iRig setup

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

iRig setup

Indlæg af Smittefar »

Er der nogen der har meget erfaring med de forskellige iPad baserede emuleringsløsninger?

Jeg har leget med amplitube på computeren i sin tid, og det var jeg ret tilfreds med. Jeg er også ret glad for min POD 2.0 som øvedims. POD'en er bare rigtig dårlig i livesituationer.

Bare rolig - jeg har ikke tænkt mig at afskaffe mit analoge setup, men jeg kan godt lide at hæve et ultra-letvægtssetup, man kan tage med i gigbaggen, og som kan klare en øver eller en hyggejam i en snæver vending.

Jeg har kigget meget på denne kombi på det seneste

iRig HD <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/ios-i-o-enhed ... -i-o-enhed ... ig-hd.html</a><!-- m -->

Control board <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/ios-i-o-enhed ... -i-o-enhed ... board.html</a><!-- m -->

Hvad siger I - Findes der bedre løsninger? Hvad er jeres erfaringer med den slags setups?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har kigget på præcis samme løsning. Har dog ingen praktisk erfaring endnu.

Jeg har dog også overvejet, hvordan jeg får lyden ud på en god måde, så den både kan sendes til PA og til en dedikeret guitarmonitor, så jeg kan høre mig selv.
Min tanker går i retning af en lille mixer med et send til PA og et send til egen monitor.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Smittefar »

Jeg spiller med in-ear, så det problem har jeg slet ikke.

Ellers er der vel stereo out - Det er jo indiskutabelt, at det er megafesent at bruge stereoeffekter, så du kan vel køre den ene side i monitor og den anden side i PA?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Det er jo indiskutabelt, at det er megafesent at bruge stereoeffekter[/quote]

Sure is.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan nu bedst lide søde is.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Sasha »

Den dér synes jeg så til gengæld er sjovest de første 5-10 gange. Derefter funkler den ligesom ikke så meget længere... :-)

Men lad mig da omformulere: Det er det helt bestemt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Frost »

Tjaa. Går selv og pønser på lignende setup. Mest fordi jeg nu engang har en iphone, og ungerne forærede mig en iRig tilslutningsdims (desværre ikke den nye HD version) i fødselsdagsgave.
Idéen om at have en hurtig / hyperportabel mulighed tiltaler mig meget, og det kommende bluetooth floorboard gør det ikke mindre interessant.
Næh - den største udfordring med de dersens modelleringsfiduser er og bliver at få dem til at afgive "vellyd". :roll:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Smittefar »

Sure / Søde is er ALTID sjovt :)

Min holdning til emuleringshelvede er, at det aldrig er rigtig fedt, men at der er masser af situationer, hvor det er godt/fedt nok. Vi spiller ind i mellem nogle let underbetalte ballejobs, hvor vi kommer ud som trio eller kvartet, og vi slæber så lidt som overhovedet muligt Trommeslageren kan f.eks. bære hele sit sæt ind på scenen ved at gå een gang. To guitarer, en iPad og et Blueboard - så kører det. Jeg kunne godt.

Jeg spiller også nogle gange til jam med min gamle højskole. Der skal jeg have alt muligt andet med, så der er som regel ikke plads til forstærker i bilen. De sidste par gange har jeg brugt min POD, men det her er da federe.

Så er der selvfølgelig hele skismaet med et backup setup. Jeg har alligevel en iPad med til at styre vores mixer. Dvs. jeg skal kun have iRig HD og et blueboard med for at have et fuldt funktionsdygtigt backup.

Det ville også virke fint for mig som øvesetup derhjemme.
Modded guitars were crap right out of the factory

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Madmax25 »

Har overvejet lidt det samme setup. Men det største problem er vel, at man med de løsninger ikke kan lade iPad/iPhone samtidig... Det er måske ikke det store problem med en fuldt opladt mobilenhed i en times tid, men 1. i min erfaring er den slags aldrig ladet op når jeg skal bruge det og 2. jeg spiller sjældent kun en time ad gangen...

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af martin h »

@Smittefar

Hvad er årsagen til du synes at pod`en er dårlig til live brug?
Jeg har en pod HD og shortboard som jeg har haft stor fornøjelse af hjemme også til samspil/øve aftener med hovedtelefoner.
Vi er fornylig rykket i øvelokale med baggear, men jeg synes det er lang lettere og lyder bedre ved at gå direkte i Pa med Pod`en frem for at bruge den guitarforstærker der står i øve lokalet...
Men jeg har ikke erfaring med andre emulgerings løsninger og for dårlig ryg til at kunne slæbe på mere gear end jeg gør nu.
Men jeg læser med i tråden med stor interesse :-)

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Madmax25 »

Der er også denne her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://store.griffintechnology.com/stom ... mpbox-1</a><!-- m -->

...men jeg ville langt hellere bruge Amplitube eller bare GarageBand som emulator og da slet ikke det kabel der følger med, som skal i høretelefonindgangen... Men pedalen tiltaler mig mere end IK's løsning. Og så er den en del billigere.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Smittefar »

[quote="martin h"]@Smittefar

Hvad er årsagen til du synes at pod`en er dårlig til live brug?
Jeg har en pod HD og shortboard som jeg har haft stor fornøjelse af hjemme også til samspil/øve aftener med hovedtelefoner.
Vi er fornylig rykket i øvelokale med baggear, men jeg synes det er lang lettere og lyder bedre ved at gå direkte i Pa med Pod`en frem for at bruge den guitarforstærker der står i øve lokalet...
Men jeg har ikke erfaring med andre emulgerings løsninger og for dårlig ryg til at kunne slæbe på mere gear end jeg gør nu.
Men jeg læser med i tråden med stor interesse :-)[/quote]

Nu har jeg 'kun' en POD 2.0. Jeg er rigtig glad for lydene i den, men der er vist ikke lige et nemt board til den, og jeg gider under alle omstændigheder ikke et board, der kun kan skifte presets. Jeg vil kunne tænde/slukke for pedaler og den slag. Jeg har også overvejet den nye PodHD500X, men den fylder væsentligt mere end en iRig, når man skal have den med ud. Jeg har jo allerede iPaden med alligevel (til at styre vores mixer)

@madmax: Jeg synes pedalen ser fed ud, men giver dig helt ret i de andre indvendinger.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af JesperB »

Er der ikke ret høj latency i sådan noget?

Jeg har en Apogee Jam og har desværre kun brugt den et par gange, da jeg ikke kan spille med dens høje latency.

Hvad med sådan en:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/line6_pod_hd30 ... ock.htm</a><!-- m -->
..måske den lige kan være i en Harald Nyborg alu-case?

eller <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/pedalboards-m ... alboards-m ... -plus.html</a><!-- m -->
- Jesper Barrit

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af JesperB »

Line6 Floor Pod Plus:
518mm x 273mm x 57mm / 3,6kg
.. det er da til at have med at gøre.
- Jesper Barrit

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af kraen »

Jeg synes også umiddelbart, at Line 6 HD 500 ser ret spændende ud. Lidt dyrere selvfølgelig, men bestemt også brugbar i en live situation.

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Frost »

Indledningsvis skal jeg understrege, at jeg intet professionelt forhold har til/med IK Multimedia. Men vil blot nævne, at hvis man overvejer at flirte lidt dybere end de to frie iPhone/iPad Apps (Fender Free & Amplitude Free) så kører IK Multimedia et tilbud frem mod 31/7-2013, hvor man kan erhverve den fulde Amplitude iPhone/iPad version med en rabat på 75%, hvilket giver beskedne 4,49€, og omregnet i til dansk mønt: i omegnen af 35 kr.
Og selv om jeg - som tidligere nævnt - endnu ikke helt har slugt konceptet, er jeg hoppet på vognen. Til en pris lavere end en lunken fadøl på en fortovscafé, var der ikke lang betænkningstid

Nu forsøger jeg så at blive klogere i ventetiden frem mod sensommeren, hvor blueboardet skulle ligge klar i handlen.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af FunkyValle »

Det afgjorde så lige for mig, at Amplitube til iPad skal købes straks med det samme. Jeg har allerede den almindelige iRig, og så må blueboard, iRigHD m.m. komme senere.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Telemaster »

[quote="Frost"]Indledningsvis skal jeg understrege, at jeg intet professionelt forhold har til/med IK Multimedia. Men vil blot nævne, at hvis man overvejer at flirte lidt dybere end de to frie iPhone/iPad Apps (Fender Free & Amplitude Free) så kører IK Multimedia et tilbud frem mod 31/7-2013, hvor man kan erhverve den fulde Amplitude iPhone/iPad version med en rabat på 75%, hvilket giver beskedne 4,49€, og omregnet i til dansk mønt: i omegnen af 35 kr.
Og selv om jeg - som tidligere nævnt - endnu ikke helt har slugt konceptet, er jeg hoppet på vognen. Til en pris lavere end en lunken fadøl på en fortovscafé, var der ikke lang betænkningstid

Nu forsøger jeg så at blive klogere i ventetiden frem mod sensommeren, hvor blueboardet skulle ligge klar i handlen.[/quote]

Så er det sgu lige før, jeg også springer på. Men jeg mangler vel noget hardware? Altså iRig, for eksempel. Er den billige mon ok, eller skal man have HD-modellen? For så mange penge gider jeg ikke bruge på det :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Telemaster"]

Er den billige mon ok, eller skal man have HD-modellen? [/quote]

Med det jeg kender til dit lydideal i forhold til digital hifi-agtig guitarlyd, så tror jeg du vil blive godt tilfreds med at prøve den almindelige model først. Helt så skidt er lyden altså heller ikke...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: iRig setup

Indlæg af Telemaster »

Fedt, tak! Jeg vil aldrig bruge det som andet end legetøj derhjemme, så der er ingen grund til at investere en formue :-)
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen