Brightcap i Marshall jcm800 1959

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Franklin »

Hej hej.
Jeg har lige fået sådan en sved ind af døren, det virker til at være en rigtig dejlig forstærker men.

Kanal 1 er sygt bright i lyden
Kanal 2 virker meget basset.
Ved der er mulighed for at linke de to kanaler sammen men, er der ikke mulighed for at fjerne brightcappen i den?

Modelen har pot. monteret direkte på printet, og synes ikke rigtig jeg kan finde diagrammet over den.
Hvad hedder cappen i den som skal fjernes? eller hvad anbefales der den skiftes med?

Mvh
Danny
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af MacG »

[quote="Franklin"]Hej hej.
Jeg har lige fået sådan en sved ind af døren, det virker til at være en rigtig dejlig forstærker men.

Kanal 1 er sygt bright i lyden
Kanal 2 virker meget basset.
Ved der er mulighed for at linke de to kanaler sammen men, er der ikke mulighed for at fjerne brightcappen i den?

Modelen har pot. monteret direkte på printet, og synes ikke rigtig jeg kan finde diagrammet over den.
Hvad hedder cappen i den som skal fjernes? eller hvad anbefales der den skiftes med?

Mvh
Danny[/quote]

Umiddelbart, baseret på et utydeligt billede fra nettet, virker C5 som et godt bud. Knap den op, og tag et billede af boardet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Sasha »

Jo, man kan godt fjerne den såkaldte bright cap. Men det bliver ikke rigtigt godt alligevel, før man også lige "feder" overføringskondensatoren på den samme kanal lidt op.

Edit: Hvis din forstærker svarer til dette billede:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.deeringamps.com/workbench/im ... rkbench/im ... pcb_lg.jpg</a><!-- m -->

er det C7, du skal fjerne. Og tjek så også lige, at C5 vitterligt er på 22 nF som på billedet og ikke 2,2 nF, der ellers er standardværdien her. Er den kun på 2,2 nF, ville jeg skifte den til en 22nF med en spændingskapacitet på minimum 400 volt (Og ja, dette er ét af de kritiske steder m.h.t. valg af kondensator-type)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Franklin »

Hej Søren.
Jo den er ligesom på billedet der.
Vil prøve at gøre og undersøge det du skriver, så på forhånd mange tak for hjælpen :)
Nu jeg har dig, er der andet man skal være opmærksom på i den her type forstærker? Børnesygdomme osv.
Og det er den første Marshall jeg nogensinde har haft, høre den til deres gode side? Eller er det en ommer :) hehe
Mvh Danny
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Franklin"]Hej Søren.
Jo den er ligesom på billedet der.
Vil prøve at gøre og undersøge det du skriver, så på forhånd mange tak for hjælpen :)
Nu jeg har dig, er der andet man skal være opmærksom på i den her type forstærker? Børnesygdomme osv.
Og det er den første Marshall jeg nogensinde har haft, høre den til deres gode side? Eller er det en ommer :) hehe
Mvh Danny[/quote]
Tillykke med svinet. Hvis den har holdt indtil nu, må det være et heldigt eksemplar. :)
Min er en årgang 86, og den har såvidt været et dyrt bekendtskab med to brændte transformatorer (net og udgang), og en defekt elektrolyt. Børnesygdommene som ofte bliver nævnt, er at skærmgitterspændingerne ligger et stykke over specs. for EL34, hvilket jeg (endnu) ikke har haft problemer med.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Sasha »

Narh, den klart alvorligste børnesygdom, som heller ikke denne Marshall - i lighed med de fleste andre - kan undslå sig fra, skyldes nu først og fremmest fasesplitterens opførsel, når tingene bliver presset. Den for høje skærmgitterspænding, som er typisk for især 100 watts-modellerne, gør dog absolut ikke tingene bedre.

Edit:

Som opfølgning på den ovenstående snak omkring udskiftning af kondensatorer mm, skal det understreges, at alt dette SELVFØLGELIG kun er noget, man selv skal begynde at rode med, hvis man har 110% styr på, hvordan man måler og eventuelt fjerner potentielt dræbende restspænding, der sagtens kan stå tilbage i forstærkerens kredsløb - også længe efter (uger, måneder...), at man har slukket for den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Sasha"]Narh, den klart alvorligste børnesygdom, som heller ikke denne Marshall - i lighed med de fleste andre - kan undslå sig fra, skyldes nu først og fremmest fasesplitterens opførsel, når tingene bliver presset.[/quote]
Hvordan ser kuren ud? :)

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Franklin »

Jeg arbejde til dagligt som elektriker, og har altid været nysgerrig og gået til tingene med den største respekt og forsigtighed, så du skal ikke være nervøs for mit ve og vel Søren :)

7-9-13 så står den her 100% original som jo i sig selv jo er noget lort da den jo skal have nye kondensatorer hele vejen rundt, men når det er sagt så har der ikke været nogen mis lyde fra den, ingen brum eller tegn på fejl "endnu"
Nu sagde du Søren måden fasesplitterens opførsel når det bliver presset, kommer problemet når udgangen bliver presset til overstyring?
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Sasha »

Ja. Jeg skulle mene, at både problem og løsning bliver beskrevet i denne tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/d ... bemania</a><!-- l -->

Husk i øvrigt, at når man skal i gang med at skifte elektrolytter (hvilket vel næppe burde være nødvendigt, hvis de originale ikke fejler noget? Jeg har endnu aldrig set originale kondensatorer i JCM800-Marshalls, som udviste symptomer på "nærdød". Så jeg ville personligt lade dem spille lidt endnu...), så er det absolut ikke ligegyldigt, hvad man skifter til, eller hvordan man gør det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Franklin »

[quote="Sasha"]Ja. Jeg skulle mene, at både problem og løsning bliver beskrevet i denne tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/d ... bemania</a><!-- l -->

Husk i øvrigt, at når man skal i gang med at skifte elektrolytter (hvilket vel næppe burde være nødvendigt, hvis de originale ikke fejler noget? Jeg har endnu aldrig set originale kondensatorer i JCM800-Marshalls, som udviste symptomer på "nærdød". Så jeg ville personligt lade dem spille lidt endnu...), så er det absolut ikke ligegyldigt, hvad man skifter til, eller hvordan man gør det.[/quote]

Du vil ikke skifte dem selvom de er 20 år gammel? Er det ikke bare lånt tid så :)
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Sasha »

Så kan man vel sige, at alt er på lånt tid?

Hvis de nu fint kan spille de næste 10-20 år..? De originale LCR-kondensatorer er af højere kvalitet, end noget du kan købe i dag. Men det er din forstærker. Så jeg skal selvfølgelig ikke bestemme, hvad du vælger at gøre ved den... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Franklin »

Fair nok :)
Så det jeg skal gøre er.
Afmontere c7
Tjekke c5 at det er en 22nF, hvis ikke så udskift til 22nF min. 400v af en god kvalitet
Få styr på fasesplitteren, og skærmgitterspænding.
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Brightcap i Marshall jcm800 1959

Indlæg af Sasha »

I princippet ja. Om de sidste ting - ikke mindst skærmgitterspændingen - så lader sig sig styre så nemt, som det lyder her, er nok en anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen