finpudse" bliver man nok aldrig helt færdig med... :-)

Heldigvis ville nogle nok hævde.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Vi er enige.... :-)

Somme tider kan det blive dyrt i længden at købe for billigt... Da jeg købte min humbucker Unk var det for at købe en Les Paul klon af en art som jeg på det tidspunkt havde penge til.... Og jeg har været rigtig glad for guitaren men den blegnede lyd mæssigt da jeg fik lejlighed til at plugge den ægte vare ind på det grej jeg kender....... Men sådan er det bare :-)

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af gajda »

[quote="martin h"]
Jeg søger ikke vild tung lyd... Snowy White lyder på live på In The Flesh med Roger Warters... Noget af Joe Bannamassa`s sound er lækker og så er der jo en masse gamle ikoner der er svære at komme uden om[/quote]

<unyttig guitar-trivia>

Snowy White spiller på en '57 standard gold top, og han er meget tro mod lige netop den guitar, så det er næsten uden tvivl den, du har hørt på In the Flesh.

</unyttig guitar-trivia>

Så måske er Smittefars bud ikke helt skævt :-)
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror også den der goldtop passer meget godt på Bonamassa
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af martin h »

Så er jeg jo nået lang nu :-)
Tak for gode indspark...... Og så er den gude smuk....

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af MacG »

[quote="gajda"][quote="martin h"]
Jeg søger ikke vild tung lyd... Snowy White lyder på live på In The Flesh med Roger Warters... Noget af Joe Bannamassa`s sound er lækker og så er der jo en masse gamle ikoner der er svære at komme uden om[/quote]

<unyttig guitar-trivia>

Snowy White spiller på en '57 standard gold top, og han er meget tro mod lige netop den guitar, så det er næsten uden tvivl den, du har hørt på In the Flesh.

</unyttig guitar-trivia>

Så måske er Smittefars bud ikke helt skævt :-)[/quote]

Nu skal man ikke være blind for at Snowy´s guitar er en original ´57 Gold Top. (Da hed de ikke Standard endnu.) Bonamassa har 3 originale Burst´s og en Gold Top....Og der er ikke noget nyt i Gibsons katalog der lyder som sådan en. Men de guitarister du nævner bruger guitarer med pickupper med ret lavt output. Find en butik med flere forskellige eksemplarer, og vælg den der passer dig, ikke efter specs...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forskel på Les Paul modeller

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]Find en butik med flere forskellige eksemplarer, og vælg den der passer dig, ikke efter specs...[/quote]

What the man said! Og det gælder sådan set ethvert guitarkøb - ikke kun Gibson...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen