Spille stil? (Nils Lofgren)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af martin h »

Halløj Folkens

Er der nogle der kan sige min om Nils Lofgren`s (E street band) spille stil kaldes et eller andet, andet end hans egen?
Jeg kan ikke greje hans anslag på pick upperne og har ikke lagt mærke til andre gøre det (har muligvis sovet i timen :clap: )
Jeg har ladet mig fortælle at han har DAMP og ikke var nem at får til at side stille og skulle lære at spille og at dømme på hans energi udladninger så ligger hen ikke på den lade side når han folder sig ud.
Jeg mener at have læst han i gymnasie tiden havde en trampolin med på scenen og slog salto mens han spillede..... :idea:

4 minutter inde i denne video er der et fint eksempel
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

12 minutter inde i dette klip starter et nummer hvor han et par minutter senere spiller solo på samme facon, og det var som at være i parken i sidste uge:
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Martin

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af Martin60 »

Bruger han ikke bare et banjo plekter og spiller en masse overtoner med sin pegefinger? :)

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af martin h »

Jo det er banjo plekter..... Det er nok bare overtone anslagene jeg ikke umiddelbart mindes have lagt mærke til andre spille :-)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af Swampthing »

Tommy Emmanuel gør det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af MacG »

[quote="Swampthing"]Tommy Emmanuel gør det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Og Lenny Breau, Eric Johnson og mange, mange andre. Men Nils Lofgren var den første jeg så gøre det. Hans karriere startede jo pænt lang tid før Springsteen..

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af Kuli »

[quote="MacG"][quote="Swampthing"]Tommy Emmanuel gør det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Og Lenny Breau, Eric Johnson og mange, mange andre. Men Nils Lofgren var den første jeg så gøre det. Hans karriere startede jo pænt lang tid før Springsteen..[/quote]

Aarrgh Uffe, gjorde den nu oz det? Jeg har da nogle cd'er med Bruce fra midt i 60'erne, har ik studeret Nils så meget, men mener han var med nogle af Niel Youngs plader i starten af 70'erne.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af MacG »

[quote="Kuli"][quote="MacG"][quote="Swampthing"]Tommy Emmanuel gør det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote]

Og Lenny Breau, Eric Johnson og mange, mange andre. Men Nils Lofgren var den første jeg så gøre det. Hans karriere startede jo pænt lang tid før Springsteen..[/quote]

Aarrgh Uffe, gjorde den nu oz det? Jeg har da nogle cd'er med Bruce fra midt i 60'erne, har ik studeret Nils så meget, men mener han var med nogle af Niel Youngs plader i starten af 70'erne.[/quote]

Er det ikke det jeg skriver ? Altså at han var kendt før Springsteen ? Jeg opdagede ham i ´79 i Rockpalast, og da havde jeg hørt om ham via Neil Young. Han kom med Bruce da Little Steven gik solo.

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af martin h »

Hvad er det man gør med de over toner?
Jeg har leget lidt med det, men kan ikke "få det til at spille"
Kombineret med anslag på gribebrættet åbner det jo nogle nye døre :-)

Jeg mener også Nils kom med i E street band da Little Steven gik solo....

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af MacG »

[quote="martin h"]Hvad er det man gør med de over toner?
Jeg har leget lidt med det, men kan ikke "få det til at spille"
Kombineret med anslag på gribebrættet åbner det jo nogle nye døre :-)

Jeg mener også Nils kom med i E street band da Little Steven gik solo....[/quote]

Jamen han kom med i E Street efter Little Steven. Hvis du vil se hans flageolett-teknik skal du søge på ham, ikke på Bruce.

Hold dit plekter mellem tommel og langefinger så din pegefinger er fri, og ram/rør strengen forsigtigt 12 eller 5 bånd over den tone du spiller på gribebrædtet alt efter om du vil have en eller to okatver over. Det kræver lidt (En del..!) øvelse...


Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af Kuli »

[quote="MacG"]
Er det ikke det jeg skriver ? Altså at han var kendt før Springsteen ? Jeg opdagede ham i ´79 i Rockpalast, og da havde jeg hørt om ham via Neil Young. Han kom med Bruce da Little Steven gik solo.[/quote]

Jo selvfølgelig! Jeg troede du mente at hans karriere startede lang tid før Springsteens karriere...

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af MacG »

Her er en håndfuld måder at gøre at gøre det på. Den første er den jeg bruger mest, i øvrigt inspireret af have set Lofgren i Rockpalast, og ikke kunne komme overens med Thumpicks, lang tid for Eric Johnson dukkede op..:

[youtube]t93b1o2QWT8[/youtube]

Og lidt mere, der viser den jeg beskrev. Den er nemmere til 2 oktaver op der ofte er over gribebrædtet:

[youtube]DVGYkYUZFFA[/youtube]

Men mesteren er Jeff Beck, men der er vi ovre i zen-guitar.

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Spille stil? (Nils Lofgren)

Indlæg af martin h »

Jeg takker for svar....
Harmoni teknikken kender jeg godt, men mestre den ikke selv ...
Tror i virkeligheden bare jeg ikke kunne skille tingene ad i Nils teknik, med banjo plektre, harmonier blandet med bends osv,,,,,,

Steve Morse er også glad for harmonierne :-)
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen