Martin 000-15

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

Godmorgen derude!

Jeg har længe gået og luret på, om ikke mit liv ville blive meget bedre, hvis jeg købte mig en ny akustisk guitar. Jeg er helt oppe at svinge over lyden af Martin 000-15, som fx i dette klip med en af mine helte, Justin Currie:

http://m.youtube.com/watch?v=Cmf5DTypcZ ... mf5DTypcZg

Jeg tænker, at både den beskedne størrelse og træsorten (mahogni) har en del at sige i forhold til lyden. Mit spørgsmål er vel bare, om der findes andre versioner af Martin 000-15, end den helt traditionelle i mahogni? Og om der er andre ting, man vil råde mig til at være opmærksom på? Jeg kunne nemlig godt se mig selv handle overilet, og ganske enkelt bestille en hjem fra udlandet, hvis det rigtige tilbud skulle dukke op. Jeg er helt bekendt med risikoen for at ende med et eksemplar, jeg ikke lige connecter med, så det behøver vi ikke tale om :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af udepost »

Ja, det er sjovt. Jeg prøvede sidste år rigtigt mange akustiske guitarer i diverse butikker, og 000-15 var en af de få jeg synes var rigtig god til prisen, og mere interessant end clapton 000-28 (som er rosewood). Mahogni er gerne lidt tættere i lyden synes jeg. Kvaliteten svinger dog rigtig meget, så jeg vil nok ikke anbefale at købe en på nettet, men nærmere finde en brugt der er god, hvis du gerne vil spare pengene. Jeg er stadig på jagt efter en akustisk, og prøver lige nu de j45 tv, j45 vintage, d18 og hd28v jeg kan finde hernede. Prøv evt. den nye d-18 i opdateret 2012 version med scalloperet bracing. Den er god synes jeg, og gør en std. d28 ret ligegyldig

Hvis du gerne vil prøve en rigtig svedig guitar, kan jeg arrangere at du prøver min 0-15 fra 55, der er opbevaret hos en kammerat mens jeg er i Australien. Den er muligvis også til salg :) Den er selvfølgelig lidt mindre end 000-15, men lyder bare af ren yngvie malmsteen med den rigtige pilot :)

/Søren

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af kraen »

Så vidt jeg har forstået, så er 000-16 den samme guitar bare i gran.
Akustikken i Århus har begge to og til en ret god pris.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Smittefar »

Jeg prøvede en, da jeg købte min OM42. Jeg synes, den var for lidt alsidig (for begrænset) i sin tone, men det den gør, gør den godt. Jeg husker det også som om, halsen var ret speciel. Det er nok værd lige at prøve den. Der hænger en SM version i Aage Kbh.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Rasmus »

Skulle du ikke bare slå lidt koldt vand i blodet og tage mig i hånden når nu vi skal til vintage-show? ;)

Ellers er der er en 00015 i EGTVED til 8.000kr OBO.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

Jeg skal nok tage dig i hånden - og jeg har set guitaren, men jeg håber lidt, ingen andre ser den :-)
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

[quote="udepost"]Ja, det er sjovt. Jeg prøvede sidste år rigtigt mange akustiske guitarer i diverse butikker, og 000-15 var en af de få jeg synes var rigtig god til prisen, og mere interessant end clapton 000-28 (som er rosewood). Mahogni er gerne lidt tættere i lyden synes jeg. Kvaliteten svinger dog rigtig meget, så jeg vil nok ikke anbefale at købe en på nettet, men nærmere finde en brugt der er god, hvis du gerne vil spare pengene. Jeg er stadig på jagt efter en akustisk, og prøver lige nu de j45 tv, j45 vintage, d18 og hd28v jeg kan finde hernede. Prøv evt. den nye d-18 i opdateret 2012 version med scalloperet bracing. Den er god synes jeg, og gør en std. d28 ret ligegyldig

Hvis du gerne vil prøve en rigtig svedig guitar, kan jeg arrangere at du prøver min 0-15 fra 55, der er opbevaret hos en kammerat mens jeg er i Australien. Den er muligvis også til salg :) Den er selvfølgelig lidt mindre end 000-15, men lyder bare af ren yngvie malmsteen med den rigtige pilot :)

/Søren[/quote]

Godt nok har jeg altid drømt om at lyde som Malmsteen, men jeg er ret sikker på, at det lige præcis er den lille mahognikasse, der kan gøre mig lykkelig, så det må nok vente til en anden god gang ;-) Og så koster din guitar sikkert mange flere dollars, end min hårdt prøvede skolelærer-slash-bryllupssangerøkonomi kan bære :-)

Kan du uddybe det med den svingende kvalitet? Jeg er jo meget lidt picky omkring guitarers spilbarhed sammenlignet med mange andre guitarister, så hvis en guitar ellers lyder godt, skal jeg nok finde ud af at spille på den.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

[quote="kraen"]Så vidt jeg har forstået, så er 000-16 den samme guitar bare i gran.
Akustikken i Århus har begge to og til en ret god pris.[/quote]

Ja, jeg har set dem - men tak! Lige her er det let nok at se forskel, da 16'eren er noget lysere pga. den anden træsort. Og prisen fejler bestemt ikke noget, men jeg sværger lidt til at købe brugt, både fordi jeg godt kan lide den "tilspillede" fornemmelse, og fordi priserne plejer at være fordelagtige, når en anden før mig har taget guitaren med ud af en forretning :-) Jeg spekulerer nok bare på, om Martin kunne finde på at lave en visuelt identisk model i en anden træsort, for jeg ser nemlig modellen benævnt som både 000-15 og 000-15M, hvor M'et vist står for mahogni, og det er sgu meget træsorten, jeg er interesseret i, så det ville være nederen at få en guitar af fx gran, der så er bejdset eller lamineret til en mahogni-lignende farve.
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"]Jeg prøvede en, da jeg købte min OM42. Jeg synes, den var for lidt alsidig (for begrænset) i sin tone, men det den gør, gør den godt. Jeg husker det også som om, halsen var ret speciel. Det er nok værd lige at prøve den. Der hænger en SM version i Aage Kbh.[/quote]

Yes, og det er netop den "begrænsede" lyd, jeg er helt vild med. Jeg har jo allerede andre westernguitarer, de lyder på hver sin måde, så det er eget bevidst, at jeg kigger på præcis denne model. At den så koster halvdelen af mange andre interssante modeller, gør den ikke mindre attraktiv.

Hvad mener du med, at halsen er speciel? Og hvad betyder SM version? Jeg har prøvet den almindelige model før, og jeg kunne rigtig godt lide både halsen og lyden.
So many assholes, so few bullets

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Abaddon »

SM = "Slotted headstock" og 12 bånd fri af kroppen...

[quote="Telemaster"]

Hvad mener du med, at halsen er speciel? Og hvad betyder SM version? Jeg har prøvet den almindelige model før, og jeg kunne rigtig godt lide både halsen og lyden.[/quote]

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

[quote="Abaddon"]SM = "Slotted headstock" og 12 bånd fri af kroppen...

[quote="Telemaster"]

Hvad mener du med, at halsen er speciel? Og hvad betyder SM version? Jeg har prøvet den almindelige model før, og jeg kunne rigtig godt lide både halsen og lyden.[/quote][/quote]

Tak :thumbup:
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Smittefar »

Jeg husker halsen som noget mere 'firkantet' end andre halse. Men hvis du har prøvet den, er der jo ikke noget at betænke sig på.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"]Jeg husker halsen som noget mere 'firkantet' end andre halse. Men hvis du har prøvet den, er der jo ikke noget at betænke sig på.[/quote]

Ok, tak for opklaring. Tjah, det bemærkede jeg ikke, men det fortæller uden tvivl mere om mig, end om guitaren :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af udepost »

[quote="Telemaster"][quote="udepost"]Ja, det er sjovt. Jeg prøvede sidste år rigtigt mange akustiske guitarer i diverse butikker, og 000-15 var en af de få jeg synes var rigtig god til prisen, og mere interessant end clapton 000-28 (som er rosewood). Mahogni er gerne lidt tættere i lyden synes jeg. Kvaliteten svinger dog rigtig meget, så jeg vil nok ikke anbefale at købe en på nettet, men nærmere finde en brugt der er god, hvis du gerne vil spare pengene. Jeg er stadig på jagt efter en akustisk, og prøver lige nu de j45 tv, j45 vintage, d18 og hd28v jeg kan finde hernede. Prøv evt. den nye d-18 i opdateret 2012 version med scalloperet bracing. Den er god synes jeg, og gør en std. d28 ret ligegyldig

Hvis du gerne vil prøve en rigtig svedig guitar, kan jeg arrangere at du prøver min 0-15 fra 55, der er opbevaret hos en kammerat mens jeg er i Australien. Den er muligvis også til salg :) Den er selvfølgelig lidt mindre end 000-15, men lyder bare af ren yngvie malmsteen med den rigtige pilot :)

/Søren[/quote]

Godt nok har jeg altid drømt om at lyde som Malmsteen, men jeg er ret sikker på, at det lige præcis er den lille mahognikasse, der kan gøre mig lykkelig, så det må nok vente til en anden god gang ;-) Og så koster din guitar sikkert mange flere dollars, end min hårdt prøvede skolelærer-slash-bryllupssangerøkonomi kan bære :-)

Kan du uddybe det med den svingende kvalitet? Jeg er jo meget lidt picky omkring guitarers spilbarhed sammenlignet med mange andre guitarister, så hvis en guitar ellers lyder godt, skal jeg nok finde ud af at spille på den.[/quote]

Ang. pris på en 0-15 fra 55, så koster den ganske vist lidt mere end det en ny 000-15 står til, men slet ikke i nærheden af de 20k som nogle på brugtmarkedet mener de bør koste, så det er ikke sikkert det er helt så slemt som du tror :) Du kan bare give et praj hvis du vil prøve den, det er nok let at arrangere.

Problemet er, at en del af dem ikke lyder godt, og det er svært at vide om de kommer til det. Jeg har prøvet ca 30-40 nye guitarer det sidste år, flere af samme model, og kun nogle stykker har været 'rigtigt gode', og en del temmelig dårlige. For 2 uger siden prøvede jeg en j-45 tv i en butik her i Australien, og jeg var forbavset over hvor dårligt den lød. Helt uden noget resonans i kroppen. Så tog jeg til en anden butik, og prøvede samme model magen til, og dette eksemplar lyder helt anderledes, både åben og levende osv. Hvad jeg har hørt svinger Martin i kvalitet på samme måde, men måske Gibson er lidt værre. Jeg tror mit råd er at gå ud og prøve en del i alle butikker, og så kog det ned til 2-3 modeller. Når du så finder den du kan li, så køber du den :)

/Søren

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Martin 000-15

Indlæg af Telemaster »

Nå, jeg har været en tur rundt i byen og prøvet 3 forskellige eksemplarer af modellen, plus et par stykker mere, der har nogle af de samme egenskaber. Der er ganske rigtigt forskel - naturligvis - men om den ene lyder bedre end den anden, er vist et spørgsmål om smag. Jeg havde en fornemmelse af, at forskellen lige så meget lå i strengene, der næppe er slidt helt ens fra et eksemplar til det næste, men hovedsagen er, at de faktisk lød ret godt alle sammen. Jeg overvejer fortsat sagen...
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen