knitren og støj fra memory man

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg har en gammel memory man som jeg elsker - min første delay og stadig den jeg synes lyder fedest.. Problemet er bare at den er begyndt at støje lidt når man presser den med meget snavs.. Før i tiden synes jeg memory man'en, udover den lækre delay-lyd, havde en fed måde at drive forstærkeren en lille smule mere og at det gav en sindssyg fed organisk lyd med drive, distortion og fuzz ind i den. Nok på grund af at den ikke har så meget headroom, hvilket jeg har læst mig frem til. Men det har som sagt ikke været noget problem før i tiden - eller også har jeg fået mere fintfølende ører.

Hvis jeg skal beskrive mislyden er det som at lyden får sådan nogle grimme knitre lyde på selve signalet, eller nok mere halen af signalet - ikke så meget delayet der bliver farvet af det. Det kommer altid lidt tid efter man har slået en tone/akkord an.

Hvad tænker i det kan være? Kan nogle komponenter blive trætte? Er det noget der kan ordnes? Det skal lige siges at den er blevet gjort true bypass.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Odgaard »

Har du oplevet det på flere forstærkere? Forsøgt med forskellige kabler? Hvilken serie/serier af pedaler (og guitar)giver den kedelige lyd?

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg har slet ikke været så effektiv med at finde ud af hvad der gør det. Er pt. i studiet og der blev det bare rigtig tidligt for mig..

Jeg bruger xotic og dimarzio kabler.. de er ret dyre, så håber ikke det er dem ;)

Det er alle tre guitarer jeg bruger mest der har haft mislyden - nash tele, jazzmaster og epiphone sorrento / gretsch DIY wannabe.. Jeg har også oplevet det på flere forstærkere..

Mit fulde pedalboard er Vintage fx riot fuzz, Reuss rsh, korg pitchblack tuner, holy grail nano, analogman kot, analogman tubescreamer, rat 2, ehx freeze, strymon flint, memory man og nogle gange den store pog. Men under indspilningerne har jeg skilt det hele ad og kun brugt de pedaler jeg skulle bruge til hvert track.. Og det opstår stadig.. Primært opstår det når jeg stacker mange snavsede pedaler.. Dvs belaster inputtet på memory man'en.. Det gør jeg meget i..

Måske er strømforsyningen blevet træt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Sasha »

Måske nogle elektrolytkondensatorer ikke længere er helt på toppen? Det skulle såmænd ikke undre nogen, hvis sådan en Memory Man ligefrem har nogle af disse i selve signalvejen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg er jo en skovl til elektronik, så har ikke rigtig nogen ide om det er en mulighed.. hvis det er tilfældet kan det så udskiftes?

Er det noget man kan måle sig frem til? Og er det noget du ville kunne lave sasha?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Sasha »

Som landet ligger lige pt - måske engang i 2015/16-stykker.

Jeg skal heller ikke på nogen måde påstå, at det ER årsagen. Men så er der da kun ca. 116 andre muligheder tilbage...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

Du må være den travleste mand i verden :)

okay, men kender du nogen der kunne være et bud? Jeg kan nok desværre ikke rigtig undvære den i så langtid.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Sasha »

Du kunne prøve at se, om du f.eks. kunne støve Claus Holm op.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Rasmus »

Oplever du det med din rat2 ?

Min giver generelt meget grundstøj når den er tændt.(Claus holm fixede det faktisk en smule)

Især med mine Jazzmasters... De er bare noisy guitars!

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Frost »

Afhængig af alderen på Memory Man'en kan der sidde forskellige typer analoge BB-Delay Lines i den. Fælles for kredsløbsopbygningen er, at der anvendes en compander for at reducere støjen. For at få companderen til at virke, benytter man elektrolytter som "støttekomponenter". Men på den model jeg har (fra omkring '77) indgår der desuden tantalkondensatorer, og dem har jeg (dårlige) erfaring med, at de bliver ramt af tidens tand.
Det er specielt din melding, at det er i signalets hale, at du oplever knitren, som giver mistanken til kompanderkredsløbet. På min sidder der en squelch knap, som i et eller andet omfang sætter kompanderen ud af spillet. Hvis din har en tilsvarende, kan du prøve at se, om det gør en forskel.

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

Frost: det lyder meget lig det du siger, men min har ikke en squelch knap - en bypass og en vibrato/chorus..

Hvordan reparerede du den?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Sasha »

Satte nye kondensatorer i, monstro..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af itsaysvuff »

sorry - lægger med feber - det jeg vil spørge om er om du selv reparerede den frost?

Frost
Smoke On The Water
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11 years ago
Kontakt:

Re: knitren og støj fra memory man

Indlæg af Frost »

Min har faktisk været defekt i to omgange. Første gang var kort tid efter jeg havde købt den, og i 78 -jeps; lige efter garantien var udløbet - var der ikke adgang til diagrammer over bæstet, så jeg endte med at indlevere den til rep.
Anden gang var det faktisk tantaler der blev skiftet. De havde en fæl fejl som gik på, at når de blev varme begyndte de at lede de DC spændinger de oprindeligt skulle holde adskildt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen