At arbejde med højspænding...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

[quote="Lund"][quote="Morten M"] Live bruger jeg wireless, - så er man ude over en masse problemer med stød og støj[/quote]

Det kan jeg sagtens se det smarte i på flere måder... men, hvad med dem af os der er vild med fuzz... jeg har ikke hørt om et wireless der virker fedt med sådan en type pedal. Hvad er dine erfaringer med det, hvis du bruger fuzz.

Michael[/quote]
Bruger ikke fuzz selv, endnu.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Før vi nu får kørt tråden helt af sporet med "høker-løsninger" skulle vi så ikke istedet høre nogle bud på sagens kerne - er det helt sort, dét, jeg skriver tidligere? Det kan da ikke passe, at alle bare æder det som den rene gospel? Og da gerne nogle bud på hvordan man løser problemet, hvor det opstår, istedet for div. bud på "symptombehandling". Dét har jeg aldrig været fan af!

Skal vi til at gå i dybden med forskellige transformatorers konstruktion eller hvodden? Det kan da ligesom ikke passe, at man bare skal læne sig tilbage og sige "Nå, sådan opfører lortet sig. Det er der desværre ikke noget at gøre ved"..???

Kom nu lige lidt ind i kampen ikke? Jeg ved da, at der på dette forum både færdes folk, som er uddannede elektrikere, ingeniører, og folk, der kalder sig selv teknikere - endda i en grad, så de tilsyneladende kan få patent på deres omfangsrige viden - så må det kunne gøres bedre end blot at sige "Denne type death cap er nok dén, som trods alt giver den bedste overlevelseschance, hvis det går galt"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]Før vi nu får kørt tråden helt af sporet med "høker-løsninger" skulle vi så ikke istedet høre nogle bud på sagens kerne - er det helt sort, dét, jeg skriver tidligere? Det kan da ikke passe, at alle bare æder det som den rene gospel? Og da gerne nogle bud på hvordan man løser problemet, hvor det opstår, istedet for div. bud på "symptombehandling". Dét har jeg aldrig været fan af!

Skal vi til at gå i dybden med forskellige transformatorers konstruktion eller hvodden? Det kan da ligesom ikke passe, at man bare skal læne sig tilbage og sige "Nå, sådan opfører lortet sig. Det er der desværre ikke noget at gøre ved"..???

Kom nu lige lidt ind i kampen ikke? Jeg ved da, at der på dette forum både færdes folk, som er uddannede elektrikere, ingeniører, og folk, der kalder sig selv teknikere - endda i en grad, så de tilsyneladende kan få patent på deres omfangsrige viden - så må det kunne gøres bedre end blot at sige "Denne type death cap er nok dén, som trods alt giver den bedste overlevelseschance, hvis det går galt"...[/quote]
Min kommentar vedr. trebenet stikprop, gik på at den er bedre end vende en tobenet korrekt.

Den snerren/brum der kommer fra din nyeste forstærkerkonstruktion, - kan den skyldes ledningsføringen indvendigt i forstærkeren?

Har gjort flg. iagttagelser ifm Bulldog forstærkere.
Knappen til regulering a fjeder rumklangen sidder bagpå lige ved fjederen, i stedet på fronten ved de øvrige knapper. Formålet antager jeg må være at forebygge støj.
On/off kontakten sat på bagsiden der hvor 230v ledningen kommer ind i stedet for på fronten. Så slipper man for en støjsender ledning hen til fronten (og tilbage igen).

Da du på et tidspunkt flashede billeder af indmaden i et par af dine forstærkere, kunne det ses, du samler løse ledninger i bundter (hvilket sikkerhedsmæssigt er en rigtigt god ting). Hvis ledningen til 230v afbryderen befinder sig i et bundt, burde det give brum.
Er bundterne udsat for for direkte stråling fra trafoen? Har bemærket at trafoen er afskærmet i nogle konstruktioner.
Kunne det måske være en ide at bruge skærmede ledninger i den indvendige ledningsføring? Eller pakke ledningsbunterne ind sølvpapir og krympeflex?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Sasha »

Tak for dit input, Morten. Der er ikke så mange af dem... :-)

Jeg tror nu nok, at jeg tør påstå, at al ledningsføring er udført efter alle kunstens regler, og at f.eks. netledningerne ligger så langt fra følsomme signalforbindelser, som det overhovedet er muligt. Og hvis det var dén form for brum, som man i så fald ville få, ville den jo heller ikke gå væk, når forstærkeren blev jordforbundet. (dén slags indstrålingsbrum fra net- og glødestrømsledningerne "lyder" også anderledes end dén "snerren", der her er tale om).

Det "sjove" er jo, at jeg har bygget adskillige andre forstærkere efter samme fremgangsmåde, som har fungeret ganske glimrende. Og som sagt: Når denne forstærker jordforbindes, er den absolut i den støjsvage ende! Set i dét lys, tror jeg altså nok, at jeg tør frikende min ledningsføring. Så jeg bliver ved med at komme tilbage til, at det éneste, jeg kan få øje på, som skulle kunne få forstærkerens stel til at "danse", er selve nettransformatoren. Og her må jeg blankt erkende, at min viden omkring transformator-konstruktion kommer til kort, når det gælder om, hvorfor én transformator skaber sig, og en anden ikke gør. Velkendt er det dog (???), at en transformator - samtidig med at transformere spændinger - også danner en lille kondensator mellem primærviklingen og stel. Typisk opfører dette sig sådan, at fænomenet er langt mest udbredt, når netstikket vender på én bestemt måde, og denne lille kondensator så kommer til at virke mellem fase og stel, hvilket netop fører til, at stellet "danser", da det jo ikke er "fast forankret" til jord i Danmark. Dette vil man typisk kunne iagttage, ved at en polsøger lyser svagt, hvis man holder den imod forstærkerens stel. Vender man så netstikket i stikontakten, kommer den lille kondensator derimod til at fungere mellem nul og stel, hvilket ikke blot slukker lyset i polsøgeren, men også resulterer i langt mindre brum, da forstærkerens stel så ikke længere er "løseligt forbundet" til en fase, der fiser op og ned 50 gange i sekundet, men derimod til en "stabil" nul-leder.

Hvorfor denne - og tilsyneladende andre - transformatorer så får forstærkerens stel til at "danse", ligegyldigt hvordan man vender netstikket - ja, dét er så der, jeg kommer til kort. Jeg kan ligesom kun gætte på, at det må skyldes noget omkring transformatorens opbygning - måden, den er viklet på, måden viklingerne er arrangeret i forhold til hinanden osv. osv. Og her er ethvert input stadig meget velkoment!

Faktisk oplevede jeg et lignende fænomen i en gammel Selmer-forstærker, som jeg rodede lidt med at "genoplive" for nyligt. Men i Selmeren var nettransformatoren på et tidspunkt blevet udskiftet til en temmeligt ukurant type, som var monteret noget alternativt - en opretstående transformator, som var monteret sådan "halvvejs" gennem chassiset. Den virkede sådan set fint nok. Men udviste altså de samme symptomer, som også driller her. Dengang slog jeg det dog hen med, at det nok skyldtes den måde, transformatoren var monteret på.

Men stadig enhver form for indsigt eller blot indspark i denne debat er yderst velkomne! Det lader jo da til, at jeg ikke er den eneste, som har stiftet bekendtskab med dette problem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At arbejde med højspænding...

Indlæg af Anonym »

Sry for OT,,men Sasha har du modtaget PM(er i tvivl om jeg har sendt en korrekt) ligeledes har jeg sendt mail?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen