At arbejde med højspænding...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]Har arbejdet sammen med folk som er 50+, der har hjerteflimmer og uforklarlige lammelser. De har taget for mange rap i deres ungdom, hvis du spørger mig.

Er også enig med dig i ikke-fagfolk ikke har rutinen til at foretage målinger. Det tager tid at opbygge den rutine.

Men de 500V du taler om. Er det den højeste spænding, man kan måle i en rørforstærker?[/quote]

Well, f.eks. Musicman-forstærkere kører deres udgangsrør på 700-800 volt. Skal man højere op (og altså have højere garanti for "max impact" i tilfælde af uheld), skal man nok ud i noget á la eksperimenter med at bygge enten højeffekts-basforstærkere med sender-rør i udgangen eller div. Hifi-forstærkere, som både skal være single end klasse A og levere høj udgangseffekt samtidig. Dér kan man nemt komme op på 1500-2000 volt. Og så skal der altså ikke meget vaklen i gelledet til, før det går rigtigt galt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Kuli »

Jeg rodede engang i min 50W Marshall fra '69 hvor der var røget en sikring. Som altid startede jeg med at aflade kondensatorerne, men pgr. den sikring var sprunget, blev en af dem ikke afladet og da jeg stak hænderne i den, fik jeg sådan et rap at jeg fløj baglæns ind i muren bagved mig og samtidig fik jeg raget forstærkeren ned på gulvet så mine ny-indkøbte NOS EL34 mullard rør gik i 1000 stykker. Mit hjerte slog lige en gang ekstra (eller mindre) og jeg fik en lille afsvedent prik i spidsen af min pegefinger... Fra den dag af, måler jeg altid efter spænding på ALLE ben på ALLE kondensatorer inden jeg begynder at rode!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Hvordan er det, man siger: "Det, der ikke slår dig ihjel, bliver man klogere af" eller noget i dén stil..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jake »

Min far havde en kollega på lægestudiet, som også en gang var sjusket og havde glemt at aflede kondensatorerne i en af de hifi-forstærkere han sad og rodede i. Det var med det resultat, at han har et hukommelsestab fra kl 12 hvor han rodede med det, og til kl 16 hvor min far kom forbi hans lejlighed og fandt ham liggende på gulvet, med en ordentlig flænge i panden efter at være væltet ned af stolen.

Det er sådan noget man kun gør én gang! Hellere måle én gang for meget, end for lidt.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Hvordan er det, man siger: "Det, der ikke slår dig ihjel, bliver man klogere af" eller noget i dén stil..?[/quote]

Men blandt langtidsvirkningerne af at få et kraftigt stød er: Problemer med korttidshukommelsen, Absencer, koncentrationsbesvær... (Ud over hjerteflimmer og andre problemer med helbredet) Det bliver man ikke klogere af...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Nej, vi er nok også mere ude i "brændt barn skyr ilden". At det så måske kan forklare en hel del af min adfærd - og jeg har endda ikke fået ret mange stød - er en helt anden sag... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jens H »

Johnny Reimer fik stød mellem sin guitar og mikrofon, og lå 3 måneder på hospitalet. Begefter startede han på at lave Party musik.
Så det kan virkelig gå galt.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Sasha"]Nej, vi er nok også mere ude i "brændt barn skyr ilden". At det så måske kan forklare en hel del af min adfærd - og jeg har endda ikke fået ret mange stød - er en helt anden sag... :-)[/quote]
Jeg arbejder typisk med 750[V], 32[A] - til tider op til 1 M[VA]. Jeg ville med stor sikkerhed ikke overleve af få stød, men heldigvis har jeg efterhånden overvejende skrivebordsarbejde, hvilket begrænser den daglige risiko markant.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Øh, undskyld - sagde du noget lige før..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af drmaawenz »

Næh, ikke andet andet end 'brændt barn'-konceptet ikke ville give den store mening i mit tilfælde. ;)

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Anonym »

[quote="drmaawenz"]Næh, ikke andet andet end 'brændt barn'-konceptet ikke ville give den store mening i mit tilfælde. ;) [/quote]

Noget er der vist brændt af ... ;) :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="drmaawenz"]Næh, ikke andet andet end 'brændt barn'-konceptet ikke ville give den store mening i mit tilfælde. ;) [/quote]

Undskyld, jeg kan sgu´ ikke lige huske, hvad du sagde. Kan du ikke lige gentage?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Tjah, da vi typisk ikke har jordforbindelse i vores stikkontakter i Danmark, kan en forstærkers stel sådan set have ethvert givent spændingspotentiale fra 0 til uendeligt så at sige. Nu kunne man jo så forestille sig dét scenarie, at "ét eller andet med højspænding på" har fået kontakt til forstærkerens stel på en måde, så der ikke er gået en sikring (endnu en grund til at sikre sine forstærkere ordentligt!). Dermed er højspændingen også forbundet til guitarens stel, hvis en sådan er sat til. Og dermed er du også forbundet til højspænding, hvis du rører ved guitarens stel - f.eks. strengene. Det går sådan set meget godt, lige indtil du samtidig rører noget, som har et væsentligt andet spændingspotentiale - det kunne f.eks. være jorden eller en mikrofon, som er jordforbundet gennem PA´et, en radiator, bassistens instrument, som han har klampet til radiatoren, "for at få det til at brumme mindre" eller noget helt femte. Så har vi balladen: At du står med måske + 500 volt i den éne hånd og 0 volt i den anden...[/quote]

Hvordan "fikser" man det problem? (Undskyld OT) Nu har jeg en Hot Rod Deville 410 (Fender), som det lyder til har det problem.

Når jeg rører strengene eller en pedal på mit board for den sags skyld, kommer der en lille, men irriterende og hørbar klik-lyd. Hvordan forhindrer man det problem?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Jordforbinder din forstærker (samt evt. skærmer din guitar)

Men så er vi jo ude i det klassiske dilemma om, at hvis din forstærker er det eneste jordforbundne stykke isenkram, kommer den - og dermed du, når du har ved guitarens og forstærkerens stel (f.eks. strengene) - til at fungere som lynafleder for alt andet, der måtte være strøm på, som du rører ved - bassisten forstærker, kaffemaskinen osv. osv. Så principielt bør man jorde alt i stedet for kun at jorde ét stykke grej.

At man så risikerer at få en hulens masse brumsløjfer smidt i nakken på dén konto, er så en helt anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Anonym »

En oplagt grund til at køre sin guitar trådløst.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="SustainerPlayer"]En oplagt grund til at køre sin guitar trådløst.[/quote]

Jah, hvis man kan leve med de "detaljer", der kan være i dén forbindelse. Men man skal stadig have sin forstærker jordforbundet, hvis man så vil af med den beskrevne brum. For det er jo svært at røre dens stel, så brummet dæmpes, gennem et trådløst system. Så skal man da sidde ovenpå forstærkeren eller noget i den stil. Men så forsvinder idéen ligesom...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Jordforbinder din forstærker (samt evt. skærmer din guitar)

Men så er vi jo ude i det klassiske dilemma om, at hvis din forstærker er det eneste jordforbundne stykke isenkram, kommer den - og dermed du, når du har ved guitarens og forstærkerens stel (f.eks. strengene) - til at fungere som lynafleder for alt andet, der måtte være strøm på, som du rører ved - bassisten forstærker, kaffemaskinen osv. osv. Så principielt bør man jorde alt i stedet for kun at jorde ét stykke grej.

At man så risikerer at få en hulens masse brumsløjfer smidt i nakken på dén konto, er så en helt anden sag...[/quote]

Det lyder som om at der ikke er nogen let vej ud... Jeg tror, jeg holder ud lidt endnu... ØV...

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Starcaster »

Min Reinau kom til Irland med dansk stik. Herovre er det meste jo "trebenet" ind i kontakterne. Så det hjalp helt gevaldigt at skifte til et trebenet stik med jord. Det undrer mig nu tit at de holder fast ved det system herovre, for jeg har tit hørt lydfolk sige, de var nødt til at fjerne det tredie ben i et eller andet udstyr for at dræbe brum. Med det resultat at de så åbenbart risikere liv og lemmer på de stakkels musikere på scenen... ;)

Luske74
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Luske74 »

Remember Your Electrical Safety Drill…

Billede

:s hock:

MVH Luske74

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="Starcaster"]Min Reinau kom til Irland med dansk stik. Herovre er det meste jo "trebenet" ind i kontakterne. Så det hjalp helt gevaldigt at skifte til et trebenet stik med jord. Det undrer mig nu tit at de holder fast ved det system herovre, for jeg har tit hørt lydfolk sige, de var nødt til at fjerne det tredie ben i et eller andet udstyr for at dræbe brum. Med det resultat at de så åbenbart risikere liv og lemmer på de stakkels musikere på scenen... ;) [/quote]

Ja. Skal man "dræbe" (hø-hø) brumsløjferne på den forsvarlige måde, skal man gøre det på signal-siden og indsætte 1:1 signaltransformatorer i signalvejen. Men set ud fra et nemheds- og økonomisk synspunkt er løsningen med at droppe jordforbindelsen langt mere tillokkende. At der så måske ryger et par musikere - oh, well... nu skal vi jo heller ikke blive smålige, vel? Og da især hvis elnettet er designet efter, at alt er udstyret med jordforbindelse. Herhjemme er tanken jo, at HPFI-relæet gerne skulle ordne sagerne. (Men dét hjælper altså ikke, hvis det f.eks. handler om, at en forstærkers kondensatorer "får aflad" mellem deres plus-ender og så forstærkerens stel gennem et stykke "danish bacon". Det er HPFI´et ligeglad med...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen