Tillidsvækkende rør?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

Nogen, der har prøvet disse Golden Dragon "Trustworthy" ECC83?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.karltone.co.uk/golden-dragon ... den-dragon ... -161-p.asp</a><!-- m -->

Det lugter jo lidt af samme forretningsgang, som f.eks. TAD bruger til at producere visse af deres rør - bl.a. deres ret så fine 6L6WCG - altså, at selve produktionen foregår i Kina, men at kinøjserne bliver holdt i ørerne af europæiske (i dette tilfælde engelske) ingeniører. Støver man lidt rundt på nettet, lader reaktionerne til generelt at være positive. Men de fleste udtalelser stammer fra Hifi-lejren. Og nu er én ting at spille rent - noget helt, helt andet er, hvordan et rør opfører sig, hvis man f.eks. skulle finde på ligefrem at bede det om at forvrænge! Og én af de få "guitar-udtalelser" sammenligner faktisk dette Gold Dragon-rør med reissue-Tungsol ECC83. Jeg er sikker på, at den gode mand mente det som en kompliment. Men jeg må nok erkende, at en sammenligning med netop Tungsol ECC83 uvægerligt får lidt den modsatte effekt i mine øjne og ører...

Men er der nogen, som har prøvet dette rør og som i givet fald vil berette lidt om deres erfaringer?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Trolle »

Jeg havde et par Ecc81, de var efter sigende ubrugt da jeg fik dem i afskrivning af Aage for 6-8 år siden. Har stadig æskerne, samme mærke/dragetegning med tekst "selected for LCA 2B", firmaet hed dengang P.M Components Ltd, beliggende Kent/England.
Rørene smed jeg ud da de hylede og skabte sig og målte skidt, så til guitarbrug var de i alt fald ikke egnet. Jeg havde dog kun 2, så om det var standarden jeg sad med vidste jeg ikke, og da det var nogle jeg havde fået, så tænkte jeg ikke over at sælge dem til HiFi-brug evt.
Forøvrigt, du har som bekendt fra start set skidt på TS reissue Ecc83, og det er jo en smagssag. Hvad værre er at jeg ser en smule af dem brænde sammen eller brumme, og især fejler de hvis de er sat som katodefølger. De popper dog alligevel op alle steder i nye forstærkere, lige fra kina-Vox til US håndbygget Two-Rock, hvor sidstenævnte rent faktisk lyder ret godt af en boutique-amp. Så det er i høj grad også hvor røret bruges der afgør om det kommer til sin ret. Ser også delte vande i meninger om TS, og skal man vælge fra den fabrik så er jeg nok også mere til EH'en (god forbid..)
Kan du ikke bare købe de Gyldne rør? Læser gladeligt erfaringen herefter :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

Nu skal man nok være lidt varsom med at drage konklusioner omkring disse "trustworthy" ECC83´ere på baggrund af Golden Dragon´s "almindelige" rør (altså uden "trustworthy"), da sidstnævnte efter min bedste overbevisning blot er selvsamme, triste kinesiske stangvare, som findes med hundredvis af andre navne stemplet på.

Men jo, det ender jo nok med, at jeg må prøve at købe et par stykker og se, om det er noget, der dur.

Tak for info omkring Tungsol´s reissue ECC83. Ærgerligt at høre, at de ikke kan klare mosten. For de sidder ganske rigtigt som standard i mange forstærkere i dag. Og jeg ville da ønske, at russerne var sluppet fra at lave et godt ECC83. At jeg så personligt ikke synes, at de lyder særligt godt - ja, det kan resten af verden jo være ligeglad med...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Morten_Lyse »

Hmm..

Jeg skulle så netop til at sige, at TungSol 12AX7 rørene, sådan på det rent tekniske/elektriske niveau, er et bundsolidt rør. - Eller i hvert fald, blandt de stærkeste nyproducerede rør. Jeg HAR godt hørt, at de ikke bryder sig om alt for høj heater-to-cathode voltage, men jeg har ikke i praksis endnu set dem dø af det. - Det skulle vist gælde mere eller mindre for hele flåden af dobbelt-triode rør fra New Sensor. (Sovtek, Svetlana, Reissue Tung-Sol, Reissue Mullard, EH m.fl)

Speaking of whitch. Jeg har et af de nye Svetlana 12AX7 som faktisk forekommer mig at være et glimrende rør. Ikke så fladt som Sovtek og ikke så "stift" som Tung-Sol, og med mere "shimmer" i toppen end JJ. Jeg ville gerne have et par stykker mere og er i den forbindelse faldet over lidt forskelligt-rettede udtalelser om det russiske Reissue Mullard. Er det værd at prøve..? De koster jo lidt klejner, og jeg kan ve' guj ikke finde dem i Europa, hvorfor import (med 25% moms og 160,- i gebyr) er en realitet. - Og så bliver det ret kostbare preamp-rør man står med..

Råd modtages gerne.

Mvh;
Morten Lyse

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Trolle »

Mig bekendt er der bly i reissue Mullards, ergo no go til EU.
Jeg nåede at få et par EL34'ere inden forbuddet indtræf, og de er skam på niveau med udvalgte nyproducerede rør i andre mærker, så ingen hellig gral her.
Vi må sande at der desværre ikke mange om buddet længere når det gælder fremstilling, så det bedste vi kan gøre er at selektere med omhu blandt landhandlen. Og udvalget af brugbare rør er ikke så skidt endda kontra prisen, hvis man ser på hvor mange der rent faktisk sælges på verdensplan. Men det ville da være spændende om kvaliteten ramte fordums tid igen :)
@Sasha: ærlig talt er jeg også lidt træt af TSecc83 lydmæssigt, men det kom bag på mig at de sidder i én af mine nye favoritter, Two-Rock Studio Pro 22, for den lyder ikke af TS som sådan.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

Har du hørt, hvordan den lyder med nogle andre rør i?

Jeg mener: En fed Marshall lyder jo heller ikke pludselig som en Fender eller andet, bare fordi man sætter Tungsol-rør i den - blot som en lidt kedeligere version af en fed Marshall...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Trolle »

Ja, har hørt den med JJ og Sino, en anden lyd, men om den lyder endnu bedre, også hvis man finder bedre alternativer end nævnt? Tja, formentligt.
Pointen var i dette tilfælde bare at jeg giver forstærkeren i sig selv mere kredit end rørene for at den lyder godt.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Morten_Lyse »

Tror I forbuddet strækker sig sådan, at TheTubeStore.com (f.eks) ikke vil sende dem og/eller, nogle toldere et sted i systemerne er så godt inden i sagerne at jeg ikke får rørene på Dansk grund..?

Ret beset, må jeg vel heller ikke som privatperson importere dem, right..?

Mvh;
Morten

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Morten_Lyse »

... Og både Mullard og Svetlana er på TAD's webshop. Den burde da være tysk..?

Mvh;
Morten Lyse

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Trolle »

Jeg er ikke 100% klar over grunden da jeg ikke har tjekket det, jeg kan bare huske at det var den forklaring jeg blev spist af med af Matt hos New Sensor/NY dengang de overtog bl.a. Reflector.
Men du har ret, siden TAD sælger dem ligger der nok en helt anden årsag bagved.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Pluto »

Jeg har Mullard reisue El 34 i min superlead. Dem købte jeg så vidt jeg husker af amp-parts .dk Det er nok en 3 -4 år siden.( han har lukket internet shoppen kan jeg se.)
Og efter hvad Alwan siger måler de stadig rigtig fint. Og med mine øre lyder det hele rigtig fedt. Jeg kender så ikke deres pre amp rør ,men det er da muligt jeg vil købe et par stykker bare for at prøve. men mine ører er nok ikke så fint følende som mange andres. Hvis dynamikken og feelingen er der så kan jeg dårlig høre forskel.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Hmm..

Jeg skulle så netop til at sige, at TungSol 12AX7 rørene, sådan på det rent tekniske/elektriske niveau, er et bundsolidt rør. - Eller i hvert fald, blandt de stærkeste nyproducerede rør. Jeg HAR godt hørt, at de ikke bryder sig om alt for høj heater-to-cathode voltage, men jeg har ikke i praksis endnu set dem dø af det. - Det skulle vist gælde mere eller mindre for hele flåden af dobbelt-triode rør fra New Sensor. (Sovtek, Svetlana, Reissue Tung-Sol, Reissue Mullard, EH m.fl)

Speaking of whitch. Jeg har et af de nye Svetlana 12AX7 som faktisk forekommer mig at være et glimrende rør. Ikke så fladt som Sovtek og ikke så "stift" som Tung-Sol, og med mere "shimmer" i toppen end JJ. Jeg ville gerne have et par stykker mere og er i den forbindelse faldet over lidt forskelligt-rettede udtalelser om det russiske Reissue Mullard. Er det værd at prøve..? De koster jo lidt klejner, og jeg kan ve' guj ikke finde dem i Europa, hvorfor import (med 25% moms og 160,- i gebyr) er en realitet. - Og så bliver det ret kostbare preamp-rør man står med..

Råd modtages gerne.

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Det dér reissue - er det godt? Jeg plejer bare at bare at bruge de almindelige uden reissue. Det fungerer sgu´ meget godt, synes jeg...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Pluto »

Men at købe Nos rør er lidt som at vinde i lotteriet i hvert fald for mig. Jeg har sku ikke været for heldig med de sidste som du ved.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

Næh, det er en god idé at se sig for!

Men jeg erindrer nu også noget med, at jeg sagde til dig i forbindelse med dit sidste indkøb af NOS-rør, at jeg personligt ikke ville satse mine penge på dem, du valgte at købe - netop fordi jeg kunne "smell a rat".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Frost »

Er der nogle fiduser, som kunne være rare at kende, ifald man vovede sig ud på NOS markedet ??

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

1) Aldrig at købe rør fra sælgere, som ikke poster testresultater.

2) At lære at gennemskue testresultater fra forskellige rørtestere.

3) At acceptere, at man aldrig kan gardere sig 100% imod at blive taget i røven.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]1) Aldrig at købe rør fra sælgere, som ikke poster testresultater.

2) At lære at gennemskue testresultater fra forskellige rørtestere.

3) At acceptere, at man aldrig kan gardere sig 100% imod at blive taget i røven.[/quote]


Det er det jeg siger. Jeg har ikke en skid forstand på hverken hvad de skal måle eller rørtestere og ja man kan nemt blive taget i røven.
Men dertil skal så siges om Nos rør at jeg har da fået nogle fede valvo ecc83 og 4 el 84 + 2 el 34 også som var perfekte. Hvor der males der spildes engang imellem ;)
Og Søren jeg har ikke sagt eller skrevet de lorte rør jeg købte på et tidspunkt var din skyld. Det var mig selv der syntes nu skulle der købes Nos rør. :(

Så næste gang tror jeg, at jeg sandsynligvis vil købe af ham tyrkeren.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tillidsvækkende rør?

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]Og Søren jeg har ikke sagt eller skrevet de lorte rør jeg købte på et tidspunkt var din skyld. Det var mig selv der syntes nu skulle der købes Nos rør. :(
[/quote]

Nej, sådan opfattede jeg det nu absolut heller ikke. Beklager, hvis det kom til at lyde sådan!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen