To toppe på ét kabinet

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

To toppe på ét kabinet

Indlæg af Rasser »

Hej.

1:
Jeg går og overvejer at udbygge mit setup. Jeg har pt. to én-kanals toppe, så jeg går og lurer på, om jeg skulle bruge den ene til clean og den anden til beskidt lyd. Jeg vil dog gerne være fri for at slæbe to kabinetter med, så jeg skal bruge en anordning til at skifte mellem de to toppe på samme kabinet.

Jeg har kigget på en tonebone headbone vt, men findes der andre, måske bedre, pedaler der gør det samme? http://www.tonebone.com/tb-headbone-vt.htm

2:
Dernæst kommer endnu et mindre dilemma: Jeg vil gerne have nogle af mine effekter i effektloopet på begge forstærkere, så jeg ikke skal have to delay, reverb og soloboost pedaler. Måden jeg tænker at gøre det på er, at køre de effekter jeg gerne vil have foran ampen ind i en splitboks (evt. denne: http://www.thomann.de/dk/palmer_ybox_gu ... litter.htm ) og så til hver sin forstærker. De to sends fra loops'ne skal så samles på én eller anden måde. Jeg tænker umiddelbart bare at lave et kabel med to jacks i den ene ende og et enkelt i den anden. Dernæst ned til reverb, soloboost og delay, som igen skal i en splitboks og derfra til return på hver amp.

Tror I det vil fungere? Er der nogle ting, jeg ikke tager højde for, der vil kunne skabe problemer?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af Sasha »

Headbone er fin.

[quote="Rasser"]Hej.
Jeg tænker umiddelbart bare at lave et kabel med to jacks i den ene ende og et enkelt i den anden..[/quote]

Det lyder umiddelbart som en skidt idé. Hvis du vil have det til at virke, som du beskriver, skal du have ét eller andet switching-halløj til effekterne, som kun sender signalet fra den "aktive" forstærker til effekterne. Og så begynder det jo at gribe om sig..
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af Rasser »

[quote="Sasha"]Headbone er fin.

[quote="Rasser"]Hej.
Jeg tænker umiddelbart bare at lave et kabel med to jacks i den ene ende og et enkelt i den anden..[/quote]

Det lyder umiddelbart som en skidt idé. Hvis du vil have det til at virke, som du beskriver, skal du have ét eller andet switching-halløj til effekterne, som kun sender signalet fra den "aktive" forstærker til effekterne. Og så begynder det jo at gribe om sig..[/quote]

Hej Søren.

Tak for svaret. Ikke at jeg ikke tror, du har ret mht. kablet, men jeg forstår ikke, hvorfor det ikke vil virke uden en form for switching-halløj.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af fortytwo »

[quote="Rasser"][quote="Sasha"]Headbone er fin.

[quote="Rasser"]Hej.
Jeg tænker umiddelbart bare at lave et kabel med to jacks i den ene ende og et enkelt i den anden..[/quote]

Det lyder umiddelbart som en skidt idé. Hvis du vil have det til at virke, som du beskriver, skal du have ét eller andet switching-halløj til effekterne, som kun sender signalet fra den "aktive" forstærker til effekterne. Og så begynder det jo at gribe om sig..[/quote]

Hej Søren.

Tak for svaret. Ikke at jeg ikke tror, du har ret mht. kablet, men jeg forstår ikke, hvorfor det ikke vil virke uden en form for switching-halløj.

Mvh.
Rasmus.[/quote]

Fordi effekterne vil se begge forstærkere, og det kan kreére en masse sjove problemer..

Det lyder ellers som en ganske fin idé om et sjovt setup, men rent praktisk, så forbered dig på, at du skal opfinde noget switching..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af Frost »

Forudsat din top indeholder flere højtalere er der mulighed for at splitte dem op i "to kæder", således der kan tilsluttes en kæde til hver af toppene. Udover omkobling af enhederne i kabinettet, vil det kræve et ekstra stik på kabinettet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasser"][quote="Sasha"]Headbone er fin.

[quote="Rasser"]Hej.
Jeg tænker umiddelbart bare at lave et kabel med to jacks i den ene ende og et enkelt i den anden..[/quote]

Det lyder umiddelbart som en skidt idé. Hvis du vil have det til at virke, som du beskriver, skal du have ét eller andet switching-halløj til effekterne, som kun sender signalet fra den "aktive" forstærker til effekterne. Og så begynder det jo at gribe om sig..[/quote]

Hej Søren.

Tak for svaret. Ikke at jeg ikke tror, du har ret mht. kablet, men jeg forstår ikke, hvorfor det ikke vil virke uden en form for switching-halløj.

Mvh.
Rasmus.[/quote]

Fordi, hvis du bare klamper "send" fra de to forstærkere sammen, får du garanteret nogle underlige vekselvirkninger og impedansknald. Om ikke andet skal du i hvert fald nok have et par mixer-modstande loddet i serie med udgangene (kan evt. sidde i stikkene). Det er ikke ligefrem en elegant løsning. But it might actually work...

Hvis den sidste pedal i kæden før forstærkernes input lægger en hæderlig buffer i kæden, behøver du ikke splitteren.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: To toppe på ét kabinet

Indlæg af Rasser »

Ok. Nu giver det god nok mening, at det ikke sådan lige lader sig gøre.

@Alwan: du må meget gerne forklare, det du skriver om en mixermodstand i stikket nærmere.

Hvis jeg skal have det til at fungere med noget switching-halløj, hvad skal jeg så bruge? Jeg er slet ikke inde i den verden af grej. Jeg er ikke interesseret i at skulle slæbe et mange-Unit rackskab med til hvert job, og jeg har ikke tålmodighed til at skulle programmere alt muligt, så det skal være rimelig simpelt.

Mvh.
Rasmus.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen