Messingbaroner?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Messingbaroner?

Indlæg af Sasha »

Faldt lige over denne annonce:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/marked/89709/M ... ARONER/</a><!-- m -->

Og jeg skal da være den første til at erkende, at jeg aldrig har eksperimenteret det helt store med baroner i forskelligt materiale. Men lige umiddelbart virker det da ret plausibelt, at det dér plastik-halløj, som de almindeligvis er lavet af, ikke ligefrem skulle være det ypperste materiale til at udgøre en del af lydtransmissionen mellem streng og guitar. Spørgsmålet er måske, hvor stor en del af denne "lyd-vej", baronerne egentlig udgør? I don´t know...

Er der nogen, som har erfaringer i dén retning? Både m.h.t. til de ovennævnte messing-fætre, men også gerne mere generelle betragtninger omkring baroner af forskelligt materiale. Er der noget at hente her, eller er det blot (endnu) en fiks idé - a.k.a. en fis i en hornlygte..? Stem gladeligt i af karsken bælg med oh, så vise betragtninger... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Faldt lige over denne annonce:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/marked/89709/M ... ARONER/</a><!-- m -->

Og jeg skal da være den første til at erkende, at jeg aldrig har eksperimenteret det helt store med baroner i forskelligt materiale. Men lige umiddelbart virker det da ret plausibelt, at det dér plastik-halløj, som de almindeligvis er lavet af, ikke ligefrem skulle være det ypperste materiale til at udgøre en del af lydtransmissionen mellem streng og guitar. Spørgsmålet er måske, hvor stor en del af denne "lyd-vej", baronerne egentlig udgør? I don´t know...

Er der nogen, som har erfaringer i dén retning? Både m.h.t. til de ovennævnte messing-fætre, men også gerne mere generelle betragtninger omkring baroner af forskelligt materiale. Er der noget at hente her, eller er det blot (endnu) en fiks idé - a.k.a. en fis i en hornlygte..? Stem gladeligt i af karsken bælg med oh, så vise betragtninger... :-)[/quote]

Der findes kloge folk der påstår at det kan gøre alverden til forskel, materiale og vægt skulle være faktorer, og der findes helt op til flere artikler om det i Gitarre und Bass. Jeg ville spørge Victor Smith på Guitar Show om hans mening, og så prøve mig frem.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Telemaster »

I min Furch er baronerne lavet af noget, der minder om palisander. Hvad det betyder for lyden, har jeg mærkelig nok aldrig overvejet, men det ser godt ud :-)
So many assholes, so few bullets

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af IkkeMig »

Jeg har haft en western med baroner af metal engang - det var en billig Yamaha, så de var næppe originale. Men jeg tænkte nu aldrig over, om de var en del af lyden, jeg var bare møg-irriteret på dem, da jeg smed en væk engang, fordi jeg ikke lige kunne skaffe en magen til :lol:

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Trolle »

Jeg har spillet/haft akustiske guitarer i 25 år, og blandt nogle af DK's bedste guitarreparatører og byggere jeg har/har haft fornøjelsen af at sludre med, er det aldrig specielt baronernes materiale der tales om i forhold til stolen og broen. Jovist, holdbarheden i plast kan diskuteres, men det kan typen af plast også, for de kan skam være fine nok såvel som det arveste l*rt. Men! Og nu kommer det så: ryger snakken endelig på baroner, og har man prøvet lidt forskelligt gennem tiden, jo så er der dælme forskel rent tonalt. Om det er forskellige træsorter af ibenholt, et stykke kuglepen eller om det er en tand fra en isbjørn som morfar selv nedlagde i 1933, ja jeg har ski hørt en del sjove bud på hvad der har fået guitaren til at lyde "bedst".
Jeg selv er tilfreds med ibenholt, som jo er meget kompakt træ og synger bare bedre end f.eks plast, hvilket hjælper til den fine diskant kan komme ud i kassen, så det ikke bare er strengene det høres fra alene. Ben-sadler/stol og træbaroner er min første anbefaling til enhver akustisk guitarist der måske ikke har tænkt videre over det endnu.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Sasha »

Ja, det er så vist bl.a. mig. Jeg troede, at det var meningen, at dem, der byggede guitaren i sin tid, skulle tænke over den slags ting... :-)

Men tak for info. Just keep´em comming!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Trolle »

off topic: Sasha, kan forstå på CGS hjemmesiden at du stiller med privatsamlingen? Er du der fra det åbner imorgen? :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Sasha »

Lad os sige det sådan, at min undseelige private samling kun er en beskeden delmængde af det samlede arsenal... :-)

Og ja, hvis jeg ellers overlever et betragteligt slæbearbejde i aften, er jeg der hele weekenden.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Trolle
Himmelhund
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Trolle »

Top, så får jeg endeligt hilst på manden med flest forum indlæg i dk :)

SpritOrglet
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af SpritOrglet »

De gør en forskel - men min erfaring er at det ikke redder en dårlig guitar. Men de kan hente nogle ting frem på samme måde som forskellige typer strenge kan.

Rulleguitar.dk
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Rulleguitar.dk »

Jeg har prøvet et par guitarer med messingbaroner, og jeg mener ikke det var en fordel for guitarerne. Det er en nem og relativt billig måde at ændre på guitarens klang, men jeg tror det sjældent vil være en fordel.
Guitarkonstruktører gør jo meget for at minimere vægten af materiale i og på dækket. Det gælder jo (bl.a.) om give dækket de bedste vilkår for at vibrere frit, og en af måderne er at fjerne masse. Man laver skalloperede bracings, gør dækket tyndt, laver bridgeplaten (den inden i guitaren, under stolen) relativt tynd og så videre.
Derfor virker det ikke som en umiddelbar god ide at sætte meget tunge messingbaroner ned i stolen. De ér nemlig ret tunge...

Med hensyn til overførsel af strengens vibrationer til dækket tror jeg egentlig ikke at det har stor betydning hvilket materiale baronerne er lavet af. Her tror jeg altså at det er selve stoleindlægget, og strengens tryk på stoleindlægget der er vigtigt. Og stoleindlæggets pasform i stolen og alt muligt andet omkring stoleindlægget. Og henholdsvis sadlen og båndene. Altså dér hvor den svingende streng rører guitaren - ikke så meget det der ligger udenfor de to punkter.

Det er så bare min holdning. Det står enhver frit for at afprøve sådan et sæt baroner...

Mvh
Jens J

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Messingbaroner?

Indlæg af Sasha »

Tak for alle jeres input!

Den mest presserende købetrang har så atter lagt sig. Ikke mindst p.g.a. Jens´ ret logiske betragtninger omkring dét med vægten. Så ville det vel nærmere være et sæt baroner af f.eks. palisander, som det beskrives tidligere i tråden, man måske skulle interessere sig for?

Det er utroligt: Jeg har aldrig nogensinde så meget som overvejet at skulle have andre baroner, før jeg så den annonce. Det er sgu´ farligt det dér internet... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen