Trem/Floyd Rose blokering

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Hej rødder,
Jeg har altid undgået tremolosystemer på guitarer, da jeg ikke spiller ret meget piksolo og derfor ikke gider besværet. Til gengæld er der jo desværre mange af de fede metalspader, der har "arm". Det er så et issue nu - jeg vil gerne have en high-end ESP, og der er det svært at finde brugte guitarer med fast stol.

Mit spørgsmål er så: Kan det blive godt med en guitar med Floyd Rose, når man ikke vil bruge systemet? Man kan vel låse stolen med en Tremol-No eller fjedre eller klods osv. og lade være med at spænde dimmeren ved sadlen... Vil der være sustain-tab eller bøvl, tror I? Og hvordan slipper jeg nemmest om ved at deaktivere tremoloen?

Jeg har bl.a. kig på denne guitar. Det kunne være rart at få afklaret, om jeg kan udvide min søgning til også at gælde guitarer med arm. :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Sasha »

Nu skal jeg absolut ikke gøre mig til ekspert udi Floyd Rose. Men i og med at der fræset ud i guitarens krop, sådan at man kan lave "pull ups", kan man vel ikke bare spænde fjedrene/hamre en klods i, som man f.eks. ville gøre det på en Strat eller lignende, hvor stolen så blot bliver presset ned imod kroppens overside? Og selv hvis man kan lave ét eller andet i den retning, skal man nok næppe forvente, at det lyder helt som en "rigtig" fast stol. Men igen: Jeg skal på ingen måde prale af at have prøvet det i praksis. Så tag det med den mængde salt, du måtte finde passende...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Kimling »

Jeg har altid blokeret FR på mine guitarer og jeg sætter en klods, så strengene trækker FR jævnt. Giver det mening? Jeg sætter klodsen så det passer med at FR er plant og så løsner jeg fjedrene så strengene trækker det hele i spænd.

Her er et lidt skidt billede af det
Billede

Jeg har ikke oplevet problemer med sustain efter dette indgreb
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Smittefar »

jeg synes, det er jævnt dårlig ide at bruge et batteri som klods, men ellers virker klodstricket vist fint
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Kimling »

Nogen særlig grund til at det skulle være en dårlig idé? Jeg bruger som regel det, jeg lige har ved hånden :lol:
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Max Power »

Med mindre det er et vintagebatteri fra preCBS-perioden, så går det alvorligt ud over sustain og tone.

Eller måske hentyder Smittefar bare til risikoen for lækage af ætsende substanser fra gamle batterier ;)

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Jejak »

Alle mine metalspader har FR eller et lignende system og de er allesammen låst enten med en klods eller en tremol-no. Det er ikke min erfaring at en FR guitar med god sustain, skulle få ringere sustain af at få låst broen - nok nærmere tværtimod! Så hvis guitaren har god sustain med ikke-blokeret floyd, ville jeg ikke være bange for at købe den...
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Smittefar »

[quote="Max Power"]Med mindre det er et vintagebatteri fra preCBS-perioden, så går det alvorligt ud over sustain og tone.

Eller måske hentyder Smittefar bare til risikoen for lækage af ætsende substanser fra gamle batterier ;) [/quote]
Nemlig
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Tak for input! Jesper, har du bedst erfaring med Tremol-no-systemet eller klods, når jeg ikke har brug for at kunne låse systemet op? Og er det random træklods eller messingblok eller hur?

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Jejak »

Random træklods - af det hårdeste træ jeg lige kunne finde.

Hvad er bedst?
Jeg synes umiddelbart at Tremol-no systemet var det letteste at installere - i forhold til at stå og slibe og save i en træklods indtil den havde den rigtige tykkelse.
Lydmæssigt har jeg lidt svært ved at bedømme hvad der er bedst da jeg ikke har prøvet begge løsninger i én og samme guitar endnu. Det er klart min træklodsguitar der lyder bedst, men jeg tror ikke at træklodsen kan krediteres herfor :)

Hvis jeg selv skulle ud og investere i en FR guitar igen, tror jeg, at jeg ville vælge træklodsmodellen til blokering af Floyd'en - udelukkende fordi den i min optik ser mere stabil ud ...og den er billigere!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg har også blokkeret flere FR guitarer med træklodser, og min erfarring siger at det ikke gør sustain hverken værre eller bedre. Jeg vil dog anbefale fortsat at låse strengene fast ved saddelen, da det hjælper på hvor godt guitaren holder stemningen og det kan også have positiv effekt på raslende strenge.

Fed spade du har kig på ellers. Det er en god pris må man sige.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Tak for kommentarerne. Jeg kastede mig ud i det og har købt en ESP Horizon i okay stand for den yderst rimelige pris af 5000 kr. (samt en køretur til Odense). Nu må jeg i gang med prøve-sig-frem og Youtube-videoer, og så klager jeg sikkert min nød her på forummet, hvis det er svært. :D

Det er første gang siden 2008, jeg får ny guitar - så hurra, det bliver sjovt at rive i et nyt hegn!

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Hybrid_Child »

Hva'æh. Skulle den aldrig flashes den der Horizon?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Så skidt. :)

Den trænger til en polering, og der er en del ridser, men den spiller rigtig godt. Vildt fed hals. Og det var sgu en god pris.
Billede

Jeg kan ret godt lide hovedformen.
Billede

Her sammen med de andre guitarer, der er hjemme p.t.
Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Smittefar »

Billederne virker ikke :'(
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Jeg prøver en anden host. Hvad med nu?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Smittefar »

Juhuu - Nu virker det.

Det ligner lækre guitarer for dem, der er til den slags :) Sådan en Parker Fly - Jeg ku' godt. Det er en af de dyrere modeller den der ikke?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Sasha »

Det er da ikke en "Fly", skulle jeg mene...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Pickles »

Nix, den orange er en af Parkers relativt billige modeller, en PM-20 Pro. Jeg ved ikke, om jeg har været heldig, eller om Parkers niveau bare er generelt tårnhøjt, for jeg gav omkring 2900 kr. for den brugt, og det er en af de mest spilbare guitarer, jeg har. :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Trem/Floyd Rose blokering

Indlæg af Smittefar »

OK - cool - Og Sasha har naturligvis ret - Det kunne aldrig være en fly :) Men det er sgu nogen fede ting, de laver. Jeg synes aldrig, jeg hører noget om dem mere. Måske var det alligevel for futuristisk.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen