Løs saddel på guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Løs saddel på guitar

Indlæg af Frost »

Jeg har en cheap ass elguitar, hvor sadlen er gået løs. Hvilken limtype kan anbefales at bruge. Sadlen er lavet af ægte taiwanesisk plastic.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af Smittefar »

På min gamle Mørch tele var sadlen overhovedet ikke limet, den sad bare løst. Måske skal du bare lade den sidde løst
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af Pluto »

[quote="Frost"]Jeg har en cheap ass elguitar, hvor sadlen er gået løs. Hvilken limtype kan anbefales at bruge. Sadlen er lavet af ægte taiwanesisk plastic.[/quote]


Ganske almindelig hvid trælim og klem sadlen med en skrutvinger eller lign. til limen er tør.
Sorte strater lyder bare bedst..

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af mos »

Sadlen skal selvfølgelig passe 100% og så behøver den ikke meget for at sidde fast så en enkelt dråbe cyan lim (10 sek lim) er rigeligt, men pas på ikke at bruge for meget:-)
Personligt vil jeg ikke bruge alm. hvid snedkerlim :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af MacG »

[quote="mos"]Sadlen skal selvfølgelig passe 100% og så behøver den ikke meget for at sidde fast så en enkelt dråbe cyan lim (10 sek lim) er rigeligt, men pas på ikke at bruge for meget:-)
Personligt vil jeg ikke bruge alm. hvid snedkerlim :-)[/quote]

+1! Tilpasningen er meget vigtig, 1 dråbe letflydende superglue, og husk at sætte den under pres mens de tørrer.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af JSThomsen »

Hvorfor er "10 sekunders lim" at foretrække fremfor "almindelig hvid snedkerlim"?

Mvh Jan

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af mos »

Af flere årsager :-) hvid trælim er elastisk dvs. den hærder ikke så hårdt op som cyanlim og vil derfor fungere som "lyddæmper"
Hvid trælim fylder mere og er ikke så nem at dossere, hvis sadlen passer som den skal er der ikke plads og man kommer let til at tvære lim ud over det hele.
Så er cyanlim ( hvis man ellers ikke har overdosseret:-) også meget lettere at afmontere hvis sadlen på et tidspunkt skal skiftes, et lille " gok" og den kan fjernes.

Så en saddel der passer og en miicrodråbe cyanlim er for mig vejen frem:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af JSThomsen »

[quote="mos"]Af flere årsager :-) hvid trælim er elastisk dvs. den hærder ikke så hårdt op som cyanlim og vil derfor fungere som "lyddæmper"
Hvid trælim fylder mere og er ikke så nem at dossere, hvis sadlen passer som den skal er der ikke plads og man kommer let til at tvære lim ud over det hele.
Så er cyanlim ( hvis man ellers ikke har overdosseret:-) også meget lettere at afmontere hvis sadlen på et tidspunkt skal skiftes, et lille " gok" og den kan fjernes.

Så en saddel der passer og en miicrodråbe cyanlim er for mig vejen frem:-)[/quote]

Tak, for det. Jeg er ikke "snedker/tømrer/...", og ved ikke meget om limning af træ i guitarøjemed. Grunden til at jeg spørger, er at jeg mener at have set at en "fortyndet hvid snedkerlim" kan benyttes, men jeg kan huske forkert.

Mvh Jan

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af mos »

Det kan også sagtens bruges, og der er helt sikkert mange meninger om det er godt eller skidt, men jeg vil bare ikke bruge det :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af JSThomsen »

[quote="mos"]Det kan også sagtens bruges, og der er helt sikkert mange meninger om det er godt eller skidt, men jeg vil bare ikke bruge det :-)[/quote]

OK. Tak for det :D

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af Pluto »

Nu er det sådan er nærmest alt hvad der er limet på en guitar er limet med hvid snedkerlim. så en sadlen limet med hvid lim er vel fedt nok eller ?Jeg gjorde det selv på min Takamine for snart12 år siden og det holder endnu-
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]Nu er det sådan er nærmest alt hvad der er limet på en guitar er limet med hvid snedkerlim. så en sadlen limet med hvid lim er vel fedt nok eller ?Jeg gjorde det selv på min Takamine for snart12 år siden og det holder endnu-[/quote]

Hvis du har en guitar hvor der er brugt hvid snedkerlim, så er den fra Korea eller Indonesien.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Løs saddel på guitar

Indlæg af mos »

[quote="Pluto"]Jeg gjorde det selv på min Takamine for snart12 år siden og det holder endnu-[/quote]

Hvis det kun handler om at få det til at holde? - Så kender jeg da til andre alternativer der er langt mere effektive end hvid trælim :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen