At arbejde med højspænding...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="Starcaster"]Min Reinau kom til Irland med dansk stik. Herovre er det meste jo "trebenet" ind i kontakterne. Så det hjalp helt gevaldigt at skifte til et trebenet stik med jord. [/quote]

Det giver mig da en ringe trøst at høre, at jeg ikke er den eneste, der er løbet i problemer på dén konto. For tiden har de sidste rester af min hårpragt været ved at få nuancer af grå på baggrund af et lignende problem, som jeg den ondelyneme ikke helt kan få has på. Jeg har bygget en lille 2xEL84 bestykket forstærker, som i sig selv er så fin, så fin. Og den virker og lyder rigtigt godt. Så langt, så godt.

For den lider i allerhøjeste grad af, at når man tager fingrene af strengene, så "snerrer" den som bare pokker - værre end alle mine andre forstærkere. Men jordforbinder man den, opfører den sig eksemplarisk med et fint, lavt støjniveau. Det samme gælder, så snart ingen guitar er sat til, eller man skruer helt ned for guitarens volumeknap. Så det er som om, at dens stel i sig selv er lidt "levende". Alle stelforbindelser skulle efter min bedste overbevisning være lavet efter alle kunstens regler. Og som sagt, opfører den sig eksemplarisk, så snart dens stel er "forankret" til jord. Det eneste, jeg sådan lige umiddelbart kan komme på, er, at den anvendte Heyboer-nettransformator i særklasse lider under dét fænomen, som gør sig gældende for enhver transformator - nemlig at den samtidig med at transformere, også virker som en lille kondensator mellem den involverede vekselspænding og stel. Dette plejer dog at være langt mest udtalt, når man vender netstikket på én bestemt måde, og så blive meget mindre, hvis man vender stikket. Men her lader det ikke til at gøre den helt store forskel - omend den resulterende "snerren" lyder lidt forskelligt, afhængigt af, hvordan man vender stikket. Holder man en polsøger på stel, lyser denne også svagt, uanfægtet hvordan netstikket er sat i. Jordforbinder man forstærkeren, forsvinder dette naturligvis.

Jeg har hørt div. teknikere have lignende oplevelser med især amerikanske forstærkere (bl.a. Matchless) i lande som Danmark, hvor vi ikke normalt kører med jord i stikkontakten - uden dog at være kommet en løsning (udover at jordforbinde forstærkeren) nærmere. Man kunne selvfølgelig ty til den gamle løsning med en "death cap". Men det ligger næsten i navnet på denne, at det næppe er den mest hensigtsmæssige vej frem - og næppe lovligt heller i dag.

- Any thoughts, anybody?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Funkis »

Stort set alle amerikanske forstærkere fra små producenter støjer på præcist samme måde som du nævner. Men det er typisk de mere simple af dem der gør det. Hvilket er besynderligt.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Sure is!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Nu skriver du, at det typisk er "de mere simple af dem, der gør det". Hvis jeg nu lige skal fantasere lidt videre på dette, kunne jeg formode, at "de mindre simple" af dem typisk ville være udstyret med en mastervolume? Spørgsmålet er nok, hvordan disse opfører sig, hvis man skruer op for denne? Nu er min lille forstærker absolut i "den mere simple" ende. Men den har dog en mastervolume. Og skruer jeg ned for denne, aftager den omtalte "snerren" proportionelt. Men dét går det grundlæggende problem jo ikke væk af...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten_Lyse »

En nydelig tråd om de potentielle skader man kan løbe ind i, hvis man udsætter sig selv for et elektrisk stød..!

Kroppens impedans ligger, afhængig af mange ting på et sted mellem 500 Ohm og 500KOhm. På en god dag kan du altså nappe en ordentlig hilsen og slippe godt om ved det. På andre dræbes du bare. - Hvis nogen af jer har prøvet at have en 230VAC fase på én finger og jord på en anden (på den anden hånd hvis det er rigtig gyldent,) og dermed udløse et HPFI relæ, ved I, hvordan ca 22mA føles. HPFI (Og HFI) er mærket til 30mA, men er i regelen lidt mere følsomme end det. Ved 50-60mA er der svære neurologiske skader i udsigt, alvorlige forbrændinger på den indvendige side af blodkarrene mm, og ved ca 100mA gennem hjertet er en normal voksen mand sikkert død. - Men har man som sagt prøvet de 22mA et HPFI tillader dig at prøve, har man (FANDME) ikke lyst til mere..

Så når vores rørforstærkere arbejder med 300-500VDC og med tomgangstrømme i rørene på typisk 20-50mA pr. stk så kan I vist selv "do the math" og så udlede på hvilke dage I (jævnfør kroppens svingede impedans) 'are feelin' lucky..'

Ikke at man skal være bange for at rode med det. Men man skal vide hvad man gør og have respekt for de "usynlige kræfter" der er i spil.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jake »

Hvis det eneste der giver mening er en death cap, så køb den af X2-typen, som ikke kortslutter når den bryder sammen.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Joh, men jeg tror nu nok, at et tre-benet netstik holder væsentligt længere fremme i køen end en "death cap".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jake »

Så længe det virker i dit setup, så er det jo klart den bedste løsning.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"][quote="Starcaster"]Min Reinau kom til Irland med dansk stik. Herovre er det meste jo "trebenet" ind i kontakterne. Så det hjalp helt gevaldigt at skifte til et trebenet stik med jord. [/quote]

Det giver mig da en ringe trøst at høre, at jeg ikke er den eneste, der er løbet i problemer på dén konto. For tiden har de sidste rester af min hårpragt været ved at få nuancer af grå på baggrund af et lignende problem, som jeg den ondelyneme ikke helt kan få has på. Jeg har bygget en lille 2xEL84 bestykket forstærker, som i sig selv er så fin, så fin. Og den virker og lyder rigtigt godt. Så langt, så godt.

For den lider i allerhøjeste grad af, at når man tager fingrene af strengene, så "snerrer" den som bare pokker - værre end alle mine andre forstærkere. Men jordforbinder man den, opfører den sig eksemplarisk med et fint, lavt støjniveau. Det samme gælder, så snart ingen guitar er sat til, eller man skruer helt ned for guitarens volumeknap. Så det er som om, at dens stel i sig selv er lidt "levende". Alle stelforbindelser skulle efter min bedste overbevisning være lavet efter alle kunstens regler. Og som sagt, opfører den sig eksemplarisk, så snart dens stel er "forankret" til jord. Det eneste, jeg sådan lige umiddelbart kan komme på, er, at den anvendte Heyboer-nettransformator i særklasse lider under dét fænomen, som gør sig gældende for enhver transformator - nemlig at den samtidig med at transformere, også virker som en lille kondensator mellem den involverede vekselspænding og stel. Dette plejer dog at være langt mest udtalt, når man vender netstikket på én bestemt måde, og så blive meget mindre, hvis man vender stikket. Men her lader det ikke til at gøre den helt store forskel - omend den resulterende "snerren" lyder lidt forskelligt, afhængigt af, hvordan man vender stikket. Holder man en polsøger på stel, lyser denne også svagt, uanfægtet hvordan netstikket er sat i. Jordforbinder man forstærkeren, forsvinder dette naturligvis.

Jeg har hørt div. teknikere have lignende oplevelser med især amerikanske forstærkere (bl.a. Matchless) i lande som Danmark, hvor vi ikke normalt kører med jord i stikkontakten - uden dog at være kommet en løsning (udover at jordforbinde forstærkeren) nærmere. Man kunne selvfølgelig ty til den gamle løsning med en "death cap". Men det ligger næsten i navnet på denne, at det næppe er den mest hensigtsmæssige vej frem - og næppe lovligt heller i dag.

- Any thoughts, anybody?[/quote]
Det er enormt cool, du bygger klassiske forstærkere. Men med det følger de tilhørende klassiske problemer.
Du er ved at finde ud af by trial and error, hvorfor stikket skal vendes rigtigt i kontakten, hvilket er nemmest med en trebenet stikprop. Nul på stikkontakten skal være tilsluttet trafoens nulpunkt.
Den traditionelle klassiske løsning. Forbind stellet til varmeapparat/vandrør. Ved godt der er en masse 'imod' på den løsning. Har gjort det selv, siden jeg var 14. Det var dengang før der var noget, der hed mosfet transistorer, og spillede på billigt gammelt bras og hvad vi ellers kunne låne os frem til, - altså rør. Vi spillede bl.a. gennem en stor Checkmate forstærker, og det summede lidt i fingrene. Efter at have snakket med en elektroniknørd af en storebror suppleret med vores lærer i elektronik, - problemet løst.
Hjemme er der beskyttelsesleder i stikkontakten. Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

stl
Smoke On The Water
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af stl »

Super spændende tråd - også for fuldstændigt uvidende elektrotåber som jeg selv.
Men et spørgsmål:
@Morten M (eller andre): hvorfor er der intet brumproblem når man anvender wireless?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"][quote="Sasha"][quote="Starcaster"]Min Reinau kom til Irland med dansk stik. Herovre er det meste jo "trebenet" ind i kontakterne. Så det hjalp helt gevaldigt at skifte til et trebenet stik med jord. [/quote]

Det giver mig da en ringe trøst at høre, at jeg ikke er den eneste, der er løbet i problemer på dén konto. For tiden har de sidste rester af min hårpragt været ved at få nuancer af grå på baggrund af et lignende problem, som jeg den ondelyneme ikke helt kan få has på. Jeg har bygget en lille 2xEL84 bestykket forstærker, som i sig selv er så fin, så fin. Og den virker og lyder rigtigt godt. Så langt, så godt.

For den lider i allerhøjeste grad af, at når man tager fingrene af strengene, så "snerrer" den som bare pokker - værre end alle mine andre forstærkere. Men jordforbinder man den, opfører den sig eksemplarisk med et fint, lavt støjniveau. Det samme gælder, så snart ingen guitar er sat til, eller man skruer helt ned for guitarens volumeknap. Så det er som om, at dens stel i sig selv er lidt "levende". Alle stelforbindelser skulle efter min bedste overbevisning være lavet efter alle kunstens regler. Og som sagt, opfører den sig eksemplarisk, så snart dens stel er "forankret" til jord. Det eneste, jeg sådan lige umiddelbart kan komme på, er, at den anvendte Heyboer-nettransformator i særklasse lider under dét fænomen, som gør sig gældende for enhver transformator - nemlig at den samtidig med at transformere, også virker som en lille kondensator mellem den involverede vekselspænding og stel. Dette plejer dog at være langt mest udtalt, når man vender netstikket på én bestemt måde, og så blive meget mindre, hvis man vender stikket. Men her lader det ikke til at gøre den helt store forskel - omend den resulterende "snerren" lyder lidt forskelligt, afhængigt af, hvordan man vender stikket. Holder man en polsøger på stel, lyser denne også svagt, uanfægtet hvordan netstikket er sat i. Jordforbinder man forstærkeren, forsvinder dette naturligvis.

Jeg har hørt div. teknikere have lignende oplevelser med især amerikanske forstærkere (bl.a. Matchless) i lande som Danmark, hvor vi ikke normalt kører med jord i stikkontakten - uden dog at være kommet en løsning (udover at jordforbinde forstærkeren) nærmere. Man kunne selvfølgelig ty til den gamle løsning med en "death cap". Men det ligger næsten i navnet på denne, at det næppe er den mest hensigtsmæssige vej frem - og næppe lovligt heller i dag.

- Any thoughts, anybody?[/quote]
Det er enormt cool, du bygger klassiske forstærkere. Men med det følger de tilhørende klassiske problemer.
Du er ved at finde ud af by trial and error, hvorfor stikket skal vendes rigtigt i kontakten, hvilket er nemmest med en trebenet stikprop. Nul på stikkontakten skal være tilsluttet trafoens nulpunkt.
Den traditionelle klassiske løsning. Forbind stellet til varmeapparat/vandrør. Ved godt der er en masse 'imod' på den løsning. Har gjort det selv, siden jeg var 14. Det var dengang før der var noget, der hed mosfet transistorer, og spillede på billigt gammelt bras og hvad vi ellers kunne låne os frem til, - altså rør. Vi spillede bl.a. gennem en stor Checkmate forstærker, og det summede lidt i fingrene. Efter at have snakket med en elektroniknørd af en storebror suppleret med vores lærer i elektronik, - problemet løst.
Hjemme er der beskyttelsesleder i stikkontakten. Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj[/quote]

Øøøhhh..?

Om ikke andet er det da svært at vende et netstik med jord-ben andet end én vej..? Men det var måske heller ikke dét, du mente?

Og ja, jeg skulle da mene, at jeg ganske er klar over, hvad det er, der sker, når man vender stikket - Det skitserer jeg ligesom i mit sidste indlæg. Det bestemmer, hvilken side af netspændingen, man laver den stærkeste kapacitive kobling til fra forstærkerens stel.

Og ja, det er et klassisk problem. Og ja, det har været løst, siden Ruder Konge var knægt, med den omtalte "death cap". Men lad mig citere en tidligere statsminister: "Kan vi ikke gøre det LIDT bedre?"

Nå, jeg må afsted på ferie. Glæder mig til at læse tråden, når jeg kommer hjem...

Edit: Desuden er det - selv om det måske ikke fremgik helt klart - jeg fisker for, jo nok nærmest, om det ER den omtalte kapacitive kobling mellem transformator og stel, som er hovedsynderen, eller om der er noget helt andet, jeg har overset..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Henriklm
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Henriklm »

Tak for svarene! Jeg daffer på biblioteket :)

Hvis man nu vil lave rørpedaler som disse:

http://effectrode.com/

De skriver, at deres rør kører på omkring 300 V. Kan det lade sig gøre uden de høje spændinger? Jeg faldt nemlig over dette samlesæt, hvor der ikke er høje spændinger:

http://www.tube-town.net/diy/lov/lov01- ... e-eng.html

Hvordan kan det være?

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

[quote="stl"]Super spændende tråd - også for fuldstændigt uvidende elektrotåber som jeg selv.
Men et spørgsmål:
@Morten M (eller andre): hvorfor er der intet brumproblem når man anvender wireless?[/quote]
Fordi så er guitar og forstærker to forskellige ting elektrisk (og jeg er ikke forbundet elektrisk til forstærkerens stel). Guitaren ophører med at være potentiel radioantenne.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Friis90
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Friis90 »

Det her er en meget spændende tråd, men den har gjort mig nervøs. Jeg har ikke lyst til at stille træskoene, fordi jeg ville have god lyd. Hvis man bare nøjes med at røre sin guitar og ellers bruge "pop-filter af Axl Rose-typen", er faren så ikke overstået? Hvis man altså kan leve med det støj, ingen jordforbindelse giver.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Smittefar »

[quote="Henriklm"]Tak for svarene! Jeg daffer på biblioteket :)

Hvis man nu vil lave rørpedaler som disse:

http://effectrode.com/

De skriver, at deres rør kører på omkring 300 V. Kan det lade sig gøre uden de høje spændinger? Jeg faldt nemlig over dette samlesæt, hvor der ikke er høje spændinger:

http://www.tube-town.net/diy/lov/lov01- ... e-eng.html

Hvordan kan det være?[/quote]

Der findes flere eksempler på pedaler og andre dimser, der kører signalet gennem et rør, fordi det i vore dage er 'smart'. Men hvis ikke røret kører ved højspænding, så får man altså ikke den rørlyd ud af det, som jo er hele grunden til, at vi sætter rør i.
Modded guitars were crap right out of the factory

Henriklm
Himmelhund
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Henriklm »

Okay :) Tænkte nok der var noget luskede ved det :D

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Lund »

[quote="Morten M"] Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj[/quote]

Det kan jeg sagtens se det smarte i på flere måder... men, hvad med dem af os der er vild med fuzz... jeg har ikke hørt om et wireless der virker fedt med sådan en type pedal. Hvad er dine erfaringer med det, hvis du bruger fuzz.

Michael

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jake »

[quote="Lund"][quote="Morten M"] Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj[/quote]

Det kan jeg sagtens se det smarte i på flere måder... men, hvad med dem af os der er vild med fuzz... jeg har ikke hørt om et wireless der virker fedt med sådan en type pedal. Hvad er dine erfaringer med det, hvis du bruger fuzz.

Michael[/quote]

Jeg løste dette problem med min patent applied for-pickup-emulator, som gør fuzz brugbar med trådløst, effectsloop, mm. - så det kan lade sig gøre! Og trådløst er virkelig fedt :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af MacG »

[quote="Jake"][quote="Lund"][quote="Morten M"] Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj[/quote]

Det kan jeg sagtens se det smarte i på flere måder... men, hvad med dem af os der er vild med fuzz... jeg har ikke hørt om et wireless der virker fedt med sådan en type pedal. Hvad er dine erfaringer med det, hvis du bruger fuzz.

Michael[/quote]

Jeg løste dette problem med min patent applied for-pickup-emulator, som gør fuzz brugbar med trådløst, effectsloop, mm. - så det kan lade sig gøre! Og trådløst er virkelig fedt :-)

Mvh Jake[/quote]

Hmm...

http://www.muzique.com/news/amz-un-buffer/

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Jake »

Den leger du bare videre med - det er slet ikke det samme ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen