Vox Ac Radio

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

Hej,


Er der nogen af jer der har positiv erfaring med at mindske/fjerne radioindstråling i gamle 60'er vox-forstærkerer?

Jeg har forsøgt med afkobling af komponentjord til chassis forskellige steder, alt fra jack-stel, potmeter-stelbussen, og endda med en ledning fra jackkablets stel fra stikket der er fastgjort til en stjerneskive spændt fast under jackmøtrik på indgangen (fordi der er 6 af dem-normal/bright/virbrato), men intet af det er helt nok. Problemet er nok både det pivåbne chassis, ledningsføring fra komponenter til sokler, gittermodstandenes afstand til rørene, og så ved jeg ikke helt om der bruges stjernejord i sådan Vox, da jeg aldrig har revet al indmaden ud og samlet én fra bunden.
SKal lige nævnes at i dette tilfælde står forstærkerne klods op ad Gladsaxe-senderen i et øvelokale, det bedste har været at flytte forstærkerne længst væk fra vinduerne så betonen skærmer mest muligt, og så ellers vikle et kabel rundt om forstærkeren. Dèt og så løsningen med afkobling på jackkablet til den respektive indgang der bruges. Jeg har prøvet alt fra 1nF til 100nF, gør ikke den store forskel.

God søndag :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Sasha »

Nej, Vox-forstærkere har ikke "stjernestel" - ihvertfald langt fra konsekvent gennemført, selv om visse af stelforbindelserne da er grupperet nogenlunde hensigtsmæssigt sammen.

Jeg tror ikke, at dit problem er synderligt relateret til Vox som sådan, selv om du da nævner fine og relevante bud på "syndere". Men jeg er bange for, at der er mere perspektiv i enten at bombesprænge Gladsaxe-senderen eller alternativt flytte forstærkeren, end der er for at gøre en gammel Vox immun overfor denne indstråling - ihvertfald uden at skulle ramponere den fuldstændigt.

Er det på alle kanaler, der er problemer? (altså forstærkerens - ikke radioens...) :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

[quote="Sasha"]Nej, Vox-forstærkere har ikke "stjernestel" - ihvertfald langt fra konsekvent gennemført, selv om visse af stelforbindelserne da er grupperet nogenlunde hensigtsmæssigt sammen.

Jeg tror ikke, at dit problem er synderligt relateret til Vox som sådan, selv om du da nævner fine og relevante bud på "syndere". Men jeg er bange for, at der er mere perspektiv i enten at bombesprænge Gladsaxe-senderen eller alternativt flytte forstærkeren, end der er for at gøre en gammel Vox immun overfor denne indstråling - ihvertfald uden at skulle ramponere den fuldstændigt.[/quote]

Hej Søren..øh Sasha :)

Ja, jeg tænker det samme, jeg opgav da også at gøre mere ud af det og i stedet smide bolden op i luften. Jeg vil så anbefale ejeren at enten opsige lejemålet, sprænge senderen (og Høje Gladsaxe nu de er ved området), eller bare affinde sig med de lappeløsninger vi har fundet frem til.
Mht. stel, ja det anede mig det kunne gøres bedre i så'n Vox, og det var helt vildt så meget forskel det gjorde hvor jeg afkoblede f.eks på potmeterbussen, der også har fat i jackstel. En ½cm kunne gøre forskel, alt efter hvor det var mest følsomt.
Tak for svaret ;)

Edit: ja, det er på alle kanaler så at sige, men der behøver ikke en gang at være et jackkabel i. Selv med alt skruet ned er der radio. Sættes jack i og man skruer op, så er radiovolumen på almen samtaleniveau, det er helt vildt :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Sasha »

Man kunne jo måske lige se, om man måske kunne finde et sted i kredsløbet, hvor det "for alvor går galt", ved at prøve at prøve sig frem med en lille kondensator ind mellem de forskellige trins styregitre og stel (det ligger jo så tilsyneladende efter indgangstrinnet). Finder man "synderen", kunne man jo lige se, om det gav noget at rykke seriemodstanden på selvsamme styregitter helt ned til rørsoklen - subsidiært sætte en modstand ind, hvis der ikke er nogen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

[quote="Sasha"]Man kunne jo måske lige se, om man måske kunne finde et sted i kredsløbet, hvor det "for alvor går galt", ved at prøve at prøve sig frem med en lille kondensator ind mellem de forskellige trins styregitre og stel (det ligger jo så tilsyneladende efter indgangstrinnet). Finder man "synderen", kunne man jo lige se, om det gav noget at rykke seriemodstanden på selvsamme styregitter helt ned til rørsoklen - subsidiært sætte en modstand ind, hvis der ikke er nogen.[/quote]

Ja, jeg har også prøvet at flytte rundt på en 120pf inde ved styregitrene på preamprørene og faserøret, uden rigtig held dog, samt det er lidt vanskelligt at teste det hele frem og tilbage, da jeg er nødsaget til at sidde i ejerens øvelokale for at se om det snupper radioen. Det er muligt at jeg forsøger at gøre det på udgangsrørene for at tage sidste led i kæden, men først i tænkebox.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Det ville umiddelbart undre mig, hvis det skulle hjælpe at sætte én eller flere kondensatorer ind helt henne i udgangstrinnet. Men prøv det da...

Som bekendt har jeg altid været en stor tilhænger af at løse problemer, hvor de opstår, istedet for at "sætte plaster på senere hen". Så jeg tror stadig mest på den dér med et par velplacerede stænger dynamit i Gladsaxe-senderens mast... :-)

Alternativ må forstærkerens ejermand jo have sig sådan en "bankboks" af numetal, som han stiller sin AC30 ind i, når han bruger den. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker befordende for lyden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

Hahaha, ja jeg er heller ikke meget for at spilde mere tid på det i øjeblikket, da jeg hjalp lidt af goodwill da jeg ikke havde en konkret og testet metode. Nu ved jeg hvor jeg skal tage hen hvis jeg ikke kan sove om natten i undren over løsningen, jeg siger tak for indsparkene
:)

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af drmaawenz »

har du overvejet at føde vox'en med AM-radio i modfase (evt tilpasset med et all-pass filter)? :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Hmm...

Det ville umiddelbart undre mig, hvis det skulle hjælpe at sætte én eller flere kondensatorer ind helt henne i udgangstrinnet. Men prøv det da...

Som bekendt har jeg altid været en stor tilhænger af at løse problemer, hvor de opstår, istedet for at "sætte plaster på senere hen". Så jeg tror stadig mest på den dér med et par velplacerede stænger dynamit i Gladsaxe-senderens mast... :-)

Alternativ må forstærkerens ejermand jo have sig sådan en "bankboks" af numetal, som han stiller sin AC30 ind i, når han bruger den. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker befordende for lyden.[/quote]

Kunne er Farradaybur ikke gøre det ? Noget i denne charmerende stil ?

Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Smittefar »

like :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="Sasha"]Hmm...

Det ville umiddelbart undre mig, hvis det skulle hjælpe at sætte én eller flere kondensatorer ind helt henne i udgangstrinnet. Men prøv det da...

Som bekendt har jeg altid været en stor tilhænger af at løse problemer, hvor de opstår, istedet for at "sætte plaster på senere hen". Så jeg tror stadig mest på den dér med et par velplacerede stænger dynamit i Gladsaxe-senderens mast... :-)

Alternativ må forstærkerens ejermand jo have sig sådan en "bankboks" af numetal, som han stiller sin AC30 ind i, når han bruger den. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker befordende for lyden.[/quote]

Kunne er Farradaybur ikke gøre det ? Noget i denne charmerende stil ?

Billede[/quote]

Muligvis. Det ved man først, når man har prøvet.

Virker det også imod, når konen udsender "lyn og torden" i skøn forening med højfrekvent radiostråling og lignende fænomener..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Smittefar »

I blues brothers gik de endnu mere effektivt til værks

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"][quote="Sasha"]Hmm...

Det ville umiddelbart undre mig, hvis det skulle hjælpe at sætte én eller flere kondensatorer ind helt henne i udgangstrinnet. Men prøv det da...

Som bekendt har jeg altid været en stor tilhænger af at løse problemer, hvor de opstår, istedet for at "sætte plaster på senere hen". Så jeg tror stadig mest på den dér med et par velplacerede stænger dynamit i Gladsaxe-senderens mast... :-)

Alternativ må forstærkerens ejermand jo have sig sådan en "bankboks" af numetal, som han stiller sin AC30 ind i, når han bruger den. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker befordende for lyden.[/quote]

Kunne er Farradaybur ikke gøre det ? Noget i denne charmerende stil ?

Billede[/quote]

Muligvis. Det ved man først, når man har prøvet.

Virker det også imod, når konen udsender "lyn og torden" i skøn forening med højfrekvent radiostråling og lignende fænomener..?

:-)[/quote]

Vides ikke, men vi har en forsker der har tilbragt mindst 10 år af sit liv i sådan et, og hun er skide sur det meste af tiden. Så måske kan al hendes galde ikke slippe ud, men koncentreres i hende inde i buret, for så at ramme os andre når hun er udenfor det...?

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

Se dét er en løsning der vil frem! Bliver straks foreslået til ejeren som diy projekt :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Smittefar »

Husk at stålnettet skal stel-forbindes for størst effekt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Husk at stålnettet skal stel-forbindes for størst effekt :) [/quote]

Jeg havde et kontor der viste sig at være enormt effektivt for radioindstråling: Mobiltelefoner virkede ikke, og jeg kunne ikke komme på trådløst netværk eller tale i telefon uden at døren stod åben, eller jeg sad lige foran vinduet, og selv da var det meget svagt. Det viste sig at det var en meget kraftig del af den bærende konstruktion, en tidligere trappeskakt i et betonhus. Men det betød at jeg kunne teste sære trådløse netværksdimser uden at fukke det op for resten af huset. Men kun hvis døren var lukket...

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="Sasha"] sådan en "bankboks" af numetal, som han stiller sin AC30 ind i, når han bruger den. Jeg er dog ikke sikker på, at det virker befordende for lyden.[/quote]


Hvordan skulle en bankboks, bygget af en tvivlsom musikstil, kunne hjælpe på AC-30'ern..?? Sort snak eller ej. Du har ret. Det gør sikkert ikke noget godt for lyden.

De der "magnetisk døde" metallegeringer, man kan bruge til at dæmpe elektromagnetisk støj med kaldes vist mu-metal, gør det ikke..?

:D

Mvh;
Morten Lyse

PS. Jo, Faraday-buret burde kunne gøre det.

Jeg tror I har hørt historien, men mit bands øvelokale er indrettet som studie nede hos trommeslageren. Det er fine forhold og fungerer godt.... De havde, da de lavede det, bare ikke taget højde for, at der er 400m til Tjele højspændingsstation hvor der sidder nogle meget voksne vekselrettere, der udsender en infernalsk larm omkring 800hz. Guitar- og bas-pickups fanger den meget effektivt i hvert fald, hvorfor man sandsynligvis aldrig kommer til at kunne optage en hæderlig tone dernede. Vi havde et par ingeniører fra højspændingsstationen forbi, som tilbød os en løsning på problemet i og med den slags udstyr faktisk ikke må støje nævneværdigt. Et par lavpas-filtre til guitarer og bas, så man skar alt over 5-600hZ væk. Fint fint, støjen er væk.. Men det lyder ikke heldigt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]

De der "magnetisk døde" metallegeringer, man kan bruge til at dæmpe elektromagnetisk støj med kaldes vist mu-metal, gør det ikke..?

[/quote]

Du er nu da også så krakilsk... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Trolle »

Morten_Lyse skrev: De der "magnetisk døde" metallegeringer, man kan bruge til at dæmpe elektromagnetisk støj med kaldes vist mu-metal, gør det ikke..?
Ja, ved du egentligt hvor man kan købe det billigt i plader eller "strimler"? Jeg fik nogle aflagte strimler til at skærme trafoudstråling på en bastop, men det var noget baks at rode med og sætte pænt og forsvarligt fast på træ.
Vi havde et par ingeniører fra højspændingsstationen forbi, som tilbød os en løsning på problemet i og med den slags udstyr faktisk ikke må støje nævneværdigt. Et par lavpas-filtre til guitarer og bas, så man skar alt over 5-600hZ væk. Fint fint, støjen er væk.. Men det lyder ikke heldigt.
Hahaha, "vi tager den i mixet"! Foreslog de virkelig filtre, helt seriøst uden at blinke?? :s hock:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Vox Ac Radio

Indlæg af Smittefar »

Mon ikke det kan klares med noget andet end mu-metal. Det skal vel egentlig bare være et net (hønsenet) af effektivt ledende materiale. Bølgelængden på FM båndet er vist omkring 30 cm, så hvis bare maskerne er væsentligt mindre end det, burde der ikke slippe meget stråling igennem.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen