At arbejde med højspænding...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Henriklm
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

At arbejde med højspænding...

Indlæg af Henriklm »

Hej

Jeg har kigget på mange projekter rundt omkring der involverer rør, og derfor også højspænding. Samtlige får at vide, at det skal de ikke rode med, medmindre de er kvalificeret til at arbejde med højspænding, og det kan jeg også godt forstå..

Men hvornår er man det? :) kræver det en elektriker uddannelse, eller er det nok med et sæt sikkerheds sætninger, som man følger slavisk uden undtagelse... eller en gummidragt, hvad ved jeg? :D

Kan man som dødelig hobby-menneske blive i stand til at lave sin egen rørforstærker, eksempelvis?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

I min optik handler det om at have nogle simple, men nærmest fastgroede arbejdsrutiner helt inde på rygraden.

Det handler i høj grad også om at forstå, hvad det er, man laver, og hvor faldgruberne og "det farlige" ligger. Og ikke mindst handler det om en ydmyghed og udtalt - ja, nærmest neurotisk - forsigtighed i tilgangen til at arbejde med disse sager.

Det er altid, når der sløses med sagerne - hvadenten dette så skyldes manglende evner, indsigt eller opmærksomhed, at det går galt. Og som du selv antyder, kan det gå rigtigt galt, når man arbejder med dræbende spændinger!

Så mit råd ville være: Hvis du vil bygge en rørforstærker, så start med at sætte dig ned og lær, hvordan sådan et kræ virker. Man kunne jo f.eks. mene, at skal man passe på højspænding, kunne det første skridt jo vel være at vide, hvor denne forekommer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Henriklm
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Henriklm »

Tak for svaret :)

Okay. Har du et link til noget godt litteratur i den afdeling? Jeg kan kun finde hurtige forklaringer og uoverskuelige diagrammer :S

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

I hvilken retning? Grundlæggende elektronik, oder? Hvis du betegner diagrammer over noget så forholdsvist simpelt som en rørforstærker som "uoverskueligt", er det nok dér, du skal starte...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Henriklm
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Henriklm »

Well, jeg er ret grøn indenfor elektronik, som du nok har gættet... Så det er nok en god idé at starte med grundlæggende elektronik.. kapicatorer, modstande og sårn(jeg går ud fra at det er grundlæggende).. Hvilken værdi de skal have og hvorfor de sidder der hvor de gør i forstærkeren :) det har undret mig meget :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

OK, når du stiller de spørgsmål, som du gør, tror jeg, at du skal holde dig langt væk fra dræbende spændinger lige foreløbigt! Jeg vil anbefale dig at gå på biblioteket og låne nogle grundbøger om elektronik og starte helt fra bunden med at læse om det. Hvis du sideløbende vil prøve at bygge noget, som du kan bruge til din guitar, vil jeg anbefale dig f.eks. at prøve at bygge et par 9 volts pedaler helt fra bunden (man lærer ikke noget af f.eks. at samle et byggesæt, hvis du spørger mig).

Egon Rasmussen har f.eks. skrevet nogle udmærkede bøger, der alle hedder noget med "analog teknik", som ville være et udmærket sted at starte.

Hvis jeg her på få linjer kunne forklare dig, hvorfor hvilken komponent sidder, hvor den gør, og hvorfor den har den værdi, den har, i enhver rørforstærker, tror jeg, at jeg ville sidde som en højtbetalt konsulent i et firma, som udviklede koncepter for højeffektive undervisningsmaterialer... :-) Men bevar din nysgerrighed og studér enhver form for viden omkring disse ting, som du kan komme i nærheden af. Så skal det nok komme!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af GodSpeedDK »

Halvvejs OT: Findes der egentlig eksempler på folk, der er døde af at rode med rørforstærkere? Ikke at jeg betvivler hvor farligt det er, jeg har bare aldrig hørt om eksempler på det. Og det ville da være sådan noget, man ville høre om, skulle man tro.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Hvordan er det man siger: Død mand sladrer ikke..?

Men jo der har da været masser af eksempler på folk, som er døde af at rode med strøm. Det er f.eks. ikke så længe siden, jeg havde besøg af en mand, der kunne berette om, hvordan én af hans kolleger, som var uddannet stærkstrømssingeniør, netop havde sat 60.000 volt til sig selv. Det overlevede han ikke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Hvordan er det man siger: Død mand sladrer ikke..?

Men jo der har da været masser af eksempler på folk, som er døde af at rode med strøm. Det er f.eks. ikke så længe siden, jeg havde besøg af en mand, der kunne berette om, hvordan én af hans kolleger, som var uddannet stærkstrømssingeniør, netop havde sat 60.000 volt til sig selv. Det overlevede han ikke.[/quote]

Men det var vel næppe i en rørforstærker??
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Nej. Min far døde også af at rode med strøm. Om strømmen forekommer i en rørforstærker (hvor der er rigeligt af den til at slå dig ihjel op til flere gange) eller andetsteds, er jo sådan set ligegyldigt, ville jeg mene. Når først du er død, gør det næppe nogen forskel.

Forskellen er måske bare, at div. musikere uden forudsætninger tænker: Jeg kan sgu´ da sagtens bygge sår´n en smule rørforstærker, mens de samme mennesker måske ville være en anelse tilbageholdende ved at sætte snitterne i f.eks. em transformatorstation..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Nej. Min far døde også af at rode med strøm. Om strømmen forekommer i en rørforstærker (hvor der er rigeligt af den til at slå dig ihjel op til flere gange) eller andetsteds, er jo sådan set ligegyldigt, ville jeg mene. Når først du er død, gør det næppe nogen forskel.

Forskellen er måske bare, at div. musikere uden forudsætninger tænker: Jeg kan sgu´ da sagtens bygge sår´n en smule rørforstærker, mens de samme mennesker måske ville være en anelse tilbageholdende ved at sætte snitterne i f.eks. em transformatorstation..?[/quote]

Det er dét jeg mener. Man hører ind imellem om erfarne elektrikere, der stiller træskoene på dén konto, men aldrig om dumdristige amatørmusikere. Som sagt, det er ikke fordi jeg betvivler farligheden ... og netop derfor undrer det mig, at jeg aldrig har hørt om det.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Nu er der måske nok også trods alt flere elektrikere til? (heldigvis)

Men det får mig nu ikke til at råde folk - dumdristige eller ej - til at rode med dræbende spændinger, hvis de ikke har en vis indsigt i, hvad de roder med.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Nu er der måske nok også trods alt flere elektrikere til? (heldigvis)

Men det får mig nu ikke til at råde folk - dumdristige eller ej - til at rode med dræbende spændinger, hvis de ikke har en vis indsigt i, hvad de roder med.[/quote]

Nej, det er klart.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

Var der ikke noget med en guitarist i Shadows, der stillede træskoene sent 50'erne pga overgang i en rørforstærker (en ulykke der kunne have været undgået ved brug af beskyttelsesleder/jording)?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]Var der ikke noget med en guitarist i Shadows, der stillede træskoene sent 50'erne pga overgang i en rørforstærker (en ulykke der kunne have været undgået ved brug af beskyttelsesleder/jording)?[/quote]

Det skal jeg ikke kunne sige. Men f.eks. Keith Relf fra The Yardbirds kom da af dage på dén konto - også selv om han slet ikke var ved at pille i sin forstærker...

Det er noget pis med de dér elektriske (hø-hø!) guitarer: De er satme så svære at få af igen, når man er gået i kramper.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"][quote="Morten M"]Var der ikke noget med en guitarist i Shadows, der stillede træskoene sent 50'erne pga overgang i en rørforstærker (en ulykke der kunne have været undgået ved brug af beskyttelsesleder/jording)?[/quote]

Det skal jeg ikke kunne sige. Men f.eks. Keith Relf fra The Yardbirds kom da af dage på dén konto - også selv om han slet ikke var ved at pille i sin forstærker...

Det er noget pis med de dér elektriske (hø-hø!) guitarer: De er satme så svære at få af igen, når man er gået i kramper.[/quote]
Hvad er det egentligt der er sket i forstærkeren, når strømmen går ud i strengene?
... og kan en selvbygger uforvarende komme til at 'bygge' samme fejl?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Tjah, da vi typisk ikke har jordforbindelse i vores stikkontakter i Danmark, kan en forstærkers stel sådan set have ethvert givent spændingspotentiale fra 0 til uendeligt så at sige. Nu kunne man jo så forestille sig dét scenarie, at "ét eller andet med højspænding på" har fået kontakt til forstærkerens stel på en måde, så der ikke er gået en sikring (endnu en grund til at sikre sine forstærkere ordentligt!). Dermed er højspændingen også forbundet til guitarens stel, hvis en sådan er sat til. Og dermed er du også forbundet til højspænding, hvis du rører ved guitarens stel - f.eks. strengene. Det går sådan set meget godt, lige indtil du samtidig rører noget, som har et væsentligt andet spændingspotentiale - det kunne f.eks. være jorden eller en mikrofon, som er jordforbundet gennem PA´et, en radiator, bassistens instrument, som han har klampet til radiatoren, "for at få det til at brumme mindre" eller noget helt femte. Så har vi balladen: At du står med måske + 500 volt i den éne hånd og 0 volt i den anden...

Kan en selvbygger "bygge samme fejl"..? Ja-da, sagtens! Det er jo blot et spørgsmål om at lave den rette detalje, så den kan opnå forbindelse til stel.

Men det er nu som regel ikke sådan, at ulykker sker, når man "roder" med forstærkere, selv om virkningen er den samme. Her handler det ofte om, at man er ved at måle noget - det kunne f.eks. være i forbindelse med en simpel biasjustering - måleproben smutter og ens finger rører ved noget med spænding på. Fordi man er en klovn, som ikke har hørt efter i timen, har man ignoreret den gamle regel om "Ha´ altid den éne hånd i lommen", så istedet har man med den anden hånd fat i forstærkerens chassis (stel), "så der er styr på sagerne"... Ja, så har vi jo altså et helt tilsvarende scenarie: Højspænding i den éne hånd og nul volt i den anden. Og da strøm jo som bekendt altid tager den korteste vej, kan man jo selv give sig til at kigge lidt på, hvilke "forholdsvis essentielle" organer, man så rammer på vej fra den éne hånd til den anden - hjerte, lunger usw. usw. Det er ikke skidesmart, for at sige det mildt!

Det helt fede er jo så, når folk bliver slået ihjel af en slukket forstærker p.g.a. dén restspænding, der under visse omstændigheder kan stå tilbage på forstærkerens elektrolytkondensatorer. Jeg tror, der er flere, som er døde med et ret overrasket ansigtsudtryk på dén konto. Faktisk er noget af det farligste en forstærker, som man bare lige har haft tændt for i et sekund...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

Har arbejdet sammen med folk som er 50+, der har hjerteflimmer og uforklarlige lammelser. De har taget for mange rap i deres ungdom, hvis du spørger mig.

Er også enig med dig i ikke-fagfolk ikke har rutinen til at foretage målinger. Det tager tid at opbygge den rutine.

Men de 500V du taler om. Er det den højeste spænding, man kan måle i en rørforstærker?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af MacG »

[quote="Morten M"]Har arbejdet sammen med folk som er 50+, der har hjerteflimmer og uforklarlige lammelser. De har taget for mange rap i deres ungdom, hvis du spørger mig.

Er også enig med dig i ikke-fagfolk ikke har rutinen til at foretage målinger. Det tager tid at opbygge den rutine.

Men de 500V du taler om. Er det den højeste spænding, man kan måle i en rørforstærker?[/quote]

Tæt ved. 600 er set, jeg har selv målt 537 i en gammel Marshall fra ´66.. Men mindre, meget mindre, kan også gøre det hvis det løber den forkerte vej igennem dig.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

I så fald vil jeg på det kraftigste fraråde billige måleapparater. De er ikke alle godkendt til den spændingsstyrke.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen